صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت - زهرا ذوالفقاری: به طور کلی گرایش جامعه به ویژه زنان به مداخلات زیبایی نسبت به سابق افزایش چشمگیری پیدا کرده است و زیبایی حالا به عنوان یک نیاز یا ضرورت شناخته می‌شود و دستکاری‌های پزشکی در بدن مرسوم شده است، این روزها بانوان به جای اینکه بیشتر به ورزش اهمیت بدهند به انواع و اقسام دستکاری‌ها، عمل‌ها و جراحی‌هایی زیبایی روی آوردند که این خود نوعی آسیب محسوب می‌شود و حتی سلامتی آنها را نیز تهدید می‌کند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، تقریبا همه می‌دانیم که سال‌هاست تب انواع عمل‌های جراحی زیبایی در ایران بالا گرفته است، و از یک نیاز که درصورت تشخیص پزشک و نه پیشنهاد او یا مراجعه‌کننده، ضروری می‌شود، تبدیل شده به یک امر عمومی که مثل پوشاک و رنگ و لباس مد می‌شود و مدام در حال تغییر است. از بینی به گوش و پلک و چشم و همه جای بدن سرایت کرده است.
از سویی سلامت زنان به عنوان عضوی اثر‌‌گذار در خانواده و تربیت نسل آینده امری با اهمیت بسیار تلقی می‌شود، به گونه‌ای که اگر سلامت این قشر به خطر بیافتد بی شک تبعات آن دامن جامعه را خواهد گرفت، امروزه بدلایل مختلف چیزهای مختلفی چون تاتو، لیزر، کاشت ناخن، خالکوبی، بوتاکس و... به عنوان مدگرایی و زیبایی در بین برخی زنان جامعه به شدت رواج یافته است، از همین روی مانند بسیاری از مسائل دیگر که وقتی در جامعه تقاضا زیاد می‌شود پای عده‌ای سودجو به میان می‌آید، در این رابطه هم چه بسیار آرایشگرها و سالن‌های زیبایی دست به کار شده‌اند که با مجوز یا بی‌مجوز به انجام به اصطلاح خدمات زیبایی می‌پردازند، اما آنچه که در این میان مهم است سلامت زنان و نظارت بر این خدمات است!
زنان پیش از اینکه به ورزش و سلامت جسم و روان خود اهمیت بدهند به دنبال انجام انواع و اقسام عمل‌های زیبایی هستند و چه بسا طبق آمار اعلام شده بی تحرکی در بین زنان افزایش یافته است و طبق گفته کارشناسان به 60 درصد بین بانوان رسیده است و این نوع خود تهدیدی جدی بر سلامت این قشر از جامعه است.
چند سالی است طراحی نقش و نگار روی بدن، صورت، تاتو، کاشت ناخن و.. به یک موضوع مهم در زندگی زنان جامعه مبدل شده است، اما موضوع مهم‌تر از نظر ما، مسائل مربوط به سلامت است که در این میان مطرح می‌شود، افراد زیادی را می‌بینیم که روی بدن خود خالکوبی کرده‌اند، از افراد طبقه متوسط گرفته تا هنرمندان و افراد مشهور این کار را انجام می‌دهند و به عنوان مُد در جامعه مطرح می‌شود.
این روزها تعریف زیبایی در بین برخی دختران جوان و بانوان با گذشته فرق کرده است، در سایه برخی فرهنگ‌ها و آداب وارده، و یا به اصطلاح این افراد مد گرایی، اجرای برخی موارد بروی صورت یا بدن به عنوان زیبایی محسوب می‌شود و در بازار داغ چشم و هم چشمی‌ها بانوان به دنبال این هستند که از دیگری جا نمانند.
زمانیکه تاتو، خالکوبی، کاشت خط چشم، کاشت ناخن، لیزر، بوتاکس، حاشور ابرو و ده‌ها چیز دیگر به عنوان نشان زیبایی و به روز بودن مطرح می‌شود حفظ سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی به حاشیه می‌رود.
فضای مجازی هم در این میان بی‌تأثیر نبوده و انواع و اقسام تبلیغات را در مورد خدماتی چون تاتو ابرو، کاشت خط چشم، ناخن، لیزر، و حتی بوتاکس، انواع ماسک صورت و..در تلگرام و اینستاگرام می‌بینیم که اتفاقا همه این تبلیغات عنوان می‌کنند مجوز دارند و کار در شرایط کاملا بهداشتی انجام می‌شود، اما چند نفر از کسانی که برای خالکوبی روی بدن خود به این مراکز مراجعه می‌کنند، مجوز یا مدرک دوره را درخواست می‌کنند تا مشخص شود واقعا مجوزی وجود دارد یا نه؟ متأسفانه وقتی بحث بهداشت این موضوع مطرح می‌شود پاسخ چندان مناسبی از افراد نمی‌شنویم؛ جوان‌ها به‌راحتی خود را به دست کسانی می‌سپارند که برخی آنها کوچک‌ترین آموزشی در این زمینه ندیده‌اند و ممکن است به راحتی با سلامت آنها بازی کنند.
بر اساس قانون کارشناسان بهداشتی تنها بر سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌هایی نظارت میکنند که اسامی آنها ثبت شده است و آدرسی از آن دارند اما نظارتی بر فعالیت آنها در فضای مجازی یا منازل ندارند.
 نظارتی بروی خدمات زیبایی که اکنون گسترش پیدا کرده است، نمی‌شود، الان کار تاتو ابرو توسط کسانی انجام می‌شود که این کار را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند اصلا مدرک و مهارت لازم را ندارند
الهام خلیلی یکی از بانوان همدانی در این رابطه به خبرنگار هگمتانه گفت: نظارتی بروی خدمات زیبایی که اکنون گسترش پیدا کرده است، نمی‌شود.
وی بیان کرد: الان کار تاتو ابرو توسط کسانی انجام می‌شود که این کار را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند اصلا مدرک و مهارت لازم را ندارند.
این شهروند همدانی گفت: در حال حاضر خدمات لیزر با اسامی مختلف زیاد شده است و می‌بینیم و می‌شنویم که کسانیکه تخصصی ندارند و فقط چون پول داشتند دستگاه را خریدن و لیزر انجام می‌دهند.
خلیلی اضافه کرد: خیلی از آرایشگاه‌ها از انواع ماسک‌های خودساخته برای جوان سازی پوست و شل شدگی صورت زنان استفاده می‌کنند که اصلا مشخص نیست ترکیبش چی هست و واقعا تأثیری دارد یا اینکه نه.
وی ابراز کرد: یکسری آرایشگاه‌ها هم که لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشند که اکثرا قاچاق هستند و تاریخ مصرف درست و حسابی ندارند.
تمایل بانوان به انجام تاتو، حاشور، خالکوبی، لیزر و.. زیاد شده است و آرایشگرها که نان را در انجام این کارها می‌بینند، حتی شده تجربی این کارها را انجام می‌دهند
پری قادری هم گفت: نظارت کاملی بروی خدمات زیبایی انجام نمی‌پذیرد و شاهد این هستیم که این نوع خدمات در آرایشگاه‌های مختلف انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: تمایل بانوان به انجام تاتو، حاشور، خالکوبی، لیزر و.. زیاد شده است و آرایشگرها که نان را در انجام این کارها می‌بینند، حتی شده تجربی این کارها را انجام می‌دهند.
این شهروند همدانی اظهار کرد: در فضای مجازی نیز تبلیغات در حوزه خدمات زیبایی زیاد شده است و گروه‌ها و کانال‌ها و صفحه‌های تبلیغی در این رابطه سعی می‌کنند با دادن قیمت پایین‌تر مردم را به سمت خود بکشند.
تعداد آرایشگاه‌ها در مناطق حاشیه شهر بدون اینکه جواز کسب داشته باشند زیاد است و در جاهایی آرایشگاه می‌زنند که دور از چشم بازرسان است و حتی چندین سال بدون جواز کسب و مجوز کار می‌کنند‌
زینب کرمی عنوان داشت: در آرایشگاه‌های حاشیه شهر که تعدادشان کم هم نیست انواع تاتو و خالکوبی انجام می‌شود که خود بنده شاهد بودم آرایشگری به صورت تجربی این کار را برای مشتری انجام می‌داد که بعد از انجام کار تاتو بروی صورت بیش از 10 نفر برای گرفتن مجوز اقدام کرد.
وی ابراز داشت: تعداد آرایشگاه‌ها در مناطق حاشیه شهر بدون اینکه جواز کسب داشته باشند زیاد است و در جاهایی آرایشگاه می‌زنند که دور از چشم بازرسان است و حتی چندین سال بدون جواز کسب و مجوز کار می‌کنند‌.
یک بانوی همدانی که تمایلی به آوردن نام خود نداشت، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من خودم در یک آرایشگاه سمت شهرک مدنی اقدام به تاتو ابرو کردم که آرایشگر خود را بسیار ماهر می‌دانست، اما متأسفانه ابروهایم طوری شد که مجبور شدم با مایع سفید کننده آن را پاک کنم که منجر به عفونت صورتم شد و مشکلاتی برایم پیش آمد.
هیچ آرایشگاهی حق انجام بوتاکس را ندارد، تاتو نیز شرایط خاص دارد و فردی که آن را انجام می‌دهد باید از نظر بهداشتی مورد تائید باشد
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه هیچ آرایشگاهی حق انجام بوتاکس را ندارد، گفت: تاتو نیز شرایط خاص دارد و فردی که آن را انجام می‌دهد باید از نظر بهداشتی مورد تائید باشد.
لیدا رفعتی با تأکید بر اینکه مردم باید دقت کنند این کار را در مکان مطمئن و نزد فرد دوره‌دیده و مورد تائید بهداشت و سلامت انجام دهند، افزود: دستگاهی که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی استفاده می‌شود باید دارای تائیدیه وزارت بهداشت باشد.
وی با اشاره به اینکه گاه دیده می‌شود که از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که مورد تائید وزارت بهداشت نیست، عنوان کرد: به مردم این توصیه را داریم که از کاشت خط چشم و خط لب و یا تاتو و خالکوبی دوری کنند چرا که بی شک انجام این کارها خطراتی را به دنبال دارد.
این مسؤول ابراز کرد: بازرسی‌ها و نظارت‌هایی در این رابطه به طور روتین انجام می‌شود.
افرادی که خدمات زیبایی را انجام می‌دهند باید گواهینامه آموزش بهداشتی و سلامت داشته باشند و از طرف دیگر وسایلی که استفاده می‌کنند باید از نظر فنی و حرفه‌ای تائیدیه داشته باشد.
کارشناس بهداشت محیط همدان هم در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: آرایشگاه‌ها به صورت فصلی یک بار مورد بازدید قرار می‌گیرند و از نظر ساختمان، بهسازی، وسایلی که استفاده می‌کنند مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
شیرین زرینی اضافه کرد: افراد از نظر کارت تندرستی و گواهینامه بهداشتی مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
وی در ادامه عنوان کرد: برخی نیز با شرکت‌های خصوصی، دفاتر خدمات سلامت قرارداد دارند که ماهیانه این شرکت‌ها از آرایشگاه‌ها بازدید می‌کنند و مشکلات آنها را بیان می‌کنند و ما نیز هر سه ماه یک‌بار بازدید می‌کنیم.
این مسؤول تأکید کرد: افرادی که خدمات زیبایی را انجام می‌دهند باید گواهینامه آموزش بهداشتی و سلامت داشته باشند و از طرف دیگر وسایلی که استفاده می‌کنند باید از نظر فنی و حرفه‌ای تائیدیه داشته باشد.
زرینی با اشاره به اینکه هیچ آرایشگاهی حق دخالت در امور پزشکی را ندارد، در پاسخ به این سوال که آرایشگاه‌های بدون مجوز و افرادی که بدون هیچ دوره‌ای اقدام به انجام خدمات زیبایی برای زنان می‌کنند، چگونه شناسایی می‌شوند، عنوان کرد: افراد قبلا می‌توانستند گزارش‌ها و شکایات خود را به 190 اعلام کنند که اکنون دیگر فعال نیست و وزارت بهداشت آن را غیر فعال کرده است.
وی تصریح کرد: در هر محله‌ای یک مأمور بهداشت وجود دارد که فصلی یک بار آرایشگاه‌ها را بازدید می‌کند.
این کارشناس بهداشت محیط اضافه کرد: در شرایطی که بیماری کرونا وجود دارد انجام خدمات زیبایی چون کاشت خط چشم و ناخن و یا تاتو ابرو ریسک بالایی دارد.
زرینی در پاسخ به اینکه آیا شکایتی به شما در خصوص فعالیت غیر بهداشتی یا بدون مجوز آرایشگاه‌ها می‌شود، گفت: بله روزانه نزدیک به 15 شکایت به دست ما می‌رسد که آن را پیگیری می‌کنیم.
وی با اعلام اینکه به طور میانگین ماهیانه 8 مورد پلمپ نیز داریم، اظهار کرد: اولویت ما در شرایط کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهدلشتی، فاصله گذاری اجتماعی و..است.
زرینی بیان کرد: هیچ نظارتی را نمی‌توانیم بر فضای مجازی و یا کانال‌ها و گروه‌های تبلیغی یا صفحات اینستاگرام داشته باشیم.
متأسفانه برخی ضد‌فرهنگ‌ها باعث بروز چنین رفتارهایی در جامعه می‌شود، درست است که نهاد‌های نظارتی و اجرایی باید بر مراکز نظارت کنند و از فعالیت مراکز غیر مجاز جلوگیری کنند، اما آنچه در این میان مهم می‌نماید آگاهی بانوان در این خصوص و توجه آنها به سلامتی خود است، سلامتی این روزها در پسِ چشم و هم‌چشمی به فراموشی سپرده شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: