۸
بهمن
۱۴۰۳
شماره
۵۸۱۸
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: ترافیک و تصادفات درون شهری از مشکلات این روزهای همدان است که پلیس راهور و دیگر نهادها برای حل آن همواره در حال چاره اندیشی هستند اما تنها انگشت شماری از این راهحلها توانسته مشکل را حل کند و برخی دیگر گره بر گره ترافیکی همدان انداخته و نه تنها نتوانسته مشکلات را حل کند بلکه یا ترافیک را در دیگر نواحی شهر سرشکن کرده و یا با آسیبهایی که به خودروها وارد می کند گلایههای مردم را در پی داشته است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، نمونه این دست اقدامات ایجاد سرعتکاهها در معابر شهری است که باعث کلافگی مردم شده و به ویژه تاکسی داران گلایمندند که این سرعتکاهها آسیب هایی به خودروهای آنها وارد می کنند و شهروندان متفق القولاند که شورای همتا به جای ایجاد سرعتکاه به دنبال اجرای دیگر تدابیر و برنامهها برای کنترل ترافیک، کنترل سرعت خودروها و کاهش سوانح درون شهری باشد.
نهادهای مربوطه طرح زوج و فرد را در کنترل ترافیک موفق می دانند اما باید متذکر شد که این طرح، ترافیک را به حلقه دوم شهر منتقل کرده و راه حل درستی برای کاهش بار ترافیکی نبوده است همچنان که ایجاد سرعتکاه هم حلال موضوع نیست و به بغرنج شدن مباحث ترافیکی انجامیده است؛ چالش اصلی همدان در مبحث ترافیک عدم اجرای قانون است.
به عنوان مثال در معابر همدان به کرات شاهد پارک خودرو در مناطق پارک مطلقا ممنوع حتی دقیقا زیر تابلوی پارک ممنوع هستیم که گاهی به پارک دوبل هم منتهی میشود اما نظارت و اعمال قانون وجود ندارد و با اینکه تابلوهای راهنمایی و رانندگی تهدید کرده اند که پارک خودرو در این نواحی حمل با جرثقیل به پارکینگ را در پی دارد اما از آنجا که شهروندان بسیار مرتکب این تخلف شده اند و هیچ تبعاتی در پی نداشته نسبت به این تابلوهای هشدار و تذکر مقاوم و بی توجه شده اند.
سرعتکاهها نه تنها به کاهش ترافیک کمک نمیکنند بلکه سرعت خودرو را میگیرند و خود عامل ترافیک میشوند. روزنامه هگمتانه بارها در این مورد با شهروندان گفت و گو داشته و گلایههای آنان را به مسؤولان انتقال داده است اما همچنان شاهد اصلاح عملکردها نیستیم.
رانندگان تاکسی در شهر همدان معتقدند که سرعتکاه غیراستاندارد در این شهر منجر به ورود خسارت به جلوبندی خودرو میشود. در کشور ما سرعتکاه به طور گسترده درحال استفاده است اما اگر استانداردهای لازم در نصب آن رعایت نشود یا مکانیابیاش صحیح نباشد نه تنها اثرگذاری مثبت نداشته بلکه باعث ایجاد خسارات مالی و جانی هم میشود. حتی گردشگران هم وقتی به همدان میآیند با حجم بالای سرعتکاه مواجه هستند و واقعا برایشان سؤال است که چرا باید اینقدر سرعتکاه بر سر راهشان باشد.
افزایش سرعتکاهها در کنار بستن دوربرگردانها ترافیک همدان را دوچندان کرده به نحوی که در برخی مسیرها مثل میدان باباطاهر، بستن بریدگی این منطقه باعث شده برای اینکه رانندگان به خط بعدی خیابان بروند مسیری تا تقاطع سردار همدانی را طی کنند و تقریبا مسیری که طی می کنند دو برابر شده است.
ایجاد سرعتکاهها رانندگان را به سمت خطرهای پیشبینی نشده و تصادفات برده است.
صوفی: با زدن سرعتکاهها، همدان شهر بودن خود را از دست داده است
موضوع سرعتکاهها که ماه هاست یکی از موضوعات مورد بررسی روزنامه هگمتانه است این روزها واکنش نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی را هم برانگیخته است.
عباس صوفی در آئین بهرهبرداری از طرحهای مهم ترافیکی شهرداری همدان با انتقاد از وجود سرعتکاههای بسیار و بعضا غیرکارشناسی در همدان تأکید کرد: مشکل سرعتکاهها حل شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همواره در شهر همدان در زدن سرعتکاه مشکل داشتیم و امیدواریم راهاندازی سامانه کنترل سرعت کمک کند که مسائل حل شود گفت: با زدن سرعتکاههایی، همدان شهر بودن خود را از دست داده است و گلایمندی در این حوزه وجود دارد.
امیدواریم با توجه به موارد ذکر شده همچنین تلاشها و اقدامات اثرگذار شهرداری همدان در راه اندازی سامانههای مهم ترافیکی در شهر، ترافیک به شکل هوشمندانه تر و کاملا کارشناسی شده مدیریت شود.
می توان انتظار داشت که با توجه به افزایش هزینههای تعمیر خودرو و گلایه هایی که در زمینه وجود سرعتکاهها وجود دارد همچنین با توجه به انتقاد عباس صوفی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه برخی سرعتکاهها شمایل شهری را از همدان زدوده است کارشناسان و شورای همتا کمک کنند تا مشکلات مردم حل شود و کنترل ترافیک با برنامهریزی کارشناسی و اعمال قانون در مواردی که تخلفات مستقیما منجر به افزایش ترافیک میشود به نتایج بهتر ختم گردد.