صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان - استان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۲
اسفند
۱۴۰۳

شماره
۵۸۵۲

امروز: ۲۳ (اسفند) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2025 (Mar) 13

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: روز گذشته ابعاد طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان شهدا تشریح و در این جلسه مطرح شد که ظرفیت تاریخی خیابان شهدا ارزیاب یونسکو را به وجد آورده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، پیش از ظهر سه شنبه جلسه ارزیابی طرح پیاده راه سازی خیابان شهدا در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی برگزار شد.
در این جلسه سجادزاده با این توضیح که ارزیابی طرح پیاده راه‌های باباطاهر و شهدا از سال گذشته بنا بر درخواست شهرداری از دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد اظهار کرد: در دو سال اخیر با مطالعاتی که انجام شده جلساتی در محافل مختلف برگزار شده است.
وی با بیان اینکه پیش از آغاز طرح به بررسی طرح‌های اجرا شده در حوزه پیاده راه سازی در کشور پرداختیم که بهترین طرح‌ها مربوط به تهران بود گفت: در پیاده راه سازی دو قطب بله و خیر وجود دارد علاوه براین به دلیل وجود موافق و مخالف در این طرح نگرانی هایی داشتیم اما ما کار کارشناسی را انجام داده و صادقانه کار را ارائه می‌دهیم کما اینکه مسؤولیت آن را نیز می پذیریم.
سجادزاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای بررسی وضعیت پیاده راه‌های همدان و شرایط اجرای آن در شهر عنوان کرد: در همین راستا توانستیم مقاله ای را در یکی از نشریه‌های معتبر انگلستان به چاپ برسانیم موضوعی که مورد توجه ارزیاب یونسکو نیز قرار گرفت.
وی با این‌ توضیح که در این مقاله برای توسعه بافت تاریخی همدان چهار مؤلفه را در نظر گرفتیم مطرح کرد: یکی از مؤلفه‌های در نظر گرفته شده مسأله محله محوری است که باید فضای آن حفظ شود، مؤلفه‌های دیگر نیز نظام حمل و نقل عمومی، حق توسعه برای شهروندان و توسعه راهبردی گردشگری است؛ چهار مؤلفه ای که اگر مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم بافت تاریخی را نجات دهیم.
سجادزاده با تشریح دلایل عدم موفقیت برخی پیاده راه‌های کشور بیان کرد: لزوم برداشته شدن نگاه صفر و صدی از پیاده راه‌ها، نگاه رویکردی به پیاده راه ها، عدم ارائه نسخه یکسان برای پیاده راه ها، توجه به فقدان الگوهای ترافیکی و عملکردی، عدم مشارکت گروه‌های ذی نفع و ذی نفوذ، توجه به مسأله تسهیل گری در پیاده راه سازی، اولویت بندی مسائل در حوزه پیاده راه سازی، توجه به عدم جابه جایی جایگاه محلات و خیابان ها، لزوم نظارت بر مجوزهای صادر شده در مناطق بافت تاریخی، استفاده از ظرفیت‌های مغفول برای ایجاد ایستگاه‌های حمل و نقل و توجه به مسأله گذر زمان از جمله مسائلی است که باید در حوزه پیاده راه سازی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی خیابان‌های اصلی و همجوار با تپه جهانی هگمتانه مطرح کرد: همجواری خیابان شهدا با تپه جهانی هگمتانه یک ظرفیت بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید در گام‌اول وضعیت این خیابان ساماندهی شده و سپس پیاده راه سازی رخ دهد که البته این مسأله نیز بر مبنای اسناد بالادستی انجام می‌شود.
سجاده زاده با این‌توضیح که بیشترین کاروانسراها در خیابان شهدا وجود دارد عنوان کرد: نظام‌های حمل و نقل جدید باید متناسب با شرایط بافت طراحی شود یعنی باید از خودروهای کوچک استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه طرح پیاده راه سازی باید هرچه زودتر اجرا شود چرا که با گذر زمان اجرای طرح سخت می‌شود افزود: طرح تعریض محلات برای مدیریت ترافیک که پیشنهاد مشاور بود یک اقدام اشتباه بود چرا که سبب از دست رفتن محلات می‌شد به همین دلیل از شهردار وقت خواستیم این کار را متوقف کند.
سجادزاده با تشریح الگوی پیاده راه‌های ساخته شده در کشورهای اروپایی ادامه داد: الگوهای اجرا شده امتیازات و ویژگی هایی دارند که باید دید هر کدام از این الگوها به درد کدام خیابان می‌خورد تا آن را اجرا کرد.
وی بیان کرد: هر خیابان روحیه خاص خود را دارد و باید بر همین اساس پیش رفت خیابان شهدا نیز ظرفیت تاریخی بسیاری دارد که ارزیاب یونسکو را به وجد آورد، بر همین اساس می‌توان قابلیت رویداد پذیری را در این خیابان انتظار داشت.
سجادزاده با تشریح دیگر ویژگی‌های خیابان شهدا و لزوم توجه به امتیازات هر یک ادامه داد: با کشف ساختار خیابان شهدا سعی کردیم شرایط موجود در این خیابان را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه سعی کردیم اتصالات خیابان شهدا که در دوران پهلوی بریده شده، مجددا پیوند داده شود عنوان کرد: ساختارهای اصلی مرتبط با خیابان شهدا مشخص شده که در این فضا راسته آهن فروشان یکی از سوژه‌های مهم برای تغییر کاربری است چرا که با ثبت جهانی لازم است ببینیم چه طرحی برای فعال سازی آن، می‌شود اجرا کرد.
سجادزاده بیان کرد: خیابان شهدا با خیابان اکباتان فرق دارد اول اینکه یک پایانه خوب دارد که می تواند مشکلات ترافیکی را بر طرف کند. علاوه بر این در لایه تجاری نفوذ پذیری آن کم است که همین سبب می‌شود مشکلات ترافیکی کم شود.
وی با بیان اینکه اغتشاشات سطحی و بصری در منطقه، بازار آهن فروشان و پارک خودروهای شخصی از جمله مشکلات خیابان شهدا است که باید حل شود مطرح کرد: وجود گاراژها و زمین‌های بلااستفاده، امامزاده ها، کاروانسرا و عمارت‌های متروک ظرفیت‌های خیابان شهدا هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
سجادزاده با تشریح پیشنهادات و نظرات اخذ شده از مردم و کسبه درباره موضوع پیاده راه سازی خیابان شهدا افزود: در همین راستا الگوهای مختلفی برای خیابان شهدا ارائه گردید که الگوی خیابان اشتراکی به عنوان گزینه نهایی معرفی شد.
سجادزاده با این توضیح که دباغ خانه و راسته آهن فروشان مسیر‌های پر ظرفیت هستند که باید مورد استفاده قرار گیرند عنوان کرد: فشردگی خیابان شهدا تا سرگذر است و بعد از آن فشردگی کم است کما اینکه با توجه به ارتباط خیابان شهدا به میدان پروانه‌ها می‌توانیم ترافیک را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به لزوم بسترسازی برای اجرای طرح گفت: یکی از مسائل و مشکلات مربوط به میراث فرهنگی است که در این حوزه نیز در صورت پیدا شدن اثر فرهنگی-تاریخی در خیابان شهدا می‌توان از آن به عنوان یک ظرفیت استفاده کرد مانند کاری که دیگر کشورها انجام می دهند.
سجادزاده با بیان اینکه پیش از اجرای طرح و حین اجرا، الزاماتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: نشان سازی خیابان ها، جداره سازی، ایجاد پارکینگ، کیوسک پلیس و فضاهایی برای دستفروشان، تخفیف عوارض و..‌ مسائلی هستند که بعد از اجرای طرح باید مورد توجه باشند.
سعید شهابی نیا رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: هدف از برگزاری جلسه آگاه سازی جامعه از اقدامات انجام شده و پاسخ به سؤالات نخبگان درباره مطالعات انجام شده و اخذ پیشنهادات آنها بود.
وی با این توضیح که در این دوره از شورا تأکید اعضا بر اجرای پیوست نگاری در طرح‌ها بود افزود: هدف ما متوقف کردن یک طرح نیست بلکه بیان آسیب‌ها و نقاط قوت آن طرح است اما این ذهنیت و مقاومت در بدنه اجرایی وجود دارد چرا که فکر می‌کنند سبب تعطیلی کار می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان نقاط قوت طرح پیوست نگاری مطرح کرد: مطالعات کمک‌ می‌کند طرح‌ها با آسیب کمتری اجرا شوند.
حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: این ارائه‌ها خلاصه سال‌ها تحقیق و تجربه است و سجادزاده زحمات زیادی در این عرصه کشیده است.
وی افزود: همدان یک شهر تاریخی است و هویت ما به این تاریخ است تا آنجا که رهبر انقلاب فرمودند همدان دروازه ارزش‌های تمدنی کشور است و ما می‌خواهیم این ارزش‌ها را شناسایی، احیا و بازآفرینی کنیم.
صفری افلاکی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم باید اقداماتی انجام دهیم که بافت تاریخی ما به شکلی طراحی شود که رفتارها و پیشینه تمدنی ما را نشان داده و رفتار شهروندان را نیز تنظیم کند گفت: می‌خواهیم این مدل را در بافت خیابان شهدا اعمال کنیم.
وی بیان کرد: هر خیابان سبک و هویت مخصوص به خود را دارد که هر کدام یک فرصت است برای ما تا بتوانیم هویت فرهنگی خود را در متن زندگی مردم قرار دهیم، زندگی ای که پدران ما سال‌های سال با آن زندگی کرده و محصول آن این حجم از فرهنگ و تمدن شده است.
عضو شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد: همدان از سال‌های دور از جمله شهرهایی است که هم به اسلام روی خوش نشان داد و هم‌ محلی برای شیعیان امام علی(ع) بوده که در این فضا سابقه 300 ساله دارد در واقع خیلی از افتخارات ما در همین دوران شکل گرفته که گنبد علویان یکی از نمادهای آن است.
وی با تشریح سابقه حضور سادات و علویان در همدان و تأثیرگذاری آنها در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه حکمرانی گفت: در گذشته، امامزاده سهل ابن علی بسیار نام‌آشنا و مؤثر بوده است فردی که بارگاه آن در زمان صفویه بازسازی شده بود اما در دوران پهلوی تخریب می‌شود.
وی با این توضیح که این امامزاده مشهور به امیر شهید بوده است چرا که وی از فرمانروایانی بوده که در مقابل مرداویج می ایستد و در دفاع از مردم همدان به شهادت می‌رسد عنوان کرد: مردم همدان 500 سال پس از شهادت وی از حکومت صفوی می‌خواهند بارگاه او ساخته شود بارگاهی که در حمله محمود افغان تخریب می‌شود.‌
صفری افلاکی با اشاره به تصویر باقی مانده از بارگاه امامزاده سهل ابن علی در متون تاریخی ادامه داد: پس از حمله محمود افغان این بارگاه مجددا بازسازی می‌شود اما در زمان پهلوی تخریب می گردد.
وی مطرح کرد: همدان می‌تواند بعد از شیراز ادعا کند چهارمین شهر زیارتی و حرم اهل بیت(ع) است موضوعی که می تواند فرصت‌های گردشگری را برای همدان فراهم کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: