صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۱۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۷

امروز: ۱۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (May) 06

عناوین صفحه

  • شهرداری پای کار حفظ محیط زیست با مدیریت شیرابه پسماند
  • آرایش بهاری شهر با کاشت یک میلیون و 500 هزار بوته گل
  • دولت فعلی ایران کم‌ خرج‌‌ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد
  • برای امیدآفرینی شبانه روز پای کار باشید
  • رویداد صدرا صنایع بزرگ همدان را گرد هم آورد
  • بررسی وضعیت کیفیت نان در صحن شورای شهر
  • حمایت شهرداری از ثبات خدمات‌رسانی اتوبوس‌های خصوصی با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال
  • بارش‌های گسترده بهاری از امروز تا چهارشنبه
  • اخبار کوتاه - 17 اردیبهشت
  • عشایر وارد همدان شدند
  • پیش‌بینی 167 شعبه اخذ رأی در ملایر
  • معرفی قدرت مردان پولادی همدان با رقابت 300 ورزشکار
  • رقابت دختران پولاد سرد کشور روی سکوی وزنه برداری همدان
  • واکنش مدیرکل ورزش همدان به صحبت‌های قهرمان ووشو جهان
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون همدان معرفی شدند
  • دستگیری عوامل درگیری دسته‌جمعی در تویسرکان
  • دستگیری باند سارقان همدان
  • اتصال 50 درصد فاضلاب‌ همدان به رودخانه‌ها
  • با جدیت پیگیر مطالبات معدن‌‌داران هستیم
  • هگمتانه، گروه گفت‌وگو: به همت شهرداری همدان چند هزار متر ریسه هفت‌رنگ در معابر و خیابان‌های اصلی شهر همدان اجرا شده که جلوه ویژه‌ای به شهر بخشیده است و این رضایت شهروندان همدانی را به دنبال داشته است.
    به گزارش هگمتانه، این روزها روشنایی و نورپردازی سطح شهر همدان به یکی از جذابیت‌های اصلی این شهر تبدیل شده است، به خصوص این روشنایی در تاریکی شب جلوه خاصی را به شهر بخشیده است.
    عوامل شهرداری همدان با استفاده از ریسه‌های تزیینی این امکان را فراهم کردند تا هرجایی از شهر به صورت خلاقانه نورپردازی شود و از آنجا که اضافه شدن نورهایی با قابلیت تغییر رنگ و تغییر شکل تابش، می‌تواند یک محیط زیبایی را در شهر ایجاد کند و بازی با نور یک اجرای خیره‌کننده و جذاب برای هر بیننده‌ای فراهم سازد، این اقدام اهمیت خاصی در شهر دارد.
    اصولا روشنایی و نورپردازی همیشه یکی از جذابیت‌های اصلی شهر به شمار می‌آید که امروزه شهرهای مدرن دنیا به این سمت گرایش دارند و بسیاری از اماکن گردشگری و ساختمان‌های معروف دنیا نیز دارای نورپردازی‌های زیبا و شگفت‌انگیزی هستند و در آنها با نور بازی‌های بسیاری شده است.
    امروزه استفاده از نورپردازی زیبا در سراسر جهان رایج شده است و شهر‌های بزرگ و پشرفته دنیا برای نورپردازی و کاهش مصرف انرژی از ریسه‌های «ال‌ای دی»، چراغ‌های «ال‌ای دی»، لامپ‌های «اس ام دی»، چراغ‌های حیاطی و چراغ‌های چمنی و... استفاده می‌کنند.
    در حال حاضر درخشان‌ترین شهر جهان ریاض، در عربستان سعودی واقع است و مسکو پایتخت روسیه نیز به دلیل چراغ‌های کریسمس مشهور است و دومین شهر درخشان در جهان محسوب می‌شود، این شهرها با روشنایی خود توانستند به شهرهای گردشگری در جهان تبدیل شوند.
    نورپردازی فضاهای عمومی را متحول می‌کند و مردم را خوشحال؛ هر آنچه این نورپردازی‌ها زیبا و باشکوه باشد، شادی بیشتری در شهر ایجاد می‌کند.
    آذین‌بندی شهر می‌تواند توجه زیادی را جلب کند و انبوهی از بازدیدکنندگان را به شهر جذب کند و حتی باعث درآمد بیشتری برای مشاغل محلی شود.
    آذین‌بندی شهر با استفاده از نورپردازی می‌تواند چشم‌انداز یک شهر را تغییر دهد، نور به عنوان هنر در فضاهای عمومی شهری از محبوبیت خاصی برخوردار است و هنر نورپردازی می‌تواند موجب ارتقاء یک شهر شود که درواقع ترکیب نور و هنر می‌تواند به فضاهای شهری کمک کند تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنند.
    این نورپردازی‌ها می‌تواند نه تنها در بین ساکنان محلی بلکه در بین بازدیدکنندگان از نقاط دیگر نیز محبوب شود. نورپردازی‌ها باعث احساس امنیت و آرامش در شهر می‌شوند و روشنایی برای امنیت نیز ضروری تلقی می‌شود.
    شاید سال‌های خیلی دور با تاریک شدن شب هیچ رفت و آمدی در داخل شهر همدان صورت نمی‌گرفت اما امروزه در ساعاتی از شبانه‌روز خیابان‌ها به خصوص پیاده‌روها افراد زیادی در خود می‌بیند، چون شهر پر رفت و آمد می‌شود.
    نورپردازی شهری تأثیر زیادی در زیبایی بصری شهر دارد، در جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف فضای بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی با استفاده از چراغ‌ها و تجهیزات نوری دیگر ایجاد می‌شود، موضوعی که اخیرا مورد توجه شهرداری همدان قرار گرفته و با استفاده از نورپردازی فضاهای شاد و دلنشین با کمک ریسه‌ها، لامپ‌ها و تجهیزات کم‌مصرف بدون اینکه هزینه‌های بالایی را متحمل شوند، ایجاد شده است.
    طی ایام نوروز این نورپردازی‌‌ها بسیار مورد استقبال مردم همدان و گردشگران و مسافران قرار گرفت، به طور کلی مناطق تاریخی و تفریحی شهر همدان از چنان جذابیتی برخوردار هستند که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند، حال اگر این جاذبه‌ها با زیبایی و سکوت شب پیوند خورده باشند و در شهری پر از نور به نمایش گذاشته شوند، دیدنی‌تر و خواستنی‌تر می‌شوند.
    برای اینکه از اقدامات شهرداری همدان در این حوزه مطلع شویم به سراغ رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان رفتیم و در این خصوص صحبت‌هایی را داشتیم.

      اجرای ریسه‌های هفت‌رنگ در معابر و خیابان‌های اصلی همدان
    حسین خانجانی اظهار کرد: به همت شهرداری همدان چند هزار متر ریسه هفت‌رنگ در معابر و خیابان‌های اصلی شهر همدان اجرا شده که جلوه ویژه‌ای به شهر بخشیده است.
    وی با اشاره به اینکه این اقدام در حوزه زیباسازی و فضای سبز شهر همدان مؤثر است گفت: ریسه‌های به کار گرفته شده به صورت ثابت اجرا شده است.
    رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان بیان کرد: با این اقدام شهرداری، همدان جلوه ویژه‌ای پیدا کرده و شادی و نشاط شهروندان را در ساعات مختلفی از شب فراهم کرده است.
    وی به مسیرها و معابری چون خیابان مهدیه در منطقه یک، بلوار مدنی در منطقه دو، بلوار هگمتانه و خیابان شهدا در منطقه سه و بلوار علویان، امامزاده عبدالله(ع) و زینبیه در منطقه چهار اشاره کرد که فضاسازی‌هایی با ریسه‌های رنگی در این مناطق اجرا شده است.
    از آنجا که مهمترین وظایف شهرداری‌ها در فرآیند اجرای برنامه‌ها و طرح‌های شهری، در نظر داشتن خواسته‌ها و نظرات شهروندان به عنوان یک رکن اساسی و مهم به شمار می‌آید، به سراغ چند تن از آنها رفتیم و در مورد این اقدام شهرداری جویا شدیم.
    شهروندان همدانی قریب به اتفاق از اقدام شهرداری همدان قدردانی کردند و موضوعاتی را هم در خلال صحبت با روزنامه هگمتانه با ما در میان گذاشتند که با هم در ادامه می‌خوانیم.

      المان‌های نوری مورد پسند عموم مردم همدان
    خانم احدی نیز از دانشجویان دانشگاه بوعلی اما اهل استان تهران، اقدام شهرداری را در به کارگیری المان‌هایی با ریسه‌های مختلف در سطح شهر جالب دانست و اظهار کرد: ما دانشجویان شب‌ها خیلی در سطح شهر نیستیم اما به نسبتی که گاهی با دوستان چرخی می‌زنیم و فضاهایی را می‌بینیم، این اقدام شهرداری بسیار خوب و مورد پسند عموم بوده است.
    وی با بیان اینکه ریسه‌های پیاده‌راه بوعلی و نیز آرامگاه بوعلی بسیار زیبا بود که در اولین نگاهم، دوست داشتم عکس‌های متفاوتی را در آن فضا بگیرم گفت: این ریسه‌ها باعث می‌شود سطح شهر زیبا به نظر برسد و مردم را جذب کند تا ساعت‌ها پیاده‌روی داشته باشند و با اعضای خانواده و یا دوستان و... گشتی را در سطح شهر همدان داشته باشند.

    ریسه‌های نوری در تمام نقاط شهر به کار گرفته شود
    خانم احدی با اشاره اینکه در تهران المان‌های نوری زیبایی در پارک‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و فضای مناسبی برای عکاسی فراهم کرده است که بسیار این اقدام برای مردم و مسافران جذاب است ادامه داد: امیدوارم در سطح شهر همدان هم محدود به چند نقطه نباشد، خصوصا پایین شهر را هم دربرگیرد.
    یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه ریسه‌بندی و روشنایی شهر از دیدگاه عمومی رویکرد خوب و جالبی است اظهار کرد: اما از دیدگاه من خیلی مفهومی نیست و می‌شد این ریسه‌ها مفهومی باشد چرا که به عنوان بیننده وقتی نگاه می‌کنم خیلی مفهوم خاصی را نمی‌توانم در ذهن تداعی کنم.
    این مرد میانسان با اشاره به اینکه وقتی می‌خواهند المانی در سطح شهر ایجاد کنند باید مفهومی را هم برساند و چه خوب بود در حوزه آثار تاریخی، فرهنگ و آیین ایران و همدان، تصاویری به نمایش گذاشته می‌شد خاطرنشان کرد: البته صرفا به لحاظ زیباشناسی با توجه به رنگ‌هایی که انتخاب شده که عمدتا نقره‌ای و آبی هستند، جلوه خاصی را در شهر می‌بینیم و این عامه‌پسند است که به لحاظ بصری هم تنوعی در شهر ایجاد کرده است.

      شهر نورانی جذب گردشگر می‌کند
    وی با اشاره به اینکه در مجموع اقدام شهرداری در این حوزه خوب بوده و مهم دیدگاه عمومی است عنوان کرد: اینگونه اقدامات در حوزه جذب گردشگر نیز مؤثر است و باید به این موضوع توجه زیادی داشت.
    خانم قاسم‌لو هم از پسرش در حال گرفتن عکس کنار این ریسه‌های رنگی نورانی بود که سمتشان رفتم و بعد از سلام و احوال‌پرسی، پرسیدم نظرتان در مورد این ریسه‌ها در سطح شهر چیست؟ گفت: خیلی زیباست، شهر را زیبا کرده است، ما هم از فرصت استفاده کردیم و عکسی را در کنار این ریسه‌ها از پسرم گرفتم.
    وی با اشاره به اینکه همسرم معاون خدمات شهری شهر بهار است و به زیباسازی شهر تأکید دارد و چنین اقداماتی آنجا هم مورد توجه قرار گرفته است گفت: کار در شهر با این ریسه‌ها بسیار جذاب است و به زیبایی شهر خصوصا در شب اضافه می‌کند.

       تعداد گل‌های ریسه‌ای در سطح شهر بیشتر شود
    این شهروند همدانی با اشاره به اینکه این اقدام باعث شده مردم ذوق داشته باشند و بخواهند عکس‌هایی را به یادگاری از فضاهای شهری بگیرند عنوان کرد: ابتکار عمل در این خصوص باعث می‌شود حتی مسافران و گردشگران با ورود به شهر ایده بگیرند و از سازمان شهرداری شهر خود بخواهند آنها هم چنین المان‌هایی را داشته باشند.
    وی با اشاره به اینکه این گل‌های ریسه‌ای می‌تواند در سطح شهر بیشتر باشد و حتی طراحی‌های مختلفی داشته باشد گفت: این ریسه‌ها از آنجا که با برق کار می‌کنند و به هنگام بارندگی امکان خاموشی و اتصال را دارند، این روزها شهرداری باید به هنگام بارش باران آنها را قطع کند تا حوادثی اتفاق نیافتد و هزینه‌ای هم برای این سازمان نداشته باشد.
    از کنار آنها که دور شدم، دختر خانمی را دیدم که سر چهارراه ایستاده است و تلفنی آدرسی به خانواده‌اش می‌دهد و عنوان می‌کند که کنار ریسه‌های رنگی ایستاده است تا بیایند و او را سوار ماشین با خود ببرند؛ در این حین فرصت یافتم تا با این شهروند همدانی هم صحبت کنم و نظرش را در مورد وجود این ریسه‌ها در سطح شهر بدانم. حتی بعد از معرفی متوجه شدم دانشجوی رشته برق است و اتفاقا می‌تواند نظر خوبی را در مورد این المان‌های مرتبط با برق، بدهد.
    خانم رستمی این دانشجوی همدانی گفت: لامپ‌های کم مصرفی برای جانمایی این المان‌ها در سطح شهر و روشنایی آن استفاده شده و از این حیث بسیار اهمیت دارد، از طرفی ایده جالبی برای طراحی آنها به کار گرفته شده است.
    وی با تأکید به اینکه لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند در عین مصرف کم برق زیبایی خاصی را به شهر بدهند افزود: المان‌های نوری ایده خوبی است که اجرای آنها می‌تواند همچنان در جاهای مختلف سطح شهر ادامه داشته باشد.
    این شهروند همدانی با اشاره به اینکه در شهری مانند همدان که تابلوهای مغازه‌ها خیلی بزرگ نیست و روشنایی چندانی ندارند و از طرفی این مغازه‌ها خیلی زود تعطیل می‌شوند، ریسه‌ها و المان‌های نوری می‌توانند به روشنایی شهر کمک کنند خاطرنشان کرد: این ریسه‌ها می‌توانند شهر را زنده کنند و ساعت‌هایی از شب مردم بخواهند گشتی در شهر داشته باشند و روحیه‌ای تازه کنند، خصوصا کسانی که در روز درگیر درس و کار و... هستند و فرصتی برای با خانواده و دوستان بودن نداشتند.

      ریسه‌ها مفهومی شوند
    این شهروند همدانی پیشنهادی هم داشت و گفت: این ریسه‌ها زیباست اما اگر از حالت سادگی خود خارج شود که تنها چند دایره روی هم سوار نشوند و مفهومی هم پشت‌بندشان باشد، می‌تواند بیشتر مؤثر باشد.
    وی بیان کرد: این ریسه‌ها می‌توانند یادآور اثر تاریخی باشند و یا به شکل مجسمه‌‌ها و تصاویری متناسب با تاریخ و فرهنگ همدان به کار گرفته شوند و جذابیت دو چندانی بگیرند؛ با این کار به نوعی هنر را هم وارد آن کردیم و ترکیبی از هنر و نور خواهد شد.
    آقای زرین دیگر دانشجوی رشته برق اما ساکن استان سنندج بود که در چهار راه پژوهش همدان در کنار این ریسه‌ها با ما صحبتی داشت و افزود: این ریسه‌ها واقعا نه تنها باعث زیبایی در سطح شهر شده‌اند، بلکه آرامش مردم را هم به دنبال داشته‌اند.

      ریسه‌ها آرامش و روحیه را به شهروندان می‌دهند
    وی با اشاره به اینکه با دیدن این ریسه‌ها انسان به آرامش می‌رسد و در روحیه‌بخشی در سطح شهر مؤثر است گفت: این اقدام می‌تواند افراد زیادی را به سطح شهر بکشاند و افراد را از خانه ماندن طی ساعت‌های طولانی خارج کند.
    این دانشجو با بیان اینکه در شهر خودم سنندج کمتر دیدم که چنین المان‌هایی باشد و یا شاید اصلا دقت نکرده‌ام اما این ریسه‌های موجود در شهر همدان انسان را به سمت خود می‌کشد عنوان کرد: ایده جالبی در طراحی این ریسه‌ها بوده است، چیزی بین زمستان و بهار را به تصویر می‌کشد، سرمای زمستان را ندارد اما آن شادی، طراوت و محبت بهار را دارد و حال انسان را خوب می‌کند.
    وی با اشاره به اینکه این ریسه‌های رنگی اگر در محیط‌های مختلف جانمایی شود و اصلا جایی تعبیه شود که طرح‌های مختلفی یکجا جمع شود که ایده‌ای باشد، مردم بتوانند ثبت خاطره کنند و عکس‌های مختلفی را با کنار هم بودن اعضای خانواده و فامیل، دوست، آشنا و... بگیرند، می‌تواند بر زیبایی این کار بیافزاید.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: