صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۶

امروز: ۲۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 17

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه گردشگری: با نگاهی اجمالی به آمار بازدید گردشگران از بناهای تاریخی در شهرهای مختلف کشور به تفاوت زیاد آمار بازدید گردشگران از بناهای تاریخی همدان در مقایسه با شهرهای مختلف پی می‌بریم، آمار بازدید از بناهای تاریخی همدان حتی از استان‌های همجوار لرستان و کرمانشاه هم پایین‌تر است.
با نگاهی به آمار بازدید گردشگران نوروزی که از شهرهای مختلف کشور سفر کرده‌اند، به این موضوع پی خواهیم برد که تفاوت بسیاری بین آمار بازدید‌کنندگان از بناهای تاریخی شیراز و اصفهان تا بناهای تاریخی همدان وجود دارد، حتی این تفاوت را می‌توان بین استان‌های همجوار همچون لرستان و کرمانشاه هم مشاهده کرد، استان‌هایی که آب‌و‌هوایی مشترک با همدان دارند، کما اینکه مسؤولان گردشگری استان از اعلام آمار تعداد گردشگران نوروزی همدان بسی خوشحال هستند اما باید بگوییم که کجای کاریید که آمار گردشگران همدان کجا و آمار گردشگران شهرهای دیگر کجا.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، به‌راستی چرا باید همدان که چیزی از ظرفیت‌های گردشگری کم نداشته و مسافت کمی هم با تهران دارد، در رکود گردشگری به سر ببرد،‌
علی‌رغم اینکه متولیان گردشگری استان سال‌هاست بر رونق گردشگری تأکید می‌کنند چرا گردشگری همدان همچنان در رکود به‌ سر می‌برد؟
آمار همدان حتی از استان‌های همسایه و غربی نیز کم‌تر است، ضعف و مشکل کجاست، حالا که بهار و خرمی از راه رسیده است و همدان دارای یکی از بی‌نظیرترین آب و هواها و طبیعت در فصل بهار است، چرا اقدامی، برنامه‌ای برای جذب مسافر به همدان وجود ندارد، چرا تکاپویی برای معرفی همدان نمی‌شود، آیا متولیان گردشگری همدان هنوز به اهمیت تبلیغات و فضاسازی پی نبرده‌اند، چه بسا که امسال شاهد تبلیغات گسترده سایر شهرها در بیلبوردها و پل‌های سطح شهر همدان هستیم، چرا فرصت‌‌سوزی‌ها هنوز هم در همدان ادامه دارد‌.
در این رابطه بر آن شدیم تا فعالان گردشگری گفت‌وگویی داشته باشیم.
* جای خالی تبلیغات همدان در شهرهایی چون تهران یا استان‌های جنوبی
رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، در خصوص اینکه چرا آمار بازدید گردشگران از بناهای تاریخی همدان تفاوت بسیار زیادی با استان‌های غربی و یا استان‌های فارس و..‌ دارد، اظهار کرد: تبلیغات در جذب گردشگر و مسافر تأثیر بسیار زیادی دارد، امسال شاهد تبلیغ شهرهای دیگر در داخل همدان بودیم و حتی برخی شهروندان می‌گفتند چرا شهرهای دیگر در داخل همدان تبلیغ دارند اما همدان اینطور نیست.
بهروز عادلی اظهار کرد: این در حالی است که همدان تا تهران تنها سه ساعت فاصله دارد و می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای را داخل تهران و شهرهای اطراف آن داشته باشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه همدان یک شهر گذری به سمت غرب است، عنوان کرد: هر چند این نیز می‌تواند یک موقعیت برای جذب گردشگر باشد به گونه‌ای که تبلیغات گسترده‌ای در مورد جاذبه‌های همدان در ورودی شهر انجام شود.
وی گفت: البته تبلیغ باید به گونه‌ای باشد که مسافر را به ماندن ترغیب کند نه اینکه تنها به نصب یک بنر بسنده شود.
عادلی با تأکید بر اهمیت درست جانمایی ستاد خدمات سفر عنوان کرد: ستاد خدمات سفر باید در ابتدای ورودی شهر باشد نه جایی که مسافر آن را پیدا نکند.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ستاد خدمات سفر می‌تواند در ورودی شهر میدان فرودگاه قرار بگیرد که مسافر در ابتدا آن را ببیند و در آنجا تبلیغات جذاب در خصوص همدان انجام بشود.
وی گفت: ستاد سفر نیز باید ظاهری پر‌رنگ و لعاب داشته باشد و به مسافر نقشه راه و مسیری معرفی کند که مسافر حداقل یکی دو شب در همدان بماند نه اینکه بگذاریم مسافر از همدان عبور کند و به استان‌های دیگر برود بدون اینکه در همدان اقامت کند.
بهروز عادلی بیان کرد: ترغیب و تحریک مسافر برای اقامت در همدان نکته‌ای است که به آن توجه نمی‌شود.
وی در ادامه اضافه کرد: نکته دیگر اینکه همدان پروازی به شهرهای مختلف ندارد و چندین سال است که اخبار اعلام می‌کند قرار است فلان پرواز از همدان انجام بپذیرد اما باز هم خبری نیست.
عادلی تصریح کرد: میراث فرهنگی باید برای تمام سال برنامه‌ریزی جذب مسافر داشته باشد نه اینکه مقطعی باشد.
وی با بیان اینکه همدان و جاذبه‌های گردشگری آن باید در استان‌های جنوبی معرفی و تبلیغ شود، بیان کرد: استفاده از راهنمایان گردشگری برای تمام بناهای تاریخی توضیح درست در مورد بنا از جاذبه‌هایی است که ‌می‌توان در جذب مسافر استفاده کرد.
این فعال حوزه گردشگری گفت: نکته دیگر قیمت مناسب هتل‌ها، خانه‌های بوم‌گردی و اقامتگاه‌ها است که باید این موضوع هم به گوش مسافر برسد و بدانند که قیمت اقامت در همدان مناسب است.
وی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار از راهنمایان گردشگری در غار علیصدر استفاده شد که بازخورد خوبی از مسافران گرفته شد.
عادلی تصریح کرد: بهار همدان و تابستان فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر و مسافر است به شرط اینکه متولیان گردشگری جاذبه‌های لازم را برای مسافران ایجاد کنند.

  نبود فضاسازی فرهنگی و تبلیغی و نداشتن برنامه برای ماندگاری و جذب مسافر
بهنام نادری متولی برگزاری برنامه‌های همدان‌گردی با اتوبوس‌های گردشگری و سامانه جامع خدمات گردشگری 137 در ایام عید نوروز و فطر امسال بوده و از نزدیک با گردشگران برخورد داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: نمی‌شود همدان را با استان فارس یا اصفهان و یا حتی استان‌های جنوب کشور که با استقبال بالای مسافران مواجه بودند، مقایسه کرد.
وی ادامه داد: اینکه همدان بگوید ستاد خدمات سفر راه‌اندازی شد و حالا گردشگر بیاید، نه اینطور نیست، داشتن ستاد خدمات سفر نمی‌تواند مسافر بیاورد.
نادری عنوان کرد: مهمترین علت استقبال از بناهای تاریخی شهرهای چون شیراز، این است که آنها به طور نمونه مراسم سال تحویل را در تخت جمشید برگزار می‌کنند و یا اینکه در حافظیه برگزار می‌شود و این در همدان نبود و سفره هفت‌سینی در هیچ یک از بناهای تاریخی همدان که بخواهد مراسم سال تحویل در آن برگزار شود وجود نداشت.
این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: متأسفانه در همدان برنامه‌ای برای جذب گردشگر وجود ندارد و فضاسازی مناسبی برای جذب گردشگران وجود ندارد، ایجاد فضای شاد در شهرهایی چون شیراز یکی دیگر از علت‌های بالا بودن گردشگر است.
نادری در ادامه سخنانش تصریح کرد: همین موارد نشان می‌دهد که آمار بازدید گردشگران از بناهای شهرهایی چون شیراز با همدان غیر‌قابل مقایسه است.
وی با بیان اینکه متأسفانه گردشگری همدان همچنان در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: کما اینکه آمارهایی در مورد بازدید از امکان تاریخی استان‌ها منتشر شده است، به نظر می‌رسد غیرواقعی است.
نادری با اشاره به اینکه آمار واقعی خیلی کم‌تر از آمار اعلام شده است، گفت: برخی مکان‌ها در همدان مانند کتیبه گنجنامه بلیت‌فروشی ندارد و شمارشی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه متأسفانه آمار واقعی از گردشگران وجود ندارد، عنوان داشت:‌‌ای کاش آمار واقعی از تعداد گردشگران وجود داشت تا آنگاه بتوان گفت که صنعت گردشگری چقدر ‌می تواند به اقتصاد همدان کمک کند.
نادری در ادامه اضافه کرد: در ایام عید بنده و همکاران تورهای همدان‌گردی داشتیم و با مسافران از نزدیک برخورد داشتیم، آنچه که باید بدان توجه داشت، تبلیغات در مورد همدان است اینکه اطلاعاتی و تبلیغاتی در مورد همدان در خارج استان وجود داشته باشد.
نادری با اشاره به اینکه تبلیغات رسانه‌ها و اطلاعات آب‌ و هوا نیز در جذب گردشگر تأثیر دارد، گفت: نکته دیگر بازار همدان است، برخی مسافران می‌گفتند چرا ما را بازار نمی‌برید در حالیکه بازار همدان تعطیل بود و حتی در تعطیلات عید فطر هم تعطیل بودند.
این فعال گردشگری اظهار کرد: زمانی که مسافر از آرامگاه بوعلی به سمت میدان مرکزی و سپس تپه هگمتانه می‌آمد در دو طرف مسافر بازار تعطیل بود و این برای ما خوب نبود.
نادری تصریح کرد: نکته دیگر برگزار نکردن رویدادها در همدان بود اینکه متولیان گردشگری بخواهند برنامه‌های مختلف اجرا کنند، فقط شهرداری چند برنامه داشت، اما اینکه جنگ شادی در نقاط مختلف برگزار شود وجود نداشت.
نادری گفت: در مجموع همدان ذهنیت و فضایی برای جذب گردشگر ندارد، حتی اگر بنای تاریخی همدان ثبت جهانی شود، ولی فضای فرهنگی و اقتصادی برای پذیرش گردشگر نداشته باشیم و یا اینکه تبلیغاتی در خارج استان نداشته باشیم شاهد گردشگری کج‌دار و مریض خواهیم بود.
نادری تصریح کرد: نکته دیگر عدم ارتباط خطوط ریلی همدان به استان‌های دیگر است، در حالی‌که خطوط ریلی وجود دارد اما تنها قطار همدان به مشهد راه‌اندازی شده است.
وی ابراز کرد: واقعیت این است که مسؤولان گردشگری همدان باید نگاه فرا استانی داشته باشند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: