صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه

ناصر پلنگی در سال 1336 در همدان به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی است و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. از فعالیت‌های وی می‌توان به نمایشگاه زنان در جنگ ایران و عراق شامل عکس و طراحی در نگارخانه فویر دانشکده هنر استرالیا در سال 1386، مکاشفات، عکس رسانه و نقاشی در موزه تاریخ سنگاپور در سال 1386، بازبینی 20 سال کار هنری شامل عکس، کلاژ و نقاشی در موزه هنرهای معاصر اصفهان در سال 1387و بینش فوتوریستی گذشته شامل عکس و کلاژ در نگارخانه استرالیا در سال 1387 اشاره کرد.

پلنگی همچنین در زمینه گواهینامه جایزه هنر برای نقاشی‌ها و طراحی‌های جنگ ایران و عراق از سوی مرکز هنر اسلامی، گواهینامه برای آثار عکاسی کولاژ از سوی کمیته سازماندهی چین، بهترین اثر نقاشی در مسابقۀ بین‌المللی هنر (حرم امن) توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گواهینامه جایزه هنری برای نقاشی دیواری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایزه ویژه نقاشی برگزیده سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران جایزه دریافت کرده است.

ناصر پلنگی با شروع جنگ درس را رها کرد و با حضور در خرمشهر،‌ پس از فتح آن نقاشی‌های متعددی را در زمینه دفاع‌مقدس به تصویر کشید. ماندگارترین آنها که یادآور رشادت‌های مردان و زنان مقاوم در خرمشهر است؛ دیوارنگاره مسجد جامع خرمشهر است. پلنگی از معدود نقاشانی‌‌ است که در حوزه دفاع‌مقدس فعال بوده و نمایشگاه‌های متعددی در زمینه جنگ ایران و عراق در کشورهای مختلف ازجمله نگارخانه فوبر دانشکده هنر استرالیا داشته است. خود در این باره می‌گوید: داستان من با خرمشهر آغاز شد، به علت تعطیلی دانشگاه به همراه یکی از دوستانم راهی جنوب شدیم و حادثه با هضم صحنه‌های مختلف شروع شد تا اینکه شهر آزاد شد، به بچه‌ها قول داده بودم خاطراتشان را به تصویر بکشم و این شد که 5 ماه زیر باران خمپاره خاطرات آن روزها را به تصویر کشیدم. آن موقع احساس می‌کردم بیشتر در اینجا می‌آموزم. این هنرمند همدانی در حال حاضر در دانشگاه‌های عمان به تدریس مشغول است.

استاد ناصر پلنگی که اصالت همدانی و شهرت جهانی در عرصه هنر نقاشی و آثار تجسمی دارد برای تجهیز سایت موزه میدان امام خمینی (ره)، با شهرداری همدان وارد فاز همکاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، این هنرمند برجسته کشورمان در دیدار با شهردار همدان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در تجهیز سایت موزه میدان امام(ره) شهر همدان که در مرکز پیاده راه امام خمینی (ره) واقع شده است گفت: آمادگی بنده و همکاران هنرمند و پیشکسوتان هنر شهر همدان برای تجهیز آثار هنری فاخر در این سایت موزه وجود دارد و در این زمینه با عشق و علاقه‌ای که به زادگاه خود داریم وارد میدان می‌شویم.

روز گذشته استاد ناصر پلنگی نقاش و مجسمه ساز همدانی با حضور در دفتر شهردار همدان نسبت به مجسمه سازی در موزه میدان امام خمینی(ره) ابراز تمایل کرد. وی که سابقه ساخت موزه خرمشهر و مشاور باغ موزه همدان و دیگر آثار هنری فاخر را در کارنامه خود دارد روز گذشته با حضور در دفتر عباس صوفی شهردار همدان در مورد همکاری در تجهیز موزه میدان امام(ره) شهر همدان گفتگو کرد.

ناصر پلنگی در این دیدار به ساخت موزه خرمشهر اشاره کرد و گفت: یک ساختمان بازمانده از شرکت نفت خرمشهر را تبدیل به موزه کردیم که ساخت این موزه با هزینه 30 میلیون تومان، 4 سال به طول انجامید.

وی با تأکید بر اینکه از همه هنرمندان ایران اثر اهدایی برای موزه خرمشهر دریافت کردیم، افزود: مشاور باغ موزه دفاع مقدس همدان نیز بودم و به این موزه آثار نقاشی خود از شهیدان را اهدا کرده ام.

این استاد نقاشی بیان کرد: در عمان به کار موزه‌سازی و تدریس مشغول هستم و با این کشور مرزهای فرهنگی و نقاط مشترک بسیاری داریم.

وی بیان کرد: اگر بنا باشد موزه‌ای ساخته شود از هنرمندان و استادان همدانی و دیگر استادان کشور دعوت می‌کنم که آثاری را به موزه اهدا کنند و با فراخوانی از حجاریان و فتوت که معلمان ما بودند تا نسل دیگری که شاگردان ما بودند می‌خواهم آثار خود را به موزه میدان امام(ره) همدان اهدا کنند.

پلنگی تأکید کرد: ساخت این موزه شجره‌ای است که برای این شهر می‌ماند و میوه‌ها خواهد داد و هنرمندان و خود من بدون هیچ چشم‌داشتی به کار در این موزه خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه این بزرگانی چون بوعلی سینا، شعرا و هنرمندان هستند که در تاریخ می‌مانند، گفت: هر مسؤولی که به مقوله فرهنگ توجه کند و درختی بکارد ماندگار خواهد بود.

پلنگی ادامه داد: امیدواریم مسؤولان امروز کشور نیز با الگوگیری از بزرگی مثل شیخ بهایی که همچنان اقتصاد اصفهان روی اقدامات او پایه‌ریزی می‌شود، اقدامات اثرگذار در شهرهای کشور داشته باشند.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه ما مسؤولان همواره باید از فرصتی که خداوند در اختیار ما گذاشته برای خدمت به مردم استفاده کنیم، گفت: من همواره نگران این امر هستم و باید از ظرفیت‌ها و زمان نهایت استفاده را ببریم.

عباس صوفی بیان کرد: در مورد سایت موزه میدان امام(ره) اکنون بهترین فرصت برای تصمیم‌گیری است چراکه ساخت و ساز در مرحله‌ای است که می‌توان در مورد موزه و مجسمه سازی در آن تصمیم گرفت.

شهردار همدان گفت: برای مجسمه‌سازی در سایت موزه میدان امام(ره) با استاد پلنگی رایزنی خواهیم داشت تا بتوانیم کار ماندگاری برای شهر همدان انجام دهیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: