صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه شهرستان: افزایش جمعیت سگ‌ها طی سال‌های اخیر علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین مردم باعث آسیب رسیدن به افراد نیز شده است که چندی پیش در یک حادثه تلخ و ناگوار کودک هشت ساله ساکن روستای ده دلیان طعمه سگ‌های ولگرد شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، حسین پسر بچه هشت ساله بی‌گناه، این بار فدای بی توجهی مسؤولان به افزایش جمعیت سگ‌ها و غذارسانی بی‌رویه شهروندان به حیوانات همچنین افزایش جمعیت حیوانات خانگی که پس از مدتی در طبیعت رها می‌شوند شد، این پسر‌بچه که از اهالی روستای ده‌دلیان است، طعمه سگ‌های ولگرد از نوع سگ گرگاس شد.
شنیده‌ها از خورده شدن پسر‌بچه‌ای 8 ساله توسط سگ‌های ولگرد که از نوع گرگاس، حیوان دو‌رگه‌ای از نژاد سگ و گرگ خبر می‌دهد.
حسین که تنها 8 سال داشت و برای بازی رفته بود، قربانی بی تدبیری‌ها و عدم مقابله با افزایش جمعیت سگ‌ها شد علیرغم اینکه از مدت‌ها پیش به ویژه درباره افزایش جمعیت نژاد گرگاس در همدان هشدار داده شده بود.
برخی شاهدان عینی گفته اند، ابتدا تصور کردیم که سگ‌ها یک حیوان را به دندان گرفته اند اما بعدا متوجه شدیم که کودک ٨ ساله بوده و از باقیمانده لباس این کودک متوجه شدیم فرزند چه کسی است.
اهالی این روستا که پیکر بی جان این پسر بچه را پیدا کردند که طعمه سگ‌ها شده بود، اعلام کردند فرد قربانی از نواحی مختلف بدن از جمله سر، پا، دست و شکم دچار آسیب‌های جدی شده و جان خود را از دست داده است.
این در حالی است که افزایش جمعیت این حیوان در شهر و روستاها یکی از چالش‌های سال‌های اخیر است؛ مسأله‌ای که علاوه بر ایجاد ترس و ناراحتی در میان مردم احتمال حیوان‌گزیدگی و انتقال هاری را افزایش داده است.
متأسفانه شاهد این هستیم که تعداد سگ‌ها در تفرجگاه‌های همدان از جمله در گنجنامه به شدت رو به افزایش است، همین امر علاوه بر اینکه باعث رعب و آزار شهروندان همدانی می‌شود، بلکه برای گردشگری همدان نیز یک آسیب جدی به شمار می‌آید.
موضوع افزایش جمعیت سگ‌ها چالشی جدی در همدان است که باید دستگاه‌های متولی برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.
در کنار تدبیر مسؤولان باید شهروندان نیز از دخالت در طبیعت دست بردارند و غذارسانی به حیوانات را ترک کنند.
همچنین روستاییان گلایه دارند که ساکنان شهرها زمانی که از حیوان خانگی خود خسته می‌شوندآن را د رروستاها رها می‌کنند که همین امر نیز موجب برهم خوردن تعادل محیط زیست می‌شود.
بر اساس گزارش علوم پزشکی همدان، بروز حیوان‌ گزیدگی در همدان 50 درصد بیش از میانگین کشوری است با این توضیح که شاخص بروز حیوان‌گزیدگی در کشور 305 مورد در 100 هزار نفر جمعیت و در استان همدان سال 1401، افزون بر 475 مورد در 100 هزار نفر جمعیت بوده است.
هشت هزار و 163 مورد حیوان گزیدگی سال 1402 در استان ثبت شده که این روند نسبت به سال‌های گذشته رشد بالایی داشته است.
73.8 درصد از حیوان گزیدگی‌های استان همدان مربوط به سگ، 23.3 درصد گربه و 2.9 درصد سایر گونه‌ها از جمله روباه، گرگ، شغال، اسب، الاغ و مانند آن است و 60 درصد از حیوان گزیدگی در مناطق روستایی به علت فراوانی سگ‌ها و 40 درصد در مناطق شهری رخ می‌دهد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: