صفحه 1 : همه دانا صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : همه دانا صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : خبر همدان صفحه 8 : فرهنگی

۱
خرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۲۰

امروز: ۱ (خرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (May) 21

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: افزون بر 148 هزار کارگر بیمه‌شده اجباری در استان همدان وجود دارد، کارگرانی که جزء سرمایه‌های باارزش محسوب می‌شوند، حمایت، توجه به معیشت و اعتماد به جوانان از دغدغه‌های آنهاست.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، نیروی انسانی همواره یکی از سرمایه‌های باارزش هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، یکی از نیروهای انسانی در هر جامعه‌ای که نقش مهمی را در چرخه تولید و اقتصاد کشور دارد، کارگران هستند، کارگران از ارزشمندترین طبقه‌ها و سودمندترین گروه‌ها در جامعه‌ به شمار می‌روند، چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است، به واقع حیات یک ملت مرهون کار و تلاش است.
در کشور نزدیک به 44 میلیون نفر کارگر هستند که تقریباً نیمی از جمعیت را در بر می‌گیرد، 12 اردیبهشت روز جهانی کارگر است و از نظر قانونی روز رسمی تعطیلی کارگر است. کارگران مانند سایر اقشار جامعه از حق و حقوقی برخوردار هستند که انتظار دارند کارفرمایان آن را رعایت کنند، از انتظارات کارگران می‌توان به سبد هزینه و معیشتی آنها و امنیت شغلی آنان اشاره کرد، چنانچه حال کارگر خوب شود، حال جامعه کارگری هم خوب خواهد شد. در هفته کارگر و در آستانه روز کارگر که در ایران 12 اردیبهشت ماه است بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با چندین کارگر نمونه در استان همدان داشته باشیم.
  148 هزار و 742 کارگر بیمه شده اجباری در استان
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: در حال حاضر 272 هزار و 913 نفر در استان همدان بیمه تأمین اجتماعی هستند که 148 هزار و 742 کارگر بیمه‌شده اجباری هستند.
یوسف شعبانی در ادامه افزود: حدود 24 هزار واحد در استان همدان مشغول فعالیت هستند و از تعداد کارگران 20 هزار و 130 نفر کارگر ساختمانی هستند و هزار و 800 نفر هم بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که این تعداد به دلیل تعدیل نیرو و یا دلایل دیگر مشمول بیمه بیکاری شده‌اند.
  افزوده شدن 9 هزار نفر بیمه شده اجباری طی یک سال گذشته
وی سهم اشتغال در بخش کشاورزی را 26.5 درصد با 144 هزار و 143 نفر شاغل در این بخش عنوان کرد و گفت: سهم اشتغال صنعت نیز 29.7 درصد با 861 هزار و 550 نفر شاغل و سهم بخش خدمات 43.18 درصد با 238 هزار و 244 نفر اشتغال است.
این مسؤول با اعلام اینکه در طی یک سال گذشته 9 هزار بیمه شده اجباری به تعداد کارگران استان افزوده شده است، تصریح کرد: اقدامات مختلفی در عرصه مختلف تنظیم روابط کار، رسیدگی به دعوای کارگری، بازرسی از واحدها در راستای صیانت از حقوق کارگر و تشکیل تشکلات کارگری، افزایش فرهنگ کار و حمایت از پایداری کارگر و... نیز انجام شده است.
شعبانی به توسعه فرهنگ سه‌جانبه در فضای کارگری و اجرای شعار سال در تنظیم روابط کار نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز پرداخت تسهیلات در راستای توسعه فضای کارگری، حمایت از مشاغل فعلی و هدایت نیروی کار به سمت فرصت‌های شغلی خالی از جمله اقدامات است. وی اظهار کرد: تعهد اشتغال‌زایی سال گذشته 20 هزار و 706 مورد بود که بیش از 24 هزار شغل محقق شد که در راستای تقویت کانون‌های کسب و کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در صورت ارائه طرح توجیهی 42 درصد تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرند.
شعبانی با اشاره به اینکه 25 درصد تسهیلات به توسعه بخش تعاون و مشارکت مردمی در راستای اشتغال‌زایی تعلق می‌گیرد، ابراز کرد: همچنین اقدامات مختلفی در راستای رفاهیات انجام شده و در حال انجام است که توسعه مجموعه‌های ورزشی به میزان 40 هزار مترمربع از جمله اقدامات است.
وی با اعلام اینکه یک هزار و 300 تعاونی در استان همدان با 16 هزار نفر شاغل فعال است، گفت: اجرای برنامه آموزشی، ترویجی، اجتماعی، کارگری، توسعه سرانه کارگری، اجرای طرح دقیق کالابرگ، یارانه‌ها و اجرای طرح ملی جوانی جمعیت از دیگر اقدامات و برنامه‌ها است.
 تنها تجلیل از کارگر کافی نیست و نیاز به حمایت است
در ادامه با چند نفر از کارگران نمونه امسال گفت‌وگویی داشتیم، پیمان بیات که به عنوان کارگر نمونه از کارگروه نمونه استان انتخاب شده است در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه گفت: بنده سرپرست واحد الکترونیک شرکت کنترل گاز اکباتان هستم و از کارگروه نمونه در حوزه برق و الکترونیک انتخاب شده‌ام و 7 سال نیز مدرس دانشگاه صنعتی همدان بوده‌ام.
بیات دلیل انتخاب خود را ثبت اختراع یک دستگاه اعلام کرد و گفت: این دستگاه برای اولین بار در کشور ثبت اختراع شده است، دستگاهی را معرفی کردیم که عملکرد کنترل گاز دیافراگمی را به صورت کاملاً هوشمند در مکان نصب ارزیابی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد، اضافه کرد: این دستگاه برای تولید انبوه نیاز به سرمایه زیادی دارد، در واقع این طرح چون در سطح کشوری است نیاز به حمایت بیشتر از سوی بالادستی و از طرفی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. بیات اظهار کرد: اینکه فقط از کارگری تقدیر و تشکر شود کافی نیست، بلکه باید از وی حمایت مادی شود،
وی بیان کرد: مشکلات در حوزه فن‌‌آوری بسیار زیاد است و تمام اینها ناشی از عدم توجه به این بخش است در حالی که با توجه به این بخش بسیاری از مشکلات اشتغال حل می‌شود.

  حمایت تسهیلاتی از ما نمی‌شود
مرتضی کریمی یکی دیگر از کارگران نمونه‌ای که امسال انتخاب شده است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، گفت: کار ما در شرکت بسته‌بندی عسل است و به دلیل اصلاح نژاد زنبورهای بومی به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده‌ایم.
وی در همین خصوص توضیح داد: زنبورهای بومی منطقه به دلیل اینکه خرطوم کوتاهی دارند قادر به چشیدن شهد هر گلی نیستند اما با اصلاح نژاد توانستیم میزان تولید عسل را افزایش دهیم به گونه‌ای که در شرایط فعلی که خشکسالی است میزان برداشت عسل از هر کندو پنج کیلو است که با اصلاح نژاد به 18 کیلو می‌رسد.
کریمی عنوان کرد: در واقع اصلاح نژاد زنبورهای بومی به تولید عسل بیشتر کمک کرده است.
وی با بیان اینکه ما سال 1380 شرکت را تأسیس کردیم، بیان کرد: سهم آورده از خودمان بوده و بارها برای گرفتن تسهیلات اقدام کرده‌ایم ولی تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است. کریمی با بیان این جمله که هیچ کمکی نمی‌کنند، گفت: از آذرماه سال گذشته منتظر دریافت تسهیلات هستیم اما تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم در حالی که طرحی که پارسال ارائه شده به قیمت دلار پارسال حساب شده است و الان با این وضعیت افزایش دلار صد درصد هزینه‌ها بیشتر شده این است که قید وام گرفتن را زدیم.
  تولید، نیازمند حمایت و توجه است
علیرضا شیردل یکی دیگر از کسانی که به عنوان کارگر نمونه امسال انتخاب شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه گفت: بنده به دلیل طراحی برد الکترونیک که روی کنتورهای هوشمند آب نصب می‌شود انتخاب شده‌ام.
وی با بیان اینکه این پروژه به تسهیلات زیادی نیاز دارد، افزود: ابتدا قطعات برد را از چین وارد می‌کردیم، اما هزینه گمرک و واردات قطعه آنقدر زیاد بود که فایل طراحی شده را به چین فرستادیم و برد آنجا سر هم می‌شود و آن را برای ما ارسال می‌کنند که هزینه کمتری می‌خواهد.
وی اظهار کرد: از شروع پروژه 5 سال می‌گذرد که البته اکنون کمی بازار فروش بهتر شده است اما باز هم به حمایت نیاز دارد، در واقع باید بگویم که طرح اولیه این برد از طرف علیرضا صالحی ارائه شد که باید نامش را بیان کنم. شیردل ابراز کرد: تنها چیزی که تولید نیاز دارد حمایت و توجه به این حوزه است تا کسی که طرحی را ارائه می‌دهد بتواند از پس تولید و بازار فروش آن بربیاید.
 اعتماد، حمایت و پشتیبانی انتظار یک کارگر فعال است
مرتضی وثوقی، دیگر کارگر نمونه امسال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، بیان کرد: بنده به دلیل ارائه طرح موتور دمپر که در سیستم هواساز نیروگاه استفاده می‌شود و حجم هوا را کنترل می‌کند، انتخاب شده‌ام.
وی عنوان کرد: در واقع این موتور دمپر جدید جایگزین سیستم قدیمی شده است و کارایی بسیاری دارد.
وثوقی اظهار کرد: بنده 8 سال است که در نیروگاه مفتح همدان کار می‌کنم، در واقع انتظار ما این است که اعتماد بیشتری به کارگران و جوانان شود و برای کار کردن و ارائه طرح به آنها میدان بدهند.
این کارگر نمونه بیان کرد: وقتی به کارگر و جوانی که در یک مجموعه کار می‌کند، میدان بدهند و او را پشتیبانی و حمایت کنند بی‌شک ثمره آن را در تولید خواهند دید.

 معیشت، امنیت شغلی و بیمه از دغدغه‌های اصلی کارگران است
فرزانه کاسب سیستانی نیز به عنوان کارگر نمونه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: بنده در شرکت پردازش برتر غرب به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده‌‌ام. وی اضافه کرد: این شرکت ردیاب خودرو تولید می‌کند و جزء شرکت‌های دانش‌بنیان است که بنده به دلایلی چون نظم، رعایت قوانین، مدیریت و وقت‌شناسی انتخاب شده‌ام.
سیستانی به دغدغه‌‌های معیشتی قشر کارگر اشاره و بیان کرد: این روزها معیشت دغدغه تمام کارگران است، درآمد و رفاهیات جزء حقوق کارگران است، متأسفانه دخل با خرج نمی‌خواند و این یک دغدغه بزرگ برای کارگر است. وی تصریح کرد: نکته دیگر بیمه و امنیت شغلی کارگران است که خواستاریم به این موضوع توجه بیشتر می‌شود و به کارگران اهمیت بدهند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: