صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۱۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۸

امروز: ۱۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (May) 07

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان تأکید کرد که لیتیوم همدان را خام‌فروشی نمی‌کنیم.
به گزارش هگمتانه، سال‌های اخیر با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانسته است رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد اما تاکنون اتفاق خاصی در حوزه استخراج و فرآوری این محصول نیافتاده است.
وقتی اسفندماه ماه سال 1401 کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان چندین میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود 11 کیلومترمربع در دشت قهاوند در 50 کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم در جهان تبدیل شد، همه منتظر بودند که اتفاقاتی را به پشتوانه این خبر خوب شاهد باشند اما تقریبا 14 ماه از آن زمان می‌گذرد و فعلا اقدام جدی مبنی بر جذب سرمایه‌گذار و دیگر مراحلی که باید طی شود، نیست.

  بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد
مردم همدان تأکید دارند کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد و مسیر پیشرفت‌های لازم سریع‌ طی شود.
استخراج از معدن لیتیوم همدان در بخش خصوصی از سال 99 آغاز و در اسفند ماه سال 1401 منجر به کشف لیتیوم شده بود و نیز این کشف باعث شد جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار گیرد.
در حال حاضر کشورهایی مانند شیلی، استرالیا و چین دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند و این ماده معدنی غنی در جهان رشد قیمت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته است که احتمال داده می‌شود تا سال 2030 بازار لیتیوم به 192 میلیارد دلار برسد.
آمریکا در حال حاضر 180 میلیارد دلار مگاپروژه در زمینه لیتیوم دارد و بزرگترین بازار جهانی را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
سال‌های اخیر هم ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوست و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شد اما از طرفی دشمنان کشور از این اتفاق دچار واهمه شدند چرا که خطر جدی را برای خود احساس کردند، به طوری‌که وقتی ماده معدنی لیتیوم کشف شد و بازتاب‌هایی را به همراه داشت، رسانه اسرائیلی معاریو نیز گزارش داد «کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد».
این رسانه بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن 10 درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند و به گفته کارشناس اهل رژیم صهیونیستی‌ « این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی‌اثر کند».
می‌توان گفت تغییرات منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و این کشفیات نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان می‌کند چرا که قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند.
به عبارت دیگر اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و غرب شده است، اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نیامده است.
کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و روابط آن را با روسیه و چین و سازمان بریکس تقویت خواهد کرد، بریکس از هم‌اکنون به‌عنوان جایگزینی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و ساختار مالی جهانی قدیمی آمریکا و پایان دادن به هژمونی دلار ارزیابی می‌شود.
آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی کشف لیتیوم می‌شود، احیای روابط ایران با کشورهای حاشیه منطقه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای عربی است، از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت است.
لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبک با مقاومت گرمایی بالا است، در صنعت فضایی های‌تک، هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و در مباحث مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، همچنین لیتیوم اثرات سو زیست‌محیطی اندکی دارد.
لیتیوم می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی نظیر چین را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.
حال تقریبا 14 ماه از کشف لیتیوم به عنوان یک ماده غنی معدنی در کشور می‌گذرد و می‌طلبد ایران راهی را که کشورهای موفق در این حوزه پیش رفتند، طی کند تا آینده درخشان از آن این کشور و نیز استان همدان شود.
فروردین ماه سال گذشته وقتی صدور گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند جزو یکی از اخبار خوب و شیرین برای مردم استان همدان و حتی کشور مخابره شد، نوید اتفاقات خوش را در این استان می‎‌داد چرا که کشف لیتیوم در این استان جزو یکی از مهمترین اخبار جهانی به شمار می‌آید.
مردم همدان در پی این اخبار منتظر جذب سرمایه‌گذار و جلوگیری از خام‌فروشی این ماده غنی بودند، مسأله‌ بسیار جدی که می‌طلبید مسؤولان استان اقدامات جدی‌تری را در این حوزه انجام دهند تا آن افق روشن را هر چه زودتر در استان و نیز کشور شاهد باشیم، البته بهره‌برداری از این معادن نیازمند تجهیزات و تکنولوژی‌های خاصی است که باید از لحاظ اقتصادی و دانش نیز مورد بررسی قرار گیرند.

  خام‌فروشی، بلای جان معادن همدان
یکی از مشکلات جدی همدان مربوط به خام‌فروشی مواد است، به خصوص در حوزه معادن که متأسفانه معادن قیمتی همدان با کمترین قیمت از استان خارج و در جای دیگری فرآوری می‌شوند درحالی که باید اقدام جدی در حوزه فرآوری در استان انجام داد تا صاحب ارزش افزوده در این زمینه شد، مردم همدان جلوگیری از خام‌فروشی معدن لیتیوم را یکی از مطالبات خود می‌دانند که سال گذشته بارها در روزنامه هگمتانه به این موضوع پرداختیم و همچنان این مورد مطالبه می‌شود.
مسؤولان امر باید ورود جدی نسبت به این قضیه داشته باشند چرا که برخلاف قول داده شده تاکنون اتفاق جدی را در این حوزه شاهد نبودیم، از آنجا که همواره خام‌فروشی در ادبیات سیاست‌گذاران و مدیران استانی هم امری مذموم به شمار آمده است، منتظریم ببینیم امسال در حوزه لیتیوم این امر چطور پیش می‌رود و قرار است چه اتفاقاتی بیافتد.

  تأکید مهندسان بر سرعت کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان
قدرتمندی ایران با اکتشاف دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان در همدان بر کسی پوشیده نیست و تأکید مهندسان نیز بر سرعت کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان است.
وهاب سرفرازی؛ یک عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در این خصوص با بیان اینکه لیتیوم می‌تواند صنعت کشور و استان همدان را ارتقا دهد و با فروش آن ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم و به رشد اقتصادی برسیم گفت: باید کار در این حوزه سرعت یابد تا نتایج مورد نظر حاصل شود.
وی با بیان اینکه معدن لیتیوم به عنوان نگینی در میان معادن کشور می‌درخشد که در همدان واقع شده است گفت: این معدن با توجه به ظرفیتی که دارد و طبق آن اکتشافات مقدماتی که انجام شده است، حائز عیار بوده و دارای اهمیت است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان با تأکید بر اینکه باید نهادهای مختلفی ورود کنند تا استخراج، اکتشاف تکمیلی و فرآوری و در نهایت تولید ماده معدنی لیتیوم را شاهد باشیم عنوان کرد: باید به بخش دانشگاهی و پژوهشگران اعتماد شود تا پژوهش‌های خود را به این سمت سوق دهند و روش‌های مختلف فرآوری ارائه شود.
وی اضافه کرد: باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مختلفی در این حوزه تعریف شود تا در نهایت این ماده معدنی با توانمندی اساتید کشور و دانشجویان نخبه به مرحله فرآوری و پرعیارسازی برسد.
سرفرازی با اشاره به اینکه با فرآوری و رسیدن این ماده معدنی به عیار ایده‌آل، تمام کشورهای دنیا خواهان این ماده معدنی می‌شوند افزود: تمام کشورها به ماده معدنی لیتیوم فرآوری شده نیاز دارند تا آن در صنایع خود مورد استفاده قرار دهند.
وی گفت: همدان این ظرفیت را دارد که اگر کارخانه‌های فرآوری در آن احداث شود و استخراج این ماده باارزش معدنی آغاز شود و تحقیقاتی نیز برای اکتشافات ناحیه‌های بیشتر آن صورت گیرد و در نهایت فرآوری و پرعیارسازی را داشته باشد، بتواند به یکی از استان‌های ثروتمند نه تنها در کشور بلکه در دنیا شناخته شود.
احمد شانیان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با حضور در تحریریه روزنامه هگمتانه خبرهایی در مورد لیتیوم داد و ابراز امیدواری کرد که فرآوری این ماده معدنی در استان انجام شود و اظهارکرد: اقداماتی در حوزه لیتیوم در کشور و نیز استان در حال انجام است.
وی افزود: لیتیوم کشف شده در همدان از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست؛ اگر بخواهیم استخراج و فرآوری این ماده معدنی را انجام دهیم از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست اما برای ما یک محصول استراتژیک به شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه با کشف لیتیوم در همدان سرمایه‌گذاران مختلفی از کشور چین و روسیه صحبت کردند گفت: اقدامات کارشناسی لیتیوم چند هفته پیش آغاز شده و جلسات بین کاشف و متولی در وزارت دفاع گذاشته شده است و بازدید از معدن هم صورت گرفته و توافقات اولیه انجام شده است.

   فرآوری لیتیوم در همدان انجام می‌شود
وی ادامه داد: در حال حاضر روی تکنولوژی فراوری این ماده معدنی کارهایی انجام می‌شود؛ با چند نفری که قبلا در کشور استرالیا بودند هم صحبت کردیم و با گروه مپنا نیز صحبت شده که در خصوص باتری‌های لیتیومی آنها نیز کمک دهند تا این چرخه تکمیل شود و قطعا فرآوری آن در استان خواهد بود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه معدن لیتیوم برای ما یک فضای استراتژیک در حوزه اقتصادی است که مطممئنا وابستگی ما را کم خواهد کرد گفت: کاشف این ماده معدنی ایرانی است و از شرکت‌های تهران استفاده خواهد شد؛ ما کاشف را ملزم کردیم که اگر می‌خواهند خدمات استان استفاده کنند، باید با وزارت دفاع همکاری داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه کاشف را پای مذاکره آورده‌ایم که آنها نیز هیچ منعی ندارند و بحثی وجود ندارد خاطرنشان کرد: در خصوص سرمایه‌گذار بالاخره در مورد موضوعات خاص حتما باید با دستگاه‌های نظارتی مشورت گرفت، دیدیم کمترین جایی که دغدغه دارد و خود نیز رغبت دارد در این حوزه وارد شود، وزارت دفاع است و خوشبختانه توافقات اولیه هم با آن انجام شده و هیچ مشکل و منعی وجود ندارد.
شانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این تضمین را می‌دهید که چرخه فرآوری لیتیوم در استان خواهد بود گفت: حتما این طور خواهد بود و خام‌فروشی نخواهیم کرد، اینطور بگوییم که امکان‌پذیر نیست که لیتیوم را از استان خارج کنیم و اگر هم امکان‌پذیر باشد حتما با دستور آقای استاندار نیز موضوع فرآوری در استان خواهد بود.

   تکنولوژی بومی و ایرانی در فرآوری لیتیوم
وی با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری در لیتیوم یک توافق و تفاهم بین وزارت دفاع و کاشف خواهد بود که سرمایه‌گذاری و فرآوری در حوزه وزارت دفاع است، افزود: حتما از تکنولوژی بومی و ایرانی در فرآوری این محصول استفاده خواهیم کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه ممکن است از کشورهای دیگر نحوه فرآوری را یاد بگیریم اما تمام اقدامات توسط متخصصان ایرانی انجام خواهد شد در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این اقدام باعث می‌شود کارخانه‌هایی در استان ایجاد شود؟ گفت: دنبال این هستیم بعد از فرآوری تولید باتری‌های لیتیومی در استان انجام شود.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی کارخانه مستلزم این است ابتدا کار فرآوری انجام شود و بعد این موضوع را پیگیری کنیم افزود: حتما الزام خواهیم کرد که با فرآوری که در استان صورت می‌گیرد، تولید مواد اولیه باتری‌های لیتیومی هم در استان باشد و حتما این مهم پیگیری می‌شود و جای نگرانی نیست.
شانیان درخصوص اینکه چقدر زمان می‌خواهد که لیتیوم در استان فرآوری و پشت‌بند آن کارخانه‌هایی در استان ایجاد شود؟ گفت: در خصوص لیتیوم تجربه‌‌ای نداریم که زمان برای آن تعیین کنیم چرا که برای نخستین بار در کشور کشف شده است و بنای ما نیز استفاده از دانش بومی بوده و به همین خاطر نمی‌توان گفت که چه زمانی و مهمترین اصل نیز صداقت است که ما موضوع را مطرح کنیم.

   فرآوری لیتیوم تا یک سال آینده در همدان
وی تأکید کرد: برآورد ما این است که اگر به زودی پروانه بهره‌برداری را صادر کنیم، فرآوری آن در یک سال آینده انجام خواهد شد که چرخه فرآوری در استان اجرایی شود.
شانیان با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم در حوزه لیتیوم هیجانی رفتار کنیم و می‌‎خواهیم معقولانه کار پیش رود گفت: وزارت دفاع سیستم چابکی دارد و کار را جلو می‌برد و این نیست قفلی در کار باشد و از همه لحاظ خیال ما راحت است که لیتیوم به سرانجام می‌رسد.
وی با بیان اینکه به خاطر ملاحظاتی در خصوص لیتیوم سعی کردیم از فضای هیجان به دور باشیم و کار در مسیر منطقی و معقولانه پیش رود که منجر به آسیب نشود افزود: لیتیوم از 120 «پی پی ام» به پایین صرفه اقتصادی ندارد و در همدان 81 پی پی ام « 81 گرم در تن» است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه لیتیوم در همدان از لحاظ حجم 8.5 میلیون تن است و همینطور دو پهنه دارد که این نیز کمک‌کننده بوده که بتوانیم سرمایه‌گذار را جذب کنیم عنوان کرد: لیتیوم برای کشور محصولی را ایجاد خواهد کرد که وابستگی را کم کند و از لحاظ بسیار حائز اهمیت است.
مردم همدان هم گفت‌وگویی با روزنامه هگمتانه داشتند و خواهان هرچه سریعتر اقدامات در خصوص این ماده غنی هستند تا انتظاراتی که مورد هدف است محقق شود که در ادامه با هم می‌خوانیم.
یک دانشجوی مهندسی پزشکی صنعتی همدان با بیان اینکه لیتیوم یک ماده معدنی غنی در کشور است که می‌تواند به اقتصاد ایران و همدان کمک کند اظهار کرد: این ماده معدنی می‌تواند بسیاری از جوانان را در استان همدان مشغول به کار کند و بسیار ارزشمند است‌.
مائده قنبرلو با بیان اینکه طبق اطلاعاتی که کسب کردم این ماده غنی در حوزه صنعت، به ویژه باطری‌سازی و ماشین‌‌سازی کاربرد دارد که بسیار مورد اهمیت است گفت: دو سال پیش این خبر در همدان پیچید و متوجه این اتفاق مهم شدیم هرچند بعد از آن خبری نشد و نمی‌دانم تاکنون چه اقدامی در مورد استخراج این ماده معدنی صورت گرفته است.

   مسؤولان به موضوع لیتیوم به طور جدی اهمیت دهند
وی با بیان اینکه امیدوارم اتفاقات خوب و مهم افتاده باشد هرچند اگر بود ما هم باخبر می‌شدیم افزود: درخواست دارم مسؤولان همدان به این موضوع بیشتر اهمیت دهند چرا که به اشتغال جوانان این شهر کمک خواهد کرد، متأسفانه آمار بیکاری در شهر همدان بالاست.
این دانشجوی صنعتی همدان با بیان اینکه برای تحصیل از تهران به همدان آمده‌ام و آنچه مقایسه می‌کنم همدان نیاز به پیشرفت دارد و امکانات تهران با اینجا قابل مقایسه نیست عنوان کرد: لیتیوم می‌تواند به همدان کمک کند به شرط اینکه به بهترین وجه مورد استفاده قرار گیرد.
خانم رضایی نیز با بیان اینکه سال گذشته با کشف لیتیوم در همدان اطلاعاتی را به واسطه خواهرم کسب کردم اظهار کرد: او خیلی پیگیر این اخبار است و برایش جذابیت دارد؛ سال گذشته بود که لیتیوم به عنوان یک ماده معدنی نایاب در همدان کشف شد که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه ما بچه شهر قروه سنندج هستیم اما ساکن شهر همدان گفت: موقعی که آنجا سکونت داشتیم، مدام در مورد کشف طلا هم صحبت می‌شد، اینکه اطراف روستای ما طلا کشف شده است، خواهرم به این نوع اخبار علاقه دارد و دنبال می‌کند.
این خانم با اشاره به اینکه کشف موادی مثل لیتیوم می‌تواند به اقتصاد همدان کمک کند که متأسفانه شرایط سخت اقتصادی مردم ایران را اذیت می‌کند خاطرنشان کرد: امیدوارم هر چه زودتر این ماده غنی استخراج شود و مردم بهره لازم را ببرند.
آقای اسدی که مغازه موبایل‌فروشی داشت هم اظهار کرد: وقتی لیتیوم کشف شد از طریق کانال‌ تلگرامی یکی از خبرگزاری‌ها متوجه شدم این ماده معدنی در استان همدان و در سمت قهاوند کشف شده است.
وی با اشاره به اینکه کشف معدن بسیار بزرگ لیتیوم در همدان خبر بسیار خوب و خوشایندی بود گفت: کشف این معدن می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند به شرط اینکه مسؤولان دلسوز و پای کار داشته باشیم.
این شهروند همدانی با بیان اینکه یکی از دوستانم اطلاعات خیلی خوبی در مورد لیتیوم دارد و عنوان می‌کند که 7 درصد لیتیوم جهان در معدن قهاوند وجود دارد عنوان کرد: لیتیوم بسیار ارزشمند است که می‌شود گفت در ساخت هواپیما و حتی این گوشی‌های تلفن همراه کاربرد دارد و در ساخت باطری‌ها مورد استفاده است.
وی با اشاره به اینکه لیتیوم ماده گران‌بها و بسیار ارزشمند است و می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند گفت: امیدوارم این ماده معدنی به نفع مردم استخراج و مورد استفاده قرار گیرد.
آقای اسدی گفت: از مدتی که این ماده معدنی استخراج شده منتظر بودیم مسؤولان کاری انجام دهند و اتفاقات خوبی برای استان همدان بیفتد اما بیشتر از یک سال است خبری نیست و حتی بعد از اینکه خبر از کشف داده شد در ادامه خبرهایی نشنیدیم، گویا اینکه موضوع بسیار سری است و کسی نباید مطلع باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای ما سؤال است که آیا نمی‌توانند این ماده معدنی را استخراج کنند یا تجهیزات مورد نیاز برای استخراج وجود ندارد، یا اینکه صبر کردند اتفاقات دیگری بیفتد.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه اینکه اتفاقات مهم در حوزه لیتیوم مسؤول دلسوزی را در استان می‌خواهد بیان کرد: فکر می‌کنم اگر این ماده معدنی در شهرهایی مثل اصفهان، تبریز و شیراز کشف می‌شد تا امروز اتفاقات زیادی افتاده بود اما متأسفانه مسؤولان همدان به فکر همدان نیستند و به همین خاطر هیچ اتفاقی مهمی هم در این استان نمی‌افتد.

  نبود کارخانه‌های خوب برای اشتغال جوانان همدان
وی با اشاره به اینکه متأسفانه کارخانه‌های خوبی برای اشتغال جوانان ایجاده نشده است افزود: اقتصاد همدان با کارهای کوچک و همین اجاره مغازه‌ها و در مجموع خرید و فروش املاک می‌چرخد!
آقای اسدی با بیان اینکه متأسفانه همدان بعد از تهران گران‌ترین شهر به شمار می‌آید و قیمت املاک در این شهر سربه فلک کشیده است گفت: امیدوارم مسؤولان به فکر مردم باشند و شرایط اقتصادی همدان بهبود یابد.
وی با اشاره به اینکه لیتیوم باعث می‌شود کارخانه‌هایی در همدان ساخته شود و چندین هزار نفر مشغول به کار شوند افزود: یک نفر مشغول به کار شود، یعنی مشکل یک خانواده حل می‌شود و این برای استان همدان بسیار مهم است.
این شهروند همدانی با بیان اینکه گفته می‌شود لیتیوم باید فرآوری شود عنوان کرد: نباید صنایع همدان خام‌‌فروشی شود و باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد و همدان از بخش‌های مختلف این صنعت سود ببرد.
خانم پارسا نیز کارمندی بود که می‌گفت وقتی لیتیوم کشف شد، مدتی همکارانم مدام در موردش حرف می‌زدند و اینکه یک اتفاق مهم در همدان و ایران در سطح جهان افتاده است.
وی با اشاره به اینکه شنیدم لیتیوم ماده معدنی غنی است که در حوزه ماشین‌سازی استفاده می‌شود گفت: از آنجا که این ماده معدنی کاربرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند صنعت ما را رشد دهد و به نفع کشور و استان باشد، باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از اقلام و تجهیزات حوزه ماشین‌سازی وارد می‌شود و چه خوب است که ایران آنها را تولید و ما خودکفا شویم گفت: در حال حاضر به ماده‌ای دست یافتیم که می‌تواند در این حوزه مورد استفاده باشد و به کشورهایی دیگر وابسته نباشیم.

  لیتیوم می‌تواند وضعیت اقتصاد و اشتغال همدان را بهتر کند
وی خاطرنشان کرد: لیتویم باعث می‎‌شود واردات تجهیزاتی به کشور کم شود و بلکه صادرات این ماده غنی را هم داشته باشیم.
آقای اکبری دانشجوی رشته پرستاری نیز با بیان اینکه سال‌های اخیر اخباری در مورد کشف لیتیوم در همدان شنیدیم که قرار است این ماده معدنی استخراج و مورد استفاده قرار گیرد که به اقتصاد همدان و کشور کمک خواهد کرد گفت: همان روزها خبرهایی منتشر شد و دیگر در ادامه چیزی نشنیدیم درحالی که منتظر بودیم ببینیم چه اتفاقی در همدان با کشف این ماده معدنی غنی می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه تنها چند کشور جهان لیتیوم دارند و اینکه این ماده معدنی در همدان کشف شده است خبر بسیار مهم و با ارزشی است گفت: فرآوری این محصول می‌تواند اقتصاد همدان را شکوفا کند.
این شهروند همدانی با بیان اینکه صادرات این محصول از همدان به سایر نقاط جهان باعث ارزآوری می‌شود و پول‌هایی به همدان می‌آید که باعث خواهد شد مشکلات این استان حل شود افزود: همدان نسبت به برخی شهرها از لحاظ صنعت عقب است و به واسطه لیتیوم می‌توانیم شاهد ساخت کارخانه‌هایی باشد که باعث خواهد شد جوانان زیادی مشغول به کار شوند.
آقای اکبری با بیان اینکه لیتیوم می‌تواند وضعیت اقتصاد و اشتغال همدان را بهتر کند گفت: ما انتظار داریم معدن کشف شده در استان زودتر به نتیجه برسد و نفع آن به مردم برسد.
وی بیان کرد: لیتیوم معدن بسیار ارزشمند است که امیدواریم آنچه اتفاقات خوب است به واسطه آن در همدان بیفتد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: