صفحه 1 : همه دانا صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : همه دانا صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : خبر همدان صفحه 8 : فرهنگی

۱
خرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۲۰

امروز: ۲ (خرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (May) 22

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان گفت: شوراهای شهر و روستا در نظام جمهوری اسلامی مظهر حاکمیت مردم و مردم سالاری دینی هستند.
به گزارش هگمتانه، علی رضایی در سخنان پیش از دستور جلسه صحن شورا، ضمن تبریک روز شوراها، افزود: روز شوراها یادآور نقش مردم در تصمیم گیری‌ها است.
رضایی ارتقا جایگاه شوراهای اسلامی را ضروری دانست و افزود: علی‌رغم گذشت چندین دوره از آغاز به کار شوراهای شهر و روستا در کشور متأسفانه شوراها هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند و نسبت به دوره‌های نخست هر ساله ضعف‌تر می‌شوند که این امر نیاز به آسیب شناسی دارد.
وی با بیان اینکه چندین آسیب جدی بر شوراها وارد است، اظهار کرد: فقدان نظارت مؤثر از سوی شوراها بر اساس قوانینی که باید برای شهرداری اعمال شود وجود دارد که این نظارت مؤثر و بازدارنده نیست و انتظار می‌رود مصوبات صحن شورا اثربخش بوده و در روند مجموعه شهرداری دیده شود که این موضوع بسیار ضعیف است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان دومین آسیب جدی شوراها را ترجیح منافع فردی و جریانی به منافع عموم شهروندان برشمرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد دوره‌های مختلف شورا تحت نظر این موضوع قرار گرفته و بر اساس نقش قانونی که بر عهده دارند نتوانستند به این وظیفه به خوبی عمل کنند.
علی رضایی اضافه کرد:دخالت در حوزه اجرایی بویژه عزل و نصب‌ها نیز از آفت‌ها و ناکامی‌های شوراها محسوب می‌شود که شوراها با دخالت‌ در این موارد دیگر نمی‌توانند نقش نظارتی را بخوبی اعمال کنند و متأسفانه این موضوع هر دوره نسبت به دوره‌های قبل افزایش می‌یابد.
رضایی فقدان تعامل و ارتباط مدیریت شهری با مجموعه‌های حاکمیتی مانند استانداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و محله‌ای را از دیگر آسیب‌های وارده بر شوراها برشمرد و اظهار کرد: در این راستا مجموعه شهرداری بویژه شهردار که مسؤول مدیریت ارشد شهری است وظیفه اجرای مصوبات و تحقق بودجه را دارد که بیش از شورا ضرورت دارد تا با ایجاد تعامل و ارتباط سازنده، از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای دیگر برای تقویت درآمد شهرداری استفاده کند.
سخنگوی شورای شهر همدان اختلافات بین اعضای شوراها را نیز از دیگر موانع پیشبرد امور دانست و گفت: نگاه سیاسی اعضا به رسالت شورا از دیگر آسیب‌ها و مشکلات این حوزه است که اگر شوراهای اسلامی به مسائل سیاسی آلوده شوند با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود.
علی رضایی در ادامه به مصوبه طرح جامع شهری همدان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به این موضوع لازم است شهرداری هرچه سریع‌تر طرح تفصیلی را نیز تهیه کند.
رضایی با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل ترافیک یکی از طرح‌های راهگشای حوزه ترافیک شهری است، اضافه کرد: طرح مطالعات مشاغل شهری شروع شده و این یکی از اقدامات مهمی است که شهرداری باید با پایان یافتن مطالعات آن سازماندهی اساسی مشاغل را انجام دهد به ویژه مشاغل مزاحم که به خارج از محدوده شهری باید انتقال داده شود.
وی بر تکمیل و تدوین برنامه راهبردی شهرداری به عنوان سند بالادستی تأکید کرد و یادآور شد: این برنامه می‌تواند برای آینده شهر منشا اثر باشد و یکی از انتقادات جدی در کارگروه‌های تخصصی بر این موضوع وارد است که شهرداری لازم است اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

  شهرداری در اجرای طرح نور به فراجا کمک کند
وی همچنین در ادامه به مأموریت نیروی انتظامی در اجرای طرح نور اشاره کرد و افزود: بر همه ما و دستگاه‌های اجرایی وظیفه است که در کنار فراجا باشند تا این مأموریت به نحو احسن انجام شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه به سمت فصل گرما می‌رویم اظهار کرد: با توجه به این موضوع باید فضاهای عمومی بیشتر مورد توجه بوده و شهرداری به تناسب امکانات و فرصت‌هایی که دارد در زمینه اجرای طرح نور به فراجا کمک کند.
رضایی همچنین با تبریک روز جهانی کارگر اظهار کرد: این روز منشا تحول و اثر است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تضمین امنیت شغلی مهم‌ترین موضوع جامعه کارگری است و ایشان توجه به ایمنی نیروی کار و ارتقای مهارت شغلی و توانمندسازی کارگران را گوشزد کردند.
وی به فرمایشات امام خمینی (ره) در خصوص کارگران گفت: کارگران جهادگران راه خدا و ستون فقرات کشور هستند که برای استقرار و عظمت کشور زحمت می‌کشند بر این اساس عظمت و پیشرفت کشور در گرو فعالیت این قشر زحمتکش است.

  کارگران شهرداری در صف مقدم مواجهه با شهروندان هستند
وی در این خصوص اضافه کرد: با توجه به حضور کارگران در مجموعه شهرداری جا دارد توجه ویژه‌ای به این قشر شود که در این راستا توجه به آموزش و مهارت کارگران بسیار حائز اهمیت است.
این عضو شورای شهر همدان بیان کرد اینکه کارگران شهرداری در صف مقدم مواجهه با شهروندان هستند به همین دلیل باید در حوزه وظایف خود دقیق عمل کنند چرا که این موضوع باعث ایجاد رضایتمندی و خوشبینی در بین مردم می‌شود
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رضایی با اشاره به شهادت 14 هزار کارگر دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این شهدای معزز نقش پرثمری در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند که از این تعداد 595 نفر از شهدای کارگری استان همدان بود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: