صفحه 1 : اندیشه صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۸

امروز: ۳۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه گفت و گو: شهرداری همدان به دنبال ساخت پارک دوستدار کودک برای کودکان کم‌توان ذهنی و حرکتی است که در حال حاضر این پروژه 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش هگمتانه، کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بزرگترین ثروت هر کشور محسوب می‌شوند، امروزه اکثر کودکان در فضای انسان‌ساخت شهرها بزرگ می‌شوند و از طرفی محدودیت‌های موجود در شهرهای بزرگ، منجر به گسترش ساخت مجتمع‌های مسکونی و کاهش سهم حیاط خصوصی در معماری معاصر شده و این گونه به نظر می‌رسد که عرصه تحرک و خودنمایی کودکان به ویژه در کلان‌شهرهای امروزی، روزبه روز محدودتر می‌شود.
در مبانی طراحی شهری همواره به کودک به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در فضای شهری نگریسته می‌شود اما با وجود این توجه، وقتی مدافعان همین مبانی پا به عرصه طراحی می‌گذارند گاهی کودکان را از یاد برده و هیچ توجهی به آنان نمی‌کنند و نتیجه این بی‌توجهی هم شهری افسرده و ملال‌آور برای ساکنان کوچک شهرهاست.
کودکان می‌توانند متاثر از محیط، رشد یابند، فضاهای شهری مثل پارک‌ها و بوستان‌ها بخشی از زمان و محیط زندگی روزمره کودکان را به خود اختصاص می‌دهد و ارتقا کیفیت این فضاها می‌تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و همبستگی گروهی و حتی آموزش و رشد و خلاقیت کودکان مؤثر باشد.
از آنجا که کودکان دارای معلولیت نیز باید از همه حقوق یک کودک سالم بهره‌مند باشند و بتوانند در تصمیم‌گیری‌هایی که زندگیشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، شرکت کنند، این کودکان باید دیده شوند و باید به آنها به عنوان اعضای فعال جامعه نگاه کرد و حضورشان را در جامعه ارج نهاد.
ورزش و سرگرمی یکی از راه‌های مهمی است که کودکان دارای معلولیت و خانواده‌هایشان به واسطه آن می‌توانند میزان نگرانی و اضطراب خود را تا حد زیادی کاهش دهند.
از آنجا که کودکانی نظیر کودکان اتیسم به دلیل شرایط ویژه خود نمی‌توانند به راحتی در همه پارک‌ها یا فضاهای آزاد بازی کنند و ممکن است خیلی سریع‌تر از دیگر کودکان گم شوند که خود باعث افزایش اضطراب خانواده‌ها و ترس از بردن کودکانشان به این فضاها می‌شوند، ساخت یک پارک مخصوص این گونه کودکان اقدامی شایسته تحسین است.
همدان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته می‌شود و از آنجا که جامعه یا هر گونه سیستم حکومتی از طریق شناخت نیازها و حقوق کودکان، متعهد به بهبود شرایط زندگی کودکان در قلمرو خود است؛ ساخت پارک‌ دوستدار کودک از اهمیت بالایی در این شهر برخوردار است.
شهر دوستدار کودک در واقع به شهری می‌گویند که در آن صداها، نیازها، حقوق و اولویت‌های کودکان به عنوان بخشی ضروری در طراحی، سیاست‌های عمومی، برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های شهری در نظر گرفته می‌شود.
مدیران شهری همدان سال‌های اخیر در برنامه‌ریزی شهری به این موضوع توجه خاصی داشته‌اند و اخیرا نیز اقدام به طراحی پارکی مخصوص کودکان و آن هم کودکان دارای نیازهای ویژه نموده‌اند.
ساخت پارک دوستدار کودک، با توجه به نیازسنجی و طبق مطالعات صورت گرفته و نیز درخواست‌های خانواده‌های دارای کودکان با نیازهای ویژه و دیگر شهروندان صورت گرفته و اکنون در حال اجرا است.
  تأکید امام جمعه همدان بر پارک تخصصی پرورش خلاقیت کودکان
نماینده ولی فقیه در استان همدان در اهمیت این موضوع به مسؤولان گوشزد می‌کرد که ساخت پارک تخصصی پرورش خلاقیت کودکان در همدان ایجاد شود و اکنون با توجه به نیازها نخستین پارک مخصوص کودکان شهر همدان در حال اجرا است.
آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی به این موضوع اشاره دارند که در انجام مطالعات و طرح‌های اجرایی باید دارای نگاه فرهنگی باشیم و برای دستیابی به یک طرح اجرایی خوب در زمینه کودک، در گام اول آن مجموعه کودک را بفهمیم و بدانیم که نیازهای او چیست.
امام جمعه همدان عنوان می‌کند: نیازشناسی کودک موضوع مهمی است که نیاز به یک تیم قوی دارد تا به نتیجه مطلوب و مد نظر در این زمینه برسیم.
حال نخستین پارک دوستدار کودک همدان در منطقه «یک» شهرداری در حال ساخت است که برای اطلاع از نحوه انجام کار به سراغ مدیر مربوطه رفتیم و از وضعیت موجود جویا شدیم.
مدیرشهرداری منطقه یک همدان با بیان اینکه ساخت بوستان دوستدار کودک در منطقه یک شهرداری همدان یکی از پروژه‌های کلیدی است اظهار کرد: ساخت نخستین پارک دوستدار کودک همدان در این منطقه دیده شده که خیلی از اتفاقات آن با کودک هماهنگ خواهد شد.

  پارک دوستدار کودک همدان نیمه اول امسال به بهره‌برداری می‌رسد
مرتضی حضرت‌زاده با اشاره به اینکه پروژه احداث پارک دوستدار کودک از سال گذشته آغاز شد و نیمه اول امسال به بهره‌برداری می‌رسد اظهار کرد: مساحت پارک حدود 6 هزار مترمربع است که برای کودکان کم‌توان ذهنی و حرکتی پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه این پارک در خیابان مسکین، منطقه‌ای در بلوار بعثت به سمت بلوار ارم واقع شده است گفت: از آنجا که کودکان اتیسم با شرایط خاصی مواجه هستند و نمی‌توانند در فضای شلوغ و پرجمعیت حاضر شوند، پیش‌بینی شده که این قشر از کودکان نیز به تفریح و بازی در یک فضای مناسب مشغول شوند.

  پیشرفت فیزیکی 65 درصدی پارک دوستدار کودک در همدان
مدیر شهرداری منطقه یک همدان با بیان اینکه طبق نیازسنجی و درخواست‌های کودکان کم‌توان ذهنی و حرکتی این پارک در شهر همدان احداث می‌شود تأکید کرد: این پارک‌ با الگوهای مورد نیاز کودکان کم‌توان ذهنی و حرکتی طراحی شده و در حال احداث است.
وی از پیشرفت فیزیکی 65 درصدی پارک دوستدار کودک در همدان خبر داد و گفت: فضای این پارک در حال آماده‌سازی است و قطعا تجهیزات مورد نیاز کودکان نیز طراحی و جانمایی خواهد شد.

  هزینه 10 میلیارد تومانی برای احداث پارک دوستدار کودک
حضرت‌زاده با اشاره به اینکه احداث پارک دوستدار کودک با توجه به اهمیت کار سال گذشته اعتبار یافت و امسال هم برای آن اعتبار لازم پیش‌بینی شده است ادامه داد: حدود 10 میلیارد تومان برای این پارک هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه اولین پارک دوستدار کودک در شهر همدان در حال احداث است عنوان کرد: نمونه این پارک در کشور کم است؛ پارک‌های موضوعی برای قشر کودکان کم‌توان کمتر در کشور وجود دارد.
مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان نیز در خصوص اهمیت احداث این پارک اظهار کرد: کودکان با نیازهای ویژه چون در خانه محدود می‌شوند و نمی‌توانند در فضاهای شلوغ حاضر شوند، راه‌اندازی پارکی برای آنها در شهر همدان اهمیت ویژه‌ای دارد.
داود پناهی تأکید کرد: کودکان با نیازهای ویژه چون مشکلاتی دارند و خانواده‌های آنها نمی‌توانند فرزندان خود را به مجامع عمومی ببرند، نیاز است فضاهایی باشد که آنجا بازی و سرگرمی داشته باشند و از طرفی نگاه‌های سنگین جامعه روی آنها کمتر باشد.
وی بیان کرد: شهرداری بسیاری از کشورها این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و فضاهای اختصاصی برای بازی کودکان در نظر می‌گیرد تا آنها بتوانند از فضاهای عمومی شهر محروم نشوند و پارکی داشته باشند که بتوانند استفاده کنند.

  در احادیث تأکید شده به افراد ناتوان توجه شود
مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان با بیان اینکه وسایل بازی و تجهیزاتی که در این پارک‌ها در نظر گرفته می‌شود مختص کودکان با نیازهای ویژه است افزود: با توجه به محدودیت و مشکلاتی که این کودکان دارند، وسایل بازی مناسب برای آن طراحی و جانمایی شده است.
وی با اشاره به اینکه وجود چنین پارک‌هایی نیاز هر جامعه‌ای است و مسؤولان باید به فکر چنین امکاناتی برای قشری از جامعه هم باشند خاطرنشان کرد: می‌طلبد مسؤولان در فراهم کردن فضاهای عمومی، تمام اقشار جامعه را ببینند، آنهایی که توان دارند و آنهایی که کم‌توان هستند.
پناهی اضافه کرد: در احادیث نیز به این موضوع اشاره شده که باید نگاه ویژه‌ای به کسانی که ناتوانی جسمی و ذهنی دارند، باشد.

  ساخت «پارک دوستدار کودک» یک اتفاق خوب در همدان است
وی با بیان اینکه در حال حاضر اتفاق خوبی در شهر همدان می‌افتد و شهرداری به فکر افتاده تا پارکی برای کودکان با نیازهای ویژه باشد گفت: پارکی برای کودکان با نیازهای ویژه به نام «پارک دوستدار کودک» را چند پزشک همدانی مطرح کردند و آن را ضروری دانستند؛ تأکید دکتر پزشکی بود چنین پارکی راه‌اندازی شود و کودکانی از آن بهره‌مند شوند.
مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان با اشاره به اینکه ایجاد پارک دوستدار کودک اتفاق خوب و خوشایندی است که امیدواریم نهایی و به بهره‌برداری برسد و کودکان با نیازهای ویژه از آن برخوردار شوند افزود: چند سالی است در مورد این اتفاق صحبت می‌شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و مورد استفاده قرار گیرد.
از آنجا که خانواده‌های دارای فرزند اتیسم درخواست‌های زیادی برای احداث پارک ویژه کودکان خود بودند، با شنیدن خبر احداث پارک «دوستدار کودک» برای کودکان کم‌توان ذهنی و حرکتی، ابراز خرسندی کردند که با دو نفر از آنها به گفت‌وگو نشستیم و در ادامه می‌خوانید.
یک مادر دارای کودک 12 ساله دارای بیماری اتیسم با بیان اینکه احداث چنین پارک‌هایی برای خانواده‌های دارای کودکان اتیسم ضروری است اظهار کرد: ما در محیط‌های عادی، پارک‌ها و بوستان‌ها که با فرزندانمان حضور می‌یابیم، اغلب از نگاه ترحم‌آمیز اطرافیان اذیت می‌شویم و نیاز به فضاهای اختصاصی بود تا کودکان ما هم از فضای عمومی جامعه و بازی و سرگرمی بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به اینکه اغلب کودکان عادی با فرزندان ما در محیط‌های عمومی چون پارک‌ها رفتار مناسبی ندارند گفت: آنها فرزندان ما را تحویل نمی‌گیرند و یا به آنها می‌خندند و مسخره می‌کنند و از طرفی فرزندان ما نمی‌توانند با سایر کودکان عادی ارتباط برقرار کنند.
این شهروند همدانی بیان کرد: هرچند دخترم را به پارک می‌برم و بازی هم می‌کند اما همیشه نگرانی وجود دارد؛ اگر محیطی مناسب خانواده‌های دارای کودکان اتیسم باشد، آنها می‌توانند فرزندشان را راحت بیرون ببرند و از طرفی به آن نگاه‌های ترحم‌آمیز مردم برنخورند.
وی تأکید کرد: خیلی‌ها مشکلات کودکان اتیسم را درک نمی‌کنند و با هر حرکتی از سوی کودکان ما یا از ما کناره می‌کشند و یا با رفتاری ترحم‌آمیز و مسخره کردن، باعث آزار ما خانواده‌ها می‌شوند.

   ضرورت ایجاد یک پارک کودکان کم‌توان در هر شهر
این مادر با اشاره به اینکه رفتار کودکان عادی با فرزندان ما موجب می‌شود کودکان ما به نوعی از جامعه طرد شوند و از محیط بیرون کناره گیری کرده و نتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند گفت: ضروری است در هر شهری یک پارک برای کودکان کم‌توان تاسیس شود و خانواده‌ها و فرزندانشان با خیال راحت چند ساعتی را به تفریح و سرگرمی مشغول شوند.
وی با بیان اینکه دخترم 12 ساله است و هنوز نمی‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند افزود: نزدیک خانه ما پارکی وجود دارد و فرزندم گهگداری آنجا بازی می‌کند، اما تنهاست و تنها با خودش بازی می‌کند.
این شهروند همدانی بیان کرد: خیلی از اوقات وارد فضای پارک شدیم و فرزندم با یک حرکتی که دست خودش نبوده، باعث ترس و نگرانی کودکان دیگر و حتی خانواده‌های آنها شده که آنها نیز سعی کردند فرزند خود را از فرزندم دور کنند و به همین خاطر دخترم اغلب در فضای پارک تنها برای خودش بازی کرده است.
وی گفت: من هم گاهی خجالت‌زده و گاهی ناراحت از این موضوع شدم و خواستم دیگر به پارک نیایم اما بالاخره دخترم هم احتیاج به بازی دارد و این شده که اغلب هر اتفاقی را نادیده بگیرم، تا فرزندم ساعتی خوش باشد و روحیه بگیرد.
دیگر مادر دارای فرزند اتیسم هم با بیان اینکه اغلب مواقع با بردن فرزندانمان به پارک اذیت شدیم اظهارکرد: فرزندان ما متأسفانه مانند کودکان عادی نیستند که به راحتی بدوند و بازی کنند و شرایط طوری بوده که آنها از بازی در فضاهای عمومی منع شدند.
وی با اشاره به اینکه فرزندان ما با دیگر کودکان هم سن خود نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و خیلی اذیت می‌شوند گفت: ما خود نیز اذیت می‌شویم، چون فرزندان ما نمی‌توانند ساعاتی از روز در آرامش مطلق با کودکانی که مانند آنها مشکل دارند، بازی کنند.

  عاجزانه درخواست داریم پارک کودکان نیازهای ویژه احداث شود
این شهروند همدانی با بیان اینکه شرایط بازی فرزندان ما بسیار دشوار شده است و همواره از مسؤولان خواستیم پارکی برای فرزندان ما ایجاد شود تا با هم سن و سالان و کسانی که مانند آنها هستند، بازی کنند عنوان کرد: برای ما خیلی سخت است که وقتی با فرزندانمان به پارک می‌رویم دیگران به دید دیگری به ما نگاه می‌کنند، اغلب فرزندان ما را درک نمی‌کنند و نمی‌توانند به راحتی حتی با ما خانواده‌ها، ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به اینکه البته اذیت شدن دو طرفه است و دیگران هم از رفتار فرزندان ما اذیت می‌شوند گفت: ما عاجزانه درخواست داریم برای کودکان نیازهای ویژه پارکی باشد که بتوانند به راحتی از آن فضاها استفاده کنند و بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشیم و مدام بالا سرآنها حاضر شویم و مواظب باشیم که اتفاقی نیافتد.
این مادر با بیان اینکه کودکان دارای بیماری اتیسم نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و مدام با دیگر کودکان دعوا می‌کنند و این باعث می‌شود گاهی بحث به خانواده‌ها هم کشیده شود افزود: در آن موقع اینکه بخواهیم دیگران را توجیه کنیم خیلی زمان می‌برد و بارها شده فرزندان ما طترد شدند و خانواده‌هایی گفتند که فرزندتان را به این فضا نیاورید و آیا واقعا می‌شود ما آنها را به پارک نبریم، آیا آنها حق زندگی ندارند؟
وی بیان کرد: ما از مسؤولانی که به فکر فرزندان ما هستند و پارکی را برای آنها تاسیس می‌کنند، قدردان هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: