۲۹
دی
۱۴۰۳
شماره
۵۸۱۰
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه توسعه عدالت آموزشی را در دو مسیر دنبال میکنیم یکی محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و دیگر اینکه چگونه میتوانیم بدون منابع دولتی و با اتکا به ظرفیتهای مردمی کار را پیش ببریم.
به گزارش هگمتانه، وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: توسعه عدالت آموزشی با رویکرد ارتقا کیفیت آموزشی مدارس دولتی است که برای این نیز الگو تعریف کردیم و البته توانمندسازی معلمان یکی از این محورهاست.
اسکندر مؤمنی وزیر کشور نیز با بیان اینکه هیچ راهی نداریم جز اینکه برای رفع مشکلات از آموزش و پرورش شروع کنیم اظهار کرد: علاوه بر ایجاد محیط آموزشی مناسب برای تعلیم و تربیت فرزندان باید نظام تعلیم و تربیت به درستی توسط معلمان اجرا شود البته در همه این موضوعات باید کرامت و شخصیت معلمان در نظر گرفته شود.
وی با این توضیح که اگر تقسیم کار کنیم آن وقت میتوانیم نگاهی که رئیس جمهور به این حوزه دارند را عملیاتی کنیم گفت: در استان نیز باید تقسیم وظایف شده و سهم هر فردی مشخص شود تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و به نتیجه برسیم.
آیتالله شعبانی نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث علمی جای روشهای آموزش و روشهای مطالعه در آموزش و پرورش خالی است و البته این مسائل نفی زحمات نیست اما آموزش و پرورش باید برنامهریزی کند تا دانش آموختگان روشهای مطالعه را آموزش ببینند.
وی با بیان اینکه یک مرکز تربیت کودک و نوجوان طراحی شده اما در بحش تربیتی بسترهای مختلفی داریم که رقیبهای جدی آموزش و پرورش هستند گفت: به نظر میرسد باید زیرساختهایی را در فضاهای حقیقی فراهم کنیم که اردوگاههای تربیت محور یکی از آنهاست.
نماینده ولی فقیه در استان با این توضیح که منزلت اجتماعی معلمان باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: برخی زمینها هست که وقف شده و با وجود ارزش میلیاردی رها شدهاند از این رو برای حل مشکل مدارس اگر متولیان امر فرهنگسازی کنند تا موقوفات به سمت مسائل آموزشی کشور بیاید و یا اینکه این زمینها وقف نشود تا مشکل مولدسازی برای آن پیش نیاید میتواند رد این فضا مؤثر باشد.
حمید ملانوریشمسی استاندار همدان نیز در جلسه شورای آموزشوپرورش استان، اظهار کرد: پس از دستور رئیس جمهور و اعلام رسمی، نهضت توسعه و عدالت در فضای آموزشی و پرورشی کشور، فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، نظام مسائل استان را احصا کرده و فهرست طرحها و پروژههای اولویتدار را به تفکیک شهرستانها تهیه و ارائه نمودهاند گفت: نظام مسائل، تمام امکانات و زیرساختها شناسایی شده و در استان همدان، پنج مدرسه کانکسی، 163 پروژه نیمه تمام و 483 مدرسه ناایمن در استان، وجود دارد.
استاندار همدان ادامه داد: با همکاری خیرین، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان استانی، تلاش میشود تا با حمایت دولت و وزارت آموزش و پرورش، این مشکلات در بازه زمانی تعیینشده توسط رئیسجمهور مرتفع گردد.
مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت نوسازی مدارس کشور در شورای آموزش و پرورش استان همدان اظهار کرد: یکی از دستورات جدی کشور عدالت در فضا است.
وی با تشریح اقدامات انجام شده و برگزاری جلسات توسط رئیس جمهور افزود: مفهوم عدالت یک مفهوم فراگیر بود اما آنچه در آموزش و پرورش برش خورد کیفیت بخشی به فضا و محتوا بود.
معاون فنی و نظارت نوسازی مدارس کشور با تأکید بر لزوم آشنایی و شناخت درست از فضاهای آموزشی کشور و استخراج نظام مسائل این حوزه گفت: در حال حاضر یک زیر دستی کاملا مشخص برای فعالیت آموزش و پرورش در دسترس قرار گرفته و نظام مسائل آن مشخص شده است.
وی ادامه داد: ظرفیت وزارت کشور ظرفیت بسیار بزرگی است و مشارکت مردم عنصر کلیدی در این عرصه است و تمام پروژههایی که در این فضا تعریف میشود در این مسیر دنبال خواهد شد.
عبداللهی گفت: به جز نظام مسائل که در سطح ملی بر آن تمرکز شده است، استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی و بسیج منابع کشور و جهتگیری برای انجام این کار دیگر اقدام مد نظر است که باید مورد توجه باشد. همچنین باید از ظرفیت خود آموزش و پرورش برای در کنار هم قرار گرفتن منابع و رفع مشکلات استفاده شود.
حجتالاسلام احد آزادیخواه در شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: خوشحالیم که نگاه وزیر آموزش و پرورش بر تعلیم و تربیت است چرا که نظام تعلیم و تربیت هم آموزش بالاست هم پرورش.
وی افزود: پیشنهادم این است که بخشی از اعتبارات فرهنگی اگر تجمیع شده و در آموزش و پرورش هزینه شود وضع بهتر میشود پس باید همه آموزش و پرورش را کمک کنیم که دست آن خالی است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجلس این ادبیات رایج شده که رهبر معظم انقلاب گفتند موفقیت دولت آقای پزشکیان موفقیت همه ماست و این جز این است که باید به دولت کمک کرد تا همه موفق شوند، ما از مواضع خود باز نگشتهایم اما مدیریت اقتضا میکند با این شرایط دنیا کمک به دولت میشود تفکر انقلابی.
وی با اشاره به اینکه اگرچه استیضاح حق مجلس است اما باید دولت را کمک کرد تا موفق شود ادامه داد: ما از وزیر آموزش و پرورش نیز انتظار داریم سفری به ملایر داشته باشند.
آزادیخواه مطرح کرد: هدایت تحصیلی و ارتباط با خانواده توسط آموزش و پرورش باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و ارتباطش با والدین بیشتر شود چرا که فهم مشترک میتواند در کارها مؤثر باشد. همچنین باید به حل مشکلات معلمین نیز توجه کرده و استعدادیابی هم در بخشهای مختلف ورزشی مورد توجه قرار گیرد.
فتحالله توسلی نیز در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه عدالت را اجرا کنید اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب وقتی گام دوم انقلاب را مطرح کردند در کنار تمدنسازی فرمودند تمام برنامهها باید پیوست عدالت داشته باشد و این در حالی است که در بسیاری از روستاها برخی مدارس حتی در و پنجره ندارند و دانشآموزان با بدبختی درس میخوانند.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی بهتر از برخی مدیران در کشور خدمت میکند چرا که برخی مدیران آن قدر بیعرضه هستند که حتی وقتی به آنها پول میدهی نمیتوانند آن را خرج کنند گفت: اگر قرار است توسعه نامتوازن در استان شکل بگیرد برنامه توسعه استان به درد نمیخورد.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس ادامه داد: بهترین و مستعدترین دانشآموزان در روستاها هستند اما مورد توجه قرار نمیگیرند یک سال و نیم است آموزش و پرورش شیرینسو شکل گرفته اما هنوز حقوق مدیر آن پرداخت نشده است چون میگویند کد ندارد.
وی بیان کرد: محیط آموزش و پرورش در عرصه بینالملل تغییر کرده و اگر ما فکری نکنیم آنها برای فرزندان ما برنامهریزی خواهند کرد و لازم است وزیر آموزش و پرورش معاون فضای مجازی داشته باشند.
نثاری نماینده مردم نهاوند در مجلس نیز بیان کرد: انتظار داریم به تناسب دوری و میزان محرومیت امکانات دولتی توزیع شود همچنین بهبود مکانهای ورزشی و بهبود برنامههای اجرای شده در مدارس دغدغه مردم است و باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به لزوم توجه دولت به معیشت معلمان مطرح کرد: استفاده هدفمند از ظرفیت خیرین برای کمک به مناطق محروم دیگر نکته است که باید مورد توجه باشد همچنین متصل شدن خروجی آموزش و پرورش به پارکهای علم و فناوری نیز باید مد نظر قرار گیرد.
نثاری گفت: اردوگاه دانشآموزی نهاوند با مساحت 18 هکتار به دلیل عدم پیگیری و بیمهری که آزمونه غرب کشور است واگذار شده و جا دارد مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
آریایینژاد دیگر نماینده مردم ملایر نیز در این جلسه با بیان اینکه اهمیت به حرف زدن نیست باید ببینیم که این نیروی انسانی توسط یک وزارتخانه خوب مدیریت شود اظهار کرد: امکانات کشور باید برای آموزش و پرورش بسیج شود.
وی با این توضیح که آموختن فن معلمی مهم است و متأسفانه کسانی معلم میشوند که در بیرون و درون مدرسه تضاد دارند و باید برای آن فکر شود عنوان کرد: صیانت از فضای مجازی بسیار اهمیت دارد و از آنجا که ما مسؤولیم نباید بگذاریم دیگران برای فرزندان ما خوراک مسموم تهیه کنند.
نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه طرح درس باید جدی گرفته شود و مسائل اخلاقی در کنار مسائل آموزش نیز باید مورد توجه باشد عنوان کرد: از نوسازی و تجهیز مدارس گلایه داریم.
وی همچنین در سخنان خود گفت: نباید سیاست زده شویم و آموزش و پرورش نیز جای این قبیل کارها نیست پس لازم است گروههای سیاسی عرصه آموزش و پرورش را رها کرده و بگذارند طبق سیاست کلی نظام پیش رود.
شیدایی مدیرکل آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه از مسؤولان استان که همواره پیشتیبان آموزش و پرورش هستند تشکر میکنم اظهار کرد: نگاه دولت به آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت داشته و عدالت آموزشی را مبنای کار خود قرار داده اند چرا که توسعه کشور در گرو این مسأله است.
وی با این توضیح که دولت نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم را در نظر دارد تا مدارس دولتی در کشور تقویت شوند مطرح کرد: در استان تمام ظرفیت استان برای احیای نظام مسائل استان درباره فضاهای آموزشی به کار گرفته شده است همچنین ظرفیتها شناسایی و برنامهریزیهایی رخ داده است تا بتوانیم خواست رئیس جمهور را عملی کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش مطرح کرد: در استان مدرسه سنگی نداریم اما پنج مدرسه کانکسی با 6 کلاس و 483 مدرسه تخریبی و 310 مدرسه داریم که که امیدواریم با برنامهریزی مشکلات آنها بر طرف شود.