صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: نشست مشترک همکاری و تبادل نظر پیرامون چالش‌های اقتصادی فعلی استان همدان و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه اقتصادی و رفع موانع با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، علی اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، دبیر و اعضای هیأت نمایندگان اتاق همدان و مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
به گزارش هگمتانه، بیان اصلی‌ترین مزیت‌ها و استعدادهای سرزمینی استان، بررسی اهداف بنیادین سند آمایش و بررسی بیانیه چشم انداز سرزمینی استان در افق 1418 از جمله مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران: اجرای طرح توسعه منطقه‌ای یک خیزش جدی در توسعه کشور رقم خواهد زد
رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست با بیان اینکه از دو سال پیش بررسی چگونگی توسعه مناطقی که در یک روند قابل توجه به سمت توسعه رفتند را آغاز کردیم، عنوان کرد: در این بررسی‌ها مشخص شد تقسیم بندی کشورها به صورت منطقه‌ای بر اساس یکسری شاخص‌ها مد نظر بوده است.
غلامحسین شافعی با بیان اینکه باید در برنامه هفتم توسعه کشور به این موضوع توجه شود و توسعه منطقه‌ای مد نظر قرار گیرد، گفت: بی تردید مسؤولان استانی باید با جدیت حامی فعالان بخش خصوصی باشند تا رشد اقتصادی را در منطقه شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه دولت در هر منطقه باید بر اساس مطالعات انجام شده با مشارکت مردم یکسری هلدینگ‌ها را تاسیس و بر اساس استعداد استان‌ها خصوصی سازی آنها را مدنظر قرار دهد، گفت: با توجه به امکانات شناسایی شده در همدان می‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.
شافعی با بیان اینکه می‌توان در استان‌های مرزی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای منطقه تشکیل داد، گفت: با توجه به امکانات موجود کشور در همه استان‌ها پیاده کردن طرح توسعه منطقه‌ای یک خیزش جدی در توسعه کشور را رقم خواهد زد.
وی با بیان اینکه توجه به این مطالعات کشور را از نظر اقتصادی دگرگون خواهد کرد، گفت: آنچه تاکنون اجرا شده مبنای مطالعاتی دقیق نداشته در حالی که داشته‌های تمام استان‌ها نیازمند مطالعه دقیق است تا اولویت‌های اقتصادی آنها مشخص شود.
وی با بیان اینکه باید کارها را بر اساس مطالعه انجام داد تا با مشکل مواجه نشویم وگرنه چرا باید پس از تلاش‌های بسیار در شهرک‌های صنعتی واحدی تولیدی راه‌اندازی و پس از دوسال راکد شود، گفت: در استان‌ها برای توسعه صنایع کوچک و متوسط تلاش می‌کنیم اما اگر مطالعات لازم صورت نگیرد اقدامات انجام شده به مانند متولد شدن فرزندانی است که بدون مادر در خیابان رها شده اند.
شافعی با بیان اینکه کشور می‌تواند با رویکرد جدید در مسائل اقتصادی مشکلات را حل کند، گفت: باید در توسعه همه جانبه اولویت‌ها تعیین شود.
استاندار همدان: ضرورت میدان داری بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه کشور
علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت میدان دادن به بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: اولویت استان همدان در برنامه هفتم توسعه حوزه گردشگری، فراوری معادن و البته کشاورزی کم آب ‌بر خواهد بود.
وی با بیان اینکه باید در تدوین برنامه‌ها واقعیت‌ها را در نظر بگیریم، گفت: زمانی همدان استانی کشاورزی بود چراکه آن زمان به فاصله 5 تا 6 متر کندن زمین و حفر چاه به آب می‌رسیدیم اما امروز همدان برای تأمین آب شرب هم باید به استان‌های مجاور برود و در چالش جدی آب هستیم به طوری که دیگر آبی برای کشاورزی باقی نمانده است.
علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه رویکرد ما در تدوین برنامه هفتم حرکت به سمت مزایای نسبی است، گفت: وقتی در تأمین آب شرب مشکل داریم بی تردید نباید به سمت کشاورزی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در استان همدان مصرف آب کشاورزی به خصوص کشت محصولات آب بر بیش از 80 درصد منابع آب زیرزمینی را مصرف می‌کند، گفت: یک پنجم سیب زمینی کشور در همدان تولید می‌شود در حالی که میزان مصرف آب برای تولید سیب زمینی بالاست و باید برنامه‌ریزی به نحوی باشد تا محصولات به صورت سازمان یافته به سمت تولیدات کم آب برود.
استاندار همدان اولویت اول اقتصاد استان همدان را گردشگری دانست و با بیان اینکه 1800 اثر تاریخی و گردشگری در استان همدان وجود دارد.
وی بیان کرد: غار علیصدر در کشور بی‌نظیر است و امتیازی است که نصیب استان همدان شده است.
رئیس اتاق همدان: لزوم بازنگری در طرح آمایش سرزمین همدان
رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز با بیان اینکه طرح آمایش همدان توسط دانش پژوهان دانشگاه اصفهان انجام شد اما ارتباط گیری این گروه با مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان همدان ضعیف بود، گفت: ایرادات طرح آمایش استان همدان به نمایندگان مردم استان همدان در مجلس اعلام شد چراکه ضرورت توجه به مواردی از آن بیش از پیش احساس می‌شد.
علی اصغر زبردست خواستار بازنگری در طرح آمایش سرزمین همدان شد و گفت: دوسال از تدوین سند گذشته اما هنوز شاهد اجرای این سند نیستیم.
وی محور توسعه استان همدان را توجه به بحث گردشگری و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی دانست و با بیان اینکه در بخش صنعت به لحاظ مشکل آب نمی‌توان صنایع آب بر را در استان همدان مستقر کرد، گفت: ملایر تولید کننده کشمش است و باید صنایع مورد نیاز این بخش را در این شهرستان مستقر کنیم.
رئیس اتاق همدان با بیان اینکه تولید سیب زمینی در شهرستان بهار قابل توجه و فرآوری این محصول اندک است، گفت: طرح پایش ملی محیط کسب و کار باید با جدیت مد نظر قرار گیرد.
 نایب‌رئیس اتاق ایران: نشست‌های شورای گفتگو راهگشا در شرایط فعلی فعالین اقتصادی
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این نشست مشکلات امروز را منوط به فقدان سرمایه‌گذاری دانست و گفت: علی‌رغم همه ظرفیت‌های موجود، استان همدان نتوانسته به توسعه برسد چون شاهد کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در کل کشور هستیم و این استان هم از سایر مناطق کشور مستثنی نیست.
او پیشنهاد داد: بی تردید بهره گیری از ظرفیت‌های عمده سلسله نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: برای رسیدن به توسعه باید سرمایه‌گذاری اتفاق افتد و در این راستا استفاده از ظرفیت سرمایه‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند، امکان‌پذیر است. از طرفی باید فرصت‌ها و پروژه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری را معرفی کرده و به هم‌رسانی لازم را بین این پروژ‌ه‌ها و هلدینگ‌های بزرگ که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، برقرار کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان: همدان باید در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه جایگاه مناسبی داشته باشد و احکام برنامه مشکلات صنعتی استان را حل کند
محمد مهدی مفتح رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه اتاق ایران با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوب و نزدیکی دارد و از توان علمی و تجربیات اتاق استفاده می‌شود، گفت: اقتصاد را نمی‌توان با قانون اداره کرد و با امر و نهی کارها پیش نخواهد رفت چرا که اقتصاد زبان خاص خود را دارد.
مفتح با بیان اینکه اقتصاد با منطق اقتصادی خود پیش می‌رود افزود: کشورهایی که دستوری اداره می‌شوند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ندارند.
وی خاطرنشان کرد: باید مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را اصلاح کنیم.
مفتح به سند آمایش اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز مبنای لازم‌الاجرا بودن این سند برای نمایندگان مشخص نیست، گفت: نمی‌توان با سند آمایش استان همدان بیکاری را رفع کرد ضمن اینکه کشاورزی همدان در سطح پایین قرار دارد و مکانیزه و به روز نیست.
 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ: مجلس از ظرفیت‌های تعاملی اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی استفاده کند
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به اهمیت وجود اتاق ایران در اقتصاد ملی واقفیم و این اتاق باید نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند، گفت: متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌هایی که در اختیار بوده به درستی استفاده نکرده‌ایم.
فتح الله توسلی با بیان اینکه تحریم کشاورزی نیستیم اما نتوانسته ایم جایگاه خود را در دنیا به دست آوریم، گفت: در بخش بهداشت و درمان نیز ظرفیت بالایی داریم اما زیرساخت جذب گردشگر سلامت در کشور مهیا نیست.
وی با بیان اینکه بیمارستان‌های مرزی تجهیز نیستند و در تهران به عنوان پایتخت کشور نیز ظرفیت لازم برای پذیرش بیماران مهیا نشده است، گفت: در حوزه گردشگری و کشاورزی با شرایط جدیدی روبرو هستیم به طوری که ادامه فعالیت کشاورزی با شرایط فعلی ممکن نیست.ایجاد 15 فروچاله در اطراف نیروگاه مفتح همدان وضعیتی ایجاد کرده که سرمایه‌گذار برای احداث گلخانه در این منطقه ریسک نمی‌پذیرد.
 نماینده مردم رزن: بروکراسی پیچیده اداری جذب سرمایه‌گذار در استان‌ها را با مشکل مواجه کرده
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بروکراسی پیچیده اداری جذب سرمایه‌گذار در استان‌ها را با مشکل مواجه کرده و تا زمانی که این بروکراسی حل نشود توسعه دست یافتنی نخواهد بود، گفت: نبود آمار مبتنی بر واقعیت در کشور یک مشکل اساسی است.
حسن لطفی با بیان اینکه معادن کشور به غارت می‌روند و خام فروشی مواد معدنی مشکل ساز شده است، گفت: در صنعت فولاد نیز مشکلات کم نیست و باید با حل این موارد سرمایه‌گذاران را به حضور در کشور و استان‌های منطقه ترغیب کرد.
 نماینده مردم ملایر: زیرساخت‌ها برای حرکت در مسیر توسعه مهیا نیست
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه باید روابط اتاق بازرگانی و مجمع نمایندگان بیشتر شود، گفت: سرمایه‌گذاری و توسعه در هم تنیدگی دارند و تا زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نگیرد شاهد توسعه نخواهیم بود.
طبق اظهارات احد آزادیخواه در حال حاضر زیرساخت‌ها برای آنچه در مسیر توسعه لازم است، مهیا نیست، پس قبل از هر اقدامی باید ریشه‌ها و پایه را برای حرکت در مسیر توسعه آماده کنیم.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه دولت باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کند، گفت: کشاورزی فراسرزمینی باید مورد توجه باشد ضمن اینکه در تولید محصولات کشاورزی پیوست کشاورزی را نیز مدنظر قرار دهیم.
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس:جمع‌بندی و رای گیری برنامه هفتم توسعه در مجلس در دستورکار است
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس نیز با بیان اینکه مهمترین کار در همدان خدمات است به نحوی که بتواند هفت استان و کشور‌های همسایه را به لحاظ خدماتی پوشش دهد، گفت: همدان در زمینه پزشکی محل رجوع است ضمن اینکه در زمینه پرورش دانشجو نیز فعال ظاهر شده است. وی با بیان اینکه خدمات با صبغه کشاورزی به نحوی که صنایع دستی کنار آن باشد و گردشگری مورد توجه قرار گیرد مدنظر خواهد بود، گفت: در گردشگری ارتباطات حرف اول را می‌زند ضمن اینکه در استان همدان یک هزار و 800 اثر تاریخی داریم که بیانگر دیرینه تاریخی این منطقه است.
حاجی بابایی به موضوع فناوری برتر در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در این خصوص پایلوت هستیم و در سفر رئیس جمهور به استان همدان یک هزار هکتار زمین برای این منظور لحاظ خواهد شد،گفت: همدان به لحاظ ظرفیت‌ها معدل خوبی دارد به نحوی که شاید استانی در تک موضوع برتر باشد ولی همدان در کشاورزی، خدماتی و مواردی از این دست معدل خوبی را به خود اختصاص داده است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارها باید توسط بخش خصوصی انجام شود مگر اینکه بخش خصوصی در جایی توان انجام نداشته باشد و دولت وارد کار شود، گفت: جمع‌بندی و رای گیری برنامه هفتم توسعه در مجلس در دستورکار است.
نماینده اسدآباد در مجلس: برنامه‌ها نباید بر اساس سلیقه اجرا شوند
کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس نیز در این نشست اجرای سلیقه‌ای برنامه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و بی‌توجهی به عدالت در روند اجرای برنامه‌ها را یک نقطه ضعف جدی دانست که باید برای آن راهکار ارائه داد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در جمع‌بندی این نشست از اتاق همدان خواست تا پیگیر موضوع باشد و اطلاعات لازم را درباره استان تهیه کند تا نشستی با حضور جمعی از سرمایه‌گذاران به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان، برگزار شود.
او اولویت‌بندی، ظرفیت‌سنجی و مکان‌یابی را از لازمه‌های اقدامات اقتصادی برشمرد و گفت: برای رسیدن به نتیجه باید طبق اولویت‌بندی‌ها حرکت کنیم. در این مسیر شناخت ظرفیت‌ها و تعیین مکان مناسب برای اجرای هر طرح ضرورت دارد.
به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، اتاق ایران در سال‌های اخیر، با تأکید بر لزوم تدوین سازوکاری برای توسعه منطقه‌ای در کشور، مطالعه‌ای را با توجه به تجربه کشورهایی که توانستند مسیر توسعه‌یافتگی را طی کنند، انجام داده و نتیجه آن را در اختیار دولت وقت قرار داده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: