صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : رویداد

۱۱
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۰

امروز: ۱۸ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Sep) 08

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: در راستای رشد و پویایی شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان، عصر سه شنبه شهردار همدان در سیصد و یکمین جلسه صحن شورا حضور یافت و در حوزه‌های تعامل سازنده با دستگاه‌ها، تعمیر و نگهداری پل‌های عابر پیاده و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، ساماندهی مشاغل شهری، توسعه فضای سبز و... به بیان سخنانی پرداخت و از وفای مدیریت شهری به قول‌ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، شهرداری همدان طی سال‌های گذشته تمام تلاش خود را جهت تعامل و همکاری با ادارات و دستگاه‌های دولتی به کار گرفته که می‌توان به تعامل و همکاری با مدیریت استان در راستای حل مسائل و مشکلات شهر همدان با تشکیل جلسات متعدد با شخص استاندار و حضور استاندار در شهرداری همدان اشاره کرد. شهرداری در حوزه پروژه‌های بزرگ به قول خود وفا کرد و با دید تعاملی پیش رفت. در این حوزه کمک به احداث مسکن ملی و پرداخت تخفیف جهت پروانه ساختمانی و سفر ریاست جمهوری به استان و تقدیر از مجموعه شهرداری قابل توجه است.
همچنین تعامل و همکاری شهرداری همدان با فرمانداری شهرستان همدان در راستای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اسلامی ایران اعم از کمک مالی، نیروی انسانی و ماشین آلات و تجهیزات وجود داشته است و تعامل و همکاری در برگزاری مراسم ملی و مذهبی در شهر همدان با تأمین سامانه صوت معابر شهری، مراسم نیمه شعبان و مراسم عید غدیر، اعزام نیرو و تجهیزات برای مراسم اربعین حسینی و مراسم ارتحال امام خمینی(ره) به خوبی پیش رفته است و این تعامل همچنان ادامه دارد. تعامل و همکاری با ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان و کمیته حجاب و عفاف استان در خصوص مسائل مربوطه و تشویق مدیران شهرداری توسط این ستاد و همکاری و تعامل با استانداری همدان و اداره میراث فرهنگی در جهت ثبت جهانی هگمتانه نیز در این راستا حائز اهمیت است.

شهرداری همدان الگوی تعامل و همکاری بین دستگاهی
به اعتقاد برخی کارشناسان، شهرداری همدان با ورود به بحث جداره‌سازی خانه‌های تاریخی و احیای مسیرهای گردشگری اقدامات مثبتی برای رونق گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری در این شهر صورت داده است که می‌تواند به عنوان الگویی در همکاری بین دستگاهی در موضوعات میراث فرهنگی در دیگر نقاط کشور باشد. تغییر رویکرد شهرداری همدان به نظام مدیریت شهری با تکیه بر موضوع میراث فرهنگی بوده است و از سال‌های قبل در راستای ثبت جهانی هگمتانه اقدامات قابل توجهی انجام شده به طوری‌که جداره‌سازی پیاده راه بوعلی و ساماندهی2 کیلومتر از بازار همدان از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای حفظ میراث‌فرهنگی و ثبت جهانی هگمتانه صورت گرفته است.
 ساماندهی بافت تاریخی این شهر در راستای جهانی شدن هگمتانه مدنظر مدیریت شهری بوده و در این دوره شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری با تأکید بر همین رویکرد به فعالیت پرداختند و ساماندهی و جداره‌سازی پیاده راه بوعلی با جدیت آغاز شد و در حال حاضر جداره‌سازی پیاده راه بوعلی، میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه اکباتان انجام شده که دقیقاً در راستای ثبت جهانی هگمتانه بوده است.
 همچنین مسیر 2 کیلومتری بازار همدان در مسیر ثبت جهانی هگمتانه است که شهرداری همدان در خصوص جداره‌سازی و ساماندهی بازار همدان شروع به فعالیت کرده است و هم‌اکنون نیز پیمانکار در حال انجام اقدامات مرمتی است.
 به طوری‌که این اقدامات از راسته سمسار خانه با 14 میلیارد تومان اعتبار از سال گذشته شروع شده و امسال نیز برای بازار همدان اعتباراتی برای مرمت و بازسازی در نظر گرفته شده است.

احیای خانه‌های تاریخی شهر همدان
احیای خانه‌های تاریخی شهر همدان هم که توسط شهرداری این شهر مرمت شده اند از دیگر اقدامات قابل ذکر در حوزه گردشگری است و یکی از برنامه‌ها و اقدامات ضروری شهرداری همدان مرمت و بازسازی و احیای خانه‌های تاریخی بوده و در حال حاضر بازسازی خانه پوستی زاده با بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان در حال انجام است و کار مربوط به نمای این ساختمان تاریخی تقریبا تمام شده و اقدامات مربوط به تاسیسات آن نیز در حال انجام است.

 پیش‌بینی بودجه برای خرید یکی از سراهای قدیمی همدان
در ادامه این اقدامات در خصوص مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش تاریخی، اقدام به پیش‌بینی بودجه برای خرید یکی از سراهای قدیمی همدان شده و امسال بودجه‌ای بالغ بر 130 میلیارد تومان هزینه تملک، مرمت و بازسازی و تبدیل آن به مرکز گردشگری پیش‌بینی شده و این سرا در مسیر ثبت جهانی هگمتانه واقع شده و امید می‌رود با افتتاح این مجموعه کمک بزرگی به ثبت مسیر جهانی هگمتانه شود.
در ادامه می‌توان به تعامل با نیروی انتظامی و راهور جهت حل مشکلات باقی مانده ( املاکی) از سنوات گذشته و همچنین تعامل با شورای ترافیک جهت تسهیل در امور شهروندان اشاره داشت؛ تعامل با نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی و امنیتی جهت مقابله با اغتشاشات شهر نیز از سوی شهرداری صورت گرفته است.

همکاری شهرداری برای توسعه طرح‌های شرکت‌های خدمات‌رسان
 تعامل و همکاری با مجموعه‌های بسیج و سپاه من‌جمله، برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان و همکاری جهت اعزام شهروندان به راهیان نور و کمک به پایگاه‌های بسیج و فعالیت‌های فرهنگی شهر، همکاری لازم و تعامل با شرکت‌های خدمات‌رسان در صدور مجوز حفاری و توسعه طرح‌های شرکت‌های خدمات‌رسان و نیز اجرای هشتاد کیلو متر فیبر نوری از موضوعات مورد توجه شهرداری بوده است. شهرداری همدان همچنین با گروه‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف همکاری و تعامل دارد.

اجرای پروژه فیبر نوری از سوی شهرداری همدان
با اجرای پروژه فیبر نوری از سوی شهرداری همدان ضمن ایجاد زیرساخت برای بهره‌برداری مشترکان خانگی و کسب و کارهای شهر همدان از اینترنت پرسرعت، تعداد 85 نقطه از ساختمان‌های اداری شهرداری همدان و دوربین‌های شهر نیز به فیبر نوری متصل خواهند شد و این پروژه شامل حفاری، لوله‌گذاری و اکتیو کابل نوری است. در این بین اجرای ترمیم آسفالت و حفاری‌های انجام شده نیز در معابر شهر بلافاصله بعد از اتمام لوله‌گذاری، توسط پیمانکار مربوطه و با نظارت شهرداری همدان صورت می‌گیرد.

اجرای فیبرنوری بستر درآمد پایدار از درآمد ناخالص برای شهرداری
همچنین ظرفیت ایجاد شده به صورت تونل فیبرنوری مشترک به همراه کابل فیبرنوری موجود در آن قابلیت واگذاری براساس مصوبات صادره توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور را به دیگر متقاضیان میسر می‌سازد، ضمن اینکه ماحصل قرارداد منعقد شده علاوه بر مرتفع‌سازی نیاز مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و نیز ایجاد حدود ٤٠٠ نقطه اتصال پرظرفیت در جهت افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت به نوعی بستر درآمدی پایدار به صورت درصدی از درآمد ناخالص را برای شهرداری متصور می‌نماید.

 پیگیری شهرداری برای رفع مشکلات مردم با محوریت امام جمعه و استاندار همدان
 تعامل و همکاری لازم شهرداری همدان با مدیرت استان جهت تأمین آب شرب در مقطع بحران کم آبی شهر در سال گذشته با در اختیار گذاشتن ماشین آلات و منابع انسانی لازم از نکات حائز اهمیت است و همکاری و ارتباط مستمر با دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدماتی باعث شده مراجعات مردم به سازمان‌ها کمتر شده و مشکلاتی از شهروندان حل شود که می‌توان به کمک به احداث مصلی شهر همدان، کمک به مسائل عمرانی مساجد با محوریت دفتر امام جمعه همدان و پیگیری جهت رفع مشکلات مردم شهر مانند پوشش رودخانه کوثر با همکاری فرمانداری و محوریت امام جمعه همدان، تفاهم‌نامه با حوزه علمیه خواهران درخصوص احداث پارک فرهنگی آموزشی و تربیتی 5 هکتاری بانوان و احداث پارک 5 هکتاری نهج البلاغه در تپه مصلی همدان اشاره کرد.

نخستین پارک اختصاصی بانوان در محلات کم‌برخوردار شهر همدان ساخته می‌شود
 باید در این راستا متذکر شد که ایجاد مجتمع فرهنگی، تفریحی آموزشی بانوان همدان به مساحت 12 هزار مترمربع در مجاورت کوی علی‌آباد در شهرداری منطقه 4 در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد که با توجه به افزایش گسترش فضای سبز و نیاز شهروندان منطقه 4 به فضایی امن و با نشاط برای گذراندن اوقات‌فراغت بانوان تبدیل خواهد شد.
شهرداری همدان با همکاری حوزه علمیه خواهران فدک به ایجاد مجتمع فرهنگی، تفریحی و آموزشی بانوان در مجاورت کوی علی‌آباد اقدام کرده است که پیش‌نویس تفاهم‌نامه با حوزه علمیه خواهران فدک منعقد شده و در این راستا قرار است، زمینی حدود 12 هزار مترمربع از فضای محصور در اختیار حوزه علمیه نسبت به ایجاد پارک بانوان، در اختیار شهرداری منطقه 4 قرار گیرد. دومین پارک بانوان همدان به فضایی برای برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی خانواده، مهارت زندگی، حرفه‌آموزی و برگزاری مراسم ملی و مذهبی تبدیل خواهد شد و در واقع فضایی برای گذراندن اوقات‌فراغت بانوان در راستای افزایش نشاط و امیدآفرینی حائز اهمیت است که قابلیت بهره‌برداری حداکثری در راستای بهره‌مندی بانوان شهر همدان به‌ویژه اهالی منطقه 4 را خواهد داشت و در صورت احداث این مجتمع، نخستین پارک اختصاصی بانوان در محلات کم‌برخوردار شهر همدان ساخته می‌شود.

پل‌های عابرپیاده شهر از دغدغه‌های شهرداری
اقدامات شهرداری همدان در خصوص تجهیز، باز راه‌اندازی، سرویس، نگهداری و نگهبانی تجهیزات مکاینزه پل‌های عابرپیاده شهر نیز قابل توجه بوده است که با توجه به ایراد و خسارات وارده به تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده شهر و نظر به آسیب شناسی صورت گرفته در خصوص تجربیات و اقدامات سنوات گذشته، شهرداری همدان ضمن برگزاری جلسات متعدد هماهنگی اقدامات ترافیکی، اقدام به تشکیل کمیته فنی بازسازی و تجهیز پل‌های عابرپیاده مکانیزه شهر و تعریف و ابلاغ وظایف هر یک از واحدهای ذی ربط نمود.
 در همین راستا و با در نظر گرفتن تجربیات سایر کلانشهرهای موفق کشور، اورهال، تجهیز، بازسازی و رفع نواقص آسانسورهای منطقه یک و جمع‌آوری پله برقی‌های شهر به استثنای پل‌های عابرپیاده بلوار شهید سرلشکر سلیمانی (دادگستری) و بلوار آیت ا... کاشانی و جایگزینی آسانسورهای ویلچربر به جای تجهیزات جمع‌آوری شده، در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
 بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، ضمن اورهال و باز راه‌اندازی کلیه آسانسورهای منطقه یک، قراردادهای خرید، نصب، سرویس و نگهداری آسانسورهای مناطق دو، سه و چهار شهرداری همدان منعقد و نصب آسانسورهای ویلچربر از سوی این شهرداری پیگیری شد. اما در خصوص قرارداد منعقده در منطقه سه شهرداری، به دلیل عدم انجام تعهدات ذیل قرارداد از سوی پیمانکار مربوطه، فسخ و تجهیز پل‌های عابرپیاده منطقه با برگزاری استعلامات جداگانه پیگیری و در دستورکار مجدد این سازمان تعریف شد.
 همچنین با عنایت به ضرورت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و به منظور پیشگیری از سرقت و تخریب تجهیزات اورهال و بازرا‌ه‌اندازی شده، این شهرداری ضمن انجام مکاتبات لازم با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان (اخذ صلاحدید واحدهای تخصصی مربوطه در این خصوص)، با انجام بخشی از اقدامات مورد نیاز در حوزه ایمنی و ارتقای مقبولیت استفاده از پل‌های عابرپیاده شهر)از جمله ایمن‌سازی‌های اولیه (نصب حفاظ و محدودسازی دسترسی‌های ممکن به تجهیزات مکانیزه، رنگ‌آمیزی عرشه و پل‌های عابرپیاده شهر، توسعه سامانه نظارت تصویری، تقویت سامانه روشنایی)، نسبت به برگزاری استعلام سرویس و نگهداری تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده منطقه یک، دو و چهار با لحاظ نمودن صلاحدید دادستانی در خصوص اتخاذ تمهیدات حفاظت از تجهیزات مکانیزه اقدام و در حال پیگیری جهت عقد قرارداد سرویس، نگهداری، راهبری، تعمیر، پشتیبانی و نگهبانی شبانه روزی از آسانسورها و پله‌های برقی پل‌های عابرپیاده شهر همدان است.
 در شهرداری منطقه یک برگزاری استعلام عمومی سرویس و نگهداری تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده سطح منطقه مورد پیگیری بوده و تجهیز، اورهال و رفع نواقص تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده در دستور کار قرار گرفته است و در شهرداری منطقه دو نیز جلسات استعلام عمومی سرویس و نگهداری تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده برگزار شده است.
 در شهرداری منطقه یک پل عابرپیاده خیابان سعیدیه تجهیزات مکانیزه آسانسورها انجام و هر دو سمت فعال است و کار می‌کند. اقدامات امنیتی با نصب دوربین‌های نظارت تصویری و ایمن‌سازی و نوسازی با نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل و همچنین سامانه روشنایی سراسری عرشه انجام شده است که مبلغ هزینه کرد 240.000.000 ریال است.
آسانسور پل عابرپیاده بلوار شهید سلیمانی تقاطع سعیدیه نیز انجام و هر دو سمت فعال است و کار می‌کند که اقدامات امنیتی با نصب دوربین‌های نظارت تصویری، ایمن‌سازی و نوسازی با نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل انجام شده است و اقدامات صورت گرفته شامل بازسازی اساسی آسانسورها و جایگزینی تجهیزات سرقتی، آسیب دیده و فرسوده است و پیاده‌سازی سامانه روشنایی سراسری عرشه انجام شده که مبلغ هزینه کرد در مجموع 1.400.000.000 ریال است.
 در خصوص پل عابرپیاده بلوار شهید سلیمانی در خیابان شهیدان دیباج نیز تجهیزات مکانیزه آسانسورها انجام شده و در هر دو سمت فعال است، اقدامات امنیتی در این خصوص شامل نصب دوربین‌های نظارت تصویری بوده و ایمن‌سازی و نوسازی با نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل انجام شده است.
از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه بازسازی اساسی آسانسورها و جایگزینی تجهیزات سرقتی و آسیب دیده از جمله میکروسوئیچ‌ها، بافرگاورنر، جعبه روزیون، تعویض شاسی‌های احضار طبقات، سرویس سیم کشی داخل چاهک، تعویض وزنه تعادل و... بوده است.
پل عابرپیاده بلوار شهید سلیمانی نیز اجرایی شده و تجهیزات مکانیزه (آسانسورها) انجام گرفته و هر دو سمت فعال است که اقدامات امنیتی با نصب دوربین‌های نظارت تصویری، ایمن‌سازی و نوسازی با نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل انجام شده و اقداماتی با بازسازی اساسی آسانسورها، جایگزینی تجهیزات سرقتی و آسیب دیده از جمله میکروسوئیچ ها، بافرگاورنر، جعبه روزیون، تعویض شاسی‌های احضار طبقات، سرویس سیم کشی داخل چاهک، تعویض وزنه تعادل و... صورت گرفته است.
سامانه روشنایی این پروژه با پیاده سازی روشنایی سراسری عرشه در دستور کار قرار گرفت و در مجموع مبلغ هزینه کرد 3.000.000.000 ریال بوده است. در خصوص پل عابرپیاده بلوار شهید احمدی روشن نیز تجهیزات مکانیزه (آسانسورها) در هر دو سمت فعال است و اقدامات امنیتی با نصب دوربین‌های نظارت تصویری انجام شده و ایمن‌سازی و نوسازی با نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل اجرایی شده است.
اقدامات صورت گرفته خرید و نصب درایور جهت باز راه‌اندازی آسانسورها و شناسایی نواقص موجود بوده و سامانه روشنایی سراسری عرشه انجام شده و در مجموع مبلغ هزینه کرد 2.200.000.000 ریال است.
در همین راستا می‌توان به پل عابرپیاده بلوار آیت ا... کاشانی با مبلغ هزینه کرد 2.200.000.000 ریال نیز اشاره کرد. تجهیزات مکانیزه این پل عابرپیاده(آسانسور) در هر دو سمت فعال است و اقدامات امنیتی این پل نیز شامل نصب دوربین‌های نظارت تصویری، ایمن‌سازی و نوسازی شامل نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل، خرید و نصب درایور جهت باز راه‌اندازی آسانسورها و شناسایی نواقص موجود انجام شده است.
همچنین سامانه روشنایی این پل عابرپیاده به شکل سراسری عرشه انجام شده است همچنین آسانسور تقاطع مزداگینه با مبلغ هزینه کرد 1.500.000.000 ریال در حال پیگیری نصب تجهیزات است و اقدامات امنیتی شامل نصب دوربین‌های نظارت تصویری، نصب حفاظ و رنگ‌آمیزی پل و جمع‌آوری پله‌های برقی هر دو سمت، انجام شده است. در پل عابرپیاده بلوار شهید همدانی در بلوار انقلاب- پایانه اتوبوسرانی نیز باید گفت که آسانسور نصب و در حال پیگیری آماده‌سازی برای بهره برداری و تحویل به پیمانکاراست.
نصب دوربین‌های نظارت تصویری و نصب حفاظ نیز برای آن صورت گرفته و نصب کلیه تجهیزات آسانسور سمت پایانه انجام شده و سامانه روشنایی سراسری عرشه نیز صورت گرفته است.
 آسانسور پل عابرپیاده بلوار امام خمینی (ره) نیز آماده بهره برداری و در حال پیگیری برای تحویل به پیمانکار است.
 همچنین نصب دوربین‌های نظارت تصویری و نصب حفاظ، ریل‌گذاری و ورق کاری نیز انجام شده و سامانه روشنایی سراسری عرشه تأمین شده است. پله برقی پل‌های عابرپیاده منطقه سه نیز برای نصب آسانسور باید جمع‌آوری شود که در حال پیگیری است و اقدامات ایمنی و ایمن‌سازی و نوسازی این پل‌ها محقق شده است.
همچنین روشنایی سراسری عرشه تأمین شده است. آسانسور پل عابر پیاده بلوار ارتش نیز در هر دو سمت نصب شده و اقدامات امنیتی آن در حال پیگیری است. ایمن‌سازی و نوسازی و نصب حفاظ نیز صورت گرفته و اجرای فونداسیون و شاسی کشی، نصب کابین و موتور آسانسور در هر دو سمت، اجرای نما در یک سمت به طور کامل تکمیل شده است و در سمت مقابل، صرفا تکمیل عملیات بر ق رسانی در حال پیگیری است.
نصب آسانسور پل عابرپیاده بلوار شهید رجایی هم در حال پیگیری است و در این راستا پله‌های برقی جمع آوری شده است، فونداسیون، نصب تجهیزات سازه‌ای داکت آسانسورها، کابین و نمای آسانسورها و جابه جایی تاسیسات برق شهری با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد ریال نیز صورت گرفته است.
به طورکلی می‌توان اذعان کرد که در منطقه یک 6 آسانسور راه‌اندازی و 7 میلیارد تومان هزینه شده است و شهرداری نسبت به قولی که داده بود مصمم ورود کرده است. شهرداری در این حوزه ساکن نبوده و اقدامات درخوری انجام داده است.
 اما در منطقه سه متأسفانه شرکت پیمانکار کامل عمل نکرده که البته اخطارها به این شرکت هم موجود است که پس از پیگیری‌های شهرداری همدان، پیمانکاری که در منطقه دو و چهار کار انجام داده بود برنده مناقصه ادامه پل منطقه سه شد. لازم به یادآوری است که در مدت 20 روز گذشته پیمانکاری به کار گرفته شده که کار نگهداری، نظافت، جلوگیری از سرقت و... تمام پل‌ها را انجام دهد و اقداماتش مثبت بوده است و می‌توان گفت اگر یک یا دو پلی که باقی مانده کارش انجام شود تقریبا کل کار انجام شده است.

سال 1400 سال جان بخشی به پل‌های عابر پیاده
 باید متذکر شد که در هیچ قانون، دستورالعمل و ضوابطی نیامده که پل‌های عابرپیاده مکانیزه باشد اما شهرداری همدان وظیفه خود می‌داند که حضور شهروندان در شهر را تسهیل کند. سال 1400 سال جان بخشی به پل‌های عابر پیاده بوده است به نحوی که تعمیرات گسترده‌ای روی پل‌های عابر پیاده شهر صورت گرفت.

آسیب به تجهیزات پل‌های عابرپیاده و سرقت تجهیزات
 یکی از معضلاتی که در زمینه پل‌های عابرپیاده گریبانگیر شهرداری همدان است سرقت‌های پیاپی قطعات آسانسور و پله برقی، تخریب اموال و کمبود قطعات به دلیل وارداتی بودن آن‌هاست که مشکلات فراوانی را برای شهرداری ایجاد کرده است.
در این زمینه آسیب‌ها و مشکلات موجود با مراجع قضایی و دستگاه‌های امنیتی مطرح شده و از آنها پیگیری شده است که در این میان می‌توان به مکاتبه با فرماندار همدان، مکاتبه با رئیس پلیس آگاهی شهرستان همدان و مکاتبه با فرماندهی انتظامی استان همدان اشاره کرد.
 در این مکاتبات موضوع نصب تجهیزات مکانیزه بر پل‌های عابرپیاده و درخواست مساعدت در خصوص پیشگیری از سرقت و تخریب تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده شهر و ارائه شرح راهکارهای پیشنهادی و اطلاعات پیمانکاران ذیصلاح در خصوص نصب تراشه بر روی قطعات با ارزش ریالی بالا، دریافت مشاوره در خصوص طراحی و پیاده سازی سامانه اعلام هشدار و مانیتورینگ تجهیزات مطرح شده است. مکاتبه با مدیرکل اداره اطلاعات استان همدان نیز از دیگر اقدامات در این زمینه است.
از دیگر چالش‌های مدیریت شهری در حوزه پل‌های عابرپیاده می‌توان به بالا بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مشکلات و معضلات فرهنگی، کمبود پیمانکاران و شرکت‌های متخصص بومی، مشکلات تهیه تجهیزات جایگزین، کمبود منابع مالی و عدم همراهی کافی از سوی سایر ارگا ن‌ها از جمله پلیس و متناسب نبودن تجهیزات اشاره کرد.

 افزایش 97.4 درصدی اجرای احکام ماده 100  شهرداری همدان در سه سال اخیر اقداماتی در زمینه‌های جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، ساماندهی مشاغل شهری، توسعه فضای سبز، توجه به سیما و منظر شهری و نورپردازی در معابر و میادین شهر، ایجاد بازارچه‌های محلی، اجرای لوله‌های آبیاری مکانیزه و استفاده از فناوری‌های نوین جهت جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز و ساماندهی دستفروشان و وانت بارها داشته است.
اجرای احکام ماده 100 در سال 1402-1401 نسبت به سال 1399 - 1400   97.4 افزایش داشته است. از اجرای احکام ماده 100 می‌توان به اجرای رای بلوار سردار همدانی، تخریب سه باغ رستوران جاده حیدره و تخریب خانه‌های پلاک قرمز در صیفی‌آباد اشاره کرد.
همچنین واحد کنترل در سال 1401_ 1402 نسبت به سال 1399_ 1400 در صدور اخطاریه 28.99 درصد و در ضبط لوازم 41.4 درصد افزایش داشته است.

 بیش از 10 هکتار به فضای سبز اضافه شد
 شهرداری همدان افزون بر نگهداری فضای سبز موجود اقدام به ایجاد و توسعه پارک‌های جدیدالاحداث به میزان بیش از 10 هکتار از سال 1400 تاکنون کرده است.
کاشت 11 هزار درخت در پارک جنگلی اکباتان در سنوات قبل انجام شده است، همچنین در سال 1400،‌ سه هزار درخت، در سال 1401 هزار و 980 درخت، در سال 1402 سه هزار درخت و در سال 1403 سه هزار و 500 درخت در این پارک کاشته شده است. کاشت گل محمدی هم از سال 1400 تاکنون به تعداد 6800 مورد انجام شده است.
 توسعه 15 هکتار پارک در سال جاری باتوجه به بودجه مصوب 1403 و برنامه‌ریزی در راستای جذب سرمایه‌گذار برای پارک جنگلی اکباتان هم از اقدامات پیش‌رو در سال 1403 است.

 ایجاد سه بازارچه در دست اقدام
علاوه براقداماتی که تاکنون انجام شده مطالعات طرح جامع ساماندهی مشاغل و صنوف شهر همدان که شرح خدمات آن در کمیته پژوهش استانداری همدان به تصویب رسیده در حال مطالعه است.
درخصوص بازارچه‌های محلی شهروند جهت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و تنظیم بازار هم باید گفت باهدف ایجاد اشتغال، کارآفرینی و افزایش کسب‌و‌کارهای خرد و همچنین دسترسی آسان شهروندان، بازارچه‌های محله‌ای با همکاری جهاد کشاورزی و تعاون روستایی و توزیع سبد خانوار به قیمت دولتی در نقاط مختلف ایجاد شده است و افزایش میزان رضایتمندی، رفاه حال شهروندان، محله محوری و جذب مشارکت حداکثری شهروندان با ارائه تخفیف‌های ویژه و جشنواره‌ها در اولویت کار قرار دارد. در این راستا سه بازارچه محلی نیز راه‌اندازی شده است و سه بازارچه هم در دست اقدام داریم که پرونده مقصودیه در شورا است و کنار مسجد قبا و ورودی کوی شهید بهشتی نیز راه‌اندازی این بازار در دستور کار قرار دارد.

 تشکیل دو گروه گشت‌زنی جهت ساماندهی وانت‌بارها
خدمات شهری شهرداری همدان با هماهنگی مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر جهت ساماندهی وانت‌بارها به نصب سازه‌های بتنی جهت ساماندهی مشاغل سیار غیر رسمی در بلوار شهید رجایی و بلوار شهید مطهری اقدام کرد. این معاونت با تشکیل دو گروه گشت‌زنی جهت ساماندهی وانت‌بارها صبح‌ها از ساعت 9 الی 14 و بعدازظهرها از ساعت 15 الی 21 اقدام کرده است. تعداد بالغ بر 15 ایستگاه عرضه میوه و تره‌بار نیز احداث شده و از زمان احداث ایستگاه‌های عرضه میوه و تره‌بار تاکنون این ایستگاه‌ها مورد استقبال بسیار زیادی از شهروندان قرار گرفته است. در این مدت فرهنگ‌سازی شد تا مردم هر محله از این ایستگاه‌ها مایحتاج روزانه خود را خریداری کنند. در این ایستگاه‌ها محصولات به‌صورت دستچین و با قیمت مناسب عرضه می‌شود.
شهروندان می‌توانند نشانی محل‌های مورد نظر خود را از طریق وبگاه شهرداری همدان به دست آورند.

ساماندهی دستفروشان
 همچنین ساماندهی دستفروشان از طریق شناسنامه‌دار کردن و تهیه کاور با کد شناسایی دستفروشان انجام شده است. با توجه به روند رو به افزایش مشاغل کاذب به ویژه دستفروشی و از طرفی رفع سد معابر عمومی شهر برای ساماندهی دستفروشان 9 جانمایی برای بازار روز در شهر در نظر گرفته شد و این بازارها راه‌اندازی شده است.

طراحی و نصب بیش از 120 عکس شهید در ابتدای کوچه‌ها
 در خصوص توجه به سیما و منظر شهری هم باید گفت که در زمینه تابلوهای راهنما مسیر، معرف معابر، پلاک منازل و تابلوهای شهدا اقدامات زیر انجام شده است: ساخت، مکان‌یابی و نصب بیش از 110 عدد تابلو راهنمای مسیر به مساحت حدودا 300 مترمربع در نقاط مختلف شهر، ساخت و نصب بیش از 1200 تابلو معرف معابر (پایه‌دار، جداره‌ای و لوزی شکل) در انواع مختلف در شهر، برداشت و نصب بیش از 15000 عدد پلاک منازل بنا به درخواست مردمی و برداشت‌های موردی، طراحی و نصب بیش از 120 عکس شهید در ابتدای کوچه‌ها، طراحی و نصب بنرهای مناسبتی شهدا در خیابان‌های اصلی ( در ایام کنگره 8000 شهید و موضوعی مثل شهدای اسارت، سوباشی، طلبه، غواص و...) به تعداد بیش از 700 مورد، جداره‌سازی میدان امام و خیابان‌های بوعلی و اکباتان و ایجاد گذر فرهنگی باباطاهر تا بوعلی از جمله اقداماتی بوده است که انجام شده است.

انجام مطالعات طرح جامع نورپردازی شهر همدان
 انجام مطالعات طرح جامع نورپردازی شهر همدان نیز صورت گرفته که از سال 1401 در حال تدوین شرح خدمات بوده و بررسی و تأیید در کمیته پژوهش و مطالعات شورای اسلامی شهر همدان و شهرداری همدان بوده است که در اردیبهشت سال 1403 در کمیته پژوهش و مطالعات شهرداری به تصویب رسید و در حال حاضر در دست برگزاری فراخوان جهت انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی معتبر جهت مطالعه و اجرای طرح است.

 فعالیت در حوزه یادمان‌های مناسبتی
در حوزه یادمان‌های مناسبتی، نقاشی دیواری، سازه‌های نوری و امحا دیوارنویسی هم اقدامات زیر انجام شده است. در بخش یادمان‌های مناسبتی ساخت و نصب یادمان‌های نورانی ایام محرم، عید نوروز، میلاد امام علی (ع) و عید غدیر، نیمه شعبان و... به تعداد بیش از 50 عدد صورت گرفته است.
 در بخش یادمان‌های دائم نیز برگزاری فراخوان، طراحی و ساخت یادمان‌های دائم از جمله تندیس باباطاهر، سردیس مشاهیر همدان، کاج، شهید و... به تعداد بیش از 40 مورد اجرا شده است. همچنین در بخش سازه‌های نورانی ساخت و نصب سازه نوری با موضوع پرنده، گوی و... بیش از 120 مورد و در نقاشی دیواری و باکس برق و... با موضوع شهدا و... در مساحت حدودا 1500 مترمربع و بیش از 50 باکس برق و مخابرات از جمله اقدامات شهرداری همدان است.
همچنین در بخش امحا دیوار‌نویسی غیر‌مجاز امحا بیش از 50000 مترمربع، ایجاد دیوار‌نگاره‌های مختلف در شهر، ایجاد کاشی‌نگاری مساجد مانند مساجد دره مرادبیگ، امیرالمؤمنین(ع) صدف و... و فضاسازی کنگره سرداران شهید استان در شهر انجام شده است.
در بخش ریسه‌بندی و آذین‌بندی در ایام محرم، اعیاد و... هم نصب ریسه‌های پارچه‌ای الوان و مشکی در ایام محرم و شهادت ائمه و میلاد معصومین(ع) و... به طول حدودا 80000 متر و نصب ریسه‌های لامپی به طول حدودا 10000 متر انجام شده است.

 103 هکتار مساحت تحت پوشش آبیاری مکانیزه
 درمناطق چهارگانه شهرداری همدان همچنین در بخش اجرای خط لوله آبیاری مکانیزه، طرح مطالعاتی طرح تامین، توزیع و انتقال آب فضای سبز شهر همدان در آبان ماه 1402 در معاونت خدمات شهری تکمیل و به شهرداری‌های مناطق چهارگانه جهت اجرا ابلاغ شده است که در حال حاضر با توجه به بودجه در نظر گرفته شده در سال‌های 1402 و 1403 در حال اجرا در مناطق چهارگانه شهر همدان است. جمع کل مساحت تحت پوشش آبیاری مکانیزه درمناطق چهارگانه شهرداری همدان نیز 103 هکتار است.

استفاده از فناوری نوین جهت جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز
نصب و تجهیز دوربین‌های نظارتی بر روی خودروهای گشت مناطق، نصب و راه‌اندازی سامانه جی‌پی‌اس بر روی خودروهای رفع سد معبر و کنترل ساختمان، اسکن تمام پرونده‌های کمیسیون به‌صورت سامانه‌ای در راستای هوشمند‌سازی، استفاده از جی‌پی‌اس در شناسایی دقیق املاک و به صفر رساندن خطای انسانی و ترخیص لوازم به‌صورت سامانه‌ای از طریق اتوماسیون اداری (سرا 10 ) در این راستا انجام شده است.

 برنامه‌های آینده جهت هوشمندسازی فرایند
جلوگیری از ساخت‌وسازها خرید سامانه کنترل ساختمان جهت نظارت هوشمند بر ساخت‌وسازها و نصب و تجهیز ورودی باغات چهار منطقه به دوربین پلاک‌خوان جهت جلوگیری از حمل مصالح غیرمجاز از جمله برنامه‌های آینده جهت هوشمندسازی فرایند جلوگیری از ساخت‌وسازها است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: