صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه شهرستان: «زعفران» نامی که ناخودآگاه اذهان ما ایرانیان و حتی مشتریان پروپا قرص این گیاه سرخ‌گون در خارج از مرزهای کشور را به سمت و سوی خراسان رضوی و شهرهای همجوار آن هدایت می‌کند. با وجود اینکه کشت پیاز زعفران در اراضی زراعی استان همدان از سال 88 آغاز شده است اما اسنادی وجود دارد مبنی بر اینکه از گذشته‌های دور حاشیه زاگرس و "دامنه الوند" منشأ کشت زعفران بوده و شرایط اقلیمی استان همدان امتیازات لازم برای کشت زعفران را ایجاد کرده است.
به گزارش هگمتانه، در این رابطه مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملایر اظهار کرده: خاستگاه اولیه گیاه زعفران در ایران، شهرستان‌های "ملایر" و "نهاوند" بوده اما به علت استقبال کم کشاورزان این منطقه در کشت این گیاه، کم کم به سمت خراسان کوچ کرد و امروز این منطقه به قطب زعفران ایران تبدیل شده است.
اما سوای این شواهد و ادعاهای موجود خرید زعفران از مشهد و مرغوب و رتبه یک دانستن زعفران آن خطه است در حالی که تقریبا می‌شود گفت جمعیت زیادی از هم استانی‌ها حتی از عطر و طعم بی‌نظیر زعفران ملایر غافل هستند.
عطر زعفران همدان به مراتب بالاتر از برخی نشان‌های تجاری خراسان است.
«ناشناخته بودن» و البته «عدم پذیرش» زعفران همدان حتی در بین خود همدانی‌ها یک معضل است و از طرف دیگر به اهمیت «بازاریابی» در این زمینه باید اندیشید.
با توجه به شرایط اقلیمی زعفران همدان امتیازات لازم را دارد و اگر تولیدکنندگان این گیاه سرخ به تجربه لازم دست یابند و البته چتر حمایتی بانک‌ها، دولت، مردم و سرمایه‌گذاران به روی آنان گشوده شود؛ حتی یارای رقابت با نشان‌های تجاری معروف خراسان را نیز دارد، رویایی که تنها چند قدم با واقعیت فاصله دارد و همت متولیان را می‌طلبد.
امروز غربت زعفران همدان ناشی از ضعف در تبلیغات، بازاریابی و نشان سازی تجاری است متأسفانه زعفران همدان همچنان نه تنها در کشور که در بین همدانی‌ها نیز ناشناخته مانده! در صورتی که اگر بازاریابی صحیح و هوشمندانه در این زمینه صورت می‌گرفت و از ابتدا برای این مهم برنامه داشتیم شاید از گوشه و کنار این اخبار تلخ را نمی‌شنیدیم که زعفران کاران همدانی در جستجوی دلال هستند و یا اینکه زعفران همدان به صورت "فله" و بدون نشان تجاری به خراسان می‌رود و به نام همین استان نیز توزیع می‌شود.
بنابراین برای جلوگیری از فروش فله‌ای و همچنین به جهت صادرات و معرفی کیفیت زعفران همدان باید به سمت «نشان سازی تجاری» حرکت کنیم.
با توجه به نام گذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری و در راستای اینکه بتوانیم در حوزه زعفران استان به این شعارها جامه عمل بپوشانیم چه زیباست که از دانش در کنار تجربه استفاده کنیم و امروزه شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را ثابت کرده‌اند و در بحث بسته‌بندی و نشان‌سازی تجاری می‌توان از این ظرفیت‌های بومی بهره گرفت.
پیشنهاد می‌شود کارخانه‌داران مواد غذایی و سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود پیدا کنند و با خرید زعفران همدان باعث دلگرمی تولیدکنندگان شوند و در واقع مؤثرترین گام‌ها را برای معرفی و "پذیرش" زعفران همدان بردارند چرا که «اعتماد» لازمه پذیرش است.
در هر صورت سوای توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها باید بپذیریم که حال "آب" خوب نیست و باید کشاورزی را با کم آبی سازگار کنیم و مهمترین راهکار همان تغییر الگوی کشت است و چه زیباست حالا که زعفران این گیاه سرخ و طلاگون به خاستگاه اصلی خودش بازگشته به این مهم به چشم یک فرصت نگریسته و شاهد رویش مجدد آن در دامنه‌های الوند باشیم که بی شک ناجی آب و مایه برکت مردمان این دیار است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: