صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۹
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۷

امروز: ۳۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 19

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس شورای اسلامی شهر همدان از بررسی وضعیت کیفیت نان و افزایش تعداد نانوایی‌ها در صحن شورا خبر داد.
به گزارش هگمتانه، محمود مسگریان در جلسه صحن شورا که با حضور معاون اجتماعی برگزار شد، افزود: در حال حاضر کمبود نانوایی در برخی نقاط شهر همدان برای مردم مشکل ساز شده است و انتظار می‌رود این مشکل با همکاری دستگاه‌های مربوطه حل شود.
مسگریان با بیان اینکه در حال حاضر 4 نقطه از شهر برای ساخت نانوایی شناسایی شده است، اظهار کرد: لازم است دیگر نقاطی که نیاز به نانوایی دارند شناسایی شده و در راستای این موضوع اقدامات لازم انجام شود.
وی همکاری فرمانداری و اداره راه و شهرسازی استان لازمه حل مشکل تأمین زمین برای احداث نانوایی دانست و یادآور شد: شورا و شهرداری آمادگی همکاری و مساعدت کامل را دارد.
وی همچنین به اقدامات شهرداری در زمینه ایجاد بستر برگزاری فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی ارزشمند دانست و گفت: ایجاد 13 هزار شغل خانگی در سال گذشته اقدام شایسته‌ای است که می‌طلبد مکانی برای عرضه تولیدات مشاغل خانگی نیز فراهم شود.

 صفری افلاکی: ضرورت احداث نان سراها برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌ها
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه به مشکلات کمبود نانوایی در نقاطی از شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برهه‌ای از زمان کاربری نانوایی‌ها را به عنوان تجاری لحاظ کرده‌اندکه امروزه به دلیل افزایش قیمت ملک و زمین مالکان نانوایی‌ها را به فروشگاه‌های تجاری تبدیل کرده‌اند.
حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی با بیان اینکه در حال حاضر 13 کانکس نانوایی در نقاطی از شهر مستقر شده است، یادآور شد: استقرار کانکس یک تصمیم موقت است اما نباید به یک بدعتی در حوزه شهرسازی تبدیل شود چرا که این موضوع سیما و منظر شهری را مخدوش می‌کند.
وی با بیان اینکه کانکس‌ نانوایی اعتبار و وجاهت قانونی ندارد، اظهار کرد: طبق قوانین و اختیارات؛ شورای شهر باید در زمینه رفع مشکلات نان و نانوایی وارد شود. وی با اشاره به نارضایتی مردم از کاهش کیفیت انواع نان و افزایش میزان دور ریز آنها اضافه کرد: مسؤولان باید در این مورد چاره اندیشی کرده و کیفیت نان را افزایش دهند که در این راستا شورا و شهرداری همدان هم در حوزه وظیفه خود اعلام همکاری می‌کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر توجه به رعایت بهداشت و پخت نان کامل و با کیفیت تأکید کرد و افزود: با توجه به افزایش جمعیت شاید پخت نان سنتی زمان زیادی را نیاز داشته باشد و بر اساس نیاز به افزایش پخت تمایل نانوایان به سمت پخت نان صنعتی پیش برود اما اقبال مردم بیشتر به مصرف نان‌های سنتی است و ما باید موضوع سلامت شهروندان را مد نظر قرار دهیم.
وی ساخت مجتمع یا سرای نان را از راهکارهای مهم در رفع مشکل کمبود نانوایی و پخت نان برشمرد و گفت: این مجتمع‌های نان را می‌توان در چندین نقطه شهر در وسعت بالا احداث کرد.
صفری افلاکی با بیان اینکه نان‌سراها می‌توانند چندین مدل نان را به صورت شبانه‌روزی تولید کنند، یادآور شد: در کنار مجتمع‌های نان می‌توان موزه‌های نان نیز ایجاد کرد.
صفری افلاکی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که سازه‌هایی با معماری ایرانی اسلامی برای مجتمع‌های نان احداث کنیم و کرامت مردم هم برای تهیه نان حفظ شود.
وی با بیان اینکه قداست نان و نانوایی باید حفظ شود اضافه کرد: در روایات، علوم پزشکی نوین و طب سنتی بر کیفیت نان کامل تأکید شده است.
نایب رئیس شورای شهر همدان با اشاره به اینکه نان قوت غالب مردم ما است، اظهار کرد: درصد بالایی از ریرمغذی‌ها از نان تأمین می‌شود و بسیار مهم است که این نان با کیفیت و سالم باشد تا بتواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند.

  حیدری: تعیین مشوق برای فعالیت کاربری‌های خدماتی
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات پخت نان سنتی در شهر، گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ملک و اجاره بها پخت نان سنتی در برخی از مناطق شهر توجیه و صرفه اقتصادی برای نانواها ندارد.
مهدی حیدری اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم با اصلاح قانون، شرط کاربری تجاری را از نانوایی‌ها حذف کنیم بخشی از مشکل کمبود نانوایی حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این راستا می‌توان مشوق‌هایی در کاربری‌های خدماتی لحاظ کرد، افزود: نانوایی‌ها باید به عنوان کاربری خدماتی دیده شوند و همدان می‌تواند در این زمینه نشان سازی کند.

  شهردار همدان: اعلام آمادگی شهرداری برای رفع مشکل کمبود نانوایی‌های شهر
شهردار همدان هم گفت: می‌توانیم با دستگاه‌های مربوطه در زمینه ساخت نانوایی کمک کنیم از جمله راه و شهرسازی با ارائه زمین و اعلام همکاری اوقاف و امور خیریه در دادن تعدادی از قطعات زمین ضمن ساختن نانوایی این املاک را به نانواها اجاره دهیم.
سید مسعود حسینی اظهار کرد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت مساجد و مدارس در این زمینه استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: متأسفانه رویکردی که در مأموریت‌ها و عمل به وظایف در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد نگاه سود محور در ارائه خدمات است.
حسینی همچنین در خصوص حمایت مشاغل خانگی اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد بازاریابی مناسب است و در این زمینه شورا و شهرداری همکاری و حمایت خود را از مشاغل خانگی اعلام می‌کند.

  معاون فرماندار همدان: ضرورت اجرای طرح ساماندهی نانوایی‌ها
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان هم با بیان اینکه در چندین سال اخیر با مشکل نان و نانوایی مواجه هستیم، گفت: در نقاط بالای شهر همدان با مشکل کمبود نانوایی مواجه هستیم.
اسدالله ربانی‌مهر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 15 نقطه شهر با مشکل کمبود نانوایی مواجه است، اظهار کرد: این مشکل در نقاط کم برخوردار وجود ندارد.
وی یادآور شد: امنیت حوزه نان و نانوایی‌ها مباحث مهمی است که در این راستا پیگیر طرح ساماندهی نانوایی‌ها هستیم و انتظار می‌رود شهرداری با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد ما را در حل این مشکل کمک کند.
 مدیرکل اداره غله استان: نان سنگک چدنی برای سلامت بدن سم است
مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات نان و نانوایی در همدان گفت: در حال حاضر فعالیت 200 نانوایی در این شهر اجاره‌ای است که هم اکنون به دلیل گرانی اجاره‌بها رو به تعطیلی می‌روند.
خوانساری با بیان اینکه قیمت نان باید افزایش یابد، اضافه کرد: در حال حاضر معضل بسیار بزرگی که در این حوزه در همدان رخ می‌دهد این است که نانوایی از، پخت نان سنگک ریگی به سمت پخت نان صنعتی یا چدنی پیش می‌رود که این برای سلامتی شهروندان آسیب است.
وی در این خصوص اضافه کرد: پخت نان سنگکی چدنی برای بدن سم است و باید با راهکارهای مناسب نانوایی‌ها را به سمت پخت نان ریگی و سنتی سوق دهیم.
خوانساری با بیان اینکه باید تلاش کنیم که نان کامل در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: نان کامل از بیماری‌ها و سرطان‌های دستگاه گوارش به دلیل نوع پخت و سبوس موجود نان جلوگیری می‌کند.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، وی افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری همایش نان کامل در سیلوی مرکزی همدان در میدان امام حسین(ع) برگزار خواهد شد و در این همایش نان کامل پخت کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: