صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه مردم در هر عارضه به دنبال خطاکار هستند در حالی که عارضه پزشکی مسئله‌ای است که در کتاب‌های معتبر علمی بیان شده اما پزشکان ایرانی خیلی تحت فشار هستند، ادامه داد: وقتی قانونی وجود نداشته و فشار روی پزشکان زیاد باشد، تبعات بدی برای سلامت مردم دارد چراکه کادر پزشکی ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند و یا دیگر طبابت نکنند، از طرفی گرایش افراد برای ورود به این رشته کم می‌شود.در تمام دنیا پزشک خطاکار وجود دارد اما مردم باید بدانند وقوع یک عارضه پس از انجام عمل جراحی نتیجه قصور پزشکی نیست.

به گزارش هگمتانه، ارتین کمالی با بیان اینکه دو اصطلاح عارضه و خطا با یکدیگر متفاوت هستند و عارضه جزئی از هر کار پزشکی است، مطرح کرد: هیچ جراحی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که عارضه‌ای در جراحی نداشته است. در واقع زمانی عارضه به خطا و قصور پزشکی تبدیل می‌شود که نحوه برخورد با آن اشتباه باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم در هر عارضه به دنبال خطاکار هستند در حالی که عارضه پزشکی مسئله‌ای است که در کتاب‌های معتبر علمی بیان شده اما پزشکان ایرانی خیلی تحت فشار هستند، ادامه داد: وقتی قانونی وجود نداشته و فشار روی پزشکان زیاد باشد، تبعات بدی برای سلامت مردم دارد چراکه کادر پزشکی ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند و یا دیگر طبابت نکنند، از طرفی گرایش افراد برای ورود به این رشته کم می‌شود.

وی در رابطه با نحوه بررسی پرونده‌های شکایت از پزشکان، توضیح داد: از آنجایی که قانون تأسیس سازمان نظام پزشکی مقدم بر پزشکی قانونی بوده اغلب پرونده‌ها اول برای آنها ارسال می‌شود. ما هم در جلسه هستیم اما فقط یک حق رأی داریم و در پایان، نظر اصلی را دادستان و نظام قضایی می‌دهند. در بررسی قصور پزشکی نظر کارشناسی مهم است، ما طرف حق هستیم و با هیچ‌کس تعارفی نداریم.

کمالی در ادامه درباره تحویل جسد به دانشگاه علوم‌پزشکی برای آموزش و تشریح توسط دانشجویان، گفت: در یک سال و دو ماه اخیر که بنده مدیریت پزشکی قانونی استان را به عهده داشتم، درخواستی از دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا برای تحویل جسد به آن‌ها نداشتیم. تحویل جسد شرایط خاصی دارد و رضایت دو فرد از اولیای دم لازم است و تحویل اجساد مجهول‌الهویه نیز دستورالعمل خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه براساس طرحی که داریم مایل هستیم ساختمانی جنب آرامستان برای تشریح اجساد داشته باشیم، توضیح داد: این کار وجهه شهر را بهتر می‌کند چراکه ما الان تقریباً در مرکز شهر قرار داریم و حضور اطرافیان متوفی باعث ترافیک و شلوغی می‌شود اما اگر سالن تشریح در کنار آرامستان باشد برای خود مردم هم راحت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان تمایل کمی برای کار در پزشکی قانونی دارند، بیان کرد: با وجود تلاش زیادی که در سازمان پزشکی قانونی کشور بابت دریافتی پزشکان انجام شده و با توجه به سختی کار و شرایط و محدودیت‌هایی که وجود دارد، پزشکان اقبال کمتری به کار در پزشکی قانونی دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه کمبود پزشک قانونی در استان داریم، مطرح کرد: در حال حاضر حدود شش پزشک داریم که امسال چهار پزشک را از آزمون استخدامی جذب می‌کنیم و اضافه شدن این افراد 60 درصد نیاز استان را تأمین می‌کند.

به نقل از ایسنا، وی در رابطه با طرح دادپزشک نیز مطرح کرد: راه‌اندازی این طرح به منظور ساماندهی گواهی فوت افراد بود و بنابر این طرح فقط افرادی می‌توانند معاینه جسد داشته باشند که متخصص پزشکی قانونی باشند. و هزینه دریافت شده برای این طرح طبق تعرفه‌ای است که اسفندماه هر سال اعلام می‌شود و یک استاندارد کشوری دارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: