صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : گردشگری صفحه 8 : فرهنگی

۱۴
تیر
۱۴۰۳

شماره
۵۶۵۳

امروز: ۱۴ (تیر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Jul) 04

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه فرهنگی: همزمان با روز مباهله، جشن بزرگ مباهله با حضور پرشور همدانی‌ها در پیاده‌راه امام (ره) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، جشن روز مباهله با حضور پرشور مردم همدان در پیاده‌راه میدان امام(ره) این شهر برگزار شد، در این جشن که با شادی همدانی‌ها همراه بود، گروه سرود دختران و پسران تسنیم جامعه‌القرآن، سرودی در مدح مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) اجرا داشتند.
مباهله واقعه شگفت‌انگیزی است که اهمیت آن کمتر از غدیر نیست، زیرا مباهله زیربنای غدیر است و پیش از غدیر خدای سبحان در قرآن وجود مبارک امیرالمؤمنین علی‌(ع) رابه منزله نفس پیامبر یاد کرده است.
در ادامه نیز سید امید حسینی یکی از شاعران جوان، شعری را در مدح امیر‌المؤمنین‌(ع) خواند، پرچم‌ها به عشق مولا امیر‌المؤمنین‌(ع) بالا می‌رفت، و گروه سرود ابا‌صالح المهدی از مسجد‌النبی هنرستان نیز در این برنامه اجرا داشتند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان در این برنامه با بیان اینکه مباهله به معنای چیست؟ گفت: ریشه این کلمه باب مفاعله است و ریشه سه‌حرفی آن بهله است است و سوره 63 آل‌عمران به آن اشاره دارد و مباهله یعنی دعا کردن، تزرع و دست به دعا برداشتن.
حجت‌الاسلام سید حسن فاضلیان در ادامه به واقعه مباهله اشاره و بیان کرد: زن و خانم ارزش و حرمت دارد به ویژه بانویی چون حضرت فاطمه‌الزهرا‌(ع)، که در روز مباهله این ارزش مشخص شد.
وی با اشاره به اینکه آیا تطهیر، و آیه ولایت در این روز نازل شده است، گفت: روز مباهله یک سند تمام افتخار برای حضرت محمد(ص)، و حضرت علی‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) و امام حسن و امام حسین‌(ع) است.
در این برنامه به قید قرعه جوایزی به شرکت‌کنندگان در مراسم اهدا شد.
گفتنی است، مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند.
با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) براساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است.
واقعه مباهله در 24 ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه 61 سوره آل‌عمران به آن اشاره دارد.
این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: