صفحه 1 : ورزش
صفحه 2 : خبر همدان
صفحه 3 : شهرستان
صفحه 4 : خبر همدان
صفحه 5 : ایران و جهان
صفحه 6 : ورزش
صفحه 7 : همه دانا
صفحه 8 : فرهنگی
۴
آذر
۱۴۰۴
شماره
۶۰۴۲
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه خبر همدان: دهکده مهارتی سما غرب کشور، هنرستان فنی پسرانه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با پیگیریهای شهید دکتر طهرانچی افتتاح شد.
به گزارش هگمتانه، روز یکشنبه مراسم افتتاح دهکده مهارتی سما غرب کشور، هنرستان فنی پسرانه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با حضور مسؤولان استانی و کشوری افتتاح شد.
خاکسار: افتتاح دهکده مهارتی سما غرب کشور با پیگیریهای جدی شهید طهرانچی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این مراسم از واگذاری مرکز مطالعات تمدن غرب کشور به دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و آن را ظرفیتی مهم برای استان عنوان کرد.
غلامرضا خاکساری با اشاره به روند تکمیل و بهرهبرداری از ساختمان هنرستان سما که از سال 1391 بلااستفاده مانده بود، گفت: این پروژه با پیگیریهای جدی شهید طهرانچی و همراهی مسؤولان استان، پس از سالها وارد چرخه بهرهبرداری شد.
وی همچنین از پیشرفت قابل توجه پروژه زورخانه بینالمللی همدان خبر داد و گفت این پروژه با دستور و پیگیریهای دکتر طهرانچی اکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سروریمجد: مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی حرکت به سمت حل مسائل استانهاست
قائممقام دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر ضرورت نقشآفرینی دانشگاه آزاد در حل مسائل استانها تأکید کرد و با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی اظهارکرد: ایدهای که توسط شهید دکتر طهرانچی مقدم پیگیری شد، این بود که دانشگاه آزاد اسلامی از یک مجموعه صرفاً آموزشی خارج و به یک دانشگاه «حل مسأله» تبدیل شود.
علی سروریمجد با اشاره به اینکه استادان مأموریت دارند مسائل هر استان را شناسایی و دانشگاه را متناسب با نیازهای واقعی آن پیش ببرند ادامه داد: این دهکده مهارتی تازهتأسیس نمونهای از این رویکرد است. کارگاههای این مجموعه صبحها در اختیار هنرستان، بعدازظهرها در اختیار دانشگاه و از غروب به بعد در اختیار بخش تولید قرار دارد؛ الگویی پویا و کارآمد که میتواند در سایر استانها نیز گسترش یابد.
حاجیبابایی: سازمان هوش مصنوعی در کشور تشکیل میشود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای نظام آموزشی کشور، بر لزوم تقویت مهارتآموزی و بهروزرسانی مستمر نظام تعلیموتربیت تأکید کرد.
حمیدرضا حاجیبابایی گفت: 90 میلیون ایرانی امروز پشتوانه نظام جمهوری اسلامی هستند و هر اقدامی به اندازه سر سوزنی که در مسیر تقویت کشور انجام شود، اقدامی انقلابی است.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای کیفیت آموزشی افزود: هر جا دانشگاه آزاد وارد عرصه مدارس سما شده، اطمینان داریم که مدیریت منسجم و مبتنی بر سند تحول بنیادین اجرا میشود و خروجی این مدارس، دانشآموزانی توانمند برای آینده ایران خواهد بود.
حاجیبابایی هوش مصنوعی را ابزاری بسیار پیشرفته و دوسویه توصیف کرد و افزود: اگر هوش مصنوعی بهدرستی مدیریت نشود، انسان به ابزار این فناوری تبدیل خواهد شد؛ در حالی که باید خود انسان از آن ابزار بسازد.
وی با اعلام خبر مهمی در این مراسم گفت: مجلس شورای اسلامی تشکیل سازمان هوش مصنوعی کشور را تصویب کرده است تا بتوانیم مدارس، دانشگاهها، دستگاهها و مردم را در یک چارچوب مدیریتشده، به فناوری هوش مصنوعی مجهز کنیم.
وی بر نقش آموزشهای نوین و فناوریهای برتر در آینده کشور تأکید کرد و خواستار توسعه مهارتهای نوین در مدارس و مراکز مهارتی شد.
وی با اشاره به تحلیلهای بینالمللی درباره توان ایران گفت: کشورهای جهان، خصوصاً آمریکا، از پیشرفتهای ایران آگاهتر از برخی افراد در داخل هستند، ترامپ خود اعلام کرد که دستور حمله به ایران را داده بود اما منصرف شد؛ با این حال هنوز عدهای در داخل نمیپذیرند که ایران امروز یک قدرت تعیینکننده در منطقه است.
محمودزاده: لزوم بازنگری در رشتهها و همسویی با نیاز بازار کار
معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به اهمیت گسترش آموزشهای مهارتی و فنی حرفهای افزود: در کشورهای توسعهیافته، آموزشهای فنی و حرفهای علاوه بر تربیت نیروی ماهر، بستر اشتغال پایدار را فراهم کرده و نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در ایران نیز لازم است این مسیر با جدیت دنبال شود.
احمد محمودزاده با استقبال از راهاندازی دهکده مهارتی سما گفت: وزارت آموزشوپرورش آماده همکاری کامل برای توسعه چنین طرحهایی است تا بتوانیم از دوره پیشدبستان تا پایان متوسطه، محیطی فراهم کنیم که دانشآموزان از تجهیزات، امکانات و نیروی متخصص بیشترین بهره را ببرند که این مسیر میتواند ما را به تحقق مفهوم حیات طیبه در تعلیموتربیت نزدیکتر کند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود نیروی مهارتی در حوزه خدمات شهری و فنی، بیان کرد: امروز در بسیاری از بخشها با کمبود نیروی کارآمد مواجهیم؛ به عنوان نمونه، در اغلب شهرها پیدا کردن یک تعمیرکار متخصص آسانسور کار سادهای نیست و این نشان میدهد که در تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای واقعی اقتصاد کشور ضعف داریم و باید برای آن برنامهریزی جدی صورت گیرد.
وی ایجاد فرصتهای خوداشتغالی و مشاغل مولد را از کارکردهای مهم آموزشهای مهارتی دانست و افزود: آموزشهای فنی و حرفهای با پیوند حوزه نظری، علمی و عملی میتوانند مسیر اشتغال پایدار را فراهم کنند، در حالی که مسیر تربیت دانشگاهی طولانی و بیشتر نظری است، هنرستانها بازدهی سریعتری داشته و هرم شغلی کشور به مهارتهای عملی نیاز بیشتری دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان از آمادگی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برای حمایت از مجموعههای مهارتی همچون سما، کوثر و مراکز وابسته به نهادهای حاکمیتی خبر داد.
نادی: ترویج آموزش ساندویچی
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار کرد: امروز نظام آموزشی کشور نیازمند ترکیبی از آموزش نظری و عملی است؛ الگویی که ما آن را "آموزش ساندویچی" مینامیم؛ یعنی آموزش نظری در کنار حضور فعال دانشجویان و هنرجویان در محیطهای واقعی کار.
محمدعلی نادی با اشاره به اینکه برای تحقق این الگو، به ابزارها و زیرساختهای مناسب نیاز داریم و یکی از این ابزارها ایجاد هنرستانها و دانشکدههای مهارتمحور توسط دانشگاه آزاد اسلامی است گفت: این نهاد میتواند حلقه اتصال میان آموزش نظری در دوره متوسطه و آموزش تخصصی در آموزش عالی باشد.
وی با اشاره به ضرورت همکاری صنایع داخلی تأکید کرد: برای نمونه شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور میتوانند امکانات فنی از جمله موتور خودرو را در اختیار هنرستانها قرار دهند تا دانشآموزان در محیط واقعی، آموزشهای عملی ببینند.