صفحه 1 : خبر همدان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۸

امروز: ۲۶ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (Sep) 16

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ضمن عذرخواهی از مردم بیان کرد: باید از مردم عذرخواهی کنم که نتوانستیم کاری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، آیت‌ا... حبیب الله شعبانی روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان با انتقاد از وضعیت آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: سالانه هزار میلیارد تومان برای مقابله با اعتیاد هزینه می‌کنیم و این وضعیت کنونی ما است پس حالا باید طرح جدیدی را برای این مسأله تدبیر کرد.
وی با این‌توضیح که ما عادت کرده ایم برای حل مسأله همان روش‌های قدیم را پیش بگیریم و گاهی می‌ترسیم کار جدیدی کنیم افزود: باید نخبگان جامعه و افرادی که می‌توانند طرح‌های جدیدی در این حوزه ارائه دهند را دعوت کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با طرح این سؤال که باید معلوم شود بودجه‌هایی که در طول سال‌ها برای آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شد، کجا هزینه شده و چرا این بودجه‌ها به سمت دیگری رفته است مطرح کرد: باید مشخص شود چقدر هزینه برای آسیب‌های اجتماعی به استان آمده و چگونه و توسط کدام سمن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه باید ببینیم شورای فرهنگ‌عمومی توانسته یک جوان را از خودکشی بازگرداند یا خیر ادامه داد: باید ببینیم کدام اقدامات در زمینه آسیب‌ها برای کاهش تنزل رتبه استان در خودکشی صورت گرفته است؟ و یاکدام دستگاه‌ها کوتاهی کرده‌اند.
شعبانی با اشاره به اینکه در حال حاضر باشگاه‌ها، استخرها، اردوگاه‌ها و... بارویکرد اقتصادی فعال هستند عنوان کرد: با این شرایط مگر می‌شود که نشاط اجتماعی ایجاد شود؟!

  باید از مردم عذرخواهی کنم که نتوانستیم کاری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم
وی با بیان اینکه باید آمار افسردگی در استان هم مطرح شود تا بدانیم‌ در این فضا نیز چه جایگاهی داریم گفت: باید مرکزی در استان شکل گیرد باید از مردم عذرخواهی کنم که نتوانستیم کاری در این حوزه انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی دبیرخانه‌ای قوی می‌خواهد و با دو یا سه نفر کار شورا سامان نمی‌یابد ادامه داد: باید دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی فعال و مرکز راهبری آسیب‌های اجتماعی استان نیز ایجاد شود‌.
برخی در جلسه تعهد می‌دهند اما بعد از جلسه زیر آن می‌زنند و می‌گویند بودجه نداریم
امام جمعه همدان با انتقاد شدید الحن از افرادی که مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اجرا نمی‌کنند گفت: اگر مصوبه‌ای تصویب می‌شود این وظیفه امام جمعه نیست که آن را پیگیری و اجرا کند اما من مجبورم به شخصه پیگیری کنم چون مصوبه را انجام نمی‌دهند. برخی در جلسه تعهد می‌دهند اما بعد از جلسه زیر آن می‌زنند و می‌گویند بودجه نداریم، مگر در جلسه نبودید؟ پس چرا تعهد می‌دهید؟
  قاسمی فرزاد درباره نرخ فلاکت همدان: از سال 1401 تا تیرماه 1403 نرخ تورم نزولی شده است
علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه به رغم‌تنگناها خدمات در موکب‌های اربعین افزایش یافت که از مردم تشکر می‌کنم اظهار کرد: اگرچه کمیته‌هایی هستند که مواکب را یاری می‌کنند اما این کار تماما مردمی انجام می‌شود.
وی افزود: در بحث تورم و نرخ فلاکت همدان نیز طبق گزارش مرکز آمار در تیرماه امسال نرخ تورم 35 درصد بوده است و استان در این بخش رتبه 24 را دارد.
استاندار همدان بیان کرد: از سال 97 تا 1401 روند تورم صعودی بوده اما از سال 1401 تا تیرماه 1403 نرخ تورم نزولی شده است. در بخش بیکاری نیز نرخ استان در کشور 18 است.
وی اضافه کرد: در بخش مبارزه با مواد مخدر نیز تأکید بر اقدامات فرهنگی و با رویکرد آموزش و پرورش است پس باید در این حوزه به دنبال طرح جدید برویم و توجه داشته باشیم که نباید قبح اعتیاد در جامعه شکسته شود.
قاسمی فرزاد با این توضیح که در بخش آسیب‌های اجتماعی نیز آنگونه که باید، عمل نشد و اگر کم کاری شود این آسیب دامن همه را خواهد گرفت اضافه کرد: اعتباراتی که در این حوزه تخصیص داده می‌شود باید از طریق سازمان‌های مردمی صرف رفع آسیب‌های اجتماعی شود‌.
مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز اظهار کرد: رویدادهای متعددی در طول این مدت برگزار شده که می‌توانیم به هفته دولت، اربعین حسینی و ثبت جهانی هگمتانه اشاره کنیم که مایه فخر و مباهات ماست.
وی درباره موضوعات ارسال شده به دبیرخانه شورا افزود: فروش مو در آرایشگاه‌های زنانه، تتو در کودکان، سیگار الکترونیک، فرهنگ مالیات و مسأله مالیات عائله مندی و مالیات پزشکان، از جمله مسائلی هستند که پیشنهاد داریم به کمیته‌های شورا ارجاع و توسط آنها مورد بررسی قرار گیرد.
سید رضا موسوی مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: در 9 ماهی که این ستاد را تحویل گرفتیم جلسه هیأت امنا برگزار شده و موضوعاتی بیان شد که برخی از آنها انجام و مابقی در حال پیگیری است.
وی افزود: سرکشی به شهرستان‌ها، توسعه دفاتر از 17 دفتر به 21 دفتر در استان، برپایی کارگاه آموزشی، جمع آوری نذورات، اهدای و وقف دو ساختمان برای عتبات عالیات، تشکیل کارگروه فرهنگی و رسانه ای، راه‌اندازی سامانه‌ای برای پرداخت نذورات و اجرای طرح صحن عقیله بنی هاشم (ع) و پویش کاشی صحن عقیله بنی هاشم(ع) از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
موسوی گفت: عمده نذورات مردم بیشتر در بحث خوراک است و هنوز نذر فرهنگی نداریم ما در بخش فرهنگی هزینه‌های سنگینی کردیم که اگر دوستان بتوانند ما را یاری کنند خوب خواهد بود.
لازم به ذکر است در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به دیگر آسیب‌های اجتماعی استان از جمله مشروبات الکلی و وضعیت استان در این بخش، خودکشی، اقدامات و راهکارهای مقابله با آن و اقدامات شورای مبارزه با مواد مخدر استان پرداخته شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: