صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : رویداد

۱۱
شهریور
۱۴۰۳

شماره
۵۷۰۰

امروز: ۱۸ (شهریور) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Sep) 08

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: بی‌توجهی به آثار و بناهای تاریخی آن‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد یا ممکن است از هویت اصلی خود دور کند، چیزی که اخیرا در تپه باستانی هگمتانه شاهد هستیم و بخشی از محوطه تاریخی به پارکینگ و به محل درآمدزایی تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، کم پیش نیامده که مکان‌های تاریخی مورد بی‌مهری گردشگران قرار بگیرند، این را می‌شود از یادگاری نوشتن بر روی در و دیوارهای این بناها دید چیزی که سال گذشته برای نمونه نسبت به کتیبه‌های گنجنانه شاهد بودیم، اما جدا از بی‌توجهی گردشگران، بی‌توجهی مسؤولین در حفظ و نگهداری این بناها کم‌سابقه نیست، طوری‌که حتی نسبت به وجود آثار به‌جا مانده از دل تاریخ بی‌تفاوت هستند.
اخیرا شاهد پارکینگ شدن بخشی از محوطه باستانی هگمتانه و وضعیت نامناسب این مکان تاریخی و گردشگری چندین هزارساله شهر همدان هستیم که جای بسی سؤال است، شیوه نگهداری و توجه به این محوطه تاریخی چطور است که به جای پرداختن به گذر فرهنگی و تاریخی شاهد ایجاد پارکینگ هستیم و یک مکانی که ظرفیت بالایی برای ارتقای گردشگری همدان دارد به یک محل درآمدزایی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی تبدیل شده است!
متأسفانه مدتی است تغییرات منفی در محوطه یک اثر باستانی بی‌نظیر به نام «هگمتانه» باعث شده چشم‌انداز یک مکان تاریخی و گردشگری جهانی به هم بخورد و تحقق اهداف مورد نظر با یک بی‌تدبیری تنها در حد یک حرف پیش برود.
آنچه مسلم است پیکره یک شهر را «جسم» و «جان» آن تشکیل می‌دهد و شهرهای انسان‌محور به جان و روح شهر توجه دارند، در یک کلام برای جلب رضایت شهروندان، در کنار خدمات متعدد و متنوع شهری، نیاز به محصولات و خدمات هنری فرهنگی باید برآورده شود، نیازی که مطالبه جدی ساکنان شهرها به خصوص نسل جوان است.
تجربه نشان می‌دهد که «گذرهای فرهنگ و هنر» به عنوان محل عرضه‌ بی‌واسطه آثار هنری به شهروندان، خاطره‌ای ماندگار در ذهن شهروند و گردشگر ایجاد می‌کند، تلطیف فضای زمخت شهری، جان دادن به کالبد شهری، عرضه‌ بی‌واسطه هنرها و آثار خلاقه هنرمندان به مشتریان و مخاطبان، گفت‌و‌گوی فرهنگی در بستر یک بازار هنری، تغییر و ارتقای ذائقه مشتریان و... از عینی‌ترین تأثیرات گذرهای فرهنگ و هنر است.
با این تفکر بود که پیاده‌راه‌هایی در همدان تشکیل شد تا آن گذرهای هنری و فرهنگی در جهت ارتقای فعالیت اقتصادی شهروندان و ایجاد شور و نشاط در شهر شکل گرفت تا از طرفی شاهد جذب گردشگران مختلف به شهر همدان نیز باشیم.
می‌توان گفت که شهرهای مهم مذهبی و تاریخی، شهرهای گردشگرپذیر، شهرهای صنعتی و دانشگاهی که مهاجرپذیرند، شهرهای خلاق که از سوی سازمان یونسکو انتخاب شده‌اند، شهرهای مرزی و... گزینه‌های خوب و اولویت‌دار برای ایجاد و راه‌اندازی گذرهای فرهنگ و هنر در کشورمان محسوب می‌شوند.
اینطور بگوییم سال گذشته حذف سواره از محوطه باستانی هگمتانه به منظور تسهیل در پرونده ثبت جهانی هگمتانه از اقدامات مهمی بود که انجام شد؛ درواقع با حذف آسفالت و سواره از مسیر و میدان اکباتان هدف این بود گذر فرهنگی، هنری و گردشگری جدیدی به همدان افزوده و شرایط برای تحقق ثبت جهانی هگمتانه فراهم شود.
همزمان با زمزمه‌های ورود ارزیابان یونسکو به همدان برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی هگمتانه بود که اقدامات مختلفی از سوی نهادهای مختلف در شهر همدان انجام شد تا هگمتانه هر چه بیشتر به سمت جهانی شدن گام بردارد و حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود.
اقدامات زیادی برای حذف ترافیک انجام شد که می‌توان به تعریض راسته حاج فضل‌الله، معبر باستان و تعریض موزه منطقه‌ای اشاره کرد که عرض بسیار خوبی برای راسته حاج فضل‌الله تدارک دیده شد و این معبر در واقع کمک خواهد کرد دسترسی بهتری به بازار آهن‌فروشان باشد.
حذف آسفالت محوطه هگمتانه پس از 70 سال یکی از اقدامات ارزشمندی بود که برای ثبت جهانی هگمتانه انجام شد، آسفالت میدان اکباتان و مسیر دسترسی آن به بلوار هگمتانه حذف شد و به جای آن زمین سنگ‌ریزه‌های سفید پوشانده شد تا مسیری جدیدی برای گذر فرهنگی و گردشگری همدان باز شود.
حال که چندین ماه از رفتن ارزیابان یونسکو می‌گذرد و همه منتظر اعلام نتیجه برای ثبت جهانی هگمتانه هستند، منطقه‌ ورودی محوطه باستانی هگمتانه که آسفالت آن حذف شده، به جای گذر فرهنگی تبدیل به محل کاسبی شده است و یک اثر تاریخی بی‌نظیر هم از دود خودروها و آلودگی هوا در امان نیست.
حذف سواره از محوطه هگمتانه آن هم پس از 70 سال، برای ثبت جهانی هگمتانه این نوید را می‌داد که منطقه مورد نظر خالی از هر گونه خودرو و سواره باشد تا خللی در پرونده ثبت جهانی وارد نشود اما اکنون جای سؤال است که چرا باید تبدیل به پارکینگی برای خودرو‌ها و محل کاسبی باشد و آیا امکان این نیست که کارشناسان مختلف در این خصوص نظر بدهند و مسؤولان از ایده و نظرهای بکری استفاده کنند و به نحو دیگری درآمدزایی باشد.
امروز شهروندان همدانی از تبدیل شدن این فضا به پارکینگ گلایه دارند و برایشان سؤال است که آن گذر فرهنگی، هنری و گردشگری که مدنظر بود چرا به یکباره به یک پارکینگ تبدیل شده است!
یکی از شهروندان همدانی در این خصوص اظهار کرد: ما برای پارک خودرویمان در این محوطه 15 هزار تومان هزینه پرداخت کردیم و برایمان سؤال بود که چرا باید این اتفاق بیفتد.
آقای بیگ‌محمدی بیان کرد: اینجا یک مسیر گردشگری است و نباید به عنوان پارکینگ مورد استفاده باشد و هزینه‌ای بابت پارک خودرو بگیرند.
وی اضافه کرد: همدان می‌تواند مانند شهرهای موفق گردشگری به فضای‌های گردشگری خود برسد و نه تنها شاهد رونق گردشگری در این شهر باشیم بلکه از طرفی رونق اقتصادی اینجا را فراهم کند.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه همدان آثار باستانی منحصر به فردی زیادی دارد که نمونه آن همین تپه هگمتانه است گفت: باید شرایطی فراهم شود تا بیشتر مسافران و گردشگران این آثار تاریخی را بشناسند.
وی تأکید کرد: این محوطه تپه باستانی هگمتانه اگر به مسیر گردشگری تبدیل شود، اثرگذاری زیادی در رونق گردشگری خواهد داشت.
آقای مرادی دیگر شهروند همدانی با بیان اینکه محوطه تپه هگمتانه و خیابان اکباتان نیاز به پارکینگ دارد اما نباید این مسیر یعنی انتهای علویان به این امر اختصاص می‌یافت گفت: باید یک مسیر گردشگری و فرهنگی در این محوطه تعریف شود و بهتر است پارکینگ‌ در جای دیگری ایجاد شود.
وی با تأکید به اینکه تپه هگمتانه با توجه به ثبت جهانی باید بیشتر مورد توجه باشد عنوان کرد: اطراف تپه هگمتانه ظرفیت‌های زیادی دارد تا بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد و باعث رونق گردشگری شهر همدان شد.
آقای احمدی دیگر شهروند همدانی بیان کرد: ایجاد پارکینگ در این محوطه هگمتانه هرچند باعث رونق پیاده‌راه اکباتان شده است و به واسطه پارک خودروها و ورود افرادی به این پیاده‌راه، از مغازه‌های اطراف خریدهایی می‌شود اما اینکه به دنبال رونق گردشگری باشیم به این شکل محقق نمی‌شود.
وی با اشاره اینکه متأسفانه پیاده‌راه اکباتان از رونق قبل افتاده و انتهای این خیابان اکثر مغازه‌ها تعطیل شدند گفت: باید اطراف هگمتانه و پیاده‌راه اکباتان را به نحو مطلوبی احیا و بهترین استفاده را از آن برد.
این شهروند همدانی ایجاد بازارچه‌ها و عرضه محصولات فرهنگی و هنری را در این محوطه مثبت دانست و خواستار توجه به این موضوع شد.
آقای حیدری دیگر شهروند همدانی نیز اظهار کرد: شکی نیست بالاخره به پارک خودرو در این منطقه نیاز است اما اینکه یک محوطه باستانی و گردشگری تبدیل به پارکینگ شود، مورد انتقاد است.
وی با اشاره به اینکه یک منطقه فرهنگی و باستانی به منطقه تجاری تبدیل شود، ایراد بزرگی است گفت: به اسم منطقه باستانی، تفکیک صورت گرفته و پارکینگ راه‌اندازی شده که درآمدزایی به این واسطه قابل توجیه نیست و باید مسؤولان فکر دیگری داشته باشند و برای پارکینگ نیز محل دیگری درنظر بگیرند که خارج از محدوده باستانی باشد در غیر این صورت سوء‌استفاده محسوب می‌شود.
شهروند دیگری با بیان اینکه یک فضای عمومی و گردشگری تبدیل به فضای اختصاصی و کسب درآمد شده است اظهار کرد: وجهه خوبی ندارد در محوطه آثار باستانی پارک خودرو ایجاد شود و شکل نازیبایی را به این منظر تاریخی بدهد.
آقای رستمی با اشاره به اینکه باید فکر دیگری در این محوطه داشت تا یک فضای زیبای گردشگری ایجاد شود گفت: امیدوارم مسؤولان فکر دیگری در مورد این محوطه داشته باشند و آن را جای پارک خودرو قرار ندهند.
آقای زمانیان دیگر شهروندی بود که اظهار کرد: نیاز به ورود کارشناسان است تا در مورد تپه هگمتانه تصمیمات اساسی بگیرند که بهترین عملکرد را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود مهندسین رشته معماری و شهرسازی از شهرها و استان‌های مختلف در مورد این موضوع نظر دهند و فکر بهتری در مورد این محوطه داشته باشند گفت: آنها باید همفکری کنند تا یک مرکز گردشگری خوبی ایجاد شود تا مردم و گردشگران زیادی مراجعه کنند و از فضای موجود لذت ببرند.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه باید فضای اینجا طوری طراحی شود که مردم راحت تردد داشته باشند گفت: مردم عادی نمی‌تواند خیلی در مورد این موضوع نظری بدهد و کارشناسان باید ورود کنند.
آقای زمانیان با تأکید بر اینکه هرچیزی متخصص خود را می‌خواهد و نباید خودسرانه تصمیماتی گرفت عنوان کرد: وقتی یک ساختمان ساخته می‌شود ما می‌گوییم بهترین باشد و از نظر ما بهترین تعریفی دارد درحالی که ساختمان تا ساخته نشود اشکالش مشخص نمی‌شود و در آخر آن کسی می‌تواند روی آن نظر دهد که در آن زندگی کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: