صفحه 1 : فرهنگ و هنر صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و هنر صفحه 8 : فرهنگی

۱۲
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۴

امروز: ۱۳ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 02

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مردم همدان در سال جدید مطالباتی را از مسؤولان دارند که در سال‌های گذشته به‌خصوص در سال 1402 محقق نشده است.
به گزارش هگمتانه، وارد سال 1403 شدیم و دفتر سال 1402 با تمام خاطرات تلخ و شیرینش ورق خورد و بسته شد. یک سال دیگر در کنار شما مخاطبان عزیز روزنامه هگمتانه گذشت، یک سالی که قلم زدیم، برای رفع دغدغه‌هاتان پیگیر شدیم، نگرانی‌هایتان را ارج نهادیم، نقدهایتان را پذیرفتیم، گلایه‌هایتان را به جان خریدیم و علاقه شما به این رسانه را پاس داشتیم.
یک سال با توجه به رسالت‌هایی که داشتیم، خوب و بدها را به رشته تحریر درآوردیم تا در اطلاع‌رسانی درست و به موقع اخبار استان سهمی داشته باشیم و از عهدی که با شما بسته‌ایم، عقب نمانیم و از تغییر و تحولات نوشتیم و در شادی و غم شما مردم شریک شدیم.
حال می‌خواهیم در کنار انعکاس مهم‌ترین رویدادهایی که سال 1402 برای دیار تاریخ و تمدن ایران رقم خورد و نوشتیم، چند مطالبه جدی که بر زمین مانده و شما مخاطبان بارها خواستید و ما هم به رشته تحریر درآوردیم را مرور کنیم و از مسؤولان بخواهیم عزم جدی در تحقق آنها در سال جدید داشته باشند، ما امیدواریم این پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد و اتفاقات خوبی در سال جدید در انتظار استان همدان خواهد بود.
سال1402 با همه پستی و بلندی‌هایی که داشت، گذشت؛ در این سال همدان در برخی از حوزه‌ها کارنامه درخشانی داشت و در برخی از حوزه‌ها همچنان مهر کمبود بر پیشانی استان خورد و می‌طلبد که همه در کنار هم برای رفع مشکلات و تحقق اهداف گام‌های مهم برداریم.
غفلت از مهاجرت
در همان ماه‌های ابتدایی سال بودیم که خبر مهاجرت نخبگان استان را منتشر کردیم و بارها به این موضوع پرداختیم، همدان چهارمین استان پیر کشور به شمار می‌آید که یکی از دلایل پیری این استان، مهاجرت نخبگان و جوانان به دلیل نبود کار به خارج از کشور و نیز استان‌های مختلف به ویژه استان‌های مرکزی کشور است، افرادی که در سنین ازدواج و فرزندآوری هستند و می‌توانند عامل مهم بر جوانی جمعیت باشند!، امیدواریم این موضوع امسال مورد توجه جدی مسؤولان امر باشد تا جلوی اتفاقات بعدی این پدیده هم گرفته شود.
کیوان در دست ابر بدهکار مالیاتی
یکی از موضوعاتی که بارها و بارها رسانه‌ای شده است، موضوع کارخانه کیوان است که از ابتدای سال 1402 نیز این موضوع در دستور کار روزنامه هگمتانه بود.
دهه 70 کارخانه کیوان یکی از مهمترین مراکز ایجاد اشتغال در استان همدان به شمار می‌آمد و افراد بسیاری در آن مشغول به کار بودند. متأسفانه این کارخانه پس از واگذاری به بخش خصوصی به تدریج خط‌های تولید خود را کاهش داد و در مسیر تعطیلی قرار گرفت.
غفلت مسؤولان وقت، عدم اهلیت‌سنجی افراد متقاضی، وجود برخی رانت‌ها و فامیل‌بازی و صد البته عدم نظارت به ویژه از سوی دستگاه‌های متولی امر سبب شد، سرمایه ملی کشور که افراد بسیاری در آن مشغول به کار بودند، پا در مسیر ورشکستگی بگذارد و با تعطیل شدن آنها صدها نفر بیکار شوند.
با بالا گرفتن ماجرای ورشکستگی مهمترین بنگاه‌های اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی و اعتراضات گسترده جامعه کارگری به این موضوع، دستگاه قضا در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی توانست با ورود به مساله برخی از این شرکت‌ها و کارخانه‌ها را به چرخه تولید بازگرداند و صاحبان بی‌کفایتشان خلع ید شدند اما هنوز بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها مانند کارخانه کیوان همدان هستند که دولت نتوانسته صاحبان بی‌کفایت آنها را خلع ید کند.
 جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدن لیتیوم مشخص نشد
فروردین ماه سال گذشته صدور گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند جزو یکی از اخبار خوب و شیرین برای مردم این استان بود چرا که کشف لیتیوم در همدان جزو یکی از مهمترین اخبار جهانی به شمار می‌آید که وجود این معدن در همدان، نوید اتفاقات خوش را به مردم استان دارد.
ورود سرمایه‌گذار و جلوگیری از خام‌فروشی این معدن یکی از مطالبات مردم استان همدان است که بارها در روزنامه هگمتانه به این موضوع پرداختیم و همچنان این مطالبه می‌شود که مسؤولان امر ورود جدی نسبت به این قضیه داشته باشند چرا که برخلاف قول داده شده، اتفاق جدی را در سال گذشته در این حوزه شاهد نبودیم.
 ایستگاه راه‌آهن ابتدای امسال به نتیجه می‌رسد؟
سال گذشته ماه‌ها بلاتکلیفی پروژه ایستگاه راه آهن، ایام دهه فجر از مسؤولان استان شنیدیم که پیمانکار قول تحویل این پروژه را در هفته دولت داده بود اما به خاطر مشکلات تأمین اعتبار، محقق نشده است و طبق قول مسؤولان کشوری، تا پایان سال یا اوایل سال آینده اعتبار لازم تزریق می‌شود و راه‌آهن به نتیجه می‌رسد که قریب به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و حال ابتدای سال است و منتظریم این پروژه افتتاح شود.
 مردم همدان همچنان در انتظار خرید هواپیما و ایرلاین اختصاصی
فرودگاه بین‌المللی همدان، با قدمت بالای 80 سال و یکی از مجهزترین فرودگاه‌های کشور سهم خاصی از پروازها ندارد و طی سال‌های اخیر همواره پروازهای مقطعی را شاهد بوده و در این سال‌ها به ثبات پروازی نرسیده است.
برقراری پروازهای گاه و بیگاه «حج» هیچگاه دردی از رخوت این پایانه حمل و نقل هوایی را درمان نکرده و تعطیلی طولانی‌مدت فرودگاه همدان همچنان پابرجا است و در کمال تاسف مسیرهای پروازی فرودگاه همدان آنگاه هم که بوده، چندان زیاد نبوده و گاهی و در مقاطعی به سه شهر مشهد، تهران و کیش پرواز مستقیم ختم شده است، در حالی که انتظار می‌رود نه تنها تعداد پروازهای آن بیشتر شود و خدمات بهتری را به مسافران ارائه دهد بلکه حتی به پروازهای خارجی هم برسد تا آنچه زیبنده نامش به «بین‌المللی» است، محقق شود.
پروازهای تکلیفی دوای درد فرودگاه همدان نیست و مردم همدان بارها خواهان برقراری پروازهای دائمی از این فرودگاه و ایرلاین اختصاصی بودند که سال گذشته مسؤولان استان در مصاحبه‌های مختلف پیگیری خرید هواپیما و راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی را به این مردم وعده دادند اما می‌بینیم تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
نبود پرواز در همدان خصوصا در آخر سال، درست در روزهای پایانی سال که مسافران زیادی در کشور، پروازها را برای سفر به استان‌های مختلف انتخاب می‌کردند، حس شد و همدان با نداشتن سهمی از پروازها نتوانست آن طور که شایسته است در حوزه گردشگری نیز ظاهر شود.
اتوبان جای کنارگذر غربی در همدان
سال گذشته عنوان شد اتوبان جای کنار‌گذر غربی را در همدان می‌گیرد و50 درصد اعتبارات توسط بخش خصوصی و 50 درصد دیگر به واسطه بخش دولتی تأمین می‌شود و اتوبان بهترین نوع مسیر جاده‌ای و مناسب برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و این مهم یک مزیت برای همدان به شمار می‌رود که محقق خواهد شد که منتظریم این پروژه نیز محقق شود.
وعده توسعه صنایع تبدیلی همدان
همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به توسعه صنایع تبدیلی نیاز دارد و مطابق آمارهای موجود، تغییرات چشمگیری تاکنون در این بخش ایجاد نشده و همچنان وعده‌ها در انتظار تحقق هستند.
آبان ماه سال گذشته از سوی مسؤولان عنوان شد که 370 واحد صنایع تبدیلی در استان ایجاد شده که 135 مورد از آن در ملایر مستقر شده و 240 واحد صنایع تبدیلی در استان با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد و 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجراست که امیدواریم امسال نتایجی را در این بخش شاهد باشیم و توسعه مدنظر اتفاق بیافتد.
شمار زیادی از دستکندهای همدان حال و روز خوبی ندارند
همدان را در حالی می‌توان دیار دستکندها نامید که حال و روز این شهرهای زیرزمینی و دستکند، خوب نیست. بسیاری از این مجموعه‌ها بدون کاوش باستان‌شناسی به حال خود رها و طعمه‌ حفاران غیرمجاز شده‌اند و برخی نیز به دلیل نبود حفاظت درست، در آستانه‌ فروریختن هستند.
قطب انیمیشن کشور روی هواست
با گذشت 14 سال از تصویب پروژه شهرک سینمایی همدان که قرار بوده این استان را به قطب انیمیشن کشور تبدیل کند، به نظر می‌رسد این پروژه مانند بسیاری از طرح‌های دیگر مسکوت مانده و خبری از آن نیست!
قول و قرارها هنوز برای شهرِ اشکانی (سامن) و... عملی نشده‌اند و مردم همدان هنوز چشم‌انتظار اقدامات جدی مسؤولان در این بخش هستند.
ضرورت اقدامات جدی در آزادسازی حریم رودخانه‌ها
بستر رودخانه‌ها بنا بر قانون جزو انفال بوده و حق مردم است تا بتوانند از آن بهره‌مند شوند، چند سالی است که تصرف غیر‌قانونی بستر رودخانه‌ها به مشکل جدی در همدان تبدیل شده است و ورود دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری و دادگستری باعث شده که حریم برخی از رودخانه‌ها آزاد شود اما این اقدام همچنان نیاز به کار جدی دارد.
بازار مواج اجاره‌بهای مسکن نیاز به اقدام جدی دارد
سال‌های اخیر روند صعودی قیمت‌ها و افزایش نجومی نرخ اجاره‌بها در بازار پرتلاطم و مواج و افسار‌گسیخته مسکن بی‌توقف و با سرعت در حال تاختن بوده و با رسیدن فصل بهار و تابستان و اوج جابه‌جایی اجاره‌نشینان و یا تمدید قراردادها میزان رهن و اجاره سرسام‌آوری که از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد شده، نفس مستأجران را بریده است.
سال گذشته مسؤولان استان قول دادند که بازار اجاره‌بهای مسکن در همدان را ساماندهی می‌شود، این موضوع راه دراز دارد و نیاز به اقدام جدی است که امیدواریم امسال به طور جدی در دستور کار باشد.
ساخت مسکن ملی سرعت یابد
در رتبه‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در فروردین ماه سال گذشته، استان همدان با کسب کمترین امتیاز در رتبه آخر این ارزیابی یعنی در جایگاه 31 قرار داشت و طبق تقسیم‌بندی صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن حدود 100 هزار واحد جزو سهمیه استان است که اقدامات انجام شده تا الان با محقق شدن این تکلیف فاصله طولانی دارد فقط در شهرستان همدان بین متقاضیان و پروژه‌های در حال انجام بیش از 19 هزار واحد اختلاف وجود دارد یعنی بیش از 19 هزار متقاضی بلاتکلیف که این موضوع در بخش‌های روستایی و دیگر شهرستان‌ها نیز کمتر یا بیشتر صادق است و می‌طلبد ساخت مسکن ملی در همدان سرعت یابد.
همدانی‌ها در انتظار بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی
برای ساخت بیمارستان یک هزار تخت‌خوابی در همدان، 17 هکتار زمین طبق طرح جامع شهر همدان پیش‌بینی شده که با بهره برداری از این طرح سه هزار نفر جویای کار مشغول به فعالیت می‌شوند.
با وجود اینکه سال‌های اخیر از ساخت این بیمارستان در استان سخن گفته شده اما هنوز اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته و می‌طلبد هرچه سریع‌تر کار این پروژه آغاز شود.
1403 سال بهره‌برداری پارکینگ آقاجانی‌بیگ
پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ از سال 1393 آغاز شد و دو پیمانکار غیربومی نتوانستند کار را به سرانجام برساند با واگذاری این پروژه به پیمانکار جدید بومی در سال گذشته، گفته شده که طبق زمان‌بندی در 18 ماه آینده به اتمام خواهد رسید که امسال طبق قول مسؤولان سال راه‌اندازی این پروژه است که مورد مطالبه جدی مردم شهر همدان بوده است.
خام‌فروشی، بلای جان معادن همدان
یکی از مشکلات جدی همدان مربوط به خام‌فروشی مواد است، به خصوص در حوزه معادن که متأسفانه معادن قیمتی همدان با کمترین قیمت از استان خارج و در جای دیگری فرآوری می‌شوند درحالی که باید اقدام جدی در حوزه فرآوری در استان انجام داد تا صاحب ارزش افزوده در این زمینه شد.
از آنجا که همواره خام‌فروشی در ادبیات سیاست‌گذاران و مدیران استانی امری مذموم به شمار آمده است، منتظریم ببینیم امسال در این حوزه چه اقداماتی در استان صورت می‌گیرد.
جایگاه همدان از حیث سرمایه‌گذاری مطلوب نیست
سال گذشته از سوی برخی از مسؤولان همدان عنوان شد که همدان جایگاه مطلوبی را از حیث سرمایه‌گذاری نداشته است درحالی که این یک دغدغه جدی برای مردم استان همدان است چرا که توسعه، حرکت و پویایی در استان به دنبال ایجاد فرصت‌هایی برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار فراهم می‌شود که امید می‌رود این موضوع در سال 1403 به طور جدی مورد توجه باشد.
گفته می‌شود میزان سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف براساس نگاه مجموعه دیوان سالار، روحیه و فرهنگ مردم آن منطقه و وجود مدیران در سطح ملی متفاوت است که باید اقدامات مؤثری در راستای اصلاح نگرش‌ها در استان همدان صورت گیرد.
 خانه‌مسافرهایی که هنوز کامل ساماندهی نشدند
فعالیت خانه‌مسافرهای غیرمجاز یا همان کارتن به دست‌ها یکی از معضلات جدی شهر همدان در سال‌های اخیر بوده است، این معضل علاوه بر تبعات اجتماعی و فرهنگی که به دنبال داشته، پیکر بی‌جان گردشگری را نیز نشانه گرفته و برخوردهای مقطعی نیز نتوانسته آن را مدیریت کند.
ایام نوروز امسال نیز همچنان شاهد فعالیت کارتن به دست‌ها به خصوص در محدوده آرامگاه باباطاهر بودیم و افرادی که کارتن با نوشته‌های اجاره‌منزل و سوئیت در دست داشتند و مسافران را تشویق به اقامت در خانه‌های خود می‌کردند واغلب هم با استقبال مسافران روبه‌رو می‌شدند، این درحالی است طی سال‌های گذشته مسؤولان استان خبر از ساماندهی تعداد زیادی از این خانه‌مسافرها را داده‌اند و امسال می‌شد اینها را در سطح شهر ندید.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: