صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۶

امروز: ۲۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 17

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه ورزش: هفده سال از انتقال تیم فوتبال پاس از تهران به همدان سپری می‌شود و همچنان این تیم نتوانست بازگشت دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.
خردادماه 1386 بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ ورزش همدان با انتقال پاس تهران به این شهر رقم خورد تا استانی که ریشه حرفه‌ای در فوتبال باشگاهی نداشت به یکباره صاحب یکی از سه ضلع قدرتمند فوتبال ایران شود.
طولی نکشید که زیرساخت‌های محلی فوتبال همدان تبدیل به یکی از بهترین امکانات سخت افزاری شد و احداث و تکمیل دو ورزشگاه مجهز دستاوردی بزرگ در سایه انتقال پاس بود.
اما به رغم توسعه چشمگیر زیرساخت‌های ورزشی، هواداران پاس شاهد افول یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ ورزش ایران بوده اند.
پاس در فصل 87-86 لیگ برتر فوتبال کشور متفاوت با آخرین سال حضورش در تهران ظاهر شد و به رتبه چهارمی جدول رسید اما این تیم در ادامه و در سطح باشگاه‌های لیگ برتری به جمع تیم‌های قعرنشین پیوست و در نهایت در بهار سال 90 به لیگ دسته یک سقوط کرد.
شروع پاس در لیگ دسته اول هم امیدوار کننده بود اما در انتهای فصل به دلیل عدم تجربه حرفه‌ای در سطح فوتبال باشگاهی باعث شد تا این تیم با وجود هزینه‌های هنگفت نتواند باردیگر به لیگ برتر صعود کند.
پاسی‌ها در حالی که سال 1394 پنجمین سال حضورشان در لیگ دسته اول فوتبال کشور را تجربه می‌کردند، بخت سیاه بر پیشانی آخرین قهرمان ایران در فوتبال باشگاهی آسیا بازهم نشست و این بار راهی لیگ دسته 2 شد.
پاس از آن سال تاکنون که البته یک دوره هم به لیگ سه سقوط کرد و با خرید امتیاز پرسپولیس مشهد بار دیگر به لیگ 2 بازگشت، همچنان در این سطح حفظ شده و هرگز نتوانست حداقل به لیگ یک بازگردد.

  لیگ دویی پاس هشت ساله شد
امسال پاس برای هشتمین سال متوالی در لیگ دسته دوم فوتبال کشور باقی ماند تا رؤیای صعود هواداران شاید به فصل آینده موکول شود.
در واقع پاس در هشت سال اخیر با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هرگز نتوانست روانه لیگ دسته اول فوتبال کشور شود و حالا نیز باید این روند را ادامه دهد. در حالی که تنها 2 هفته به پایان فصل جاری رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور باقی مانده، این تیم بازهم نتوانست شرایط صعود به لیگ یک را پیدا کند.
در این سال‌ها با وجود حمایت‌های صورت گرفته و تزریق منابع مالی، پاس نه تنها فرصت صعود را پیدا نکرد بلکه بخشی از مطالبات بازیکنان و مربیان منجر به انباشته شدن بدهی‌ها و شکایت‌های پیاپی در فدراسیون فوتبال شد.
همین مسایل مالی امسال نیز موجب مشکلات عدیده برای این تیم شده و بازیکنان نسبت به وضع ابراز نارضایتی می‌کنند و چه بسا دست به اعتصاب بزنند.

  تبعات عدم پرداختی مطالبات پاسی ها
براساس اطلاعات دریافتی، رقم پرداختی به بازیکنان پاس در 24 هفته از رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور طی امسال نزدیک به 40 درصد بوده و تنها 2 بازی تا پایان رقابت‌ها باقی مانده است.
همین وضعیت هم ضامن بقای پاس در لیگ یک نیست و اگر دست به اعتصاب بزنند، شرایط وخیم‌تر خواهد شد چرا که در صورت عدم حضور در مقابل حریف، تنها سه بر صفر بازنده اعلام می‌شوند بلکه سه امتیاز منفی نیز در کارنامه آنها ثبت می‌شود.
این قانون امسال به فوتبال کشور اضافه شده و به نوعی تیم‌ها را برای حضور در مقابل حریفان تحت فشار قرار داده است تا مسابقات با نظم و انضباط و به دور از هرگونه شائبه و حاشیه برگزار شود.
در واقع پاسی‌ها علاوه بر جریمه سنگین بابت خودداری از حضور در مسابقات، با امتیاز منفی نیز روبه رو خواهند شد و اگر ممانعت از حضور تکرار شود، به 2 رده پایین‌تر از لیگ دسته 2 سقوط خواهند کرد.

  پرواز بندرعباس معضل پاس
مشکلات پاس تنها به پرداختی‌های مالی ختم نمی‌شود و آنها در هفته بیست و پنجم لیگ دسته دوم فوتبال کشور باید دوشنبه هفته آینده هفدهم اردیبهشت ماه در بندرعباس به مصاف شهرداری این شهر بروند.
از آنجا که مسافت همدان تا بندرعباس بیش از هزار کیلومتر است، این تیم می‌بایست با پرواز از تهران به هرمزگان سفر کند اما تاکنون بلیت برای اعضای تیم فراهم نشده است.
سرپرست تیم پاس در این باره می‌گوید: تماس‌های زیادی با مسؤولان مرتبط با تیم داشته ام تا نسبت به تأمین منابع مالی این سفر و همچنین پرداخت درصدی از قراردادها اقدام شود.
محمد آرتیمانی افزود: به هر حال تنها 2 هفته از مسابقات باقی مانده و بازیکنان حق دارند که پرداختی مالی خود را مطالبه کنند.
وی اضافه کرد: این هفته نیز باید عازم بندرعباس شویم که تاکنون بلیت و سایر نیازهای تیم برای این سفر مهیا نشده هر چند قول‌هایی داده شده است.
آرتیمانی خاطرنشان کرد: جایگاه ششمی تیم در جدول لیگ 2 هرگز تضمین کننده بقا نیست و چه بسا با یک لغزش نامزد سقوط شود.
وی اضافه کرد: سه تیم از هر گروه لیگ 2 به لیگ سه سقوط می‌کنند و در گروه یک که تیم پاس حضور دارد، تیم‌های پنجم تا دوازدهم گزینه سقوط به شمار می‌روند.
وی اظهار کرد: هر تیمی که در این 2 بازی لغزش کند چه بسا همراه با شهرداری بم و کیان سام ساری راهی لیگ دسته سه فوتبال کشور شود.

   مسؤولان پیگیر تأمین منابع مالی
رئیس هیأت فوتبال همدان نیز در این باره گفت: همچنان پیگیر حل مسایل این تیم هستیم هر چند همواره مجموعه‌ای که از تیم پاس همدان حمایت کرده، هیأت فوتبال بوده و حداقل در اعزام‌های بیرون از استان و تأمین زمین چمن تمرینی پاس همکاری لازم را داشته است.
عباس صوفی با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم را برای حل مشکلات پاس داریم، اضافه کرد: روز گذشته نشستی را با حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به عنوان منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی باید پیگیری گسترده پیرامون مطالبات مردمی داشته باشند و تعیین تکلیف تیم پاس نیز جزو همین پیگیری‌ها است که همراه با حمیدرضا حاجی بابایی دیگر نماینده شهرستان همدان و فامنین انجام می‌دهیم.
مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: پیگیری مجدانه برای حل مشکلات تیم داشته ایم و حتی با برخی بازیکنان نیز صحبت کرده ایم و امیدواریم هرچه سریعتر این موانع برطرف شود.
علی حقیقی افزود: به بازیکنان قول داده ایم که مشکلات را حل کنیم منتها آنها نیز باید به کسب نتایج مطلوب تیم متمرکز شوند و قطع به یقین شرایط بهبود خواهد یافت.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: