صفحه 1 : صفحه اول صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۴
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۷

امروز: ۴ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 23

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر*: مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با دعوت همه مردم برای پیوستن به پویش «آجر به آجر»، گفت: در حال حاضر 49 پروژه خیری و مشارکتی با 388 کلاس درس و اعتباری افزون بر 583636 میلیون ریال در استان همدان به همت و سخاوت خیرین مدرسه ساز در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمد حسین مرادی مدیر کل نوسازی مدارس استان، در گفتگویی با تأکید بر مشارکت مردم در امر مقدس مدرسه سازی، اظهار کرد: درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 در زیر نظام « تأمین فضا، تجهیزات و فناوری » بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و نیز کمک‌های مردمی تأکید شده است.

وی با اعلام اینکه برای اجرای پروژه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و تربیتی و رفع کمبودهای فضاهای آموزشی در سطح شهرها و روستاهای استان اعتبارات ابلاغی دولتی کافی نیست، تصریح کرد: خیرین مدرسه ساز نیازهای آموزش و پرورش کشور را به درستی درک کرده و با حرکت باورمند خویش ضمن فرهنگ سازی و اشاعه سنت ارزشمند کار حسنه و راه مقدس مدرسه سازی را انتخاب کرده‌اند.

 

ساخت 1920کلاس درس توسط مجمع خیرین استان

مرادی در ادامه سخنانش اضافه کرد: از سال 77 هم راستا با کشور، در استان همدان نیز مجمع خیرین مدرسه ساز رسما تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد که خیرین طی 22 سال همراهی تا کنون 1920 کلاس درس را در قالب 320 پروژه با زیربنای حدود 250 هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش داده اند.

وی تأمین 33 درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین مدرسه ساز را افتخاری بزرگ عنوان کرد و اظهار کرد: جای جای استان نشان از حضور مردان و زنانی دارد که با ایثار مال و اشاعه فرهنگ نیکوکاری از مدرسه سازی حمایت کرده اند.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اینکه اهمیت مدرسه به عنوان کانون رشد و تعالی و بالندگی بعد از خانواده مطرح است، عنوان کرد: اما مدرسه اولین نهاد اجتماعی و مهم‌ترین رکن در تربیت اجتماعی فرزندانمان است، از این روی مشارکت همه مردم را می‌طلبد، چراکه همه ما وامدار مدرسه هستیم و از مدرسه بر آمده ایم.

مرادی ضمن اشاره به اینکه بر اساس ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است معادل کمک‌های تحقق یافته سال قبل خیرین مدرسه ساز، اعتبار لازم را برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام مدارس در بودجه سنواتی خود پیش‌بینی کند، گفت: سهم اعتباری دولت در مشارکت برای مدرسه سازی 70 درصد در نقاط روستایی و 50 درصد در نقاط شهری است، به این معنی که مشارکت خیرین در تکمیل پروژه‌های دولتی به میزان 30% (در مدارس روستایی) موجب نامگذاری مدرسه تکمیل شده با نظر خیّر خواهد بود.

پویش ملّی آجر به آجر

مرادی در قسمت دیگر از سخنانش ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی طرح «آجر به آجر» را پس از تصویب توسط وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ کرده است.

وی در همین خصوص ابراز کرد: گسترش مشارکت خرد مردمی در امر مدرسه سازی در واقع مهم‌ترین راهبرد این طرح است، زیرا بسیاری از مردم مشارکت در امر مدرسه سازی را امری دور از ذهن برای خود تلقی می‌کنند، چرا که کمک به مدرسه سازی را معادل اهدای مبالغ خارج از توان خود می‌دانند و لذا در این طرح همان گونه که از نامش پیداست در آن، آجر به عنوان کوچکترین نماد کمک در نظر گرفته شده و به ترویج این موضوع می‌پردازد که حتی با یک آجر هم می‌توان به مدرسه سازی کمک کرد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: مدرسه سازی بیش از آنکه یک حرکت اقتصادی تلقی شود یک پدیده و جریان فرهنگی ست که فضای جامعه را عطرآگین می‌کند.

 

رونمایی از سامانه«مهر»

مرادی با بیان این مطلب که همسو با اهداف پویش ملی آجربه آجر، سامانه مهر مدرسه در 21 خرداد ماه سال 99 مصادف با اولین سالگرد درگذشت خیر فقید و پدر مدرسه سازی ایران، زنده یاد دکتر محمد رضا حافظی، مؤسس و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور رونمایی شد، گفت: در این طرح با مدد مردم و کمک‌های خرد و توسعه فرهنگ مشارکت مدرسه ساخت و با تعلق خاطر به وطن ( به ویژه افراد خارج از کشور ) یا نوستالژی دوران کودکی و تحصیل در مدارس قدیمی که همه از آن خاطره‌ها داریم می‌توان به مدارسی که در آن درس خوانده ایم کمک کنیم، و از طریق سامانه مهر از وضعیت مدرسه و نحوه کمک به آن مطلع شویم.

مرادی در همین خصوص افزود: با ورود به سامانه مهر مدرسه همچنین این امکان وجود دارد که شخص پروژه‌ای انتخاب کند و بلافاصله وارد درگاه پرداخت شده و هر میزان آجر را خریداری کرده و مشارکت کند.

وی در ادامه گفت: با هر میزان جذب کمک‌های خیری و مردمی به همان اندازه دولت نیز از محل اعتبارات ملی، برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیری اعتبار لحاظ می‌کند، بنابراین هر قدر کمک بیشتری از سوی خیرین مدرسه ساز جذب شود اعتباری معادل آن از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور برای استان منظور می‌شود.

وی یکی از راهبردهای اصلی در پویش ملی آجر به آجر را استفاده از ظرفیت خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و سایر نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم نهاد و داوطلبان فعال در امر مدرسه سازی عنوان کرد و گفت: در همین راستا تفاهم نامه همکاری با نهادهای مختلفی از جمله، سازمان نظام مهندسی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، بانک کشاورزی، سازمان صداو سیما و... منعقد شده تا از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای استان برای امر مقدس مدرسه سازی بهره بگیریم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان اظهار کرد: هم اکنون 49 پروژه خیری و مشارکتی با 388 کلاس درس و اعتباری افزون بر 583636 میلیون ریال در استان همدان به همت و سخاوت خیرین مدرسه ساز در دست اجرا است.

 

پویش آجر به آجر در ماه محرم؛مهر را با محرم آغاز کنیم.

آیت ا... حبیب ا...شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با انعقاد تفاهم نامه همکاری در امر مقدس مدرسه سازی به پویش ملی آجر به آجر پیوست.

از آثار خیر این تفاهم نامه این بود که امام جمعه همدان از مردم دعوت کرد تا زکات خود را در محل زندگی و کار خودشان و بهبود وضعیت فضای آموزشی و مدرسه سازی صرف کنند.

همچنین در پویش ماه محرم با هدف اختصاص نذورات مردم در این ایام به مدرسه سازی (به دلیل بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم عزاداری گسترده و حفظ سلامت مردم) مقرر شده است که هزینه نذورات مردم به احداث یک مدرسه در منطقه محروم روستایی اختصاص یابد.

مشارکت خیرین مدرسه ساز، با انگیزه‌های مذهبی، انگیزه‌های انسان دوستانه، باقی گذاشتن نام نیک، مشارکت در یک عمل خیر و یا مشارکت در یک حرکت اجتماعی و تقبل مسؤولیت اجتماعی در قبال مدرسه، اثرات پایدار وخیر ماندگاری را برای استان به ارمغان آورده است.

 

تحویل 144کلاس درس همزمان با آغاز سال تحصیلی

اداره کل نوسازی مدارس استان همدان در سال جاری و تا آغاز سال تحصیلی 99-1400 تعداد19 پروژه با 144 کلاس درس و اتاق با زیربنای16 هزار و 560 مترمربع و اعتباری بیش از 32 میلیاردو 970 میلیون تومان تحویل جامعه فرهنگی استان می‌کند و تا پایان سال جمع پروژه‌های تحویلی اداره کل نوسازی مدارس استان همدان به 29 پروژه با 226 کلاس درس و اتاق با زیربنای 23 هزار و 893 مترمربع و اعتباری معادل 59 میلیاردو 600 میلیون تومان خواهد رسید تا به ادارات آموزش و پرورش استان تحویل داده شود.

 

استانداردسازی سامانه گرمایشی یک هزار و 436 مدرسه

شایان ذکر است از ابتدای تأمین اعتبار در راستای استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس (از سال92 تا کنون) این اداره کل ضمن جمع آوری کامل تمامی بخاری‌های نفتی از سطح مدارس استان از دورترین روستاها تا مراکز شهرها تعداد یک هزار و 436 مدرسه با 6 هزار و 861 کلاس درس را استاندارد سازی سامانه گرمایشی انجام داده است.

 

تخصیص 132 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 245پروژه استان

در حال حاضر این اداره کل با تعداد79 نفر نیروی تخصصی تعداد 245 پروژه را در سطح استان در دست اجرا دارد که برای اجرای این پروژه‌ها از محل‌های مختلف اعتباری اعم از ملی، خیری,ملی تخریب و بازسازی,استاندارد سازی سامانه گرمایشی, استانی, بنیاد برکت و خیرین مدرسه ساز مبلغ 132 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: