صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت‌و‌گو: مسؤول کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم(ع) مسجد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام روستای ترمیانک بخش مرکزی دهستان خرمرود تویسرکان از فعالیت‌های این کانون در حوزه نرم‌افزار و ساخت و طراحی برنامه‌ گفت.
علیرضا آئینه‌وند در گفت‌و‌گو با خبرنگار هگمتانه درباره فعالیت‌های کانون در این زمینه گفت : رویداد همت «هسته‌های اندیشه‌ورز منطقه‌ای پیشرفت و تحول» با هدف شناسایی و حمایت از گروه‌های مستعد اندیشه‌ورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها در آذرماه ۱۴۰۲، در زمینه توسعه محلی-منطقه‌ای در تهران برگزار شد.
وی افزود: این رویداد با همکاری بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه امام حسین(ع) و با حضور وزیر کشور و ۳۶۰ هسته اندیشه‌ورز و گروه مردمی برگزار شد، حدود ۵۰ هسته اندیشه‌ورز انتخاب شد که چهار استان همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام به رقابت‌های نهایی راه یافتند و پس از داوری اولیه، هسته اندیشه‌ورز شهید حججی با عنوان «پیشرفت روستایی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی» با دبیری بنده از شهرستان تویسرکان به مرحله نهایی راه یافت.
وی افزود: ایده بنده با عنوان «اپلیکشن موبایل جامع» از استان همدان به مرحله نهایی رویداد ملی ایده‌پردازی «رشد آوند» استان اصفهان رسید و حائز رتبه شد که گفتنی است حدود 400 ایده از سرتاسر کشور به این رویداد ارسال شده بود که این ایده جزء 10 ایده برتر و شایسته تقدیر معرفی شد.  
 مسؤول کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام تویسرکان در ادامه درباره این ایده و برنامه‌های کانون در حوزه نرم‌افزار اظهار کرد: ایده نرم‌افزار ارتباط بین خانواده و مسجد و مدرسه جهت تقویت ارتباط این سه نهاد مهم توسط بنده در رویداد ملی رشد آوند ارائه و با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد .
آئینه‌وند افزود: با توجه به اینکه امروزه در عصر ارتباطات و استارت‌آپ زندگی می‌کنیم و بخش مهمی از هجمه فرهنگی در جنگ نرم که توسط دشمنان انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی می‌شود از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و تجربیات قبلی بنده در حوزه تربیت و کادرسازی نشان داده که دیگر نمی‌شود به سبک چهل سال پیش در این عرصه فعالیت کرد و باید با نوجوان و نسل امروزی به گونه‌ای دیگر، ارتباط برقرار کرد و این موضوع را در رویداد با اصول روانشناسی علمی اثبات کردیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز بسیاری از فعالان مسجدی و مدیران و تصمیم‌سازان کانون‌های فرهنگی و هنری به این موضوع و اهمیت آن توجه کافی ندارند، اظهار کرد: امروز تلفن همراه در دسترس همگان قرار دارد و اینترنت پرسرعت نیز در دور‌افتاده‌ترین مناطق روستایی موجود می‌باشد پس می‌شود با یک تاکتیک و راهکار همان برنامه‌های تربیتی و فرهنگی را که در مسجد اجرا می‌شود در اختیار مخاطب قرار داد و به صورت نرم و آهسته‌آهسته روی مخاطب اثر‌گذاری فرهنگی و تربیتی انجام داد و یک ضد حمله‌ای قوی یا همان پاتک در مقابل هجمه دشمن انجام داد.
وی افزود: در این اپلیکشن در حقیقت روح مسجد را به تلفن‌های همراه می‌آوریم و با قرار دادن برنامه‌ها و بازی‌های هیجان‌انگیز زمینه را برای ورود نوجوان‌ها و جوان‌ها آماده کرده و همچنین زمینه حضور والدین دانش‌آموز و مدیران و معلمان مدرسه به مساجد را با روش های مختلف ایجاد می کنیم که این کمک فوق‌العاده ای در جهت افزایش ارتباط مسجد و مدرسه و خانواده است.

  تحقق هدف کانون در ایجاد ارتباط بین منزل، مسجد و مدرسه
مسؤول کانون فرهنگی هنری حضرت قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام در ادامه بیان فعالیت در راستای طراحی نرم‌افزار و اجرا در مساجد برای امور فرهنگی و تربیتی اظهار کرد: برای کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام این برنامه وجود داشته و هدف‌گذاری شده و از روش‌های دیگری این موضوع را پیگیری می‌کنم و با توجه به اینکه بنده هم به اندازه‌ای در حوزه برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکشن تلفن‌ همراه تخصص دارم، برآورد من برای ساخت این نرم‌افزار حدودا صد میلیون تومان است که تاکنون این هزینه تامین نشده است و نرم‌افزار ساخته نشده است، اما با همراهی و ارتباط خوبی که با مدیر مدرسه و معلمان داریم و همچین جذب والدین دانش‌آموزان که می‌شود به صورت صد درصدی گفت که حداقل یک نفر از والدین در برنامه‌های کانون شرکت می‌کند و حضور صد درصدی دانش‌آموزان می‌شود گفت که این هدف در مجموعه کانون تحقق یافته یعنی ارتباط مسجد و مدرسه و خانواده محقق شده است.
آئینه‌وند در ادامه گفت: البته این نکته را باید گفت که در صورتی که هزینه ساخت نرم‌افزار تامین شود در کم‌ترین زمان ممکن خود برنامه با توجه به گزینه‌های مختلف کار‌آفرینی و تبلیغاتی که در آن قرار می‌دهیم، به راحتی می تواند هزینه ساخت خود را جبران کرده و منبع درآمدزایی و کار‌آفرینی در سطح محله و مسجد شود لذا این برنامه ظرفیت فوق‌العاده‌ای در کار‌آفرینی محله دارد‌.
وی افزود: این برنامه در صورت ساخت، قابلیت اجرا در سطح ملی و کشوری دارد و به قول یکی از داوران رویداد ملی رشداوند یک ابر ایده در حوزه فرهنگی است که می‌تواند موجب تحول گسترده در این حوزه مهم شود.

  اثرگزاری فعالیت‌های کانون در کاهش ناهنجاری‌های محله
مسؤول کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم مسجد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام تویسرکان در ادامه با بیان اینکه قبل از تاسیس این کانون و انجام فعالیت‌های جهادی فرهنگی‌، محله درگیر انواع معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد و شیوع آن در بین جوانان و نوجوانان کم‌سن و سال بود به طوری که مسجد خالی از جمعیت بود و هیچ‌کس در مسجد و محله حضور فیزیکی نداشت و به تبع آن میزان باورهای دینی مردم مشارکت آنها در برنامه‌های فرهنگی به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده بود و فقط در ماه محرم تعدادی اندک در مسجد برای برپایی مراسم عزا حضور پیدا می‌کردند، گفت: تا اینکه از سال ۱۳۹۷ با تاسیس گروه جهادی شهید حججی و پای کار آوردن جوانان و اهالی روستا و بانوان، اقدامات فرهنگی و جهادی در این مسجد شروع شد و در ابتدا نسل آسیب‌پذیر یعنی جوانان و نوجوانان و کودکان با روش‌های مختلف و جذاب به طور صد‌در‌صدی جذب مسجد شدند.
علیرضا آئینه‌وند افزود: در بحران‌های مختلف ملی مانند سیل لرستان همه اهالی روستا با کمک این گروه جهادی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند.
وی اظهار کرد: تاسیس صندوق قرض‌الحسنه و احداث مسکن محرومین و کمک به تاسیس واحدهای اشتغال‌زایی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی اعضای کانون و بازدید رییس بسیج سازندگی استان‌، آقای قرباغی و سردار مجیدی فرمانده سپاه استان از این نمایشگاه از جمله اقدامات دیگر ما در این عرصه بود و امروزه با تلاش شبانه‌روزی و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و پای کار آوردن جوانان و نوجوانان در راستای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی موفق شدیم تا میزان اعتیاد در سطح محله را به صفر و میزان مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی و دینی را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.
وی در ادامه با اشاره به کسب موفقیت‌های گروه جهادی در روستا در حوزه امور تربیتی و فرهنگی و کاهش معضلات گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف بنده این بود که چراغ مسجد همواره در این روستا روشن باشد و به کادرسازی برای انقلاب اسلامی بپردازیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جذب جوانان را انجام دهیم لذا ایده تاسیس کانون را با اعضای موسس کانون در میان گذاشتم چراکه هرچه مسجد پررونق و آباد باشد میزان آرامش محله و خیر و برکت نیز افزایش پیدا می‌کند و ما خدا را شکر می‌کنیم که امروز تقریباً در این امر موفق بوده‌ایم.

  حضور پرشور بانوان در فعالیت‌های کانون
مسؤول کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم مسجد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام تویسرکان در ادامه با اشاره به برنامه‌های کانون و برگزاری مراسمات دینی و تمامی مناسبت‌ها که شامل ولادت‌ها و شهادت‌ها و اعیاد و شب‌های قدر و همچنین برگزاری جلسات صالحین با محوریت قرآن با همکاری پایگاه خواهران تسنیم می‌باشد اظهار کرد: در این بین با همکاری فرمانده پایگاه خواهران خانم زهرا آئینه‌وند موفق به جذب همه بانوان روستا در برنامه‌های مسجد و کانون شده‌ایم و برگزاری جشنواره غذا به صورت رقابتی و جمع‌آوری نذورات توسط بانوان روستا و توزیع آن نیز بخش دیگری از برنامه‌های ما بوده است.
آئینه‌وند افزود: یکی از علت‌های اهتمام کانون برای جذب بانوان به مسجد، نقش فوق‌العاده مادران در خانواده‌ها در تربیت کودکان و فرزندان می‌باشد که الحمدلله در این زمینه با فعالیت جهادی اعضای کانون، اکثر بانوان روستا در فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور پرشور دارند چرا که بانوان این روستا بسیار با اخلاق و پرتلاشند‌.

  خدمات گسترده کانون به اهالی روستا در همه عرصه‌ها
علیرضا آئینه‌وند در ادامه با بیان نقش این کانون در افزایش میزان باورهای دینی اهالی روستا و افزایش مشارکت آنها در عرصه‌های دینی و برنامه های مختلف فرهنگی گفت: این موضوع را می‌توان از مشارکت پرشور آنها در مسجد و برنامه‌های فرهنگی متوجه شد.
وی افزود: از دیگر برنامه‌ها، برگزاری جشن تکلیف دختران، اهدای جوایز فعالان فرهنگی یعنی بانوانی که در برنامه کانون فعالیت موثر دارند و اهدای جایزه و تشویق پسران و نوجوانان فعال فرهنگی عضو کانون و همچنین پیشکسوتان در مسجد روستا است.
وی همچنین گفت: شناسایی نیازمندان و توزیع بسته‌های معیشتی بین آنها ، برگزاری اردوهای مختلف فرهنگی به مکان‌های مقدس، برگزاری کلاس‌های مشاوره برای بانوان و تشویق به فرزندآوری و اهمیت جمعیت جوان کشور، دعوت از تیم پزشکی به مسجد روستا برای ویزیت رایگان بیماران با همکاری پایگاه مقاومت بسیج تسنیم خواهران و مدیر کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام‌، ایجاد چالش بوسیدن دست پدر و مادر و تشکر از زحمات آنان از جمله دیگر برنامه‌های این کانون است.
وی در ادامه با بیان ارائه دو مقاله پژوهشی در کنگره علمی ۸۰۰۰ شهید استان همدان که با همکاری دانشگاه پیام نور و میزبانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد اظهار کرد: این مقاله‌ها در سایت آی‌. اس‌.‌سی که بزرگترین پایگاه استنادی جهان اسلام است‌، نمایش داده شد و توسط داوران علمی کنگره پذیرش شد که اولین مقاله با موضوع نقش قرآن در زندگانی و رفتار شهید همدانی و دومین مقاله با موضوع اثرگذاری شهدای دفاع از حرم و دفاع مقدس در عرصه فرهنگی و تربیتی بود.
مسؤول کانون فرهنگی هنری قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام افزود: این موضوعات بسیار نو بودند و باید گفت که زندگی شهدا سراسر نور و درس است و یکی از بهترین الگوهای تربیتی برای نسل جوان و نوجوان همین شهدای عزیز هستند.
آئینه‌وند در ادامه گفت: یکی از مواردی که با همکاری کانون فرهنگی هنری خواهران پیگیری کرده‌ایم، تعامل مسجد و مدرسه و خانواده بوده است. حضور در مدرسه همراه با رابط خواهران کانون و تقدیر از معلمین و برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان مدرسه در برنامه‌های مسجد که به طور صد در صد در این امر موفق بودیم و همچنین با همکاری همین دانش‌آموزان ایستگاه صلواتی برگزار کردیم و به همت پایگاه بسیج خواهران موفق به تهیه نوشت‌افزار برای تعدادی از دانش‌آموزان دختر عضو کانون شدیم.
وی افزود: معمولاً در فصل تابستان برنامه‌های متنوعی برای نوجوانان جهت افزایش شور و نشاط و حضور در مسجد داریم که از جمله رفتن به استخر، برگزار مسابقه فوتبال و والیبال برای پرورش جسم و پرورش روح در کنار هم برای مخاطبین برنامه‌های کانون از همه سنین از جمله بانوان و آقایان است.
وی در پایان با بیان اینکه مسجد حضرت ابوالفضل علیه‌السلام که امروز محل فعالیت ما است توسط مرحوم پدربزرگ بنده حاج حسین آیینوند که خادم‌الحسین علیه‌السلام بود در زمان حیات خودش تاسیس شده است و تلاش بسیاری برای افزایش عشق و علاقه مردم به اهل‌بیت علیه‌السلام داشت‌، گفت: بخشی از توفیقات امروز ما به دلیل تلاش‌های ایشان در گذشته در این مسجد بوده است.
آئینه‌وند افزود: باید گفت امروز دشمن با تهاجم فرهنگی و جنگ ترکیبی و جنگ نرم، اندیشه و باورهای جامعه ما را هدف قرار داده و در این جنگ مردم بی‌آنکه فعالیت‌هایی را به ظاهر علیه خود ببینند به مرور زمان تحت‌تاثیر ابزارهای تبلیغی و آماج حملات فرهنگی قرار می‌گیرند و پس از گذشت زمان عقاید باورها افکار تمایلات فرهنگ و حتی رفتارهای اجتماعی و اقتصادی آنان متاثر این جنگ می‌شود و تغییر می‌یابد.
وی افزود: لذا یکی از مهم‌ترین اقدامات، تعامل مجموعه‌ها با یکدیگر است که در این بین کانون و مدرسه و پایگاه مقاومت بسیج، تلاش همه‌جانبه داشته و در کنار یکدیگر هستند و امیدواریم که مورد قبول خداوند قرار بگیرد و اینکه تحت هر شرایطی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و توفیقات تداوم یابد به گونه‌ای که مسجد محل حضور پرشور نوجوانان و کودکان باشد و با فصل‌الخطاب قرار دادن بیانات و هدایت‌های مقام معظم رهبری به قله نزدیک‌تر شده و جامعه‌ای صالح و سالم ساخت و به پیشبرد اهداف نظام اسلامی کمک شایان کرد . لذا از همه عزیزان و خیرین که در این مدت بنده و مجموعه مسجد را یاری کردند نهایت تشکر و قدردانی را دارم .



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: