صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت: حساسیت فصلی در بهار و تابستان یکی از مواردی است که افراد را درگیر خود می‌کند، سوزش چشم و گلو و عطسه و آبریزش بینی مشکلات بسیاری را برای افراد به‌وجود می‌آورد و طب ایرانی توصیه‌هایی را برای مقابله با آن دارد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، با فرارسیدن فصل بهار و باز شدن گل‌ها و سبز شدن درختان، افرادی دچار حساسیت فصلی مانند آبریزش بینی، اشک‌ریزش، سرفه، خارش گلو و.. می‌شوند که به دنبال راه‌ چاره‌ای برای فرار از این حساسیت هستند،
شاید شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که هر سال با فرارسیدن فصل بهار آلرژی و حساسیت به سراغ شما می‌آید، سرفه، خارش گلو، آب‌ریزش بینی، سردرد، اشک‌ریزش و.. می‌تواند شما را در این فصل زیبا کلافه کند و اجازه ندهد از زیبایی‌های فصل بهار لذت ببرید.
برخی‌ها هم به دنبال این هستید که به پزشک مراجعه کنید و از قرص‌ها و آمپول‌های ضد حساسیت که برای شما تجویز می‌شود استفاده کنید.
اما در این میان شاید شما از این غافل باشید که با یک اصلاح تغذیه یا به‌راحتی استفاده از دمنوش‌ و با نوشیدنی طبیعی یا حتی خوردن سبزی‌ها از این حساسیت رهایی یابید، طب سنتی که از دیرباز جایگاه خوبی را بین ایرانیان و از جمله همدانی‌ها داشته برای مقابله با حساسیت فصل بهار و داشتن بدنی سالم نسخه‌هایی را ارائه کرده است که آشنایی با آنها به طور قطع می‌تواند به شما برای درمان و مقابله با آلرژی فصل بهار کمک کند.
دکتر اعظم معیاری متخصص طب ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه در خصوص توصیه‌های طب ایرانی برای حساسیت و آلرژی فصل‌بهار اظهار کرد: آلرژی با حالت‌هایی چون سرماخوردگی، آب‌ریزش از چشم و بینی، قرمزی چشم و خارش و سوزش چشم، عطسه مکرر، سوزش گلو، سنگینی‌‌سر و سردرد همراه است و در برخی افراد که نسبت به گرده گل و گیاه حساسیت دارند، دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه در طب ایرانی برای هر فصلی مزاجی را قائل می‌شوند، عنوان کرد: برای فصل بهار مزاج معتدل و تری وجود دارد و برای تابستان مزاج گرم و خشک، و پاییز مزاج سرد و خشک و برای زمستان هم سرد و‌‌تر را در نظر می‌گیرد.
متخصص طب ایرانی ادامه داد: مزاج‌شناسی برای آن است که از غذاهایی استفاده کنیم که متناسب با مزاج فصول باشد.
معیاری بیان کرد: به عنوان مثال برای فصل گرما از نوشیدنی‌هایی که مزاج سرد دارند استفاده می‌شود از آن جمله شربت لیمو، شربت نارنج و یا شربت آلبالو است که متناسب با فصل بهار و تابستان است.
معیاری در ادامه اظهار کرد: همچین در فصل بهار و تابستان باید از ادویه‌جات سرد مانند سماق و گرد غوره و گرد لیمو استفاده کرد.
وی با اشاره به این مطلب که البته در شهر همدان برای اینکه گرما دیرتر شروع می‌شود انتظار نمی‌رود مردم خوردن این ادویه‌جات را زود شروع کنند، افزود: به‌هر حال به محض شروع شدن هوای گرم بهتر است از این نوشیدنی‌ها استفاده شود.
وی اضافه کرد: از دیگر خوراکی‌هایی که می‌توان برای این فصول استفاده کرد زرشک، عناب و کاهو سکنجبین بوده که در طب ایرانی بدان سفارش شده است.
معیاری در ادامه سخنانش بیان کرد: مصرف غذاهای لطیف که زود هضم هستند نیز توصیه می‌شود و پرهیز از غذاهای دیر هضم مانند آش رشته، ماکارونی و حلیم سفارش شده است.
این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: علاوه بر این از ادویه‌جات تند و شور و خیلی شیرین باید پرهیز شود چرا که در فصل گرم قوه هاضمه ضعیف‌تر می‌شود.
معیاری با بیان اینکه موارد مطرح شده بیشتر تدابیر غذایی هستند، عنوان کرد: استفاده از خاکشیر در آب جوش در صبح زود برای کم کردن التهاب و سوزش گلو کمک‌کننده است.
وی با بیان اینکه به‌دانه یکی از موارد خوبی است که افراد در فصل بهار و تابستان می‌توانند استفاده کنند، ابراز کرد: لعاب به‌دانه بسیار مفید است و ختمی و پنیرک نیز جزء مواردی است که می‌توان از آن در فصول گرم استفاده کرد.
متخصص طب ایرانی به مصرف جوشانده عناب برای مقابله با حساسیت فصل بهار اشاره داشت و گفت: علاوه بر این دود‌دادن عناب برای کسانی‌که دچار عطسه‌های متوالی هستند نیز مفید بوده، به‌طوری‌که عناب را روی شعله‌های گاز می‌گیرند و به بینی استشمام می‌کنند که سوزش گلو را کاهش می‌دهد.
معیاری با بیان اینکه خوردن سوپ‌جو بسیار برای حساسیت فصلی کمک‌کننده است، عنوان کرد: در داخل سوپ جو می‌توان از مواد غذایی استفاده کرد که رطوبت بخشی دارد که از آن جمله کدو و اسفناج است.
وی با بیان اینکه حجامت نیز می‌تواند بر کم‌کردن علائم آلرژی کمک کند، بیان داشت: فصد خون نیز بنا بر شرایط فرد توصیه می‌شود و البته حجامت نیز شرایط خاص خودش را دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه افزود: حجامت را نباید برای زنان باردار، در دوران قاعدگی، افراد دچار کم‌خونی، مصرف داروهای ضد انعقاد خون و.. انجام داد.
دکتر مامک هاشمی، متخصص طب سنتی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه در خصوص حساسیت فصلی در فصل بهار اظهار کرد: دیدگاه طب سنتی در مورد حساسیت فصلی در بهار این است که همانطور که در بهار برف کوه‌ها آب و به پایین می‌ریزد موادی هم که در فصل سرد در بدن ما انباشته شده است با گرم شدن هوا به صورت اشک‌ریزش و آب‌ریزش از بینی خارج می‌شود و چون حالت گرمی دارد باعث سوزش، خارش و التهاب در ناحیه سر و صورت می‌شود.
وی در ادامه اضافه کرد: اگر این مواد به نحو مناسبی پاکسازی نشود می‌تواند به صورت کهیر، بثورات پوستی و حساسیت پوستی، بروز کند و زمانی‌که به ناحیه تنفسی ریخته شود باعث سرفه و خارش گلو می‌شود.
این متخصص طب سنتی عنوان کرد: از گذشته‌ها روش‌هایی برای پاکسازی بدن مرسوم بوده از جمله استفاده از خوراکی‌های ملین که به پاکسازی کمک می‌کند.
هاشمی ادامه داد: بسیاری از سبزی‌هایی که در فصل بهار به صورت خودرو در طبیعت می‌روید را می‌توان در آش و پلو استفاده کرد و به پاکسازی بدن کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه کاسنی که در بهار می‌روید در پاکسازی بدن مؤثر است، بیان کرد: کاسنی اگر به صورت معتدل خورده شود تأثیر بسزایی را در پاکسازی بدن دارد.
هاشمی با اشاره به این موضوع که فصل بهار گرم و‌تر است، گفت: این فصل از همین رو متناسب با مزاج خون بوده و حجم خون در آن افزایش می‌یابد و باید در این فصل از مصرف گوشت پرهیز شود.
وی در ادامه عنوان کرد: می‌توان در فصل بهار از غذاهای غیرگوشتی، سوپ‌ها و آش‌ها بیشتر استفاده کرد و در این فصل بهتر است از مصرف غذاهای گوشتی، سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای پرادویه، آجیل‌ها، مغزها پرهیز شود.
این متخصص طب سنتی با توصیه بر استفاده از غذاهای سبک، آبکی، گیاهی، آب‌پز، و غیر گوشتی در فصل بهار، بیان کرد: یکی از روش‌های پاکسازی بدن حجامت است که افرادی‌که آلرژی دارند می‌توانند در ابتدای فصل بهار حجامت کنند.
هاشمی در بخش دیگر سخنانش افزود: یکی دیگر از نوشیدنی‌های خوب برای پاکسازی بدن استفاده از آب‌جوی طبیعی است که روش تهیه این بوده که یک استکان جو درشت و پوست‌کنده را با 14 استکان آب می‌جوشانیم به حدی جو شکفته شود سپس آن را صاف کرده و آب آن را در طول روز می‌نوشیم و بهتر است افراد دارای مزاج گرم به آن کمی آبلیمو و افراد مزاج سرد به آن کمی عسل اضافه کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از آب‌جوی طبیعی بسته به شدت آلرژی و علایم دارد، عنوان کرد: از طرف دیگر افرادی‌که دارای حساسیت هستند باید از خوردن چیزهایی که آلرژی را تشدید می‌کند از جمله گردو، بادام‌زمینی، بادمجان، گوجه‌فرنگی و ادویه تند پرهیز کنند.
هاشمی با بیان اینکه خوردن پیاز و سیر همراه باغذا باعث تشدید آلرژی می‌شود، افزود: خوردن غذاهای پر‌ادویه و فست‌فودها نیز باعث تشدید آن می‌شود.
وی در ادامه اضافه کرد: همچنین افراد باید دقت کنند که سرشان در معرض باد سرد قرار نگیرد و می‌توانند سر را با کلاه یا روسری نخی بپوشانند.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه دم‌نوش گل همیشه بهار نیر برای حساسیت فصل بهار مناسب بوده و می‌توان آن‌را در طول روز نوشید، اظهار کرد: افرادی‌که سوزش، خارش، و یا ترشحات سوزاننده در بینی دارند می‌توانند داخل بینی را با روغن بادام شیرین چرب کنند.
هاشمی بر داشتن اجابت مزاج حداقل روزی یک بار تأکید کرد و گفت: در غیر این‌صورت افراد می‌توانند از خاکشیر با آب گرم و یا تخم بالنگو استفاده کنند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: