صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۱۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۳

امروز: ۱۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 30

عناوین صفحه

 فرودگاه بین المللی همدان با داشتن بلندترین برج مراقبت فرودگاه‌های کشور و امکان فرود و پرواز هواپیماهای پهن پیکر، ظرفیت مغفول بسیار ارزشمندی در غرب کشور محسوب می‌شود که مسوولان استانی تلاش دارند تا امسال آنرا دوباره فعال کرده و در خدمت مسافران قرار دهند.
به گزارش ایرنا، حمل و نقل هوایی امروزه به عنوان شاه کلید توسعه در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه گردشگری و اقتصادی محسوب می شود چرا که استفاده مناسب از زمان برای بسیاری از گردشگران از اهمیت زیادی برخوردار است و گردشگران معتقد هستند نباید طلایی‌ترین لحظات زندگی خود را در بین مسیر مبدا تا مقصد تلف کنند.
استان همدان نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار، همه ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود کشانده است و وجود فرودگاه و راه‌آهن که از زیر ساخت های اصلی است می تواند موجب رشد و توسعه صنعت توریسم در استان شود.
همه گیری کرونا در سال‌های گذشته تاثیر بسیار زیادی در تعطیلی فرودگاه همدان داشت به طوری که پروازهای مسیر همدان-مشهد و همدان-کیش را به طور کامل لغو کرد.
در اواخر سال ۱۴۰۰ و با پیگیری های انجام شده با برقراری پرواز دوطرفه همدان-مشهد مدتی شاهد فعالیت دوباره فرودگاه همدان بودیم که بدلایل مختلف از جمله شرایط کرونایی و کم بودن مسافران این وضعیت پایدار باقی نماند.
با این حال امروز فعال شدن فرودگاه همدان یک مطالبه عمومی جدی است که نه تنها شهروندان همدان بلکه سایر شهروندان استان و حتی شهرهای استان های همسایه خواستار آن هستند و مسوولان استانی از استاندار و معاونین اقتصادی و عمرانی گرفته تا نمایندگان همدان در مجلس و دیگر مدیران میانی نیز همه توان و ظرفیت خود برای تحقق این مهم به کار گرفته اند.
فرودگاه همدان با داشتن بلندترین برج مراقبت فرودگاه‌های کشور و امکان فرود و پرواز هواپیماهای پهن پیکر، ظرفیت مغفولیست که هر از چندگاهی صحبت‌هایی در رابطه با فعال شدن آن مطرح شده که به مرحله عملیاتی نرسیده است اما این بار ظاهرا عزم مسوولان استانی جزم شده تا این فرودگاه دوباره فعال شده و در خدمت مردم همدان و سایر هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد.
اگرچه ورود قطار به همدان شرایط اقتصادی و گردشگری را به طور حتم بهتر کرده اما در این بین حمل و نقل هوایی جایگاه خود را دارد چراکه این استان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همه ساله میزبانی برنامه های زیادی در سطح ملی و بین المللی است.
مسوولان استانی پیش از این با اختصاص اعتبار برای فرودگاه همدان در سال های اخیر امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر را فراهم کردند و اکنون این فرودگاه با توجه به جایگاه منحصر به فرد خود یکی از مهمترین فرودگاه های غرب کشور به شمار می رود و در عین حال با هشت دهه قدمت یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران محسوب می شود.
این فرودگاه بین المللی با تلاش و پیگیری مسوولان استانی در پی فعال شدن برای انجام پروازهای داخلی و خارجی از جمله پروازهای عتبات عالیات و حج تمتع است، البته در سال گذشته نیز پرواز حجاج همدانی و کردستانی از این فرودگاه انجام شد.
بر اساس آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۸۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام و ۳۰ هزار و ۲۲ نفر مسافر و ۲۸۲ تُن بار از طریق آن جابه جا شد، آماری که نشان می دهد در صورت فعال سازی دوباره این فرودگاه و برنامه ریزی مناسب می توان از ظرفیت آن برای جابه جایی مسافر و کالا بهره برد.
مدیر فرودگاه همدان می‌گوید بر اساس اقدامات صورت گرفته برنامه ریزی شده است تا در صورت استقبال مسافران، پروازهایی در مسیر همدان-کیش و همدان-مشهد برقرار شود.
علی اصغر جهانگیری معز گفت: پیش از همه گیری بیماری کرونا، پروازهای مسیر همدان-کیش و همدان-مشهد در برخی از روزهای سال برقرار می شد که با همه گیری کرونا پروازها متوقف شد.
جهانگیری معز گفت: تعداد هواپیمای ناوگان هوایی کشور محدود است و این موضوع در توقف پروازهای فرودگاه همدان بی تاثیر نبوده است.
وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی در برخی از روزهای سال که تعداد مسافران افزایش می یابد سرویس دهی می دهند و به محض کم شدن مسافر به دنبال بهانه‌ای برای متوقف کردن پروازها هستند، این موضوع فقط مختص فرودگاه همدان نیست و همه فرودگاه های هم تیپ همدان با این مشکل موجه هستند.
مدیر فرودگاه همدان افزود: فرودگاه همدان از همه لحاظ تکمیل و دارای تجهیزات به روز و پیشرفته هواپیمایی است و بلندترین برج مراقبت فرودگاه های کشور با ارتفاع ۵۲ متر در این فرودگاه قرار دارد.
وی تاکید کرد: زیرساخت‌های سخت افزاری این فرودگاه مناسب است و قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را دارد.
جهانگیری‌معز با اشاره با اینکه پروازهای حج تمتع پارسال با بهره‌گیری از هواپیماهای پهن پیکر بدون هیچگونه مشکلی از طریق فرودگاه همدان انجام شد، گفت: امکانات خوب این فرودگاه باعث شد حاجیان استان های همدان و کردستان سال گذشته از طریق این فرودگاه به سرزمین وحی اعزام شوند.
وی بیان کرد: ترمینال این فرودگاه تجهیزات مناسبی دارد و مسافران زیادی می توانند از طریق این ترمینال جا به جا شوند؛ فضای پارکینگ این فرودگاه مناسب و زمینه‌های انجام پروازهای متوالی در این فرودگاه فراهم است.
مدیر فرودگاه همدان تاکید کرد: بر اساس اقدامات صورت گرفته، برنامه ریزی شده است پروازهای این فرودگاه در چند مسیر برقرار شود و ما پیگیر برقراری پروازهای فرودگاه هستیم و تلاش داریم به زودی پروازها برقرار شود.
وی تاکید کرد: همه مسوولان و مجموعه های استان همدان برای رونق پروازهای فرودگاه متحد شده اند و ایجاد یک ایرلاین اختصاصی، مهم ترین راهکار برای ثبات پروازهای این فرودگاه در شرایط کنونی است.
جهانگیری معز خاطرنشان کرد: شرایط فرودگاه همدان به گونه ای است که راه اندازی یک ایرلاین هوایی بسیاری از مشکلات پروازی آن را حل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با راه اندازی ایرلاین هوایی یک هواپیما در فرودگاه همدان مستقر می شود و به مسافران خدمات ارائه می‌دهد، بیان کرد: راه اندازی ایرلاین علاوه بر خدمات دهی به مسافران استان، موجب می شود در زمانی که استقبال مسافران کم است هواپیمای اختصاصی استان، به سایر فرودگاه های کشور خدمات دهی کند.
وی تاکید کرد: بر اساس بررسی کارشناسان، بهترین مدل برای ثبات پروازهای فرودگاه همدان ایجاد یک ایرلاین اختصاصی است و با راه اندازی این ایرلاین دیگر شرکت های هواپیمایی به بهانه های مختلف نمی توانند پروازهای این فرودگاه را متوقف کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در نشست مشترکی که هفته گذشته به همراه نماینده و منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی داشتیم پیگیری های لازم برای برقراری پروازهای فرودگاه همدان انجام شد.
سید مجتبی حسینی افزود: جلسات مستمر در رابطه با این موضوع در حال برگزاری است و به دنبال آن نشست مشترکی با حضور شرکت های هواپیمایی در تهران داریم.
وی ادامه داد: استاندار همدان به همراه گروهی از نمایندگان و مسوولان مربوط به این موضوع تلاش دارند تا در اولین فرصت، پروازهای فرودگاه همدان برقرار شود.
حسینی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در نخستین مرحله سه پرواز در مسیرهای دوسویه همدان-تهران، همدان-مشهد و همدان-کیش راه اندازی شود.
وی خاطرنشان کرد: استاندار همدان در گذشته نیز تلاش بسیاری برای برقراری پروازهای فرودگاه همدان انجام داد و این پروازها در زمان های گوناگون در مدت کوتاهی برقرار شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: در سنوات گذسته به دلیل عدم استقبال و مقرون به صرفه نبودن پروازهای فرودگاه همدان متوقف شد اما حالا تلاش داریم موضوع را از همه جهات بررسی کنیم و با تدابیر صورت گرفته و آسیب شناسی قبلی به سمت فعال کردن فرودگاه پیش برویم.
وی تصریح کرد: در مجموع مذاکرات برای برقراری پروازهای فرودگاه همدان به خوبی پیش می رود و به محض نهایی شدن قرارداد و راه ‌اندازی فرودگاه شیوه برقراری پروازها اطلاع رسانی می‌شود.
چندی پیش نیز با موافقت استاندار همدان و در پی درخواست هیات سیاسی و تجاری جمهوری ازبکستان، تفاهم‌نامه‌ همکاری بین معاونان استانداری‌های همدان و بخارا امضا شد.
از مهم‌ترین توافق‌های انجام شده در راستای این تفاهم‌نامه‌ ۱۰ گانه، راه‌اندازی خط هوایی همدان - مشهد - بخارا با هفته‌ای یک پرواز است.
با توجه به موقعیت ارتباطی ویژه همدان در غرب کشور، پتانسیل های بالای این استان در بخش کشاورزی و گردشگری و افزایش میل گردشگران برای بازدید از جاذبه های دیار هگمتانه، فعال سازی فرودگاه این شهر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد و می تواند به توسعه و رونق گردشگری دیار الوند کمک کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: