۸
بهمن
۱۴۰۳
شماره
۵۸۱۸
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر*: با حضور فعالان حوزه بتن کشور ششمین نشست کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی برگزار و در آن چالشهای تولید بتن آماده در استان همدان بررسی شد.
به گزارش هگمتانه، تولید بتن آماده در استان همدان و همچنین کشور با چالشهایی از جمله نبود شناخت درباره نحوه تولید و استفاده از آن در بین مسؤولان تصمیمگیر، نبود بازار متعادل، ناترازی انرژی، نبود ماشینآلات بهروز، تدوین استانداردهایی فراتر از امکانات موجود در کشور و... مواجه است که سبب شده تولیدکنندگان را با موانعی برای تولید آن مواجه کند.
اتاق بازرگانی همدان برای طرح و رفع برخی مشکلات تولید بتن آماده، کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی را با حضور دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور، مسؤولان استانی و تولیدکنندگان برگزار کرد که در این جلسه درباره برخی مشکلات و راهکارهای رفع آن صحبت و تبادل نظر شد.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور در اینباره گفت: ارتقای کیفیت بتن آماده یکی از برنامههای اصلی ماست و تاکنون تلاش زیادی برای آن انجام داده و هنوز هم تلاش میکنیم.
محرم کریمی با تأکید بر اینکه باید بهجای اعتراض دور یک میز بنشینیم و برای حل مشکلات بتن آماده راهکارهای مناسب پیدا کنیم، اظهار کرد: اگر ذرهای در ارتقای کیفیت بتن مؤثر باشیم دین خود به کشور و مردمان را ادا کردهایم.
وی با بیان اینکه بتن پس از آب پرمصرفترین ماده در جهان است، گفت: بهرغم گردش مالی بالای صنعت سیمان در بتن آماده، این محصول در کشور ما به علت نبود نظارت و اجرای صحیح به محصول نهایی بیکیفیت مبدل میشود. اگرچه در بخش بتن آماده شاهد شرکتهای زیرپلهای نیستیم، اما نظارت بر کیفیت این محصولات بهدرستی شکل نمیگیرد و در نهایت شاهد استحکام غیرقابلقبول در پروژهها هستیم.
کریمی تأکید کرد: برای استفاده از بتن آماده باید آموزشهای تخصصی داده شود، چون نمیتوان تنها به تولیدکنندگان بتن آماده ایراد گرفت. برای داشتن بتن آماده با کیفیت نیاز است تا صنایع دیگر مانند شن و ماسه و سیمان و... هم کارشان را بهدرستی انجام بدهند تا بتوانیم بتن آماده با کیفیت تولید کنیم.
وی بیان کرد: طبق استاندارد ملی 6044 برای تهیه بتن آماده در کارخانههای تولیدکننده بتن، باید از سنگدانه شماره 302 و سیمان استاندارد 389 استفاده شود و آب مورد نیاز آن نیز باید آب شرب باشد؛ در غیر این صورت بتن از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بتن آماده نبود شناخت آن توسط عوام و متخصصان است، تأکید کرد: یکی از ساختارهای فیزیکی بتن آماده فساد آنی است. این محصول در صورت نادیده گرفتن زمان به یک محصول بیکیفیت و بیارزش مبدل میشود که بههیچعنوان کاربردی نیست.
وی افزود: زمانی که بتنهای آماده در میکسرها ریخته میشود، مدتزمانی که برای استفاده از این مواد در نظر گرفته شده، تنها 60 دقیقه است، این در حالی است که بسیاری از این کامیونها بهدلیل اجرای طرح ترافیک متوقف میشوند.
به گفته کریمی، طبق تصمیمی که در شورایعالی ترافیک برای این خودروها گرفته شده، از 6 صبح تا 11 شب ممنوعیت تردد برای این کامیونها وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از آنها بیش از 6 تن ظرفیت دارند و برخورد با این کامیونها باید مانند برخورد با مواد فاسدشدنی یا مواد سوختی باشد که متأسفانه به این موضوع هیچ توجهی نمیشود.
وی گفت: باید شهرداری و شورایعالی ترافیک هر چه سریعتر این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و میزان ساعات تردد تراکمیکسرها را در طول شبانهروز افزایش دهند.
کریمی با اشاره به اینکه استفاده از بتن در ساختوسازها در صورتی که از مواد فاسد تهیه شود بسیار مشکلساز خواهد شد، افزود: باید تمامی دستگاهها این موضوع را جدی بگیرند، زیراکه اگر کوچکترین مواد بتنی فاسد در ساختوسازها استفاده شود، شاهد تلفات جانی زیادی در بسیاری از مواقع حساس خواهیم شد.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور گفت: بههیچعنوان نمیتوانیم مانع فاسدشدن بتنها بیش از یک ساعت شویم، زیراکه نهتنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از بتن زمان خاصی دارد که در صورت عبور از این زمان، این ماده فاسد میشود.
کریمی افزود: برای تولید بتن خوب باید شن و ماسه با کیفیت، سیمان مرغوب، آب شرب سالم در دسترس باشد و مدت زمان حمل و استفاده آن نیز رعایت شود.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان بتن با مشکلات عدیدهای مانند کمبود سوخت مواجه هستند، گفت: با سیاستهایی مانند کاهش سهمیه سوخت، تولیدکنندگان بتن با موانعی در میزان تولید و تولید با کیفیت مواجه هستند.
استانداردها با امکانات همخوانی ندارد
رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان هم با تأکید بر مشکلات کمبود برق و گاز گفت: این یک مسأله کشوری است، اما برای تأمین سوخت مورد نیاز واحد بتنی، سوخت آزاد با لیتری 17 هزار تومان هم خریدهایم که مبلغ بسیار بالایی است.
امیر اسلامیه با بیان اینکه تولیدکنندگان عشق به کار تولید دارند که در چنین شرایطی ادامه کار میدهند، افزود: همه ما دوست داریم واحد برند و پیشتاز داشته باشیم، اما امکانات موجود شرایط ایدهآل پیش پای تولیدکنندگان نگذاشته است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات بر سر راه استانداردهای تعیینشده برای تولید بتن آماده گفت: استانداردهایی که در ایران تدوین شده مربوط به آمریکا و اروپا است که امکانات موجود در ایران مانند ماشینآلات و... اجازه رعایت استانداردهای فوق را به ما نمیدهد.
اسلامیه تأکید کرد: تولید بتن آماده کاری وسیع است و تولید با کیفیت آن اصلا تحت اختیار واحد تولیدکننده بتن آماده نیست، بلکه بخشها و واحدهای تولیدی متعدد در تولید با کیفیت آن مؤثر هستند.
رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان گفت: بهدلیل نداشتن دسترسی به امکانات بهروز و وجود چالشهای متعدد بر سر راه تولید بتن آماده، امکان رعایت استانداردهای تدوینشده پایین است که امیدواریم روند روبه بهبود داشته باشیم و نگاه مهربانانهتری به این بخش شود.
نبود تعادل بازار مشکل اصلی تولید بتن
دبیر انجمن تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی استان همدان حاضر در جلسه نیز گفت: مهمترین مشکل ما نبود ثبات بازار در خرید مصالح است.
سعید درویشی با تأکید بر اینکه گاهی اوقات در 2 هفته قیمتها 2 بار تغییر میکند یا سیمان نایاب میشود، افزود: سیمان را نقد میخریم و گاهی یک ماه جریمه انبارداری به آن میخورد و بهدلیل نبود ثبات بازار نمیتوانیم قرارداد ببندیم.
وی ادامه داد: ناترازی انرژی یکشبه اتفاق نمیافتد، بلکه از پیش مشخص است؛ پس باید چند ماه زودتر به واحدهای تولیدی اعلام کنند تا در قراردادها تدابیر لازم را داشته باشند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی استان همدان با بیان اینکه وقتی امور طبق برنامه پیش برود نه تولیدکننده و نه مصرفکننده ضرر نمیکنند، اظهار کرد: وقتی سوخت موجود باشد و مشکلات متعدد از جلوی پا برداشته شود، میتوان انتظار تولید بتن آماده با کیفیت را داشت.
درویشی با تأکید بر اینکه کیفیت سوختی که به واحدها تحویل میشود با کیفیت سوخت جایگاهها متفاوت است، بیان کرد: بهدلیل وجود مشکلات متعدد در حوزه بتن، فشار روانی در شغل بتنریزی بسیار بالاست.
به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی همدان، در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان و مسؤولان حاضر نیز نظرات خود را بیان کردند.