صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس اتاق اصناف همدان به نابودی راسته‌بازارهای همدان پرداخت و گفت: بازاریان موجب نابودی این راستا بازارها نیستند بلکه بازاریان به دنبال ارزش افزوده هستند که مسبب این نابودی دستگاه‌های متولی همچون میراث فرهنگی هستند که راسته بازارهایی همچون بازار کفاشخانه، بازار مسگرها و بخشی از بازار چاقوسازان رو به نابودی رفته‌ است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، احمد گازرانی روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز اصناف با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه و کسب‌وکار اتاق اصناف است، اظهار کرد: آمار شهدای مربوط به فعالان اقتصادی را جمع‌آوری کرده‌ایم؛ 950 شهید از 8000 شهید استان مربوط به اصناف هستند.
وی افزود: اصناف را به عنوان مجاهدین فی سبیل الله می‌شناسیم که امتحان‌های الهی را گذرانده‌اند؛ در زمانی که اوج مرگ و میر بر اثر ویروس منحوس کرونا را شاهد بودیم بسیاری از اهالی اصناف به کمک بیمارستان‌ها شتافتند و با فعالیت‌های مادی و معنوی به این بخش کمک کردند.
گازرانی با اشاره به این‌که در سال‌های 99 و 1400 محدودیت‌هایی برای اصناف و کسب‌وکارها ایجاد شد، تصریح کرد: وعده‌هایی در پِی این تعطیلی کسب‌وکارها داده شد، اما اصناف شاهد کمک‌های مالی یا وام و بیمه‌های متنوعی که مطرح شده بود، نبودند.
رئیس اتاق اصناف همدان تأکید کرد: مشکلی در تأمین مایحتاج و محصولات برای مردم نداریم و در هر صنف تولید و عرضه محصولات به اندازه کافی وجود دارد؛ اصناف می‌توانند بخش عظیمی از مشکلات تولید، تجارت و مباحث کشاورزی و غیره را حل کنند.
گازرانی به تعاملات مهم اداره امور مالیاتی استان همدان جهت ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی تا 15 تیرماه تمدید شده است و جهت تعیین تکلیف اعتراض‌های مالیاتی کمیته 3 نفره‌ای که شامل رئیس اتاق اصناف مراکز استان، یک عضو از مجمع نمایندگان و مدیرکل امور مالیاتی به دستور وزیر در استان‌ها تشکیل خواهد شد و در خصوص تعیین تکلیف مالیات‌ها باید به افراد اشتغال‌آفرین توجه به خصوصی داشت و موانع تولید را از پیش‌روی این افراد کم کرد.
وی با بیان این‌که چند طرح مهم در دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در رابطه با اصناف تدوین شده است، مطرح کرد: مهم‌ترین موضوع شرایط کنونی شفاف سازیِ مالیات است، این خواسته اصلی صنوف است؛ مردم و بازاریان با مبحث مالیات مشکل ندارند بلکه مشکل آن‌ها فرارِ مالیاتی افراد فاسد است و می‌بایست با کمک اداره امور مالیاتی مانع کار این اشخاص سودجو شویم.
وی به موضوع شهرک‌ هگمتانه پرداخت و گفت: بازار کلی‌فروشان همدان در مکانی واقع شده که قطب گردشگری همدان است و تمامی آثار باستانی از جمله تپه هگمتانه، گنبد علویان در این مناطق هستند که ورود کامیون‌ها به این مناطق موجب تخریب و آسیب به زیرساخت‌های آثار باستانی شده که با وجود این مسأله اتحادیه خواربار همدان طرحی به عنوان انتقال صنوف بنکداران به جاده تهران ارائه کرده و این طرح منجر به ساخت شهرک هگمتانه شد که در آینده‌ای نزدیک این شهرک به عنوان پایتخت کسب و کار در منطقه غرب تبدیل خواهد شد؛ چراکه از استان‌های همجوار جهت تهیه مایحتاج خود به شهر همدان مراجعه می‌کنند.
وی در ادامه افزود: با توجه به 220 الی 230 هزار دانش‌آموز در استان همدان هر ساله شاهد این بوده‌ایم که بالای 600 الی 700 هزار کیف مدارس در همدان به فروش می‌رسد که این نشان‌دهنده این است که از مناطقی همچون غرب، شرق و جنوب خریداری کیف و البسه و... از استان خریداری می‌شود که در این راستا باید توجه خاصی به موضوع آزمونه تجاری استان همدان شود که سهم بسزایی در توزیع کالاها خواهد داشت.
وی به پویشی که در خصوص بخشش اجاره بها در سال‌های اخیر رخ داد اشاره کرد و گفت: میزان 17 میلیارد تومان در سال‌های 1399 و 1400 بخشش اجاره بها در استان همدان اتفاق افتاده که مالکان در این دو سال متوالی با انجام این عملکرد کمک حال مردم و مستأجران بوده‌اند و در حال حاضر به راه‌اندازی پویش کاهش اجاره بها در استان همدان به عنوان یک نیاز واجب خواهیم پرداخت.
رئیس اتاق اصناف همدان در پاسخ به این سؤال که چرا مغازه‌ها در ایام نوروز تعطیل است، عنوان کرد: به علت نبود زیرساخت‌های لازم در شهر همدان گردشگران کمتری در بازارهای همدان حضور می‌یابند که در نتیجه این امر موجب تعطیلی مغازه‌ها در ایام نوروز شده است.
وی در ادامه به سؤالی که در خصوص ساعات کاری مغازه‌داران شد، پاسخ داد: به دلیل اینکه مراجعه‌کنندگان در بازارها از ساعات اولیه روز به بازارها مراجعه نمی‌کنند بازاریان هم مجبور به دیرتر حاضر شدن در مغازه‌ها خواهند شد که امروزه یکی از علل رخداد این موضوع خرید و فروش‌ها از فضاهای مجازی بوده است.
گازرانی به نابودی راسته بازارهای همدان پرداخت و گفت: بازاریان موجب نابودی این راسته بازارها نیستند بلکه بازاریان به دنبال ارزش افزوده هستند که مسبب این نابودی دستگاه‌های متولی همچون میراث فرهنگی هستند که راسته بازارهایی همچون بازار کفاشخانه، بازار مسگرها و بخشی از بازار چاقوسازان رو به نابودی رفته‌ است.
گازرانی اضافه کرد: باید مراقب حال و احوال سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشیم زیرا این افراد شغل ایجاد کرده‌اند و بسیاری از خانواده‌های ما در حوزه کسب‌وکار تحت پوشش این افراد هستند و هم‌چنین با اعمالِ نادرست واسطه‌گران و دلالان سودجو مقابله کنیم.
وی در ادامه گفت: بازار همدان نتوانسته از توانایی بالای همدان در مباحث گردشگری استفاده کند؛ بازاریان باید بتوانند ارتباط خوبی با گردشگران داشته باشند زیرا بخش عظیمی از درآمدزایی‌های‌شان می‌تواند از این کار باشد که متأسفانه تاکنون عملکرد خوبی نداشته‌ایم؛ بازار همدان در کنار اماکن تاریخی و فرهنگی استان قرار دارد و حیف است از این ظرفیت عظیم به نحو احسن بهره‌برداری نشود.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان همدان خاطرنشان کرد: شهرکی در زمینه صنف بنکداران در همدان ایجاد شده و قطعاً این شهرک یکی از مراکز کسب و کار غرب کشور خواهد شد.
وی گفت: اتاق‌های اصناف با حذف ارز ترجیحی قدرت خواهند گرفت و این پول‌ها و سرمایه‌های مالی به جیب مردم خواهد رفت و کسب‌وکارها قدرت می‌گیرند و دست افراد سودجو و دلال و خلافکار از این موضوع قطع می‌شود.
خبرنگاران و اصحاب رسانه در این نشست به عدم نظارت بر قیمت و نرخ‌گذاری‌های فروشگاه‌ها و نداشتن برنامه عملکردی مناسب برای آینده اعتراض داشتند و عملکرد اتاق اصناف را قابل قبول نمی‌دانستند و انتظار داشتند کسب‌وکارها در تعطیلی‌ها غیرفعال نباشند و از حضور گردشگران استفاده شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: