صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : گردشگری صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۱۳
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۵

امروز: ۱۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (May) 04

عناوین صفحه

  • تشکر "ویژه" از شهردار همدان به‌ دلیل راه‌اندازی مجدد تالار فجر
  • رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک
  • اعتبار 18 میلیارد تومانی شهرداری همدان برای جداره‌سازی
  • عطرآگین شدن فضای شهر با پخش اذان زنده ظهر و عصر توسط قاریان ممتاز همدانی
  • پاسخ‌گویی مستقیم رئیس شورای اسلامی شهر به شهروندان همدانی در سامانه ١٣٧
  • دیدار مدیر منطقه 3 شهرداری همدان با کارگران این منطقه
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 2 شناسایی و معرفی شود
  • الگوهای جامعه معلمان به عنوان قهرمان معرفی شوند
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس فتا
  • محکومیت 8 میلیارد ریالی قاچاقچی کالا
  • خطر سقوط در کمین تیم پاس
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا 7 سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چرایی تفاوت چشمگیر آمار گردشگران همدان با دیگر استان‌ها
  • کاهش 90درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی
  • سیر صعودی حیوان‌گزیدگی
  • تصویربرداری هوایی و سه بعدی شهر با مقیاس 1.500


  • هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: ثبت جهانی هگمتانه که قرار است در اجلاس مرداد ماه یونسکو نهایی شود، فرصتی ناب و ارزشمند برای شناخت جهانیان از شکوه تاریخی همدان خواهد بود.
    به گزارش هگمتانه، حسن سلطانی روز چهارشنبه اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه نقطه آغاز تحول اقتصادی برای جامعه محلی همدان همسو با چشم انداز توسعه ملی است که این مهم با همراهی و حمایت استانداری، شهرداری، حضور دستگاه‌های اجرایی و همکاری فعالان فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی و دیگر اقشار مردم دنبال و پیگیری می‌شود.
    سلطانی گفت: جهانی شدن هر اثر فرصتی برای دستیابی به رشد متوازن و توسعه پایدار در بستر گردشگری است که با تمایل گردشگران فرامنطقه‌ای برای بازدید اثر جهانی شده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری شکل و رونق اشتغال پایدار را به همراه دارد.
    وی ادامه داد: ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان یکی از رویکردها و برنامه اصلی میراث‌ فرهنگی همدان و کشور است که به عنوان پرونده اصلی جمهوری اسلامی ایران به یونسکو معرفی شده است.
    مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه یادآور شد: در شهریور سال گذشته ارزیاب یونسکو از آخرین اقدامات صورت گرفته در منظر تاریخی هگمتانه بازدید کرد و شاهد این بودیم که از اقدامات اجرایی شهرداری، دستگاه‌های خدمات رسان، میراث‌فرهنگی، اصناف، اوقاف و امور خیریه و تمام دغدغه مندان ابراز رضایت داشت و اقدامات انجام شده در عرصه پیشنهادی مورد توجه ارزیاب قرار گرفت.
    سلطانی با بیان اینکه مادها محل فعلی هگمتانه را به عنوان اولین پایتخت تشکیلاتی خود در طول تاریخ تمدن بشریت به یادگار و ایجاد کردند که این دوره تاریخی علی رغم وجود دوره‌های تاریخی متاخرتر به عنوان مبنای پرونده پیشنهادی مطرح شده است، افزود: در لایه‌های تاریخی زیرین شهر کنونی همدان و هگمتانه تداوم تاریخ، زندگی و سکونت بشریت تا دوران معاصر در قالب منظر فرهنگی و بافت تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
    وی اظهار کرد: ارزیاب یونسکو پس از بازدید سؤالاتی را در راستای تشکیل پرونده مطرح کرد که این سؤالات در 6 ماهه دوم سال گذشته توسط کارشناسان و اساتید مجرب باستان شناسی، معماری و مرمت مورد بررسی دقیق قرار گرفت و پاسخ دقیق و مستدل تنظیم و ارسال شد.
    مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه افزود: پاسخ سؤالات و ابهامات ارزیاب تحت نظارت محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمع بندی و به طور رسمی از سوی وزارتخانه در نهایت در اسفند ماه سال گذشته به یونسکو ارسال شد.
    سلطانی ادامه داد: این پرونده سیر مراحل کارشناسی خود را پشت سرمی گذارد و امیدواریم ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان را در اجلاس آتی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دهلی نو هندوستان در مرداد ماه امسال شاهد باشیم.
    وی یادآور شد: ثبت جهانی هگمتانه پرونده منحصر به فردی است که در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح می‌شود چرا که در این پرونده بناهای دارای ارزش معماری و ثبت ملی شده در عرصه 75 هکتاری قرار دارد که یکی از این عناصر صرفا محوطه باستانی هگمتانه با بیش از 35 هکتار عرصه با شواهد متنوع باستان‌شناسی و مجموعه کلیساهای و حمام تاریخی ارامنه و موزه تاریخی هگمتانه است که در سال 1310 ثبت ملی شده است.
    سلطانی افزود: بناهایی همچون گنبد علویان، مسجد جامع، سراها و راسته بازار‌های تاریخی، شاهزاده حسین، پرستشگاه‌های یهودیان، کلیساها، میدان امام خمینی(ره)، آرامگاه بوعلی و سایر عناصر و بدنه‌های واجد ارزش معماری در مجاورت همدیگر موجب شده است که بافت با ارزش فرهنگی و تاریخی شهر همدان بر روی بستر لایه‌های تاریخی مختلف قرار داشته و قابلیت بازدید داشته باشند.
    مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه افزود: در ادوار گذشته ارسال پرونده هگمتانه چندین بار مورد بررسی قرار گرفته بود اما هیچ وقت به طور رسمی به یونسکو معرفی نشده بود اما در دولت سیزدهم با درایت وزیر میراث فرهنگی و پیگیری‌های استاندار و نماینده همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این مهم محقق شد.
    به نقل از ایرنا، سلطانی با بیان اینکه در پی معرفی پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان به یونسکو، زمانی برای بازدید ارزیاب تعیین شد ادامه داد: به دلیل عدم اختصاص اعتبار و تعیین متولی خاص در بافت بازار چندین دهه دخل و تصرفات غیر کارشناسی در عرصه بازار به عنوان موانع طرح پرونده نزد ارزیاب مشاهده شد اما با حمایت‌های دولت و مسؤولان استانی به ویژه استاندار و پیگیری‌های مدیرکل میراث فرهنگی و کمک شهرداری موانع به سرعت مرتفع شد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: