صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه


شادی و نشاط لازمه زندگی و عاملی برای ارتقای مادی و معنوی انسان است. در آموزه‌های دین اسلام به ایجاد شادی و ضرورت وجود آن در زندگی فردی و اجتماعی تأکید شده است.
شادمانی و نشاط اجتماعی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی است که با مردم و زندگی فردی و اجتماعی ارتباطی مستقیم دارد. جامعه‌ای که برخوردار از نشاط اجتماعی است همبستگی، همدلی، تعلقات و تأملات اجتماعی مناسب، رضایت از زندگی دارد و این برخورداری، سلامت روانی و اجتماعی مردم یک جامعه را در برداشته و از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری و جلوگیری می‌کند.
در جامعه‌ای که شادی و نشاط عمومی برای همگان وجود دارد، استعدادها شکوفا شده و نگرش‌های مثبت، حس خوشبختی، اعتماد متقابل و تعهد شکل می‌گیرد.
نشاط اجتماعی در جوامع مختلف بنابر فرهنگ و آداب و رسوم هر جامعه متفاوت است و از جمله عواملی که بر کاهش و افزایش آن مؤثر هستند می‌توان به مقبولیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، کاستی‌ها و نواقص موجود در جامعه، همبستگی، پایبندی به اعتقادات دینی، محرومیت‌های اجتماعی، اقتصاد و معیشت و امید به آینده اشاره کرد.
این عوامل که در قالب سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی تعریف می‌شوند و به دلیل اینکه نشاط اجتماعی ارتباط مستقیمی با مردم و زندگی فردی و اجتماعی آنان دارد، باید عوامل مؤثر در افزایش شادی و نشاط اجتماعی را متناسب با فرهنگ خود شناسایی کرده و راهکارهای مناسب، خلاق و نوآور در این حوزه ارائه و برای گسترش آن در جامعه تلاش شود.
حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در این‌باره می‌گوید: طرح‌هایی که در حوزه شور و نشاط جامعه تدوین می‌شود، از نوآوری و ابتکار برخوردار باشد.
از سوی دیگر نشاط اجتماعی به دلیل اینکه موتور محرک توسعه پایدار نیز هست، از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده و به ترمیم سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور می‌انجامد.
یکی از راهکارهای ایجاد نشاط اجتماعی استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی است. همانطور که ذکر شد، شادی و نشاط با زندگی فردی و اجتماعی مردم ارتباط مستقیم دارد و بر همین اساس زمانی که تحقیقات و بررسی‌های لازم در این حوزه در بین مردم انجام شده و مشخص شود که تعریف گروه‌های سنی مختلف در جامعه از شادی و نشاط اجتماعی چیست، دستیابی به هدف که همان افزایش شور و شادی و نشاط اجتماعی است و ارائه راهکارهای مناسب و به روز و کارآمد، شدنی خواهد بود.
یکی از طرح‌های پیشنهادی در حوزه نشاط اجتماعی، طرحی با عنوان «شادمانه» است که توسط گروهی از فعالان اجتماعی و انجمن‌های مردم‌نهاد تهیه شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به طرح عملیاتی شادمانه با هدف افزایش شور و نشاط اجتماعی، می‌گوید: این طرح که به همت گروهی از فعالان اجتماعی طراحی شده، بر پایه سبک زندگی ایرانی- اسلامی تهیه شده است.
مسعود ویژه بیان می‌کند: این طرح حاصل زحمات مجموعه‌ای مردم‌نهاد است و بر پایه و اساس شادی حلال و مطابق با مصادیق فرهنگی و اسلامی کشور تهیه شده است. برای تهیه طرح شادمانه وضعیت کشورهای مختلف در حوزه کارکردهای شور و نشاط اجتماعی بررسی شده و در نهایت طرحی مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی آماده شده که جنبه اجتماعی و عملی دارد.
وی می‌افزاید: این طرح به مناسبت‌های مختلف فرهنگی مانند برگزاری جشن‌های دهه فجر، روز زن و... در سه مرحله اجرایی می‌شود که مرحله نخست آن در زمستان 1401 اجرا خواهد شد و مرحله دوم در سال آینده و مرحله سوم سال 1403 عملیاتی می‌شود.
فعال فرهنگی و مجری طرح شادمانه با بیان اینکه تحقیق و پژوهش این طرح از سال 94 آغاز شده است، می‌گوید: در این طرح آسیب‌های اجتماعی بررسی و پس از تحقیقات انجام شده، راهکارهای عملی برای ایجاد شادی واقعی در جامعه که منجر به افزایش شور و نشاط اجتماعی شود، پیشنهاد شده است.
مهدی مجیدی بیان می‌کند: در این طرح تلاش بر این بوده که شادی‌ها جنبه انحرافی نداشته باشد و مطابق با فرهنگ و آیین ایرانی- اسلامی کشور باشد و به همین دلیل با بررسی بازی‌های بومی و ملی و باستانی، راهکارهایی برای احیاء و تقویت نشاط بر پایه گذشته ایران پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به اهداف این طرح مانند افزایش شور و نشاط اجتماعی، تقویت و احیای آداب و رسوم مذهبی و ملی و محلی، مقابله با تهاجم فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ادامه می‌دهد: اجرای نمایش‌های طنز، بازی و سرگرمی، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، برگزاری جشنواره‌ها و جنگ‌های شادی و تزئینات شهری از جمله مصادیق نشاط و شور اجتماعی است.
پدیده‌های اجتماعی که به کنش جمعی منجر می‌شوند مانند برگزاری جشن‌های ملی، میهنی و مذهبی و انجام جمعی مناسک دینی که روشمند و قاعده‌مند هستند، در افزایش شادی و نشاط اجتماعی، کاهش تنش‌ها و کشمکش‌های اجتماعی، تضعیف تفاوت‌های طبقات اجتماعی تأثیر‌گذار بوده و از عوامل اصلی انسجام و وفاق اجتماعی می‌شوند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: