صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : رویداد

۱۱
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۰

امروز: ۱۸ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Sep) 08

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان با موضوع "بررسی سند مهندسی فرهنگی و جوانی جمعیت" در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان برگزار شد.
به گزارش هگمتانه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این جلسه اظهار کرد: مجموعه شوراها و شهرداری‌ها از ظرفیت و جایگاه بسیار مهمی در جامعه برخوردارند و به دلیل استقلالی که در تصمیم‌‎گیری‌ها دارند در اجرای امور معطل دستگاه‌های بالادستی نیستند و به مراتب عملکرد بهتری دارند.
آیت‌الله شعبانی در این باره افزود: این ظرفیت اگر با وحدت و همدلی پیش برود قطعا اثرگذاری بهتری در جامعه خواهد داشت و منجر به رضایتمندی عمومی خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان با تقدیر از اقدام شورای شهر و شهرداری همدان در ورود به اجرای سند فرهنگ عمومی، بیان داشت: در اجرای سند مهندسی فرهنگی، اولویت اصلی مردمی‌سازی است و تا حدامکان باید از دولتی کردن امور خودداری شود.
وی تصریح کرد: در سند فرهنگ عمومی برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به عنوان متولی معرفی و شرح وظایفی برای آنها تعریف شده است که مهمترین موضوع قبل از اجرای وظایف، توجه به اولویت‌های اصلی این سند است تا اهداف مورد نظر به درستی تبیین و اجرایی شوند.
 پیوست فرهنگی در اجرای پروژه‎‌‌ها باید تحت تأثیر نگاه‌های فرهنگی تهیه و تدوین شود
آیت‌الله شعبانی بر ضرورت توجه به پیوست فرهنگی قبل از اجرای پروژه عمرانی تأکید کرد و گفت: پیوست فرهنگی باید تحت تأثیر نگاه‌های فرهنگی تهیه و تدوین شود، چرا که این موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را در اجرای پروژه‌ها به دنبال خواهد داشت و باید بیش از پیش به آن توجه شود.
آیت‌الله شعبانی در ادامه بر لزوم توجه ویژه به همه ابعاد جوانی جمعیت تأکید کرد: در حوزه جوانی جمعیت مجموعه‌ها و سمن‌های مردمی را داریم که در حوزه کاهش آمار طلاق، افزایش آمار ازدواج و کاهش سقط جنین و... اقدامات خوب و اثرگذاری را دارند که باید از آن‎ها حمایت و از ظرفیتشان به نحو مطلوب استفاده شود.
 برخی فرهنگسراها، مرجعیت را از مساجد شهر گرفته است
وی با انتقاد از طراحی و جانمایی نامناسب برخی فرهنگسراها در محلات شهر همدان گفت: فرهنگسراها باید در کنار مساجد باشند، اما متأسفانه به دلیل برخی تصمیمات اشتباه؛ مرجعیت مسجد در این مناطق از بین رفته که شورا و شهرداری برای رفع آن چاره‎ اندیشی کنند.
امام جمعه همدان توجه به اوقات فراغت را از دیگر الزامات جامعه برشمرد و افزود: ورزش باید برای همه اقشار با قیمت و شرایط مناسب فراهم شود و در این راستا باید اردوگاه‌ها و مکان‌هایی برای مردم فراهم شود که به صورت ارزان خدمات ارائه دهند و همه باید بستر لازم را برای این موارد آماده کنیم تا چالش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در نقاط مختلف شهر کاهش پیدا کند.
 همکاری، مشارکت و حمایت‌های شورا وشهرداری در برگزاری عید غدیر قابل تقدیر است
آیت‌الله شعبانی در ادامه عنوان کرد: مجموعه شورا و شهرداری در برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و اعیاد ملی و مذهبی محور هستند و این موضوع در مراسم عیدغدیر امسال نمود داشت و بیشترین همکاری، مشارکت و حمایت‌ها در این مراسم بزرگ از سوی این دو مجموعه انجام شد که جای تقدیر دارد.
شهابی‎ نیا: صویب بودجه اختصاصی برای اجرای سند مهندسی فرهنگی توسط شورا و شهرداری
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای شهر همدان نیز در این جلسه گفت: مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از اولویت‌های اصلی شورای اسلامی شهر و شهرداری است.
فعالیت‌های فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه روزی است که با ساختار اداری همخوانی ندارد.
سعید شهابی‌نیا بیان کرد: به عنوان نمونه در حوزه آموزش شهروندی از ظرفیت‌های مختلف بهره گرفتیم، که در همین راستا با همکاری گروه‌های نمایشی توانستیم مباحث آموزش شهروندی را برای حدود 10 هزار دانش‌آموز شهر همدان اجرا کنیم.
وی افزود: در برگزاری جشن عید غدیر اقدامات خوبی در شهر همدان توسط شهرداری و با مشارکت گروه‌های مختلف در پیاده‌راه‌های بوعلی، میدان امام(ره) و اکباتان انجام شد که علاوه بر این مراسم، جشن‌های دیگری نیز در محلات مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردار برگزار شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: در برگزاری مراسم امسال جشن عید غدیر تنها به موضوع فرهنگی اکتفا نشد و در حوزه اجتماعی و ورزشی هم اقداماتی داشتیم که از جمله آن می‌توان به برگزاری مسابقات دوچرخه سواری و مسابقات کشتی در روز غدیر اشاره کرد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های استان داشت.
 در حوزه جوانی جمعیت باید از جزیره‌ای عمل کردن دوری کرد
وی در ادامه جلسه موضوع جوانی جمعیت را یکی اولویت‌های کمیسیون فرهنگی شورا و سازمان فرهنگی شهرداری بر شمرد و گفت: در حوزه جوانی جمعیت باید از جزیره‌ای عمل کردن دوری کرد چرا که نه تنها اثرگذار نیست بلکه آسیب به همراه دارد و معتقدم باید در این حوزه به صورت منسجم ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد تا شاهد باورپذیری مردمی باشیم که خوشبختانه اقدامات شورا و شهرداری در این حوزه تاکنون اثربخش و مثبت بود و امسال در مراسمی که به همین مناسبت در استانداری برگزار شد از شهرداری همدان تقدیر به عمل آمد.
شهابی نیا اختصاص ردیف بودجه برای اجرای سند مهندسی فرهنگی برش استانی همدان، در شورا را از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی شورا برشمرد و گفت: اجرای این سند یکی از تأکیدات مهم نماینده ولی فقیه در استان می‌باشد که در شورای برنامه‌ریزی استان تقویت شده و باید به درستی اجرا شود.
وی در این‌باره افزود: اولین دستگاهی هستیم که برای اجرای سند مهندسی فرهنگی، ردیف بودجه در نظر گرفتیم، که این امر حاصل همراهی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: در جدول نگاشت نهادی سند، وظایف دستگاه‌ها به تفکیک مشخص شده است که شهرداری در برخی از حوزه‌ها نقش مجری و در برخی نقش همکار دارد.
وی اضافه کرد: برای اجرای دقیق سند، انتظار داریم ساز و کار نظارتی دقیقی در نظر گرفته شود و شرح وظایف به درستی و شفاف تعریف شود تا شاهد عملیاتی شدن این سند مهم در استان باشیم.
شهابی‎ نیا اظهار کرد: انتظار می‌رود شورای فرهنگ عمومی این سند را برای تمامی دستگاه‌ها و متولیان امر ابلاغ کند تا شاهد اجرایی شدن آن و انسجام بین دستگاهی باشیم.
 مسگریان: اختصاص بودجه مناسب برای آموزش شهروندی و اجرای سند فرهنگ عمومی
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این دیدار بر تعامل و ارتباط بیشتر شورا با دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود ارتباط شورا به ویژه کمیسیون فرهنگی با دفتر امام جمعه بیشتر شود و در این راستا امیدواریم تا فرصت باقی مانده از عمر شورای ششم، ارتباط لازم در جهت رشد فرهنگی جامعه، تقویت باورها و ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه محقق شود.
محمود مسگریان بیان کرد: برای اجرای مصوبات فرهنگی در شهر بودجه مناسبی در حوزه آموزش شهروندی در سال 1403 در نظر گرفته شده است که نیازمند عزم جدی در اجرای آن‎ها هستیم.
وی در این باره تصریح کرد: برای اولین بار شورای شهر دوره ششم به منظور اجرای سند فرهنگ عمومی، بودجه اختصاص داده است که امیدواریم این موضوع امسال نتیجه دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه این جلسه به بحث جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: در حوزه جوانی جمعیت که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، نیازمند اقدامات اثرگذار هستیم و معتقدم اقدامات فعلی موقتی و مُسکنی بیش نیست و نمی‌تواند راهگشا باشد.
مسگریان ادامه داد: مشکلات این حوزه باید ریشه‌ای حل شود، اشتغال جوانان به ویژه مردان با توجه به اینکه سرپرستی خانواده بر دوش آنها است باید مورد توجه جدی متولیان امر قرار گیرد و در این راستا حتی در بحث ورودی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باید تناسب جمعیتی با توجه به بازار کار مورد توجه قرار گیرد.
 رضایی: رویکردها در شهر باید از حوزه عمرانی و کالبدی به فرهنگی و اجتماعی تغییر کند
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در ادامه این جلسه به بیان برخی از قوانین جوانی جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث جوانی جمعیت، مهمترین موضوع "خانواده" است.
علی رضایی در این باره عنوان کرد: به نظر می‌رسد تمامی مباحث فرهنگی کشور بر مدار خانواده تعریف شده است تا بتوانیم برای افزایش جمعیت کشور و نسل آینده اقدامات مثبت و اثرگذاری داشته باشیم.
وی خانواده را هسته مرکزی و سنگ بنای جامعه اسلامی برشمرد و گفت: خانواده پشتوانه بسیار محکمی برای سلامت اعتقادی و اقتدار نظام اسلامی است که برای حمایت از آن باید منابع و امکانات کشور بسیج شود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: تقویت خانواده به عنوان ریشه‌ای‌ترین و مهم‌ترین موضوع برای اجرای اهداف بالادستی در حوزه افزایش جمعیت و جوانی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رضایی بیان کرد: بنده معتقدم رویکرد کلان‎شهرها و مراکز استان‌ها باید از حوزه عمرانی و کالبدی به فرهنگی و اجتماعی تغییر کند، چرا که هر جا جمعیت متراکم است مسائل و حواشی و آسیب‌های اجتماعی نیز به تبع آن بیشتر است و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.
وی با تأکید بر اینکه رویکردها باید تغییر کند تا شاهد دستیابی به اهداف مورد نظر باشیم، گفت: منابع و امکانات در شهرداری‎‌ها ظرفیت قابل توجهی است، لذا رویکرد فرهنگی و اجتماعی باید غالب بر سایر رویکردها باشد تا اثربخشی بیشتری را در جامعه شاهد باشیم.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، در ادامه این جلسه رجبی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز گزارشی از برنامه‎ ها، اقدامات و فعالیت‎‌های این سازمان در حوزه‎‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سال جاری ارائه کرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: