صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : گردشگری صفحه 8 : فرهنگی

۱۴
تیر
۱۴۰۳

شماره
۵۶۵۳

امروز: ۱۴ (تیر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Jul) 04

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه رفیق شهیدم: آیت‌الله محمدعلی حیدری نهاوندی از جمله 72 تن یار شهید بهشتی بود که پس از یک عمر مجاهدت در راه حق، در هفتم تیر 1360 به همراه تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهید آیت‌الله بهشتی در حادثه انفجار تروریستی دفتر حزب جمهوری به‌درجه رفیع شهادت نائل شد.
در این صفحه از رفیق شهیدم میهمان این شهید از جامعه روحانیت هستیم و به یاد تمامی شهدای ترور و به خصوص این 72 تن، مروری بر زندگی و فعالیت‌های این شهید بزرگ انجام شده که در ادامه آمده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، شهید آیت‌الله محمد علی حیدری در سال 1315 هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی و در شهر قم شهر خون و قیام،  قدم به کره خاکی نهاد. پدر وی مرحوم آیت‌الله محمدولی حیدری لرستانی از روحانیون بزرگ شهر نهاوند بود.

  اساتید شهید آیت‌الله حیدری
شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری در چنین خانواده‌ای رشد و نمو یافت و در 12 سالگی، تحصیل علوم دینی را پس از آموزش قرآن کریم در نزد پدر و گذراندن مقطع ابتدایی، در حوزه علمیه قم آغاز کرد. وی با گذراندن دروس مقدماتی سطح فقه و اصول در نزد مرحوم آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله سلطانی،‌ شرح منظومه را به همراه شهید آیت‌الله مصطفی خمینی(ره)، در محضر آیت‌الله شیخ محمد فکور یزدی فرا گرفت.
او بخش عظیمی از کتاب «شفا» را در محضر مرحوم علامه طباطبایی آموخت و در درس خارج آیت‌الله العظمی شیخ محمد علی اراکی(ره) و آیت‌الله حاج سید محقق داماد شرکت می‌کرد.
نبوغ ذاتی و حافظه فوق‌العاده قوی او به اندازه‌ای بود که به گفته برخی کسانی‌که با او هم‌دوره بودند:‌ «هرگاه عبارتی را دوبار می‌خواند آن را از حفظ می‌کرد.» او به سبب استعداد درخشانی که داشت از شاگردان ممتاز خارج حضرت امام خمینی(ره) و مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) به حساب می‌آمد. تلاش‌های مستمر و علاقه او به فهم درس خارج به گونه‌ای بود که مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، یک دوره کتاب ارزشمند «وسائل‌الشیعه» را که در آن زمان نایاب و گران قیمت بود به وی هدیه کرد.
حجت‌الاسلام عباسی ساوجی یکی از دوستان شهید حیدری درباره نبوغ او چنین می‌گوید: «ما انتظار داشتیم شهید حیدری در آینده به درجه مرجعیت برسد.»

 سوابق مبارزاتی شهید
همزمان با آغاز نهضت حضرت امام خمینی(ره) در سال 1342 (هـ.ش) سخنرانی در جمع مردم و تبیین علل قیام 15 خرداد، دستگیری در سال 1343 (هـ.ش) و تحمل شش ماه حبس در زندان قزل قلعه، ممنوعیت از وعظ و خطابه به دستور ساواک پهلوی، ارتباط با گروه‌های انقلابی مسلمان نظیر ابوذر، منصورون و انجمن اسلامی معلمان اسلامی، معلمان نهاوند، دستگیری در سال 1356 و تبعید به شهر بابک کرمان به مدت دو ماه، دستگیری در سال 1357 و تحمل یک ماه حبس و شکنجه، سفر به لبنان به دستور امام راحل و ملاقات با امام موسی صدر، تحصن در دانشگاه تهران، صدور اعلامیه‌های مختلف در حمایت از آرمان‌های نهضت امام خمینی(ره) هدایت مردم در سرنگونی مجسمه مظهر ظلم و ستم در شهر نهاوند پیش از فرار شاه معدوم از کشور از جمله سوابق مبارزاتی شهید است.

 مسؤولیت‌هایی که شهید داشت
امام جمعه نهاوند، سرپرست کمیته انقلاب اسلامی نهاوند، سرپرست دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان همدان، عضویت در شورای سرپرستی جهاد سازندگی نهاوند، سرپرستی کمیته امداد امام خمینی(ره) نهاوند، نماینده مردم نهاوند در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، مسؤولیت‌هایی بود که شهید در دوران زندگی خود داشت.

  خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه شهید پیش از انقلاب اسلامی
ـ تاسیس صندوق قرض‌الحسنه حضرت قائم‌(عج) در نهاوند با هدف حمایت از نیازمندان و مقابله با ربا‌خواران با همکاری جمعی از بازاریان متعهد.
ـ تأسیس دارالایتام و کمک به بی‌سرپرستان با همت برخی مؤمنان و خواهران و برادران فرهنگی.
ـ ساخت یک باب کتابخانه عمومی در حسینیه جوانان نهاوند و جمع‌آوری کتاب‌های نفیس،‌ مستند و مرجع در آن.
ـ ساخت و بازسازی بیش از 50 مسجد و حمام در سطح روستاها و تجدید بنای حسینیه جوانان که در کنار آن مسجد جوانان به شکل زیبایی ساخته شد.
ـ اعزام طلاب و مبلغین مذهبی در ماه رمضان، محرم و صفر به روستاها با هدف تبلیغ احکام شرعی و انتشار اخبار نهضت انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی‌(ره).
ـ‌ برپایی جلسات منظم و منسجم سخنرانی در شهر نهاوند.
ـ دایر نمودن یک باب کتاب‌فروشی که در آن جو خفقان نیاز شدیدی به آن بود و این کتاب‌فروشی مرکز پخش رساله عملیه امام،‌ پخش بیانات و اعلامیه‌های ایشان و نشر و توزیع کتب اسلامی و انقلابی شد.
ـ سرکشی به روستاهای محروم و رسیدگی به وضع معیشتی ساکنان این مناطق.

  فعالیت‌های شهید آیت‌الله حیدری پس از پیروزی انقلاب
پس پیروزی انقلاب اسلامی، شهید حیدری نقش مؤثری را در کنترل اوضاع شهر نهاوند داشت و همواره با جریان‌های نفوذی و التقاطی نیز در حال مبارزه بود.
وی پس از پیروزی انقلاب مسؤولیت‌های زیر را بر عهده گرفت:
1. امامت جمعه شهر نهاوند: در مرداد ماه 1358 (هـ.ش) طی حکمی از سوی امام خمینی(ره) به این مسؤولیت منصوب شد و اولین نماز جمعه این شهر را در روز قدس با شرکت ده‌ها هزار نفر از مردم اقامه کرد.
2. سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی نهاوند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اختلال در نظم امور شهرها، با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و با به دست گرفتن زمام امور در این شهر،‌ کنترل و حفاظت و امنیت را بر عهده گرفت. انهدام شبکه تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)‌در شهر نهاوند،‌ از خدمات این کمیته بود. بنابر اسناد اعلام شده کمیته مرکزی در تهران، کمیته انقلاب اسلامی نهاوند از کمیته‌های دقیق و منظم سطح کشور بود.
3. سرپرست دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان همدان: در تاریخ اول آذر ماه 1358 هـ.ش با حکم مرحوم آیت‌الله مشکینی(ره) به عنوان قاضی شرع دادگاه‌های استان همدان منصوب شد.
4. سرپرستی بنیاد مسکن استان همدان
5. عضویت در شورای سرپرستی جهاد سازندگی نهاوند
6. سرپرست کمیته امداد امام خمینی شهر نهاوند
7. عضویت در شورای سوادآموزی شهر نهاوند
8. نظارت بر ژاندارمری، بهداری و سایر ارگان‌های مهم دولتی شهر نهاوند
شهید حیدری همچنین در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا،‌ با حمایت صریح از اقدام انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام،‌ در این مقطع از انقلاب نیز، نقش مؤثری ایفا کرد. با آغاز فعالیت حزب جمهوری اسلامی به سبب ماهیت انقلابی و اسلامی آن به عضویت در حزب درآمد و با پذیرش کارهای تشکیلاتی، مدیریت خود را در اداره امور به عرصه ظهور رساند.

 ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی شهید
ایشان صبور و مقاوم، فقیه و مبارز، دوستدار مردم و علاقه‌مند به خانواده بود و آشنایی به مسایل زمان از ویژگی‌های بارز این روحانی فاضل و مجاهد در راه خدا بود.

  شهادت
شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری در سراسر عمر پر برکت خود همواره به برپایی احکام اسلام و تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران اندیشید و هرگز به خود توجه نکرد. سرانجام این روحانی مبارز شامگاه خونین هفتم تیر سال 1360 همراه 72 تن از یاران آفتاب در انفجار ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی،‌ به لقاء‌الله پیوست.
پیکر مطهر شهید حیدری با درخواست و اصرار مردم حق شناس نهاوند پس از تشییع امت حزب‌الله در تهران، به نهاوند منتقل و در کنار مرقد پدر بزرگوارش در حسینیه جوانان به خاک سپرده شد.
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: