صفحه 1 : خبر همدان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۸

امروز: ۲۶ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (Sep) 16

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر*: فریبرز نیاستی مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: بیمه سلامت حامی بیماران خاص و سخت درمان است.
به گزارش هگمتانه، نیاستی در ادامه به مناسبت هفته دولت گزارشی از مهمترین اقدامات و خدمات اداره کل بیمه سلامت استان همدان عنوان کرد که شرح آن در ادامه می‌آید.

   1-افزایش حمایت مالی از بیماران خاص و سخت درمان
نیاستی در این باره مطرح کرد: به منظور افزایش حمایت مالی از بیماران سخت درمان در سال 1401 صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد. 107 گروه بیماری در این صندوق تحت حمایت دولت قرار گرفته است.
درسال 1402 بیش از 235 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی 50 هزار و 449 بیمار خاص، سخت درمان و مزمن استان همدان (بیماران نشاندار شده) پرداخت شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 23 میلیارد تومان برای 18هزار و 937 نفر از بیماران خاص، سخت درمان و مزمن استان همدان پرداخت شده است.

   2-توسعه بیمه سلامت همگانی
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: هم اکنون جمعیتی بالغ بر 1.010.934 نفر (حدود 60 درصد جمعیت استان) زیرپوشش بیمه سلامت استان همدان هستند.
5 دهک اول درآمدی از پرداخت حق بیمه سلامت معاف هستند و به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند. با احتساب جمعیت بیمه شدگان روستایی استان و 5 دهک اول درآمدی در صندوق ایرانیان، هم اکنون جمعیتی بیش از 820 هزار نفر (حدود 80 درصد جمعیت بیمه شدگان استان) به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره مند هستند. مشمولان دهک‌های 6 تا 9 نیز از 80 تا 50 درصد تخفیف در پرداخت حق بیمه بهره مند شدند.

   3- پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی
وی در این باره ابراز کرد: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور می‌توانند تا سن 49 سالگی و تا سه دوره درمانی از خدمات درمانی نازایی و ناباروری به صورت بیمه‌ای بهره مند شوند. در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی در مراکز دولتی 90 درصد تعرفه دولتی و در بخش خصوصی 90 درصد تعرفه عمومی غیردولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال برای یک هزار و 169 زوج نابارور استان پرداخت شده است.

   4-توسعه قرارداد با مؤسسات و مراکز درمانی استان
نیاستی افزود: به منظور افزایش میزان رضایتمندی بیمه شدگان و گسترش دسترسی به خدمات تحت پوشش بیمه سلامت، اداره کل بیمه سلامت استان همدان تلاش کرد تا با تعداد بیشتری از مراکز و مؤسسات درمانی استان قرارداد همکاری منعقد کند. هم اکنون این اداره کل با 1032 مرکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد است. این مراکز شامل بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی و خیریه) مطب‌های پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، دندان‌پزشکان، مراکز تصویربرداری، داروخانه ها، آزمایشگاه‌ها و... هستند.

   5- پرداخت‌های بی سابقه و کم نظیر به مؤسسات و مراکز درمانی استان
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان همچنین بیان کرد: با توجه به نقش اثرگذار تأمین مالی منابع مورد نیاز در مؤسسات درمانی طرف قرارداد به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیماران، اداره کل بیمه سلامت استان از سال گذشته تمام توان خود را به کار گرفته است تا با پرداخت به روز مطالبات مؤسسات طرف قرارداد، پزشکان و داروخانه‌ها نسبت به تسویه مطالبات مؤسسات و مراکز درمانی استان مبادرت کند.
در همین راستا مطالبات داروخانه‌های خصوصی استان تا پایان تیر ماه سال1403پرداخت شده است. مطالبات پزشکان بخش خصوصی استان (مطب ها) و پزشکان ارجاع شهری تا پایان تیر ماه سال جاری، آزمایشگاه‌های خصوصی تا پایان اردیبهشت ماه، بیمارستان‌های دولتی تا اردیبهشت ماه، بیمارستان خصوصی بوعلی تا خرداد ماه سال‌جاری پرداخت شده است. (قابل ذکر است که علت تاخیر یکی دو ماهه در پرداخت ها، عدم ارسال اسناد و مدارک پزشکی از سوی بیمارستان‌ها و مراکز و مؤسسات درمانی به اداره کل بیمه سلامت استان است)
نیاستی تأکید کرد: خسارت متفرقه بیمه شدگان به صورت هفتگی پرداخت می‌شود و تا تاریخ 08/06/1403پرداخت شده است و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 215 میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی بیمه شدگان به مراکز و مؤسسات درمانی استان توسط بیمه سلامت همدان پرداخت شده است.

  6-تداوم طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان ابراز کرد: با توجه به نقش بی بدیل پزشک خانواده در سلامت فرد، خانواده و جامعه، می‌توان گفت خدماتی که پزشک خانواده به جمعیت زیرپوشش خود می‌دهد، خدماتی با کیفیت، مطمئن، ارزان و سهل الوصول هستند. با اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان همدان هم اکنون 171 هزار نفر از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی (ایرانیان) به 134 پزشک خانواده منتسب شده اند که تمام جمعیت مذکور از خدمات و مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند و خدماتی که در این صندوق به بیمه شدگان ارائه می‌شود از نظر نوع خدمت و تعرفه هیچ تفاوتی با سایر صندوق‌ها ندارد.

   7-اجرای موفقیت آمیز طرح دارؤیار در استان
وی در این باره نیز افزود: از 23 تیر ماه سال 1401 طرح دارؤیار در استان همدان هم زمان با کل کشور اجرایی و عملیاتی شد و تاکنون این طرح ملی و مهم به طور موفقیت آمیز با کمترین چالش در استان اجرایی شده است. تسریع در پرداخت مطالبات داروخانه‌های استان نسبت به سایر استان‌ها از عوامل موفقیت این طرح مهم در استان همدان بوده است. پیشگیری از قاچاق دارو، جلوگیری از مصرف بی رویه و خودسرانه دارو، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، منطقی‌تر شدن مصرف و تجویز دارو، کاهش تقاضاهای القایی، بهره مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو از فواید اجرای طرح دارؤیار است.

   8- اجرای صد در صدی طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی در استان
نیاستی در ادامه بیان کرد: طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی به عنوان زیرساخت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شهروندان، هم اکنون در تمامی مؤسسات درمانی خصوصی و دولتی طرف قرارداد در استان همدان به صورت 100 % اجرایی شده است.
کاهش خطاهای مربوط به نسخه خوانی در داروخانه ها، مدیریت و ساماندهی هزینه‌های نظام سلامت کشور، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و رفع مشکلات مربوط به حفظ و نگهدای سوابق پزشکی از دیگر فواید طرح نسخه نویسی الکترونیکی است.
تسریع در انتقال و رصد داده‌ها، پایداری اطلاعات، کاهش خطا، پایش و نظارت فنی و دقیق و نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها از مزیت‌های دیگر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است.

   9-رایگان شدن هزینه رادیوتراپی بیماران سرطانی
نیاستی همچنین بیان کرد: به منظور افزایش رفاه حال بیماران سخت درمان به ویژه بیماران سرطانی و کاهش مشکلات این بیماران در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی با پیگیری‌های متعدد انجام شده توسط این اداره کل، تفاهم نامه‌ای با مرکز رادیوتراپی مهدیه همدان منعقد شد.
با انعقاد این تفاهم نامه برای نخستین بار در کشور، 78 درصد هزینه‌های رادیوتراپی بیماران سخت درمان و سرطانی در مرکز تشخیصی و درمانی مهدیه همدان از سوی اداره کل بیمه سلامت استان همدان از محل صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان پرداخت می‌شود و الباقی (22 درصد) از سوی مرکز مهدیه به بیماران تخفیف داده می‌شود. به این ترتیب بیمار برای دریافت خدمت رادیوتراپی هیچ گونه هزینه‌ای را در این مرکز پرداخت نخواهد کرد و فقط فرآیند درمان خود را پیگیری می‌کند.

 10- افزایش خدمات بیمه سلامت برای بیماران هموفیلی
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: خدماتی از قبیل داروهای تخصصی، فیلتر خون، تزریق و فرآورده‌های خونی، هزینه‌های آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد هموفیلی، نمونه‌برداری از پرزهای کورپونی جفت، تزریق فاکتور، هزینه انجام تزریق فسفر و ریفامپیسین داخل مفصلی، یکسری از آزمایشات مرتبط با بیمار و عوارض تزریق خون و تعویض مفصل بیماران هموفیلی، پیش از تاسیس صندوق بیمار‌ی‌های خاص و سخت درمان برای این بیماران رایگان بود.
علاوه بر حمایت‌های فوق با تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و سخت درمان بیماران دارای هموفیلی نشان‌دار شده می‌توانند از مزایای آزمایش(7 کد خدمت)، پرتو پزشکی(8 کد خدمت)، توانبخشی(4 کد خدمت)، ویزیت (11 گروه تخصصی)، اندام مصنوعی، خدمات بستری، خدمات روانشناسی و تجهیزات بهره‌مند شوند.

  11-افزایش خدمات بیمه سلامت برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی
وی در این باره ادامه داد: خدماتی از قبیل جلسات همودیالیز؛ ست صافی و سوزن دیالیز؛ خدمات تعبیه راه عروقی؛ هزینه کاتترهای دائم و موقت و همچنین گرافت‌های عروقی؛ محلول دیالیز و پودر بی‌کربنات آزمایشات معمول بیماران دیالیزی اعم از آزمایشات ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه رایگان است. با تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و سخت درمان، این بیماران در سامانه سازمان بیمه سلامت نشان‌دار می‌شوند و بیماران دارای نشان همو دیالیز (دیالیز خونی)، نشان دیالیز صفاقی، کاندید جراحی پیوند کلیه و نشان پس از جراحی پیوند کلیه از مزایای صندوق مذکور نیز بهره مند می‌شوند.
وی فهرست‌وار به دیگر اقدامات و خدمات مهم نیز اشاره کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:
- رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر 7 سال
- رایگان شدن هزینه‌های درمانی سه دهک اول درآمدی
- رایگان شدن حق بیمه سلامت برای 5 دهک نخست درآمدی و تخفیف حق بیمه سلامت برای سایر دهک ها
- افزایش پوشش بیمه خدمات توانبخشی از 59 کد خدمتی به 129 کد خدمتی
- انعقاد قرارداد با بیمارستان خصوصی بوعلی همدان و کلینیک تخصصی افق
- پرداخت خسارت متفرقه بیماران در کمتر از یک هفته
- پوشش بیمه سلامت ویژه محلات کم برخوردار استان
- استقرار نیروی فنی در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی جهت تأیید داروی بیماران به منظور کاهش تردد بیماران به اداره کل و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنان
- اصلاح، ارتقا و بهسازی فضای میز خدمت اداره کل و کاهش مدت زمان انتظار بیمه شدگان در میز خدمت بیمه سلامت به کمتر از 8 دقیقه
- توسعه قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت به منظور تسهیل در خدمت‌رسانی به بیمه شدگان و افزایش میزان رضایتمندی آنان (تعداد دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت استان از 27 دفتر به 34 دفتر افزایش یافت)
- ارائه خدمات الکترونیک و غیر حضوری به بیمه شدگان از طریق سامانه شهروندی بیمه سلامت
- پوشش بیمه درمانی مادران باردار، شیرده و فرزندانشان تا پایان 5 سالگی.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: