صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

انسان به کسب علم و آشنایی با محیط اطراف برای افزایش آگاهی توأم با آموزش مستمر و دائمی نیازمند است. با توجه به تأکید آموزه‌های دینی در کسب علم و دانش ولو با سفر چین و فریضه دانستن علم برای هر مسلمان، امروزه که شاهد گسترش روز‌افزون تکنولوژی و فناوری اطلاعات در تمام زمینه‌ها هستیم با تأسی از منویات پیشوایان دینی و نیز اجابت دستورات اسلامی یادگیری تمام اضلاع و زوایای تکنولوژی ارتباطی و اینترنت هم در حوزه سخت‌افزاری و هم برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی و برنامه‌دهی با هدف تبلیغ مفاهیم و آموزه‌های دینی بسیار ضروری است.
با توجه به اینکه مهمترین هدف دین مبین اسلام، ابلاغ آموزه‌های دینی است رساندن پیام دین، نیاز به مخاطب دارد که این مهم با حضور و مشارکت آنها معنا می‌یابد به همین دلیل ارتباط با مخاطبان از اولویتی خاص در امر تبلیغ برخوردار است. فضای مجازی این عرصه را به آسانی در اختیار مبلغان و متولیان امر ترویج دین قرار داده است. در فضای مجازی ارتباط و تعامل دوسویه و آسان کاربران و مخاطبان با مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها و...  وجود دارد.  میزان علاقه و جذابیت محیط سایبر و فضای مجازی، برای نوجوانان و جوانان می‌طلبد تا از این زمینه و بستر بسیار مناسب برای ترویج و بسط اهداف دینی به نحو مطلوب و بهینه استفاده نماییم.
با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد ترکیب جمعیتى کشور، در مقطع سنى نوجوانى وجوانى قرار دارند، باید برنامه‌ای را در محیط سایبر و فضای مجازی برای این قشر عظیم‌، طرح‌ریزی کرد که زمینه‌ساز سوق دادن آنها به سوی مساجد باشد.

  ضرورت ایجاد محیط شاد در مساجد با استفاده از فناوری‌های روز
 بیشترین کاربران و مخاطبین در محیط سایبر و فضای مجازی را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. این امر نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای جهان نیر به همین گونه است.
مدیران و متولیان سایت‌ها و درگاه‌های مجازی، تمام سعی و تلاش خویش را به کار می‌گیرند تا با بهره‌گیری از قالب‌های مختلف هنری‌، تصویری و گرافیکی، نهایت جذابیت‌بخشی را در فضای مجازی به اجرا درآورند که در این خصوص ‌موفق نیز بوده‌اند. امروزه این محیط بیشترین جذابیت را برای نوجوانان و جوانان دارد و آنها بیشترین تأثیر‌پذیری را از این فضا دارند.
دراین مقطع، شخصیت و هویت آنان شکل مى‏گیرد، لذا اتّخاذ رفتار مثبت و نهادینه شدن این گونه رفتارها در وجودشان، مى‏تواند آینده آنان و جامعه را، از حیث حفظ هنجارها و ارزش‌ها بیمه کند و از بسیارى انحرافات و کج‌روی‌ها جلوگیرى کند.
 ایجاد جامعه‌ای سالم برای فردا، درگرو داشتن نگاهی ویژه‌ به نوجوانان و جوانان امروز است و آشناسازى این قشر با مبانى دینى و معرفت‏شناسى در فضای مجازی با محتوای غنی دینی و مناسب آنها را در برابر هجمه فرهنگ بیگانه، مقاوم خواهد ساخت.
 جوهره وجودى نوجوان و جوان، تحوّل‌خواهى و تحوّل‌گرایى است. ایجاد تحوّل مثبت و رشد و حرکت به جلو از خصیصه‏هاى ذاتی آنان است. حضور آنان در برنامه‏ریزى، برنامه‏سازى و تعامل دوسویه در فضای مجازی و نیز در نهایت فعالیت در مساجد آنان را از فعالیت‌هایى که موجب روزمرگى خواهد شد، دور می‌کند و این امر خود زمینه‌ساز جذب جوانان و نوجوانان بیشترى به سوی مساجد، خواهد بود.
با حضور نوجوانان و جوانان، مى‏توان به برنامه‏ها، شادابى و طراوت بخشید؛ چون جوان‌، شادى‌طلب و نوگراست. با هدایت هدفمند در طراحی و برنامه‌نویسی و اداره سایت‌ها و وبلاگ‌ها در فضای مجازی، مى‏توان به برنامه‏ریزى مثبت در این فضا پرداخت.
وجود جوان و نوجوان، سرشار از ظرفیت و انرژى است. محیط سایبر و فضای مجازی، بهترین عرصه‌ای است که به دلیل داشتن تنّوع و امکان تعدّد فعالیت‌های آن، می‌تواند این انرژی و ظرفیت را به صورت مفید و ارزشمند به فعلیّت درآورد.
 روح و روان نوجوان وجوان (نسبت به بقیه مقاطع سنى)، لطیف‌تر و پاک‌تر است. با حضور هدفمند و جهت‌دار آنان در فضای مجازی و مشارکت فعّالانه‌شان در طراحى‌، برنامه‏ریزى و اداره برنامه‏هاى نرم‌افزاری مختلف، انتظار مى‏رود، برون‌داد و خروجى برنامه‏ها و فعالیت‌ها نیز توأم با پاکى و صداقت باشد. (دور بودن برنامه‏ها از ریا - تزویر - خودنمایى - دورویى و...) و این خود زمینه‌ای برای افزایش جذابیت برای روی‌آوری به سوی مساجد خواهد شد.
 نوجوانان و جوانان به دلیل عدم وابستگى و داشتن عُلقه زیاد به دنیا و مسائل مادى و آزاد‌ بودن فکر و ذهنشان از این مسائل، بهتر مى‏توانند مفاهیم دینى را درک کنند‌؛ به همین سبب بیش از سایرین حافظ ارزش‌ها و دستاوردهاى مذهبى و اعتقادى هستند. همچنان که این امر در دوران انقلاب اسلامی و با حضور پرشور آنان، در برنامه‌های انقلابی مساجد که خاستگاه قیام و حرکت بود و نیز در دوران دفاع مقدس، به روشنى مشهود بوده است.
در این مقطع سنى، علاقه به انجام کارهاى جمعى و امور اجتماعى از شدت بیشترى برخوردار است. با توجه به حضور فعال شبکه‌های اجتماعی متعدد در فضای مجازی، بستر مناسبى براى نوجوان و جوان، فراهم مى‏سازد تا بتواند در قالب گروه‌ها و اجتماعات مختلف به انجام فعالیت هدفمند بپردازند. (گروه سرود، تواشیح، نمایش، نشریه دیوارى، ورزش و...) در غیر این صورت این ظرفیت بالقوه آنان به انحراف کشیده خواهد و یا دچار آسیب‌های جدی خواهند شد.
 انگیزه و تمایل درونى نوجوانان و جوانان، در خود‌اظهارى و رقابت در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری بهترین فرصت است و فضای مجازی زمینه‌ مناسب و بسیار خوبى را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا ضمن معرفی خود، بتوانند کارها و آثارشان را به صورت هدفمند و کانالیزه شده در معرض قضاوت کاربران مختلف قراردهند. (با برگزارى نمایشگاه خط، نقاشى، گرافیک، صنایع دستى، در مناسبت‌هاى مختلف مذهبى، ملّى و نیز قرائت شعر، خاطره، دکلمه، قصه در خلال برنامه‏ها و مراسم گوناگون و شرکت در گروه‏هاى سرود، نمایش و...) این امر می‌تواند با خلاء حضور ما در این فضا و فعال بودن سایت‌های غیراخلاقی و منحرف و.... به هرزه‌گرایی و فساد کشیده شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: