۱۴
آذر
۱۴۰۳
شماره
۵۷۷۵
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه گفتوگو: شهر همدان این روزها با افزایش ترافیک ناشی از پارکهای دوبل و سوبل خودروها مواجه شده است، جایی که رانندگان به دلیل کمبود فضای پارک و جانمایی نادرست برخی مراکز، قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده میگیرند.
به گزارش هگمتانه؛ نزدیک ظهر بود و سوار یکی از تاکسیهای مسیر میدان امام خمینی(ره) شدم و راننده پس از تکمیل شدن مسافرانش، به سمت مقصد حرکت کرد. ترافیک سنگینی حاکم بود، وسط راه آقای راننده به یکباره مسیری را که باید مستقیم حرکت میکرد کج کرد و خودرو را کمی به سمت چپ هدایت کرد، غافل از اینکه خودروی دیگری سرعت دارد و از سمت چپ قصد سبقت کرده است.
گاهی اوقات ممکن است اتفاقات بدی برایمان بیفتد و نمیافتد و آنجاست که میگوییم خدا رحم کرد، اینجا هم همین موضوع تکرار شد و خدا به ما رحم کرد و خودروی مقابل به موقع ترمز گرفت و اتفاقی خاصی نیفتاد.
مقصر اصلی راننده سومی بود که داشت پارک دوبل میکرد، بدون توجه به اینکه ممکن است راننده ما دچار مشکل شود و نتواند خودروی خود را حین رانندگی کنترل کند، آن هم در خیابانی که عرض کمی دارد.
راننده ما نسبت به کار فرد مقابل که پارک دوبل انجام داده بود و با این کار خود ممکن بود عامل بروز تصادف شود، عصبانی شد و گفت که نزدیک بود تصادف کنیم و نباید پارک دوبل انجام میداد. آن راننده هم از کار خود پشیمان و عذرخواهی کرد و گفت که مجبور بود کنار خیابان پارک دوبل کند تا بیمارش را به موقع به کلینیک و برای عمل جراحی برساند.
راننده ما کمی مکث کرد و در جواب گفت که میتوانستید کوچه بغلی پارک کنید تا زودتر هم به کارتان برسید اما گویا راننده مقابل ناآشنا بود و نمیدانست که باید خودروی خود را کجا پارک کند.
کمی فکر کردم و گفتم این راننده نباید اینجا پارک دوبل انجام میداد اما از طرفی هم حق دارد مطبهایی که پشت سر هم خیابانهای اصلی شهر را پر کردهاند و بیماران به خاطر حال بدشان مجبورند، نزدیک در مطب پیاده شوند.
از طرفی حتی مدارس غیرانتفاعی و مراکز خرید هم این روزها در مناطق پر ترافیک قارچگونه رشد کردهاند و افراد، خانوادهها و سرویسهای مدارس مجبورند گاهی پارک دوبل کنند.
این موضوعات نیاز به اندیشه و راهکار اساسی دارد و مسؤولان باید کاری کنند.
به این موضوع فکر میکردم که دیدم به یکباره خودروهای پشت سر بوق ممتد میزنند تا راننده حرکت کند و راه برای آنها باز شود و آقای راننده هم راه افتاد و ما را به خیابان شریعتی رساند.
واقعا این روزها، شهر همدان با مشکل جدی ترافیک دست و پنجه نرم میکند و خیابانها پر از خودروهایی است که متأسفانه برخی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه نمیکنند. یکی از دلایل اصلی ترافیک سنگین، پارک دوبل و حتی سوبل در گوشه گوشه شهر است که منجر به افزایش شرایط نابسامان ترافیکی میشود.
رانندگان در ساعات شلوغ روز، به دلیل عدم وجود فضای کافی برای پارک، ناچار میشوند خودروهای خود را به صورت دوبل پارک کنند. این معضل به خصوص در اطراف مغازههای میوهفروشی و مراکز خرید، مدارس و مطبها به چشم میخورد، جایی که به سبب ازدحام بالا باعث میشود بسیاری از رانندگان به محض ورود به این مناطق، خودروهای خود را در خیابان رها کنند.
با وجود اینکه چراغهای راهنمایی و سامانههای هوشمند خودرویی میتوانند تغییری را در شرایط ترافیک ایجاد کنند اما تنها این مسأله نیست و سایر شرایط هم لازم است.
رانندگان باید به این نکته توجه کنند که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نه تنها به کاهش ترافیک کمک میکند، بلکه حقوق سایرین را نیز به رسمیت میشناسد و پارک دوبل یکی از این موضوعات است.
پارک دوبل، به معنای پارک کردن خودرو به صورت دوبله و اشغال دو ردیف از مسیر، یکی از مشکلات رایج در بسیاری از شهرهای ایران، از جمله همدان، است.
البته انجام این کار دلایل مختلفی دارد و برای حل آن، نیاز به فرهنگسازی و اقدامات اجرایی وجود دارد که گاهی کمبود فضای پارک باعث چنین اتفاقی میشود.
در بسیاری از مناطق شلوغ شهر، به ویژه در مرکز همدان، کمبود فضای پارک یکی از مهمترین دلایل پارک دوبل است. افراد به دلیل نبود جای مناسب، ناچار به پارک کردن دوبل میشوند و مدیریت این مسأله میطلبد به طور جدی در دستور کار باشد.
سالهاست موضوع انتقال برخی از مراکز همچون مدارس و مطبها از نقاط پرترافیک شهر به مناطق دیگر مطرح است اما گویا نمیخواهند اقدامی در این زمینه انجام دهند و شهروندان مجبورند با مشکلات عدیدهای مواجه شوند.
گاهی پارک دوبل به عجله و بیتوجهی راننده برمیگردد که برخی رانندگان به دلیل عجله یا کمتوجهی به حقوق دیگران، بدون فکر به تأثیر پارک دوبل بر ترافیک و دیگر رانندگان، این کار را انجام میدهند و نیاز است فرهنگسازی در این زمینه انجام گیرد.
البته عدم آگاهی از قوانین هم باعث میشود گاهی افراد به طور کامل از تأثیرات منفی پارک دوبل بر ترافیک و ایمنی شهر آگاه نباشند و تصور کنند این رفتار بیضرر است که باید آگاهی صورت گیرد.
فرهنگ رانندگی نامناسب موضوع جدی دیگری است که گاهی شهر را با یک ترافیک جدی و پشت بند آن تصادفات مواجه میکند. در برخی موارد، نبود حس مسؤولیت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران باعث میشود افراد بدون توجه به مشکلاتی که برای دیگران ایجاد میکنند، پارک دوبل انجام دهند. خارج از این موضوعات، نبود نظارت کافی بر رانندگی هم مسألهای است که باید در نظر گرفت.
اگر جریمه و نظارت کافی از سوی پلیس یا مدیریت شهری وجود نداشته باشد، افراد بدون ترس از پیامدهای قانونی، پارک دوبل انجام میدهند و باعث مشکلاتی در شهر میشوند.
فرهنگسازی در رانندگی ضروری است و پیامد این مهم ابتدا افزایش نظم شهری است؛ فرهنگسازی میتواند به افزایش نظم در خیابانها و کاهش ترافیک کمک کند. پارک دوبل معمولاً باعث اختلال در جریان ترافیک و ایجاد مشکلاتی برای سایر رانندگان میشود.
فرهنگسازی در رانندگی همچنین حفظ ایمنی را به دنبال دارد؛ پارک دوبل میتواند خطر تصادف را افزایش دهد، به ویژه در خیابانهای شلوغ و پرتردد و با فرهنگسازی میتوان ایمنی شهر را افزایش داد.
باید در راستای افزایش فرهنگسازی در رانندگی حس مسؤولیت اجتماعی را تقویت کرد، آموزش و آگاهیبخشی به مردم باعث میشود آنها به حقوق دیگران احترام بگذارند و رفتارهای بهتری در رانندگی داشته باشند.
از جمله راهکارهای کاهش پارک دوبل آموزش عمومی است که از طریق رسانهها، مدارس و پویشهای اجتماعی بتوان آگاهی مردم را در مورد پیامدهای منفی پارک دوبل افزایش داد. افزایش نظارت و جریمه نیز تأثیر دارد چرا که اجرای قوانین و جریمههای سنگین برای پارک دوبل میتواند، بازدارنده باشد.
ناگفته نماند بهبود زیرساختها موضوع جدی دیگری است، چون ایجاد پارکینگهای عمومی و رایگان یا ارزان قیمت در مناطق شلوغ میتواند به کاهش پارک دوبل کمک کند. استفاده از فناوری و برنامههای هوشمند برای مدیریت پارکینگ و اطلاعرسانی در مورد فضاهای خالی میتواند راهحل مؤثری باشد.
تشویق به استفاده از حملونقل عمومی را نباید نادیده گرفت و شاید مهمترین موضوع همین است که کاهش وابستگی به خودروهای شخصی میتواند نیاز به پارکینگ و در نتیجه پارک دوبل را کاهش دهد. فرهنگسازی در این زمینه نهتنها به کاهش این مشکل کمک میکند، بلکه باعث بهبود کلی شرایط رانندگی و زندگی در شهر میشود.
وارد میدان مرکزی شهر که شدم، قصد کردم با شهروندان همدانی صحبتهایی داشته باشم و نظر آنها را هم در مورد پارک دوبل و سوبل بدانم و اینکه آنها چقدر به این موضوع اهمیت میدهند هم برایم مهم بود.
ابتدا با خانم شکری صحبت کردم و اتفاقا دل پری از این قضیه داشت و موضوعاتی را بیان کرد و گفت: باید فرهنگسازی لازم بین شهروندان صورت گیرد و کمتر ترافیکی در شهر ایجاد شود.
وی گفت: اگر تک تک ما اعتقاد داشته باشیم که باید شهرمان را خودمان بسازیم و شهروندان قانونمدار باشیم، قطعا زندگی در شهر برایمان راحت و خوشایند خواهد بود.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه چند وقت پیش به مطبی رفته بودیم و با پارک دوبل رانندهای کنار خودرو ما، مدتها منتظر ماندیم تا برگردد و خودرو خود را حرکت دهد و ما از پارک خارج شویم افزود: نیاز است پارکبانهایی در شهر فعالیت کنند و خودروهایی را به مناطق کم ترافیک و نزدیک محل یا پارکینگهای اختصاصی هدایت کنند.
وی با اشاره به اینکه خودروها باید به جاهای خلوت بروند و کمتر مشکلاتی را برای شهروندان دیگر که ممکن است بیماری داشته باشند و یا با مسائلی مواجه باشند، ایجاد کنند ادامه داد: متأسفانه در شهر ما کمتر هم به اصول جانمایی مراکز اصلی و مهم توجه شده است.
خانم شکری عنوان کرد: جاهایی مانند مراکز خرید، مطبها، ادارات و... در جاهای پرترافیک برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد میکند و باید فکری به حال آنها کرد.
خانم حیدری دیگر شهروند همدانی هم با بیان اینکه باید فرهنگسازی بین مردم صورت گیرد و بدانند که با پارک دوبل ممکن است مشکلاتی برای دیگر شهروندان ایجاد شود اظهار کرد: مردم باید بدانند که گاهی با یک پارک دوبل، بیماری دیرتر به مطب یا بیمارستانی میرسد و مشکلاتی برای او ایجاد میشود.
وی با اشاره به اینکه خودرویی که کنار خودرو دیگر پارک میکند باید بداند که حقوق شهروندی را رعایت کند و مزاحمتی برای آن کسی که قبلا آنجا پارک کرده ایجاد نکند گفت: گاهی ساعتها شده که ماشینی کنار ماشین ما پارک دوبل کرده و باعث شده نزدیک به یک ساعت منتظر بمانیم تا بیاید و از پارک خارج شویم.
این شهروند همدانی عنوان کرد: نه تنها فرهنگسازی میتواند برخی رفتارها را تغییر دهد بلکه جریمههای سنگین نیز مؤثر است و پلیس باید در این زمینه جدی ورود کند.
وی با اشاره به امروزه دوربینهای ثبت تخلف در شهر همدان راهاندازی شده و میتوان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی نظارت بیشتری داشت افزود: برخی مراکز مانند مطبها، مدارس و مراکز خرید نباید در مناطق شلوغ شهر باشند و باید در جاهای خلوتتری ایجاد یا منتقل شوند.
آقای رضایی هم شهروندی بود که در این خصوص گفت: رانندگی هم به شخصیت و فرهنگ خانواده هر فردی برمیگردد و اگر کسی قوانین رانندگی را رعایت نمیکند باید روی خود بیشتر کار کند تا بتواند طوری در جامعه رفتار کند که برای دیگر شهروندان مشکلاتی را ایجاد نکند.
وی بیان کرد: البته از لحاظ زیرساختها نیز مشکلاتی در شهر وجود دارد و طراحی خیابانهای شهر همدان تقریبا به 60 سال پیش برمیگردد و پاسخگو این حجم از وسایل نقلیه نیست و باید این موضوع در کنار سایر موضوعات دیده شود.
این شهروند همدانی ادامه داد: فردی ممکن است کار فوری داشته باشد و نباید با پارک دوبل مانع حرکت خودروی او شد.
وی با بیان اینکه از لحاظ آموزش نیز مراکز راهنمایی و رانندگی وقتی گواهی رانندگی برای فردی صادر میکنند باید چنین آموزشهایی را به افراد بدهند اما کمتر توجه دارند افزود: این موضوعات باید از سوی پلیس به صورت جدی در دستور کار باشد.
شهروند دیگری با بیان اینکه باید به اندازه کافی در شهر پارکینگ باشد و افراد بتوانند خودروهای خود را در آنجا بدون دردسر پارک کنند و کمتر در خیابان مزاحمت ایجاد کنند اظهار کرد: شهروندان باید به این توجه داشته باشند که پارک دوبل در خیابانهای تنگ و باریک باعث مشکلاتی برای دیگر شهروندان میشود و نباید این کار را انجام دهند.
این خانم با بیان اینکه گاهی مدارس در جاهای پرترافیک احداث میشوند و خانوادهها و رانندگان سرویس برای جابهجایی فرزندان خود مجبورند پارک دوبل انجام دهند گفت: این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد و حداقل برخی مدارس کنار هم ساخته نشوند.
آقای زارعی دیگر شهروند همدانی گفت: نقش راهنمایی و رانندگی در رعایت رفتار ترافیکی مؤثر است و باید به این موضوع توجه داشت.
وی به پارک دوبل خودروهای خیابان پاسداران اشاره کرد و گفت: ملاحظه کنید چه تعداد پارک دوبل خودروها را در این خیابان میبینیم، عرض خیابان کم است و افرادی هم برای انجام کار بانکی پارک دوبل کردهاند، حال ممکن است راننده دیگری را دچار زحمت کنند و مدتها منتظر بماند تا خودروی خود را از پارک خارج کند.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه بارها به مدت نیم ساعت پارک دوبل خودروهایی را در این خیابان شاهد بودم افزود: چند وقت پیش آمبولانسی هم از خیابان رد میشد و خودروهایی راه را قفل کرده بودند و این خودرو نمیتوانست از میان آنها حرکت کنند و بیمار را به بیمارستان برساند.
وی با بیان اینکه برخی مطبها و کلینکها در جای پرترافیکی احداث شدند عنوان کرد: کلینیک امید پارکینگ ندارد و کسانی که به آنجا مراجعه میکنند پارکهای دوبله و سوبله دارند و باعث ناراحتی و عصبانیت اهالی آن منطقه شدهاند.
آقای زارعی بیان کرد: باید زیرساختهای لازم فراهم شود و مردم کمتر دچار با چنین مشکلاتی مواجه شوند.
آقای قادری دیگر شهروند همدانی نیز با بیان اینکه ما با همین مشکلات پارک دوبل مواجه هستیم اظهار کرد: شاید سمت کلینیک امید رفته باشید و پارکهای دوبله و سوبله را هم دیده باشید که چقدر اهالی را دچار مشکل کردهاند.
وی با بیان اینکه منزل ما سمت کلینیک امید است و بعد از ظهرها آن منطقه قفل میشود گفت: تصور کنید از میدان فلسطین به سمت خیابان حمزه و کلینیک امید شاهد ترافیک سنگینی هستیم، حال در آن منطقه محوطهای هم باز است و مسؤولان میتوانند تملک کنند و آنجا پارکینگ شود تا کمتر مشکلاتی برای مردم منطقه ایجاد شود.
این شهروند همدانی با بیان اینکه بارها دیدهام بیماران کار اورژانسی در کلینیک دارند و در آن ترافیک گرفتار شدهاند گفت: از میدان فلسطین به سمت امامزاده عبدالله(ع) ترافیک وجود دارد و بارها شده مسیرم را تغییر دادم و از جاهایی حرکت کردهام که به ترافیک برنخورم، هر چند راهم را دور کردم اما حداقل زودتر به مقصد رسیدهام.
وی با اشاره به اینکه ترافیک اعصاب و روان آدم را به هم میریزد و از طرفی اصطکاک ماشین را به دنبال دارد گفت: مسؤولان باید بدانند وقتی جایی مثل کلینیک را احداث میکنند، ابتدا به فکر پارکینگ باشند، حال تصور کنید وقتی خانهای ساخته میشود مجوز نمیدهند تا پارکینگ تأمین شود اما چطور میشود مجتمع پزشکان مانند امید که 90 درصد بیماران با مشکلات ارتوپدی به این مرکز مراجعه میکنند پارکینگ ندارد و به ترافیک برمیخورند.
آقای قادری گفت: شهروندان هم باید رفتار ترافیکی داشته باشند و کمتر شاهد پارک دوبله و سوبله خودروهایی در شهر باشیم.