صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۱۹
دی
۱۴۰۳

شماره
۵۸۰۳

امروز: ۱۹ (دی) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2025 (Jan) 08

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه ایران و جهان: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اعلام پیشنهاد مجلس برای اصلاح مصوبه شورای انقلاب فرهنگی خبر داد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اعلام پیشنهاد مجلس برای اصلاح مصوبه شورای انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: کمیسیون به این نتیجه رسید که تأثیر قطعی فقط برای پایه دوازدهم باشد، ولی نه با 60درصد. باید درصد معدل را کاهش دهیم و پیشنهاد کمیسیون این بود که اثر معدل به‌ صورت قطعی 40درصد باشد. در پایه دهم نظر کمیسیون این بود که اساساً تأثیر معدل حذف شود و در پایه یازدهم تأثیر مثبت باشد.

 درخواست قالیباف از شورای انقلاب فرهنگی برای بازنگری در کنکور
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی 13آذرماه در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت که بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردم در مورد کنکور یک بار دیگر بازنگری کنند.

  خسروپناه: مصوبه تغییر پیدا کند از 1406 باید اجرا شود
خسروپناه به این نکته نیز اشاره کرد و گفت: اولا تا زمانی که مصوبه تغییر نکرده است، این مصوبه‌ باید اجرا شود. ثانیا اگر مصوبه تغییر پیدا کرد، از 1406 باید اجرا شود. نکته سوم اینکه هیچ مجموعه‌ای حتی مجلس خواهان لغو تأثیر قطعی معدل نیست.
وی اظهار کرد: همه می‌گویند تأثیر قطعی معدل باید باشد و همه روی پایه دوازدهم هم اتفاق نظر دارند. فقط پایه دهم و یازدهم محل بحث است و اینکه همه کتاب‌ها باشند یا بخشی از کتاب‌ها. بنابراین، در اینکه تأثیر مثبت معدل پایه دوازدهم در کنکور ثابت می‌ماند تردیدی نیست‎؛ فقط موضوع مورد اختلاف، معدل پایه دهم و یازدهم است که باید منتظر دریافت نظرات و جمع‌بندی آنها در صحن شورا باشیم.

  اهداف تأثیر قطعی معدل در کنکور محقق نشده
استعظیمی‌راد اظهار کرد: این موارد دلایلی بود که اعضای شورای انقلاب فرهنگی مطرح می‌کردند. از زمانی که مجلس دوازدهم کار خود را آغاز کرد برای حل این مشکل به موضوع ورود کرد و با استدلال‌هایی که داشتیم و بررسی‌هایی که کرده بودیم و دلایل متقن را آوردیم که تأثیر قطعی معدل نتوانسته آن اهدافی که شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده محقق شود.
وی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این موضوع را تأیید کرد. در تحقیق مرکز پژوهش‌ها آمده است که در حوزه عدالت آموزشی و برخورد با مافیا نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.
عظیمی‌راد تأکید کرد: مافیا کنکور رشد کرد، حتی مافیای آزمون‌های نهایی هم به آن اضافه شد نه‌تنها که کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش نیز پیدا کرد و در حوزه عدالت هم ما نتوانستیم عدالت آموزشی مدنظر را محقق کنیم.
وی افزود: علت عدم تحقق هم این است که زیرساخت‌های نظام آموزش‌ و پرورش در کشور و توزیع آن در شهرهای مختلف متفاوت است. سطح مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان کاملاً متنوع و متفاوت است به حدی که مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقق عدالت آموزشی وقتی‌که اختلاف معدل‌ها را اعلام می‌کرد در شهرستان رودبار کرمان معدل یک مدرسه را 2 اعلام کرد در حالی‌ که در منطقه 6 تهران که منطقه‌ای برخوردار است معدل 17 است. این اختلاف باعث می‌شود که داوطلبان نتوانند رقابت جدی باهم داشته باشند و رقابت عادلانه‌ای نخواهیم داشت.
این نماینده گفت: بارها اعلام کرده‌ایم لغو مصوبه کنکور واجب است اگر بخواهیم درست‌ترین کار ممکن را انجام بدهیم با تمام مستندات دقیق و علمی لغو این مصوبه هم‌اکنون به صلاح است.

زیرساخت‌های آموزشی برای اجرای تأثیر قطعی معدل نداریم
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: دلیل هم آن است که زیرساخت‌های آموزشی را نداریم. وقتی‌که وزارت آموزش‌ و پرورش به‌ اجبار مجلس شورای اسلامی و سؤالی که از وزیر مطرح کرده بودیم مجبور شد ترمیم بار دوم را بپذیرد و علتی که آنها نمی‌پذیرفتند یک‌ چیز بود و آن‌ هم این بود که می‌گفتند که ما اگر ترمیم مجدد بپذیریم یعنی مثلاً اگر 200هزار نفر از دانش‌آموزان در آزمون‌ترمیم شرکت کنند یعنی 6 میلیون برگه باید تصحیح کنیم.
وی گفت: برای 6 میلیون برگه معلم می‌خواهیم. هزینه باید بدهیم. زیرساخت نداریم. حتی ممکن است در تصحیح نمره معلم اول با معلم دوم تفاوت باشد. خودشان می‌دانستند این توان را ندارند. اگر ما می‌گوییم که باید این مصوبه لغو شود دلیل ما این است که کشور آمادگی اجرای این مصوبه را ندارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: