صفحه 1 : فرهنگ و هنر صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و هنر صفحه 8 : فرهنگی

۱۲
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۴

امروز: ۱۳ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 02

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: افزایش حجم تردد خودروها و ترافیک آزاردهنده بلوار شهید رجایی به سمت میدان شهید مدرس همدان متخصصان حوزه شهری را گرد یک میز نشانده تا پس از سال‌ها برای رفع این معضل ترافیکی چاره اندیشی کنند.
به گزارش هگمتانه، میدان شهید مدرس و معضل ترافیکی بلوار شهید رجایی در همدان مشکلی چند ساله است که هر فردی چنانچه حتی یکبار گذرش به این مسیر شریانی افتاده باشد به سهولت با ترافیک کلافه کننده این مسیر آشنا می‌شود.
در یک دهه گذشته طرح‌ها و برنامه‌های مقطعی برای رفع گره ترافیکی از این مسیر پیشنهاد و اجرا شده اما همواره این طرح‌ها به مثابه مُسکن عمل کرده و با گذر چند روز از اجرای طرح، بی نتیجه بودن آن عیان شده است.
عبور ساکنان مناطق غربی شهر همدان شامل کوی الوند و کوی ولی‌عصر، مهدی آباد و شهرک آفتاب و دیگر مناطق به سمت مرکز شهر همدان، وجود منطقه پرتراکم جمعیتی نظیر منوچهری و چرم سازی در مجاورت بلوار شهید رجایی و بافت تجاری متراکم آن، روز به روز به گره ترافیک این بلوار افزوده است.
هر یک از اعضای شورای شهر از یک منظر برای کاهش بارترافیکی این محدوده برنامه ارائه کردند و ظاهرا جمع بندی احداث تقاطع غیرهمسطح در این مسیر بوده است اما تاکنون بر زیر گذر یا روگذر شدن میدان شهید مدرس برای رهایی از ترافیک، کارشناسان به جمع بندی نرسیدند و هنوز در ابتدای راه هستند.
با این حال اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان همدان و در راس آن معاونت عمرانی استانداری نیز دغدغه‌هایی را در خصوص نحوه تأمین اعتبارات و زمان بندی اجرای این پروژه و پیشگیری از فرسایشی شدن آن، چگونگی جابه جایی تاسیسات و پیوست‌های مربوط به پدافند غیرعامل و مسیرهای جایگزین داشته و دارند که عاقلانه به نظر می‌رسد و مدیریت شهری همدان باید قبل از هرگونه آغاز عملیات اجرایی پروژه به آنها پاسخ دهد.

 معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی استان: دستکاری میدان شهید مدرس ترافیک بسیاری از نقاط شهر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان که چندین سال مسؤولیت راهور شهرستان همدان را نیز برعهده داشت، گفت: ساخت تقاطع غیرهمسطح چراغ قرمز از سال 1392 آغاز و پس از 10 سال بهره برداری شد که در این مدت زمان شهروندان بسیار به زحمت افتادند.
سرهنگ نعمت الله زنگنه با تأکید بر اینکه درباره این طرح نیز نباید شتاب‌زده عمل شود، افزود: شاید بیشتر مجریان طرح به نتیجه طرح که روان سازی ترافیک است بیندیشند اما پلیس با توجه به تکالیف و وظایف ذاتی به فرایند طرح و ترافیکی که با آغاز عملیات عمرانی ایجاد می‌شود، می‌اندیشد.
وی اضافه کرد: پیش از اجرای طرح باید مسیرهای دسترسی برای رانندگان عبوری از این بلوار به سمت شهرک‌ها و مناطق مسکونی حاشیه‌ای در نظر گرفته شود برای نمونه راننده‌ای که از سمت خیابان پاسداران قصد ورود به بلوار آزادگان و سپس چرم سازی دارد باید بداند که از کدام مسیر تردد کند نه اینکه با مسیر بسته مواجه شود.
این متخصص ترافیک درون شهری اضافه کرد: همچنین باید مدت زمان اجرای طرح از هم اینک مشخص شود نه اینکه همانند پل چراغ قرمز اجرای آن سال‌ها به طول انجامد و شهروندان را کلافه و ناراضی کند.
باید مدت زمان اجرای طرح از هم اینک مشخص شود نه اینکه همانند پل چراغ قرمز اجرای آن سال‌ها به طول انجامد.
سرهنگ زنگنه بیان کرد: به طور حتم با اجرای عملیات عمرانی و ترافیکی در شهر، رانندگان و شهروندان دچار زحمت می‌شوند اما نکته مهم این است که مسؤولان امور شهری و مسؤول در حوزه ترافیک مشقت مردم را در این نقطه در یک زمان کوتاه به حداقل برسانند.
وی با تأکید بر اینکه پلیس حامی اجرای هرگونه طرح مؤثر در کاهش گره ترافیکی است، اضافه کرد: مشتاق این هستیم که راه را برای مردم باز و تردد را برای رانندگان روان کنیم چرا که در این صورت میزان رضایتمندی مردم نیز افزایش می‌یابد.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان اظهار کرد: دستکاری میدان شهید مدرس بسیاری از نقاط شهر را از نظر ترافیک تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که این محل مسیر تردد مردم به سمت مناطق بکر و تفرجگاه‌ها است بنابراین باید در این زمینه دقیق و سنجیده عمل شود.

نقص هندسی بلوار شهید رجایی
سرهنگ زنگنه ادامه داد: بلوار شهید رجایی حد فاصل پل شهید قهاری تا میدان شهید مدرس بیشترین حجم ترافیک را دارد و این نشست و برنامه‌ریزی برای میدان شهید مدرس نیز به منظور کاهش ترافیک این بلوار است.
وی افزود: مسیر تقاطع شهید قهاری به سمت میدان شهید مدرس دارای سه باند است که یک خط آن به توقفگاه خودروها تبدیل شده و در اصل از 2 خط آن استفاده می‌شود اما مسیر برگشت یعنی میدان شهید مدرس به سمت تقاطع شهید قهاری دارای چهار باند است در حالی که حجم ترافیک در مسیری است که عرض کمتری دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان: سه پیشنهاد پلیس راهور برای بلوار شهید رجایی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز گفت: بالا بودن حجم ترافیک در بلوار شهید رجایی و میدان شهید مدرس یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است به گونه‌ای که بیشتر مواقع از مسیرهای جایگزین استفاده می‌کنند و رغبت و تمایلی برای عبور از مسیر پر ترافیک ندارند.
سرهنگ ابراهیم فارسی اضافه کرد: پیشتر تنها 2 ساعت از روز در این مسیر شاهد ترافیک بودیم اما با گذر زمان روز به روز میزان ساعات ترافیک این بلوار در طول روز افزایش یافت.
وی پیشنهاد داد: برای کاهش بار ترافیکی این مسیر به جای ایجاد زیر گذر یا رو گذر باید ابتدا کارها را مرحله به مرحله اجرا کرد به این ترتیب که ابتدا رفوژ یا آکس میانی را برداشت و موانع متحرک و نیوجرسی جایگزین آن کرد سپس با حذف میدان شهید مدرس، 2 دور برگردان در فاصله دور از هم برای تقسیم بار ترافیک ایجاد کرد و در نهایت برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح اقدام کرد.
سرهنگ فارسی ادامه داد: نمی‌توان به یک‌باره مسیر بلوار شهید رجایی به سمت شهید مدرس را مسدود کرد و تاکنون هم راه جایگزین مناسبی برای تردد خودروها پیشنهاد نشده است.
وی همچنین گفت: در صورت اجرای مرحله به مرحله این طرح به طور حتم بار روانی و اجتماعی ناشی از ترافیک ایجاد شده در بلوار شهید رجایی نیز کمتر می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار همدان نیز گفت: سال گذشته نشست‌هایی برای رفع معضل ترافیک بلوار شهید رجایی برگزار و تصمیم‌هایی اتخاذ شد اما برای مقطعی به طور کامل از دستور کار خارج شد.
حمید عبدلی افزود: تاکنون هر آنچه درباره رفع معضل ترافیکی این بلوار عنوان شده، اجرایی نشده و به نتیجه نرسیده است، با این اوصاف توصیه می‌شود پیش از اجرای این طرح اعتبارات مورد نیاز آن تدارک و تأمین شود.
وی اضافه کرد: اجرای عملیات عمرانی در میدان شهید مدرس، دیگر مسیرها از جمله خیابان جانبازان تا میدان فلسطین شهر همدان را درگیر معضل ترافیکی می‌کند بنابراین باید برای این مسیرها هم طرح‌هایی پیش‌بینی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار همدان ادامه داد: تعریض بلوار شهید «احمدی روشن» حدفاصل میدان شهید مدرس تا زیر گذر پژوهش نیز از مطالبات مردمی است البته اجرای آن در طرح‌های ترافیکی دیده شده است.
وی تأکید کرد: لازمه اجرای این طرح در گام نخست پیش‌بینی مسیرهای جایگزین حتی برای طولانی مدت است که در این راستا می‌توان از ظرفیت خیابان ستاره بهره گرفت هر چند این پیشنهاد نیاز به بررسی دارد.

مدیرعامل شرکت برق: به جای روگذر زیرگذر ایجاد شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز گفت: 6 خط 20 کیلو ولت از میدان شهید مدرس گذشته است بنابراین در صورت ایجاد پل هوایی، تاسیسات برق آسیب بیشتری می‌بیند.
علی سهرابی بیدار افزود: بیشتر تاسیسات شرکت برق بر روی زمین قرار دارد و هوایی است بنابراین در صورت ایجاد روگذر باید اعتبار زیادی برای دستکاری و بازطراحی آنها هزینه شود.
وی با بیان اینکه می‌توان با بازطراحی تاسیسات هوایی آن را به زیر زمین منتقل کرد، اضافه کرد: منابع و مصارف شرکت برق مشخص است و نمی‌توان در این باره از سازمان مدیریت کمک گرفت.
این مسؤول ادامه داد: همچنین درباره قانون درآمد پایدار اتفاق نظری نیست که بتوان این درآمد را در این محل هزینه کرد بنابراین برای بازطراحی، و جای گذاری خطوط برق جدید مطابق پیشنهاد شهرداری، منابع مالی وجود ندارد.

معاون اجرایی شرکت گاز: طرح عمرانی تابستان اجرا شود
معاون اجرایی شرکت گاز همدان نیز گفت: 2 خط انتقال گاز شهری در محدوده میدان شهید مدرس قرار دارد که یکی از خطوط اصلی 16 اینچی در بلوار شهید رجایی به سمت بلوار شهید احمدی روشن است.
حمیدرضا شهبازی افزود: تاسیسات زیادی در حوالی این محدوده قرار دارد که شامل ایستگاه گاز در بلوار شاه حسینی، خطوط 6 اینچی و امثال آن می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح با در نظر گرفتن زیرگذر با عرض 16 متر، باید تاسیسات گاز به فاصله 150 تا 300 متری منتقل شود که اجرای این عملیات بسیار سخت بوده و موجب قطعی گاز شمار زیادی از مشترکان می‌شود.
معاون اجرایی شرکت گاز همدان بیان کرد: بنابراین برای پیشگیری از نارضایتی مردمی باید این طرح در فصل گرم سال که میزان مصرف گاز تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد موکول کنند.
شهبازی تأکید کرد: البته توصیه می‌شود ابتدا خطوط جدید گاز را راه‌اندازی سپس خطوط قبلی جمع آوری شود چرا که به خاطر زمان بر بودن طرح، میزان روزهای قطعی گاز نیز طولانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا: با اجرای عملیات عمرانی در میدان شهید مدرس، آب 70 درصد مشترکان قطع می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: شریان حیاتی آب شهر همدان با 900 لیتر در ثانیه از ایستگاه ینگنجه پمپاژ و به پارک مردم منتقل می‌شود.
فرهاد بختیاری فر افزود: علاوه بر این یک خط 600 لیتری نیز وجود دارد که در مجموع یک هزار و 500 در ثانیه از نیاز آب شهر همدان از طریق این خطوط تأمین می‌شود.
وی اضافه کرد: به طور حتم اجرای این خطوط با خرید تاسیسات مورد نیاز و متصل کردن آنها به همدیگر موجب قطعی آب آشامیدنی 70 درصد مشترکان در شهر همدان می‌شود که قطعی آب عواقب زیادی به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: خط برگشت آب از از مخزن واقع در پارک مردم به مناطق مسکونی و کلکتور اصلی شهر همدان نیز در این محل واقع شده است.
بختیاری فر ادامه داد: در صورت ایجاد زیر گذر، لوله هدایت فاضلاب این مناطق قطع می‌شود بنابراین می‌طلبد در این محل روگذر احداث شود تا تاسیسات زیر زمینی آسیب کمتری ببینند.
وی بیان کرد: بررسی‌ها گویای این است که 12 هزار میلیارد ریال برای جابجایی تاسیسات زیر زمینی آب شهر همدان در این محدوده نیاز است.

نماینده مخابرات: روگذر ایجاد شود
نماینده شرکت مخابرات همدان نیز گفت: برای این شرکت ایجاد روگذر به صرفه است چرا که ایجاد زیر گذر آسیب فراوانی به تاسیسات مخابرات وارد می‌کند.
شکوهی اضافه کرد: حوضچه و کانال ارتباطات اصلی شهر در این محل قرار دارد و از آنجا عبور می‌کند که باید این ارتباطات در حین اجرای طرح حفظ شود.
وی ادامه داد: برای کابل فرعی شاید بتوان کاری کرد اما جابجایی و بازسازی حوضچه و کانال بسیار پر هزینه است.

معاون شهردار همدان: به شهرداری اعتماد کنید
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان نیز گفت: جریان ساخت پل از 12 سال گذشته آغاز شده و در این مدت 10 پل و تقاطع غیرهمسطح در شهر همدان احداث شده است.
وحید علی ضمیر افزود: مطرح کردن مسائل زیر ساختی به عنوان مانع اجرای طرح، کم مهری به شهرداری است چرا که این نهاد تجربه اجرای تقاطع‌های غیر همسطح با شرایط ویژه‌تر را نیز در کارنامه دارد.
وی ادامه داد: بعد از مطالعات ترافیکی مطالعات سازه‌ای نیز بر روی این طرح، منطبق با اسناد بالا دستی صورت گرفته است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان اضافه کرد: با وجود اینکه آمار برداری بر روی این طرح در دوران کرونا صورت گرفت، مجدد این آمارها بازنگری شد که با داده‌های پیشین و طرح اولیه منطبق بود.
علی ضمیر بیان کرد: مطالعات صورت گرفته ایجاد روفوژ متحرک را رد کرد همچنین ایجاد دوربرگردان برای طولانی مدت قابلیت اجرا ندارد.
وی گفت: مساله تاسیسات موجود در بلوار شهید رجایی و میدان شهید مدرس در این طرح دیده شده است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان بیان کرد: هم اینک بیشترین دغدغه شهرداری وجود خطوط لوله آب و خطوط هدایت فاضلاب و حریم لوله 600 و 1200 است که مقرر شد در 2 لاین مجاور امکان قرار دادن و حرکت لوله فاضلاب و آب مهیا شود.
علی ضمیر تأکید کرد: با وجود اینکه شرکت آب و فاضلاب هزینه مورد نیا برای جابجایی تاسیسات این مجموعه را 12 هزار میلیارد ریال برآورد کرده اما بررسی‌های شهرداری گویای این است که می‌توان با کمتر از 400 میلیارد ریال این جابجایی را انجام داد.
وی گفت: برخی نهادهای خدمات رسان اجرای روگذر به جای زیرگذر را پیشنهاد دادند در حالی که برای ایجاد روگذر هم باید 238 شمع در طرفیت پروژه دیده شود.
علی ضمیر گفت: شهرداری دنبال این است که ابتدا عرشه پل را اجرا، خاک‌برداری لازم را انجام سپس عرشه نمایان کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار: استانداری و شهرداری در اصل موضوع اجرای این طرح برای کاهش بار ترافیکی اتفاق نظر دارند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: شهرداری منابع مالی و زمان اجرای تقاطع غیرهمسطح، پیوست‌های فنی و اجرایی و همه مواردی که می‌توان در این موضوع اثر گذار باشد را در اختیار شورای حمل و نقل ترافیک قرار دهد.
امیررضا یوسفیان اظهار کرد: هر چند استانداری و شهرداری در اصل موضوع اجرای این طرح برای کاهش بار ترافیکی اتفاق نظر دارند اما مسیرهای جایگزین بلوار شهید رجایی مشخص نشده است و در صورت استفاده از خیابان ستاره، به طور حتم ترافیک به میادین و خیابان‌های همجوار کشیده می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: پیوست‌های پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح باید به قدری جامع و کامل باشد که عوارض حاصل از اجرای آن به حداقل ممکن برسد.
یوسفیان همچنین گفت: پیوست فنی و اجرایی، پیوست رفت و آمد و مسیر‌های جایگزین این طرح باید مشخص و دقیق باشد و مداخله برای اجرای این طرح نه آمرانه بلکه باید عاقلانه باشد.
وی با تأکید بر اینکه مشاور طرح باید به همه مسائل آن اشراف داشته باشد، تصریح کرد: وقتی دستگاه خدمات رسان عنوان می‌کند با اجرای این طرح 70 درصد خدمات مختل می‌شود این یعنی تنش اجتماعی حالا باید از مشاور پرسید که پیوست اجتماعی طرح کجاست؟ و مسیر جایگزین کجاست؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان افزود: پوسته و بدنه منطقه منوچهری جزو مناطق بازآفرینی شهر همدان است شبکه‌های موجود در این منطقه شبکه‌های جایگزین نیست و نمی‌تواند عملکرد جایگزینی داشته باشد.
یوسفیان تأکید کرد: چگونه می‌توان بار درون و برون شهری ترافیک را در داخل یک شبکه سرازیر کرد و با مداخله موجب بروز تنش اجتماعی نشد، پیوست پدافند غیرعامل مورد تأکید شورای امنیت ملی کشور(شاک) در این طرح کجاست؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان بیان کرد: منابع مالی اجرای این طرح و زمان اجرای آن نیز ابهام زیادی دارد که باید این ابهامات را رفع کرد همچنین مباحث فنی، حسابداری و حسابرسی نباید در آینده به چالش تبدیل شود.
یوسفیان با یادآوری اینکه زیر گذر پیامبر اعظم(ص) شهر همدان یک ساله اجرا شد، گفت: آیا تا خرداد 1404 که هم زمان با انتخابات شورای اسلامی شهر است می‌توان این طرح را به پایان رساند؟
وی همچنین گفت: 2 کُلُنی جمعیتی شامل شهروندان منطقه منوچهری و چرم سازی، در بافت بازآفرینی شهری با شبکه‌ها و زیر ساخت‌های غیر استاندارد سکونت دارند بنابراین برای اجرای این طرح باید آینده پژوهی شود تا عوارض و مخاطرات و خطرپذیری اجرای این طرح به حداقل ممکن برسد.
اگرچه شورای ترافیک استان همدان (همتا) برای کاهش گره ترافیکی آستین همت بالا زده و شهرداری نیز می‌کوشد با ایجاد زیر گذر و روگذر تردد روانی را در نقاط مختلف شهر شاهد باشیم اما نباید از این موضوع هم غافل شد که در کشورهای پیشرفته دیگر تنها روش مقابله با گره‌های ترافیکی ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح نیست و آنها از شیوه‌های جایگزین بهره می‌گیرند.
به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در حال حاضر بهترین راهکار برای برون رفت از گره‌های ترافیکی در کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا، تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل است که در این راستا باید از ناوگان عمومی تندرو با هزینه جابجایی پایین استفاده کرد تا شهروندان استفاده از ناوگان عمومی برای انجام کارهای روزمره را به استفاده از خودروی‌های شخصی و تک سرنشین ترجیح دهند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: