صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۱۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۷

امروز: ۱۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (May) 06

عناوین صفحه

  • شهرداری پای کار حفظ محیط زیست با مدیریت شیرابه پسماند
  • آرایش بهاری شهر با کاشت یک میلیون و 500 هزار بوته گل
  • دولت فعلی ایران کم‌ خرج‌‌ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد
  • برای امیدآفرینی شبانه روز پای کار باشید
  • رویداد صدرا صنایع بزرگ همدان را گرد هم آورد
  • بررسی وضعیت کیفیت نان در صحن شورای شهر
  • حمایت شهرداری از ثبات خدمات‌رسانی اتوبوس‌های خصوصی با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال
  • بارش‌های گسترده بهاری از امروز تا چهارشنبه
  • اخبار کوتاه - 17 اردیبهشت
  • عشایر وارد همدان شدند
  • پیش‌بینی 167 شعبه اخذ رأی در ملایر
  • معرفی قدرت مردان پولادی همدان با رقابت 300 ورزشکار
  • رقابت دختران پولاد سرد کشور روی سکوی وزنه برداری همدان
  • واکنش مدیرکل ورزش همدان به صحبت‌های قهرمان ووشو جهان
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون همدان معرفی شدند
  • دستگیری عوامل درگیری دسته‌جمعی در تویسرکان
  • دستگیری باند سارقان همدان
  • اتصال 50 درصد فاضلاب‌ همدان به رودخانه‌ها
  • با جدیت پیگیر مطالبات معدن‌‌داران هستیم


  • هگمتانه، گروه گفت‌وگو: بلوار جوان و بخشی از بلوار ارم همدان متناسب با فرهنگ همدانی‌ها طراحی شده است که این امر باعث شده شهروندان و نیز گردشگران آنجا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌های مورد علاقه خود بدانند و ساعاتی را به تفریح و سرگرمی مشغول باشند.
    به گزارش هگمتانه، وارد بلوار جوان که می‌شویم، انگار به درون فضای یک خانه پای گذاشته‌ایم، حتی حسی فراتر از آنچه که درون ساختمان با آن مواجه شده بودیم به ما منتقل می‌کند، فضای داخل آلاچیق‌ها و نشیمنگاه حس و نگاهی از نوع معماری را منتشر می‌کند که به بیننده خود هویت منحصربه فردی از بلوار جوان را نشان می‌دهد.
    مسیر بلوار ارم تا بلوار جوان همواره یکی از پرترددترین خیابان‌های همدان به ویژه در شب محسوب می‌شود، سال‌های اخیر تبدیل بخشی از بلوار ارم به پیاده‌راه و در ادامه سبک و معماری خاص بلوار جوان توانسته است موج جدیدی از جذب گردشگر به ویژه به هنگام شب را ایجاد کند، مکانی که هر یک از شهروندان همدان را هم به سمت خود جذب می‌کند و به عنوان تفرجگاه مردم به خصوص جوانان محسوب می‌شود.
    بلوار ارم تا بلوار جوان همدان به واسطه نزدیکی به دامنه الوند و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا، مقصد اتراق و گردشگری شهروندان در پایان هفته و روزهای تعطیل است و از همین رو مسؤولان شهری به دنبال بهبود بار ترافیکی و ظرفیت گردشگری این منطقه بودند.
    روشنایی در شب، سبک طراحی نشیمنگاه‌ها، تعبیه مسیری برای پیاده‌روی، حضور دستفروشان، فضاهای سرسبز، وسایل ورزشی، زمین بازی، کافی‌شاپ‌ها و... باعث شده خانواده‌های همدانی و گردشگران، این منطقه از شهر همدان را به عنوان اصلی‌ترین فضاهای تفریحی و سرگرمی بدانند.
    سال‌ها پیش این مسیر توسط یکی از اساتید دانشگاه همدان طراحی شده که نوع معماری آن در میان سایر بوستان‌ها و بلوارها منحصر به فرد است و با توجه به فرهنگ مردم شهر همدان که مایلند حریمی خصوصی را در بوستان‌ها و پارک‌ها حفظ کنند، در بلوار جوان به خوبی لحاظ شده، با طراح این پروژه به مناسبت روز معمار به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
    امید دژدار با بیان اینکه پروژه بلوار جوان متعلق به سال 1380 است که آن موقع به عنوان طراح شهرداری منطقه یک آن را اجرایی کردیم اظهار کرد: این پروژه در زمان آقای تبریزی؛ شهردار اسبق همدان اجرایی شد.
    وی با بیان اینکه آن زمان اجرای طرح بلوار جوان و کاج در دستور کار شهرداری بود تا یک تغییر و تحولاتی در شهر ایجاد شود گفت: این دو پروژه با طراحی‌های صورت گرفته مورد پسند مسؤولان شهرداری قرار گرفت و اجرایی شد.
    این طراح با اشاره به اینکه امروز این دو طرح به واسطه ایده‌هایی در دوران شهرداران مختلف تغییراتی یافته است افزود: یک سالی که در شهرداری همدان بودم قرار بود پروژه بلوار جوان و باغ 48 هکتاری طور دیگری اجرایی شود و با طرح امروز متفاوت بود.
    وی با بیان اینکه در بلوار ارم قرار بود باغ 48 هکتاری ایجاد شود و شهربازی، پارکینگ و... در طرح نبود عنوان کرد: دو پروژه بزرگ در محور بلوار ارم اجرایی می‌شد که ما نیز طبق آن طراحی‌هایی داشتیم.
    این معمار با اشاره به اینکه قرار بود فضای سبزی از بلوار ارم تا بلوار جوان ادامه داشته باشد و طوری بود تا مردم شهر همدان فضای بزرگتری برای تفریح و سرگرمی داشته باشند گفت: فازهای متفاوتی برای این پروژه در نظر گرفته شده بود که اجرایی نشد.
    وی با بیان اینکه فاز اول این طرح آن بود که بلوار ارم اجرایی شود و مسیر پیاده‌روی داشته باشد و البته قرار بود پیاده‌راه باشد و نه ماشین‌رو افزود: امروز ماشین‌رو شدن این منطقه آن را از حالت خصوصی و کم سرو صدا بودن، جدا کرده است.
    دژدار با اشاره به اینکه نشیمن‌گاه‌هایی برای بلوار جوان طراحی شد که خانواده‌ها از چنین فضاهایی برخوردار شوند ادامه داد: طبق سنت دیرینه، مردم همدان دوست دارند، کنار خیابان باشند و ساعاتی را در آن محیط بگذرانند و به همین دلیل نشیمنگاه‌ها طوری طراحی شده بود که تا حدودی حریم خانواده‌ها حفظ شود.
    وی با تأکید به اینکه ایده اولیه از آنجا شکل گرفت که مطابق بلوار ارم و پیاده‌راه باشد و ماشین از آن عبور نکند گفت: حریم خصوصی چون برای همدانی‌ها مهم بود، نوع ساخت نشیمنگاه‌ها حصاری دارند که اعضای خانواده کمتر جلوی دید باشند.
    این طراح تصریح کرد: البته نمی‌توان گفت که حریم خصوصی در این بلوار به طور صددرصد رعایت شده اما تا حدودی این مهم دیده شده است.
    وی با بیان اینکه به دنبال این بودیم این فضاها کمتر دید داشته باشد گفت: در بلوار ارم عبور و مرور بیشتر از وسط انجام می‌شد و کناره‌ها که پیاده‌راه بود و جایی برای نشیمنگاه که امروز ماشین‌رو شده و خیلی طرح کامل اجرایی نشده است.
    دژدار با بیان اینکه فاز اول پارک 48 هکتاری کار بنده بود و بعد خیلی تغییر کرد افزود: طرح اولیه با طرحی که اجرایی شد متفاوت است، از سال 80 به عنوان عضو هیأت علمی وارد دانشگاه که شدم، دیگر فعالیتی با شهرداری نداشتم و طراحان دیگری آن را پیش بردند.
    وی با اشاره به اینکه سال 78 فوق لیسانس معماری گرفتم و سال 86 وارد دوره دکتری شدم و در حال حاضر دکتری معماری دارم و در حوزه دانشگاه فعالیت می‌کنم گفت: 23 سال در هیأت علمی دانشگاه آزاد در گروه معماری فعالیت داشتم و در این بین دو پروژه خاص شهری‌ بلوار ارم و بلوار جوان را طراحی کردم.
    این معمار پروژه‌های شهری با اشاره به اینکه قرار بود بلوار ارم به صورت پارک 90 هکتاری پیش رود که بعد 48 هکتاری شد و بعد فازبندی صورت گرفت گفت: در فاز اول نیم‌دایره‌ای ترسیم شد که درواقع مسیری بود که آبنما داشت و یک برکه طراحی شده بود و بعد فضای حرکتی به عنوان ورودی به پارک 48 هکتاری پیش‌بینی شده بود.
    وی بیان کرد: برنامه این بود افراد با پیاده‌روی وارد عمق باغ 48 هکتاری شوند اما وقتی پارکینگ، شهربازی و... ایجاد شد دیگر برنامه‌ها به هم ریخت.
    دژدار با بیان اینکه پارک‌ها و بوستان‌ها می‌توانند در روحیه‌بخشی به شهروندان مؤثر باشند عنوان کرد: طراحی این فضاها از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌توان موضوعات مختلفی مانند سبک زندگی مردم، روحیه جوانان، توجه به کودک و... را لحاظ کرد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: