صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۱۷
تیر
۱۴۰۳

شماره
۵۶۵۵

امروز: ۱۷ (تیر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Jul) 07

عناوین صفحه



مدیر خدمات شهری شهرداری همدان: 3 سال است که سگ‌های ولگرد در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در همدان واکسیناسیون، عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و رهاسازی می‌شوند

هگمتانه، گروه خبر همدان: امروزه ازدیاد سگ‌های ولگرد در شهرها از جمله همدان به یک آسیب اجتماعی و محیط زیستی مبدل شده است که متأسفانه غذادهی بی‌رویه مردم به سگ‌های ولگرد و افزایش زاد و ولد آنها آن را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، انسان‌ها گاهی با بر هم زدن تعادل طبیعت باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده و بحران‌هایی شده‌اند که ضرر و زیان آن گردن خودشان را گرفته است، در چرخه طبیعت هر آنچه بر اساس تعادل باشد همه چیز خوب پیش می‌رود، اما امان از روزی که این تعادل برهم بخورد آنگاه مشکلاتی را به وجود می‌آورد که حتی گاه جبران‌پذیر هم نیست!
حتماً شما هم در چند وقت اخیر، ویدئوهایی تلخ از حمله سگ به کودکان در شبکه‌های اجتماعی را دیده‌اید یا اخبار ناگوار و دلخراش حمله سگ به کودکان را شنیده‌اید، کودکان معصومی که که در چنین مواقعی از ترس خیلی زود روی زمین می‌افتند و دست و پا زدن‌هایشان، چیزی جز زخمی شدن و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند هاری ندارد. از سال گذشته تاکنون 60 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش شده است که بیشتر آن سگ‌گزیدگی است و از اول خردادماه امسال نیز 5 کودک بی‌گناه در شهرهای دزفول، همدان، نکا، مشهد و تبریز دچار سگ‌گزیدگی شده‌اند و 4 کودک هم جان خود را از دست داده‌اند.

   افزایش سگ‌گزیدگی از 18 هزار به 360 هزار
طبق اعلام وزارت بهداشت، آمار حیوان‌گزیدگی در کشور از 8 هزار و 305 مورد در سال 1366 به بیش از 360 هزار نفر در سال 1402 رسیده که آن را باید یک بحران جدی بنامیم.

  ازدیاد سگ‌های ولگرد یک آسیب اجتماعی بزرگ
متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است به طوری که این ازدیاد را می‌توان در شهرها، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، روستاها و مناطق گردشگری به وضوح لمس کرد. سگ‌های ولگرد و بلاصاحبی که یک تهدید بزرگ برای جامعه و انسان‌ها به شمار می‌روند! این سگ‌ها علاوه بر آلودگی محیط، با سروصدا و حمله به افراد باعث آزار انسان‌ها می‌شوند، در واقع ازدیاد سگ‌های ولگرد به یک آسیب اجتماعی و محیط زیستی مبدل شده است.
سال‌هاست که شهرداری اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌کند، اما باز هم این سگ‌ها وجود دارند، از همین‌روی باید این مشکل ریشه‌ای حل شود و از طرف دیگر به علل ازدیاد سگ‌ها به صورت ریشه‌ای پرداخته شده و برای آن راهکار ارائه شود.

  برخی به صورت غیرمجاز اقدام به توله‌کشی سگ می‌کنند و تولدهای بدون مشتری را در محیط رها می‌کنند
فروش سگ و توله‌کشی این روزها به یک کاسبی مبدل شده است، افرادی که از سگ در خانه و باغ نگهداری می‌کنند، بهانه‌ای شده‌اند برای کسانی که به صورت غیرمجاز در باغ و یا ملک شخصی اقدام به توله‌کشی می‌کنند و متأسفانه تکثیر بی‌ضابطه و غیرمجاز سگ‌ها این بحران را تشدید می‌کند، سگ‌ها هر شش ماه یک بار باردار شده و در هر زایمان تعداد زیادی توله سگ به دنیا می‌آید که تنها برخی از آنها باب میل مشتریان است و باقی توله‌ها در محیط رها می‌شوند و تبدیل به سگ‌های ولگرد خواهند شد و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند و زنجیره بزرگی از سگ‌ها به وجود می‌آید، این موضوع در حالی است که در همه جای دنیا این کار نیاز به مجوز دارد!
اگرچه پرورش و تکثیر اصولی سگ برای زنده‌یابی، نجات و نگهبانی کار درستی است اما در سایه نبود قانون صحیح برای ضابطه‌مندی تکثیر سگ، باعث شده است که زنجیره بزرگ از سگ‌های ولگرد و بلاصاحب شکل بگیرد.

  دامداران برای محافظت از دام، اقدام به توله‌کشی از سگ می‌کنند و تها 4 یا 5 سگ را برای خود نگاه داشته و باقی را رها می‌کنند
از سوی دیگر برخی دامداران برای نگهبانی گله خود اقدام به توله‌کشی می‌کنند، سگ‌ها در فصل جفت‌گیری، زاد و ولد می‌کنند و دامدار از بین تعداد بالای سگ تنها 4 یا 5 سگ را برای محافظت از دام‌های خود برمی‌‌دارد و باقی را رها می‌کنند و این موضوع نیز بر ازدیاد سگ‌های ولگرد دامن می‌زند.

 غذا دادن بی‌رویه سگ‌ها باعث ازدیاد جمعیت سگ‌ها شده و این جهان انسان‌هاست که به خطر افتاده است
موضوع دیگر سیستم دفع نامناسب زباله است که تبدیل به یک منبع غذایی برای سگ‌ها شده است و سطل زباله نیز منبع تغذیه سگ‌ها است، اما مشکل اساسی غذاهایی است که مردم در اختیار سگ‌ها قرار می‌دهند، متأسفانه گرایش مردم به غذا دادن به سگ‌ها بیشتر شده است، مردم به بهانه اینکه دوستدار حیوانات هستند بی‌رویه به سگ‌ها غذا می‌دهند و تأمین غذای سگ‌ها مساوی است با زیاد شدن زاد و ولد آنها، مردم در مکان‌های عمومی، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها اقدام به غذا دادن به سگ‌ها می‌کنند، غافل از اینکه همین غذا دادن بی‌رویه به سگ‌ها باعث ازدیاد جمعیت آنها می‌شود و وقتی سگ‌ها زیاد شوند این جان انسان‌ها و جان کودکانِ آنهاست که در خطر می‌افتد، سگی که عادت کرده است از مردم غذا بگیرد به دنبال افراد راه می‌افتد و اگر به او غذا ندهند به انسان حمله می‌کند.
غذا دادن بی‌‌حد مردم به سگ‌ها باعث شده است که ترکیب طبیعی طبیعت بر هم بخورد و مردم دانسته یا نادانسته باعث ازدیاد جمعیت سگ‌ها شده‌اند و آن را به یک معضل و چالش جدی تبدیل کرده‌اند.

  بعضی به بهانه حامی حیوانات بودن مانع از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌شوند و برخی با این بهانه کار و کاسبی راه انداخته‌اند
برخی افراد بر این باور هستند که زمین، زمین خداست و حیوانات باید به راحتی در هر جایی زندگی کنند، آیا این افراد به راستی از خطراتی که در کمین آنها است خبر ندارند، این افراد حتی اجازه نمی‌دهند که شهرداری سگ‌ها را جمع کند و بارها شده که با مأموران شهرداری به بهانه حیوان‌دوست بودن برخورد کردند و اینها فکر می‌کنند حامی حیوانات هستند در حالی که حمایت از حیوانات علم است نه یک موضوع احساسی!
بعضی از افراد هم به این بهانه که خود را حامی حیوانات و سگ‌ها معرفی می‌کنند، کار و کاسبی به راه انداخته‌اند، به صورتی که تصویر حیوان و سگ زخمی و یا گونه‌ای که احتیاج به کمک دارد پخش می‌کنند و سپس شماره کارت خود را می‌دهند تا مردم برای کمک به آن سگ مبلغی را واریز کنند، حتی گاه از کشورهای خارجی نیز افرادی هستند که به این به ظاهر حامی حیوانات اعتماد کرده و مبالغی را برای کمک می‌فرستند، حال آنکه این حامی یا مبلغ کمی را برای سگ خرج می‌کند و یا اینکه تمام کمک‌های مردمی را برای خود برمی‌دارد و این افراد همان‌هایی هستند که چون نمی‌خواهند درآمدشان در خطر بیفتد اجازه جمع‌آوری سگ‌ها را نمی‌دهند و این امر می‌طلبد که سازمان و یا نهادی برای مدیریت حامی‌نماها وجود داشته باشد.

  کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر
متأسفانه ریختن زباله در اطراف شهرها و یا روستاها، غذا دادن بی‌رویه و بدون ضابطه به سگ‌ها، حتی غذارسانی مداوم برخی افراد به سگ‌ها، باعث دردسر شده است؛ چراکه سگ‌ها با تغذیه زیاد، زاد و ولدشان زیاد می‌شود و مردم باید به این موضوع آگاه باشند و دست از غذارسانی به سگ‌ها بردارند.
به واقع کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد امروزه برای شهرهای ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، سال‌هاست که شهرداری‌ها اقدام به زنده‌گیری سگ‌ها کرده و پس از واکسیناسیون و عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری آنها را در محیط رهاسازی می‌کنند، گرچه عده‌ای بر این باور بودند که باید این سگ‌های ولگرد را کُشت اما سپس به این نتیجه رسیدند که راهکار مناسبی نیست؛ چراکه با کم شدن جمعیت سگ‌ها، جمعیت شغال، روباه و گرگ زیاد می‌شود و این همان تعادلی است که باید در چرخه طبیعت وجود داشته باشد. کنترل سگ‌های ولگرد باید به صورت اصولی و درست انجام بشود.

  عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد باید به درستی صورت بگیرد
واقعیت این است که این گلوله برفی مدت‌هاست که به بهمنی بزرگ تبدیل شده است، آیا باید چند کودک کوچک طعمه سگ‌های ولگرد شود تا به فکر نسخه‌ای برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد افتاد!
عقیم‌سازی سگ‌ها باید به صورت درست و اصولی صورت بگیرد، مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب باید ظرفیت کافی را برای نگهداری این سگ‌ها داشته باشد و سگ‌ها پس از عقیم‌سازی باید به محیطی منتقل شوند که دور از محیط‌های انسانی بوده و امکان ادامه حیات برای آنها وجود داشته باشد،
در این میان با مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت‌وگو داشتیم.

 مدت 3 سال است که سگ‌های ولگرد در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در همدان واکسیناسیون، عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و رهاسازی می‌شوند.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از شهر همدان عنوان کرد: حدود 3 سال است که مرکزی برای نگهداری حیوانات ولگرد و بلاصاحب در همدان راه‌اندازی شده که در این مرکز لانه‌سازی انجام شده است.
مرتضی رضایی ادامه داد: سگ‌های ولگرد پس از جمع‌آوری به این مرکز منتقل می‌شوند و سپس جداسازی شده، واکسیناسیون انجام می‌شود و پس از آن سگ‌ها عقیم‌سازی شده و در نهایت پلاک‌گذاری شده و رهاسازی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد و کمک‌های مردمی و گروه‌های حامی حیوانات انجام می‌شوند، گفت: سگ‌ها پس از پلاک‌گذاری در محیط زیست رها می‌شوند و یا اینکه به عنوان سگ گله و یا نگهبان استفاده می‌شوند.
این مسؤول اظهار کرد: سگ‌های ولگرد به چند صورت شناسایی می‌شوند، اول از طریق گشت‌زنی مأموران شهرداری و دوم از طریق شکایاتی که شهروندان به سامانه 137 شهرداری اعلام می‌کنند.

  چالش بزرگ در ازدیاد سگ‌های ولگرد، غذادهی بی‌رویه و بی‌برنامه مردم به سگ‌ها است
رضایی بیان کرد: متأسفانه غذا دادن بی‌رویه و بی‌برنامه مردم به سگ‌ها به یک چالش بزرگ مبدل شده است، غذا دادن بی‌رویه به سگ‌ها باعث زیاد شدن زاد و ولد سگ‌ها می‌شود.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در ادامه اضافه کرد: زیاد شدن سگ‌های ولگرد در اماکن تفریحی، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها مانند گنجنامه و حیدره باعث آزار شهروندان شده است و شهروندان از حمله سگ‌ها می‌ترسند.
رضایی عنوان کرد: مأموران شهرداری نیز در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با خطرات زیادی از جمله خطر گزش سگ مواجه هستند که مردم با غذا دادن به سگ‌ها علاوه بر جان خود، جان دیگران را هم به خطر می‌اندازند.
وی در ادامه سخنانش گفت: در نگهداری سگ‌های ولگرد مشکل جا نداریم، اما هزینه جمع‌آوری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌ها بالا است.
این مسؤول اظهار کرد: حتی سگ‌های خانگی نیز گاه باعث آزار همسایه‌ها می‌شوند که شهرداری در صورت شکایت شهروندان به این موضوع نیز رسیدگی می‌کند.
رضایی ابراز کرد: بارها شده است که در زمان زنده‌گیری سگ‌های ولگرد افرادی به بهانه حمایت از سگ‌ها مانع از اقدام شهرداری شده‌اند و با مأموران شهرداری برخورد داشته‌اند.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان گفت: شهروندان باید از غذا دادن به سگ‌های ولگرد پرهیز کنند و اگر می‌خواهند به سگ‌ها غذا بدهند آن را تحویل مرکز نگهداری سگ که پشت فرودگاه همدان است بدهند.
رضایی تصریح کرد: اگرچه طبق قانون خیلی از سازمان‌ها در بحث جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وظایفی بر عهده دارند اما فشار بر روی شهرداری و حامیان حیوانات است.
وی عنوان کرد: شهرداری همدان اقدام به پاکسازی شهر همدان از وجود سگ‌های ولگرد می‌کند اما متأسفانه به دلایل مختلف از جمله غذا دادن، رهاسازی سگ‌های ولگرد و حرکت سگ‌ها از روستاها به تفرجگاه‌ها باز هم شاهد جمعیت بالای سگ‌های ولگرد هستیم.
 آنچه که مهم است این بوده که حامیان حیوانات نباید یک طرفه به این موضوع نگاه کنند، بلکه تمام جوانب کار را در غذا دادن به سگ‌های ولگرد بسنجند و از سویی دیگر نمی‌توان نسخه واحدی را در هر شهری برای کنترل سگ‌های ولگرد پیچید، آنچه که مهم است ضرورت کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: