صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : رویداد

۱۱
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۰

امروز: ۱۸ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Sep) 08

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: با حضور جمعی از مردم و مسؤولان و به همت شهرداری همدان، شورای اسلامی شهر، حوزه هنری استان و سازمان فرهنگی شهرداری مرکز روایت استاد حمید حسام در فرهنگسرای پرواز افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، در این برنامه استاد حمید حسام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ذکر خاطره‌ای از پدر شهید صباغ‌زاده پرداخت و اظهار کرد: در دهه 60 به همراه یکی از دوستانم شهید سید حسین سماوات به منزل امام جمعه وقت مرحوم آیت‌الله موسوی همدانی رفتیم، آن زمان بچه‌های سپاه پامنبری بزرگان، برای گرفتن نکات اخلاقی بودند.
وی افزود: من و شهید سماوات هم به منزل آیت‌الله موسوی همدانی رفتیم و البته خبر نداشتیم که آن روز محفلی در آنجا برپا بوده است.
این نویسنده پرآوازه همدانی با اشاره به اینکه مهمان آن روز آیت‌الله موسوی همدانی حاج‌آقای قرائتی بودند، گفت: آقای قرائتی شروع به صحبت کردند که یکباره یک پدر پیری که پدر شهید صباغ‌زاده بود وارد مجلس شد. ایشان با اضطرار گفت آمدم یک مطلبی بگویم و بروم. آقای قرائتی صحبت خود را قطع کردند چند نفر گفتند پدرجان بنشین جلسه که تمام شد حرفتان را بگویید. اما ایشان اصرار کرد. آقای قرائتی هم خطاب به این پدر گفت شما بگو ببینم چه می‌گویی؟ او هم گفت می‌خواهم خاطره‌ای تعریف کنم، آقای قرائتی هم گفت بفرما.
وی ادامه داد: این پدر شهید گفت پسری داشتم که معلم بود. در روزهای آغازین انقلاب در محله ما مرکزی برای توزیع ارزاق بود که او هم در آنجا مسؤولیت داشت نظمی به فضا بدهد و عدالتی که باید اعمال شود نظارت کند. آنجا زنی بود که دل خوشی از انقلاب نداشت و آمده بود چیزی بگیرد. با عصبانیت حرف نامربوطی زد و یک توهین غیراخلاقی برای پسرم به کار برد.
حسام با این توضیح که شهید علی‌محمد صباغ‌زاده در فکه و در کانال کمیل شهید شد، مطرح کرد: پدر شهید صباغ‌زاده گفت: پسرم بعد از توهین این خانم آیه والکاظمین الغیظ را خوانده بود.
وی ادامه داد: پدر شهید وقتی به این قسمت از سخنان خود رسید حالت بغضی به او دست داد و گفت:‌ پسرم با خدا معامله کرد و خدا مزد او را داد. او دو سال بعد به شهادت رسید. آقای قرائتی من آمده‌ام تا این خاطره را برای شما بگویم تا به گوش مردم برسد و پدر شهید همین که این حرف را زد و تمام شد همان لحظه سرش را به پشتی تکیه داد و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و آقای قرائتی نیز گفت اگر قرار بود پیامی در جلسه ما باشد نبود مگر همین پیام پدر شهید.
حمید حسام عنوان کرد: در شرایط امروز هر کدام از ما با شناخت به مبانی اعتقادی خود چنین وظیفه و تکلیفی داریم و اگر قصوری داشته باشیم مؤاخذه می‌شویم از این‌رو منشأ‌ و مصدر بسیاری از کارها برای من همین فرمایش شهید صباغ‌زاده بود.
در ادامه این مراسم سید مسعود حسینی، شهردار همدان نیز با تجلیل از شخصیت ممتاز استاد حمیدحسام اظهار کرد: همان‌طور که علمای بزرگی مانند آیت‌الله آقانجفی فرمودند قلم علما بر خون شهید افضل است؛ چراکه شهیدپرور است و این کلام مصداق عینی افرادی است که درباره آنها سخن می‌گوییم.
وی با بیان اینکه به فرموده رهبر انقلاب ما رزمنده‌های بسیاری مثل آقای سلگی داریم اما تفاوت در این است که همدان شخصیتی مثل حمید حسام دارد، افزود: ما همگی شاهد اخلاص آقای حسام هستیم ایشان هیچ‌گاه از خود نمی‌گوید.
شهردار همدان در ادامه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای از حمید حسام پرداخت و مطرح کرد: یکی از دوستان ما می‌گفت روزهای آخر جنگ بود که دیده‌بانی دو قسمت شده بود. بچه‌های باتجربه غرب بودند و جوان‌ها هم در جنوب مستقر بودند. در ماه‌ها و روزهای پایانی جنگ حملات دشمن از مناطق مختلف شکل گرفت؛ چراکه دشمن قصد داشت مجدد مناطقی مانند خرمشهر تصاحب کند اما ما تجربه نداشتیم و از طرفی دشمن نیز با همه قوا آمده بود از این رو وقتی آقای حاتمی تماس گرفت و گفت چه خبر؟ به او گفتیم اوضاع خراب است.
وی ادامه داد: چند ساعت نگذشته بود که دیدیم خودرویی وارد محوطه شده و دو نفر از آن پیاده شدند. آن دو نفر آقای حاتمی و سردار حسام بودند. شرایط را برایشان گفتم و آنها هم منطقه را دو قسمت کردند با گرای دقیقی که آنها دادند آتشی آنجا ریخته شد که سبب شد دشمن عقب‌نشینی کند.
حسینی با این توضیح که دوست ما می‌گفت آقای حاتمی بر اساس تجربه گرا می‌داد، اما آقای حسام علمی این کار را انجام می‌داد، عنوان کرد: به گفته دوست ما آنجا آقای حسام گفته بود آتش خمپاره را باید به برجک تانک هدایت کنم از این جهت ایشان مختصات آن را گرفت و آتش مستقیم همان جا رفت.
شهردار همدان با اشاره به اینکه آقای حسام برای ما بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: ایشان برای ما مانند آوینی و قیصر امین‌پور است. او در تمام 35 سال گذشته ثبت مختصات جدیدی را شکل داده است او در مسیر ولایت و صراط مستقیم است و خوشبختیم که این مرکز مفتخر به نام سردار حسام می‌شود و نفس‌های او در آن جاری می‌گردد.
حسینی بیان کرد: شهرداری همدان حسب وظیفه خود این مکان را در اختیار این مجموعه گذاشته و امیدواریم در این مکان شاهد روایت‌هایی باشیم که راه را به مردم نشان داده و مرکزی برای تربیت نیروهای انقلاب باشد.
در ادامه این مراسم ضمن رونمایی از نقاشی رزم حضرت قاسم بن الحسین(ع) اثر سرمدی نقاش همدانی چند تن از شاعران کشوری و استانی نیز به شعرخوانی در مدح حضرت سیدالشهدا(ع) و بزرگ سفیر عاشورا حضرت زینب کبری(س) پرداختند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: