صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه هر سال شاهد حجم عظیمی از حیوان گزیدگی هستیم، گفت: اکثر این حیوان گزیدگی‌ها مربوط به حیوانات صاحب‌دار است.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمودرضا رسولی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران از شناسایی 5 کانون بیماری هاری در سال جاری تاکنون در استان همدان خبر داد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری قابل سرایت از حیوان به انسان است، گفت: در سال گذشته 7 کانون بیماری هاری براساس تأیید مراکز تشخیصی کشور در استان شناسایی شده که 5 مورد از آن مربوط به سگ بوده است. وی بیان کرد: امسال نیز 5 کانون بیماری هاری شناسایی شده که 2 مورد از آن ناشی از سگ بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان به پدیده سگ‌گردانی اشاره کرد و افزود: به هر حال آنچه مشخص است چنانچه اگر الزامات بهداشتی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی پدیده سگ گردانی رعایت نشود، به عنوان یک معضل که می‌تواند مشکل عدیده برای مردم ایجاد کند، مطرح شود.

وی پدیده سگ گردانی را یک معضل اجتماعی و فرهنگی در کشور مطرح کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که تمایل افراد برای نگهداری حیوانات خانگی افزایش یافته و به تبع آن شاهد افزایش سگ‌گردانی و یا حضور حیوانات خانگی در پارک‌ها و معابر هستیم و اینکه چه عواملی سبب این موضوع شده، نیازمند بررسی‌های اجتماعی و فرهنگی توسط متخصصان و ارگان‌های ذیربط است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در کشور ما هنوز سگ گردانی جرم تلقی نمی‌شود، اظهار کرد: نگهداری از حیوانات خانگی الزامات فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی دارد که در کشور ما توجه چندانی به آن نمی‌شود.

رسولی افزود: از نظر حقوقی در کشورهایی که منشأ این پدیده هستند، اگر از جانب حیوان به افراد دیگر آسیب برسد، صاحب آن موظف به جبران خسارت فرد آسیب دیده است.

وی افزود: رها کردن فضولات حیوانات در معابر مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند و نوعی انگل خطرناک از فضولات سگ به انسان منتقل می‌شود.

وی گفت: متأسفانه در کشور ما هنوز قوانینی که به شکل کامل حدود این موضوع را از نظر اجتماعی و بهداشتی مشخص کند وجود ندارد و لازم است که برای ساماندهی این موضوع یکسری تمهیدات و قوانین اندیشیده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه باید برای ساماندهی سگ‌‌گردانی تدابیری اندیشیده شود، گفت: این موضوع به عنوان یک طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس در دست پیگیری است که جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی این موضوع بررسی و تبدیل به قانون شود.

رسولی با بیان اینکه باید اماکن خاصی برای گرداندن حیوانات خانگی در نظر گرفته شود، افزود: وظیفه دامپزشکی تأمین بهداشت و رفاه حیوانات مطابق قانون است. در همین رابطه هم شیوه نامه‌هایی از طرف سازمان دامپزشکی کشور همچون تأسیس درمانگاه دام کوچک صادر شده که به هر حال در راستای همین ایفای وظایف بهداشتی سازمان دامپزشکی است.

وی افزود: در حال حاضر 6 واحد درمانی در استان همدان درمان دام‌های کوچک و همچنین واکسیناسیون آنها را انجام می‌دهند که فعالیت این واحدها هم از نظر بهداشتی و هم کنترل بیماری مشترک بین انسان و دام قابل توجه است و یکی از کارهایی که در این کلینیک‌ها انجام می‌شود تشخیص و پیگیری موارد مربوط به بیماری هاری است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه هر سال شاهد حجم عظیمی از حیوان گزیدگی هستیم، گفت: اکثر این حیوان گزیدگی‌ها مربوط به حیوانات صاحب‌دار است.

وی با اشاره به اینکه در سال بیش از 12 هزار مورد واکسیناسیون هاری در استان توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 5 هزار و 400 مورد واکسیناسیون هاری انجام گرفته است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: