صفحه 1 : خبر همدان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۸

امروز: ۲۶ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (Sep) 16

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت‌وگو: پروژه پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ همدان پس از سال‌ها بلاتکلیفی امسال در این مدیریت شهری به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، قرار بود گره ترافیکی در کلانشهر همدان با احداث یک پارکینگ بزرگ طبقاتی باز شود، کلنگ این پروژه نیز نزدیک به نقاط پرترافیک و هسته مرکزی شهر همدان در محله‌ قدیمی آقاجانی‌بیگ در سال 1393 بر زمین‌ زده شد اما در ادامه با مشکلاتی مواجه شد تا در نهایت در این دوره از مدیریت شهری اقدام جدی روی این پروژه انجام شود.
قطعا افتتاح و بهره‌برداری از پروژه پارکینگ طبقاتی، نفسی به مرکز این کلانشهر شلوغ می‌دمد و باعث بهبود کیفیت زندگی و تردد شهروندان ساکن در این منطقه می‌شود، اتفاقی که بعد از وقفه طولانی در این مدیریت شهری در آستانه رخ دادن است تا شهر کمی از مشکلات ترافیکی‌اش نجات یابد.
بیش از 9 سال از آغاز پروژه ترافیکی آقاجانی‌بیگ می‌گذشت و دو پیمانکار غیربومی نتوانسته بودند کار را به سرانجام برسانند و هر‌سال با افزایش جمعیت و تردد شهری، نیاز به احداث آن، بیش از پیش احساس می‌شد، نیازی که مردم و مسافران شهر همواره به این موضوع اشاره داشتند.
پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ از جمله پروژه‌هایی است که سال‌ها به خاطر مشکلاتی بلاتکلیف مانده بود اما این پروژه بعد از مدتی وقفه با تأکید شورای شهر و اهتمام جدی شهرداری همدان در سال 1402 مجدد آغاز شد و با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید بومی کار با توان بیشتری پیش رفت تا طبق زمان‌بندی 18 ماهه به اتمام برسد که امروز پیشرفت چشمگیری داشته و مسؤولان مربوطه از افتتاح آن تا پایان سال خبر می‌دهند‌‌.
در بودجه سال 1403، با اختصاص بیشترین بودجه عمرانی به این پروژه، شهرداری ملزم شد که نسبت به اجرا و تکمیل آن اقدام کند و از سال گذشته مجدد عملیات اجرایی تکمیل این پارکینگ در شهر همدان آغاز شد و امروز مقاوم‌سازی، زیرساخت لازم و اقدامات اولیه روی آن انجام شده و اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی را به دنبال دارد.
این اقدام در راستای اهمیت تاسیس پارکینگ‌ها در رفع مشکلات عبور و مرور و ترافیک شهری مهم و ضروری بوده است چرا که سال‌هاست چالش کمبود پارکینگ و ترافیک سنگین در بافت تاریخی همدان که لقب "پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین" را دارد، پابرجاست، به طوری که فصل تابستان با اوج حضور و تردد گردشگران در سطح شهر، شاهد سرگردانی خودروها و اعصاب خردی مسافران و شهروندان هستیم.
سال‌های اخیر تردد خودروها در بافت تاریخی و مناطق گردشگری همدان در تابستان همزمان با بازدید گردشگران از جاذبه‌های این شهر به دلیل نبود پارکینگ‌ به میزان کافی مشکل‌ساز و به معضلی تبدیل شده است و اخیرا برنامه‌ریزی مدیران شهری مبنی بر راه‌اندازی این پارکینگ طبقانی مورد تأکید است تا از ترافیک موجود با افزایش بی‌رویه خودروها و ورودشان به چرخه حمل و نقل شهری که شاهد ترافیک سنگین در بافت تاریخی و مناطق گردشگری و نارضایتی شهروندان و مسافران هستیم، کمی کاسته شود.
می‌توان گفت از جمله چالش‌های ایجاد شده در پی نبود پارکینگ و عدم گنجایش شبکه معابر شهری برای خودروهای موجود افزایش آلودگی هوا، ترافیک، رشد سوانح و تصادفات و پارک دوبل خودروها در نبود فضاهای توقف بوده است و ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی یکی از‌ ضرورت‌های موجود در شهر همدان است.
از طرفی این روزها آرامگاه بوعلی‌سینا با استقرار مطب و مراکز پزشکی و درمانی، بازار خرید پوشاک، خدمات خرید و تعمیرات گوشی همراه و سایر مجتمع‌های تجاری و شرکت‌های خصوصی در اطراف این مکان به ویژه پیاده‌راه بوعلی با حجم گسترده‌ای از ترافیک روبه‌روست و پارکینگ طبقاتی می‌تواند ترافیک سنگین این محدوده شهر را تا حدودی کنترل کند.
پروژه عمرانی پارکینگ "آقاجانی‌بیگ" در حلقه اول شهر همدان با زیربنایی بالغ بر 24 هزار و 500 مترمربع قرار گرفته و گنجایش پارک 530 خودرو را دارد.
این پروژه بهمن‌ماه سال 93 کلنگ‌زنی شد و مقرر بود تا پایان سال 95 تکمیل و به بهره‌برداری برسد اما متأسفانه با بروز مشکلاتی نتواتست خوب پیش رود تا اینکه در این دوره از مدیریت شهری از سال گذشته مجدد آغاز شد و در حال حاضر روند خوبی دارد.
پارکینگ آقاجانی‌بیگ را می‌توان بزرگ‌ترین پروژه‌ شهرداری همدان تاکنون دانست که خوشبختانه خبر از افتتاح این پروژه تا آخر سال باعث خوشحالی مردم همدان شده است.
یکی از شهروندان همدانی در این خصوص در گفت‌وگو با هگمتانه با قدردانی از اقدام شهرداری اظهار کرد: پارکینگ آقاجانی‌بیگ می‌تواند ترافیک مرکز شهر را کنترل و کاهش دهد و اقدام بسیار خوبی بوده که از سوی شهرداری اجرایی می‌شود.
خانم حسنی با اشاره به ضرورت افزایش پارکینگ‌های طبقاتی سطح شهر در کنترل ترافیک موجود به خصوص مرکز و بازار شهر همدان گفت: امیدواریم شهروندان هم رعایت کنند و خودروهای خود را به این پارکینگ‌ها منتقل کنند و موجب ترافیک در سطح شهر نشوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم در مرکز شهر ترددهای زیادی برای انجام کارهای ضروری دارند که پارک دوبله و سوبله خودروها در خیابان باعث ایجاد ترافیک و راه‌بندان می‌شود افزود: خیلی از این مواقع ما نیز مانند بسیاری از شهروندان به مشکل برمی‌خوریم، مثلا خواستیم مادرم را به مطب پزشکی ببریم و پشت ترافیک گیر کردیم و نتوانستیم به موقع برسیم.
این شهروند همدانی با بیان اینکه مردم باید مراعات حال یکدیگر را کنند و کمتر مشکلاتی را برای دیگر شهروندان ایجاد کنند افزود: فرهنگ رانندگی باید ارتقا یابد تا شرایط زندگی در شهر آسان شود؛ ایجاد ترافیک به هر نحوی، نظیر پارک دوبل، باعث برهم خوردن زیبایی شهر می‌شود و این در حوزه گردشگری هم می‌تواند اثرگذار باشد و به کاهش ورود مسافران منجر شود.
آقای نوروزی نیز با بیان اینکه پارکینگ‌های طبقاتی در کاهش ترافیک مؤثر است به خصوص در جاهای پرتردد مثل آرامگاه بوعلی و بازار و مرکز اصلی شهر گفت: پارکینگ‌های طبقاتی می‌تواند تا حدودی پارک‌های دوبل سطح شهر را کاهش دهد تا تردد خودروها در سطح شهر راحت‌تر باشد.
وی با بیان اینکه ساخت پارکینگ طبقاتی از سوی شهرداری اقدام خوبی است که می‌تواند ترافیک مرکز شهر را کنترل کند اما جانمایی آن در محله آقاجانی‌بیگ درست نبوده است افزود: یکی از ضعف‌های اصلی این پروژه این است که راه عبور خودرو در این محله بسیار کم است.
این شهروند همدانی از طرفی بخشی از مشکلات ترافیکی سطح شهر همدان را وجود مدارس غیرانتفاعی در نقاط پرافیک سطح شهر دانست و جابه‌جایی آنها را مهم عنوان کرد و افزود: بیشتر مدارس غیرانتفاعی در خانه‌های شخصی و مکان نامناسبی ایجاد شدند و باید جابه‌جا شوند تا برای خودروهای اولیا و معلمان راه تردد باشد.
آقای نوریان دیگر شهروند همدانی بود که اقدام شهرداری را در احداث پارکینگ آقاجانی‌بیگ مهم دانست و اظهار کرد: در ادامه این اقدام باید شرایط خیابان‌های ما بهبود یابد و کمتر شاهد ترافیک در سطح شهر باشیم.
وی با اشاره به اینکه یک زمانی ظهرها و شب‌ها مردم از منزل به سر کار می‌رفتند ترافیک می‌شد اما الان هر ساعتی از روز و شب ترافیک وجود دارد گفت: دیگر همه خودروها تک‌سرنشین شدند و کار ما رانندگان تاکسی هم با مشکل مواجه شده است.
این شهروند همدانی با بیان اینکه پارکینگ طبقاتی در کاهش ترافیک مؤثر است به شرطی که کنترل خیابان‌ها هم مدنظر قرار گیرد و با پارک دوبل و... قفل نشود چرا که خیابان‌های موجود گنجایش این حجم انبوه از این خودروها را ندارد افزود: فعلا مدارس هم باز نشدند و قطعا سال تحصیلی جدید وضعیت ترافیک سطح شهر همدان با این شرایط بدتر خواهد شد.
آقای مریمی دیگر شهروند همدانی نیز ایجاد پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ را در کاهش ترافیک سطح شهر همدان مؤثر دانست و آن را اقدام خوبی از سوی شهرداری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در برخی از مناطق سطح شهر نیاز به ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی است گفت: در حال حاضر در بسیاری از مناطق سطح شهر همدان جایی برای خودروها نیست و اغلب پارک‌ها دوبله شده است که در نتیجه پارکینگ‌هایی مثل آقاجانی‌بیگ کمک می‌کند کمی ترافیک روان‌تر شود.
این شهروند همدانی بیان کرد: البته فرهنگ رانندگی نیز در کاهش ترافیک مؤثر است و باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه پارکینگ‌آقاجانی‌بیگ می‌تواند بار ترافیکی بازار همدان را کاهش دهد گفت: مشکل ترافیک همدان جدی است چرا که خودروها یا دوبله پارک می‌کنند و یا در کوچه پس‌کوچه‌ها پر از خودروهاست و این مانع عبور و مرور افراد می‌شود.
آقای مریمی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق وجود محلی برای پارک خودروها جزو ضروریات است افزود: قبلا فرهنگ رانندگی کمتر بود اما به مرور این موضوع از سوی شهروندان رعایت شده و اکنون کمتر شاهد هستیم افرادی در عبور و مرور سطح شهر اختلال ایجاد کنند و وضعیت به مرور بهتر شده و درواقع مشکل ترافیک باید از جاهای مختلفی حل شود.
وی با اشاره به اینکه همدان نیز کلان شهر شده و به مانند تهران با مشکل ترافیک مواجه است گفت: امروز ترافیک سطح شهر همدان باعث شده خیلی از مواقع با اتوبوس‌ تردد کنیم و کمتر با خودرو شخصی باشیم که نیاز است سایر شهروندان هم به این موضوع توجه کنند.
وی با بیان اینکه قبلا در عرض چند دقیقه می‌توانستیم به مقصد برسیم اما امروز ساعت‌ها پشت ترافیک می‌مانیم افزود: مسأله ترافیک به یک معضل اصلی شهر همدان تبدیل شده و امیدواریم موارد مختلفی که دخیل هستند مورد توجه باشد و مشکلاتی حل شود.
در ادامه به سراغ مدیر منطقه دو شهرداری همدان رفتیم و از آخرین روند پروژه آقاجانی‌بیگ جویا شدیم.
حجت کریمی‌جاوید در گفت‌وگو با هگمتانه از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی این پروژه خبر داد و اظهار کرد: پارکینگ آقاجانی‌بیگ با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان به زودی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه در پروژه آقاجانی‌بیگ کار تاسیسات، ابنیه، نما و ‌... انجام می‌شود افزود: این پروژه از سال 94 شروع شده و تا اسکلت‌ سازه پیش رفته و بعد متوقف شده تا اینکه آذرماه سال گذشته مجدد آغاز شده است.
مدیر منطقه دو شهرداری همدان با بیان اینکه رضایت و رفاه شهروندان در کنار کیفیت و سرعت در اجرای پروژهای عمرانی همواره مورد تأکید مدیریت شهر بوده است عنوان کرد: این پروژه با هدف کمک به تأمین پارکینگ عمومی و رفع مشکلات ترافیکی منطقه انجام شده است.
وی با تأکید بر اینکه تأمین منابع مالی پروژه آقاجانی‌بیگ از منابع مالی شهرداری منطقه دو در حدود 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در ادامه به روند طولانی شدن اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: تاخیر چندین ساله این پروژه موجب ناامیدی و دلسردی شهروندان شده بود و از این رو مدیریت شهری به شکل جدی برای تکمیل و بهره‌برداری آن ورود کرد.
کریمی با اشاره به اینکه این پروژه از سال 1394 تا 1402، حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت گفت: پس از یک دوره خواب جهت تعویض پیمانکار، در سال 1402 با تغییر پیمانکار پروژه جان تازه‌ای گرفت و در تمام جبهه‌های کاری اعم از تاسیسات برقی و مکانیکی، نازک کاری داخل، سرامیک، آسانسورها، تاسیسات و آتش نشانی در حال پیشرفت است.
وی از افتتاح این پروژه در کمتر از یک سال خبر داد و ابراز کرد: پیشرفت پروژه با پیمانکار جدید با افزایش 25 درصدی به 80 درصد رسیده و تاکنون 50 میلیارد تومان هزینه شده که رشد ریالی و پیشرفت فیزیکی از این مرحله به بعد به صورت پله‌ای است.
مدیر منطقه دو شهرداری همدان گفت: زیربنای کل پروژه حدود 24 هزار مترمربع و ظرفیت 530 خودرو را داراست و 5 دستگاه آسانسور شامل 2 دستگاه با ظرفیت 16 نفر یک دستگاه 8 نفره و دو دستگاه 27 نفره در آن تعبیه شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: