۳
بهمن
۱۴۰۳
شماره
۵۸۱۴
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: استاد گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به ماندگاری کوتاه گردشگران در همدان، بیان کرد: همدان نیازمند سند جامع گردشگری است.
به گزارش هگمتانه، حسین سجادزاده بیان کرد: با وجود اینکه همدان با دارا بودن جاذبههای تاریخی متنوع و ثبت آثار جهانی، به عنوان یک شهر گردشگری همیشه شناخته میشود، هنوز نتوانسته مقصد گردشگری قرار گیرد و جزء استانهایی است که حتی به عنوان مقصد گردشگری در ایران هم شناخته نمیشود، چون مدت ماندگاری گردشگر در همدان خیلی کوتاه است و پس از بازدید غار علیصدر و گنجنامه، همدان را ترک میکنند.
وی با تأکید بر اینکه زنجیرههای متنوع گردشگری در همدان تعریف نشده، افزود: محور توسعه این استان طبق برنامه آمایش سرزمینی، کشاورزی است و خودش نیز یک شهر گردشگری است، الگوهای متنوع گردشگری همچون گردشگری روستایی؛ عشایری و کشاورزی در آن برنامهریزی نشده است.
به گفته وی؛ عناصر و محورهای گردشگری پراکندهاند و یک برنامه منسجمی در این زمینه تنظیم نشده که مجموعه گردشگری را به هم اتصال دهد، از سوی دیگر فضاهای اقامتی مناسب، استاندارد و به روز برای گردشگران نداریم، به خصوص اینکه بافتهای تاریخی در داخل شهرها داریم و با وجود خانهها و کاروانسراهای زیبا، میتواند تبدیل به فضاهای اقامتی و اقامتگاههای بومگردی شود.
استاد گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان ضعف زیرساختی در حوزه حمل و نقل را دلیل دیگر نبود گردشگری چهارفصل در این استان دانست و تأکید کرد: اگر همدان میخواهد به عنوان یک شهر گردشگری شناخته شود، نظام حمل و نقل ریلی، پروازهای هوایی و جادههای مطلوب از عوامل مؤثر در این حوزه است، این در حالی است که ورودیهای همدان به اندازهای دچار آسیب و مشکل است که برای تردد عادی با انبوهی از ترافیک مواجهایم و به عنوان یک کلان شهر بدون کمربند عبوری است.
سجادزاده با بیان اینکه مراکز اقامتی همدان فقط به چند هتل ختم شده و مراکز تفریحی و رفاهی که بتواند نیاز گردشگران را برای انواع تفریحات برطرف کند، وجود ندارد، ادامه داد: سالهاست میگوییم عباس آباد و غار علیصدر، اکنون نیاز به مراکز تفریحی جدید در استان و شهر همدان به شدت احساس میشود.
وی چالش دیگر گردشگری چهارفصل را نبود برنامه جامع گردشگری در استان دانست و گفت: هنوز یک راهبرد و سند جامع گردشگری در استان نداریم، در کنار آن بازاریابی و تبلیغات حرفهای وجود ندارد و در سطح ملی و بینالمللی نتوانستهام جایگاه خاصی برای تبلیغات حرفهای گردشگری داشته باشیم.
این استاد دانشگاه همدان با بیان اینکه هنوز برای تپه جهانی هگمتانه و شهر جهانی سفال برندسازی نکردیم و بازاریابی حرفهای نداریم، اظهار کرد: در استانهایی مثل یزد و اصفهان مکانهای گردشگری به صورت زنجیرهای دیده میشود، اما در همدان زنجیروار و پیوسته معرفی نمیشود، امکانات خاصی برای گردشگری زمستانی نداریم، دسترسی جادهها و زیرساختها مشکل دارد، پیست اسکی همچنان مشکل دارد که امسال با راهاندازی کمپین و پیگیری استاندار همدان بازگشایی شد.
به نقل از ایرنا، سجادزاده با تأکید بر اینکه گردشگری باید همراه با رویدادهای فرهنگی و اجتماعی باشد، افزود: جشنوارههای زیادی میتواند در فصول مختلف برگزار شود، اما این رویدادها در همدان مدیریت نمیشود و تورهای طبیعت گردی، ورزشی و تاریخ گردی هم متنوع نیستند و برنامه قوی ندارند.