صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳
تیر
۱۴۰۳

شماره
۵۶۴۴

امروز: ۳ (تیر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (Jun) 23

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: اجلاسیه شهدای غریب در اسارت استان همدان ویژه 52 شهید گرانقدر استان با اجرای نمایش، خاطره‌گویی استاندار، تجلیل از خانواده‌ شهدا و رونمایی از پوستر شهدای غواص غریب در اسارت برگزار شد.
به گزارش هگمتانه، اجتماع آزادگان و ایثارگران استان و یادواره شهدای غریب اسارت با حضور آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان، علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان، نمایندگان همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی و جمعی از مردم شهیدپرور همدان و ایثارگران و آزادگان دوران هشت سال دفاع‌مقدس عصر پنجشنبه در حسینیه امام(ره) برگزار شد.
در این اجلاسیه نمایشی از دوران اسارت و گوشه‌ای از آنچه بر اسرای ایرانی در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق گذشته توسط هنرمندان به نمایش گذاشته شد.

قاسمی‌فرزاد: بسیاری از شهدای آزاده بر اثر عدم دریافت خدمات پزشکی به شهادت رسیدند
علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان که خود از آزادگان سرافراز است با لباس اسرای ایرانی در مراسم حاضر شد و ضمن بیان خاطره‌ای از دوران اسارت رزمندگان ایران اظهار کرد: به دلیل کتک‌ها و ضرب و شتم ایرانی‌ها در اردوگاهی که حضور داشتیم، اغلب اسرا دارای مجروحیت‌های جدی از جمله قطع دست و پا و یا قطع نخاع بودند و آنهایی که زنده ماندند هم تا سال‌ها دچار درد و مشکل بودند به همین سبب بسیاری از شهدای آزاده بر اثر عدم دریافت خدمات پزشکی و تحمل رنج بسیار به شهادت رسیدند.
وی گفت: نیروهای بعثی به جای ارائه خدمات پزشکی با کابل و یا چماق‌های چوبی که سر چماق را با حلقه‌های فلزی درست کرده بودند از اسرا و مجروحان پذیرایی می‌کردند، شرایط بهداشتی در اردوگاه وجود نداشت و سرویس بهداشتی در اختیار اسرای ایرانی قرار نمی‌دادند سطلی را در گوشه اردوگاه به این منظور گذاشته بودند.
استاندار همدان عنوان کرد: رژیم بعثی به دلیل اینکه از تعصب رزمندگان ایرانی روی رهبر کبیر انقلاب امام راحل(ره) و رئیس جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای آگاه بودند جرأت توهین به رهبر و ریاست جمهوری ایران را نداشتند.
استاندار همدان مطرح کرد: یکی از اسرای مجروح که تمام بدن او را عفونت گرفته و کرم زده بود در ایام بهمن ماه با زخم باز به فضای آزاد اردوگاه منتقل می‌کردند و با چوب می‌زدند تا کرم‌ها از پیکر اسیر فرو ریزد این عزیز پس از رسیدن به فیض شهادت بدنش معطر و فضای اردوگاه را عطرآگین کرده بود، به طوری‌ که همه می‌دانستیم هیچ عطری در اردوگاه وجود ندارد و حتی موجب تعجب زندان بانان عراقی شده بود.
وی افزود: روحیه‌ آزادگان در دوران اسارت با تعالیم روح‌بخش قرآن تقویت می‌شد و آزادگان به جای نشستن در کنج زندان و زانوی غم بغل کردن، با عبادت، نماز شب، روزه‌داری و یادگیری قرآن و زبان خارجه روحیه خود را حفظ می‌کردند، دشواری‌های دوران اسارت بسیار بود.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه صلیب سرخ جهانی از روحیه بالا و شاداب ناشی از انجام شعائر مذهبی آزادگان، بهت زده بود عنوان کرد: وظیفه ما رساندن پیام شهدا و همرزمانمان به نسل‌های بعدی است که برگزاری یادواره‌ها یکی از راه‌های این انتقال پیام است ضمن اینکه بیان یاد و خاطره شهدای مظلوم دفاع مقدس خصوصاً شهدای غریب اسارت، آثار فرهنگی و تربیتی بسیاری دارد.
تجلیل از خانواده‌های شهدای غریب اسارت؛ پدر و مادر شهید مهدی الیاسی، خانواده شهید نصرت‌اله ترک‌حصاری، خانواده شهید شعبان رودکانی، شهید قوام کیانی، شهید علی‌احمد قیطاسی، شهید اسماعیل جعفری، شهید حسن نوروزی و شهید سلطانی بخش دیگری از برنامه اجلاسیه بود.
در این مراسم، نخستین پوستر گرامیداشت شهدای غواص غریب در اسارت با عنوان «پرواز در آب» رونمایی شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: