صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه ورزش - میثم ناصرنژاد: وزنه‌برداری زنان رشته‌ای نوپا در ایران محسوب می‌شود و با وجود آنکه مدت زمان کوتاهی از تشکیل آن می‌گذرد اما به نظر می‌رسد زنان ما می‌توانند خود را زودتر از تصور به نشان‌های بین‌المللی دست یابند. تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در سال 1396 تشکیل و لباس رسمی این تیم که منطبق با موازین اسلامی است در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2018 رونمایی شد. «بوسابا» دبیر کل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا و همچنین«کاتو ریکو» رئیس کمیته فنی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا از لباس دختران ورزشکار ایرانی رونمایی کردند.
هر چند که پس از این رونمایی نزدیک به 2 سال طول کشید تا دختران وزنه‌بردار ایران به صورت رسمی روی تخته بروند اما پیش از اعزام تیم به رقابت‌های قهرمانی سال 2019 آسیا در چین، 2 دختر خردسال ایرانی به صورت نمادین در مسابقه‌های بین‌المللی جام فجر در سال 1396 به روی تخته رفتند. «آیسان ادیب» 8 ساله اهل اردبیل و «یگانه خدابنده» 6 ساله اهل شوشتر دخترانی بودند که نخستین بار در جلوی دوربین‌های تلویزیونی وزنه‌ زدند.
پس از این اتفاق تیم وزنه‌برداری زنان ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان اعزام شدند. البته پیش از آن دختران نوجوان ایران نیز به عنوان نخستین وزنه‌برداران زن ایران در رقابت‌های قهرمانی سال 2018 نوجوانان آسیا در ازبکستان حضور یافته بودند. هر چند که این اعزام‌ها نشان و جایگاهی برای ایران به ارمغان نیاورد اما آغاز تاریخ‌سازی دختران ایرانی بر تخته مسابقات بود. با پایان مسابقات قهرمانی سال 2019 جهان در تایلند کسب امتیاز برای ورودی المپیک 2020 توکیو به یکی از دغدغه‌های دختران وزنه‌بردار تبدیل شد.
ایران برای اعزام وزنه‌برداران زن به ژاپن 2 سهمیه دارد. فدراسیون نیز برای کسب این امتیازات، 2 دختر وزنه‌بردار را به رقابت‌های بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه اعزام کرد. در این پیکارها بود که نخستین نشان تاریخ وزنه‌برداری زنان در رده بزرگسالان کسب شد و «سیده الهام حسینی» توانست نام خود را به عنوان نخستین نشان آور وزنه‌برداری زنان ایران برای همیشه ثبت کند. او در حرکت یک ضرب با 88 کیلوگرم، در دوضرب ١١٠ کیلوگرم و در مجموع ١٩٨ کیلوگرم در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت.
پس از این موفقیت «اورسلا پاپاندری» نایب رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری با انتشار عکسی از «سیده الهام حسینی» نوشت: نخستین نشان بزرگسالان زنان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه برداری ایران تبریک می‌گویم.
گرچه این مسابقات همچون رقابت‌های آسیایی و جهانی از اهمیت بالا، گستردگی بسیار برخوردار نبود و از حضور وزنه‌برداران نامدار خالی بود اما حسینی با دستیابی به این گردن‌ آویز، تاریخ‌سازی بزرگی را انجام داد. حسینی با قرار گرفتن بر پشت پولاد سرد در مسابقات ترکیه سومین تجربه بین‌المللی خود را از سر گذراند.
پس از آن بود که مسیر برای درخشش بانوان وزنه برداری کشورمان هموار شد و یکی از دخترانی که توانست در این مسیر تاریخ سازی کند، "عسل کدخدایی" وزنه برداری مستعد همدانی بود.
عسل کدخدایی را باید یکی از پرافتخارترین دختران ورزشکار همدانی نامید. وزنه برداری که سه نشان آسیایی دارد، در المپیاد استعدادهای برتر قهرمان شد و اکنون نیز در قهرمانی نوجوانان کشور نیز سه نشان طلا کسب کرد.
درخشش او در مسابقات قهرمانی کشور تا جایی بود که عنوان دومین دختر قوی مسابقات را از آن خود کرد.
گفت وگوی هگمتانه با این قهرمان ملی و آسیایی را بخوانید:
از سوابق خود بگویید؟
کدخدایی: من عسل کدخدایی در دسته 81 کیلوگرم، دارنده نشان طلای استعدادهای برتر، سوم بزرگسالان، سوم نوجوانان و اکنون هم طلای نوجوانان کشور. همچنین سه نشان برنز قهرمانی آسیا در نوجوانان را هم کسب کرده ام.
در مسابقات کشوری هم خوش درخشیدید؟
کدخدایی: بله در این مسابقات چون که انتخابی تیم ملی بود همه با آمادگی کامل شرکت داشتند. خداراشکر توانستم در وزن 81 کیلوگرم که برای اولین بار به این وزن آمده بودم، سه نشان طلا کسب کنم. با ثبت رکورد مجموع 196 کیلوگرم قهرمان دسته 81 کیلوگرم نوجوانان قهرمانی کشور شدم یعنی با مهار وزنه‌های 87 در یک ضرب و 110 در دوضرب هر سه نشان طلا را به گردن آویختم.
با رکورد قبلی چقدر فاصله داشتید؟
کدخدایی: قبلا 76 کیلوگرم بودم و در مسابقات امسال کشوری تصمیم گرفتم یک وزن بالاتر بیایم.
چطور شد یک وزن بالاتر رفتید؟
کدخدایی: در مسابقات قبلی حتی آسیایی در دسته 76 کیلوگرم بودم اما امسال وزنم را با تشخیص خودم تغییر دادم. مربیان تیم ملی هم گفتن اگر قهرمان شدی در همین دسته وزنی جدید باقی بمان.
چرا وزنه برداری را انتخاب کردید؟
کدخدایی: پدرم باشگاه بدنسازی دارد و از کودکی با وسایل بدنسازی آشنا بودم. فوتسال کار می‌کردم اما پدرم گفت قدرت بدنی خوبی داری و توصیه کرد به رشته وزنه برداری بروم. با تلاش‌هایی که داشتم در این رشته موفق شدم. البته اغلب رشته‌ها را تجربه کرده ام منتها وزنه برداری جذاب‌تر بود.
وزنه برداری بانوان کشور را چطور می‌بینید؟
کدخدایی: سطح فعالیت در این رشته بین بانوان کشورمان بسیار خوب است و با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های فدراسیون، همه انگیزه بالایی دارند و قطعا در آینده می‌توانیم در مسابقات جهانی و المپیک موفق باشیم.
سقف آرزوهایت؟
کدخدایی: سقف آرزوهایم حضور در المپیک 2028 و کسب نشان طلای این مسابقات است.
چه انتظاری از مسؤولان دارید؟
کدخدایی: حمایت کنند. خانواده‌ها تا حدی می‌توانند حمایت‌های لازم را داشته باشند و باقی راه برای تداوم موفقیت‌ها مترصد حمایت مسؤولان است. ورزش حرفه‌ای نیاز به حمایت دارد و امیدوارم پر رنگ‌تر شود.
 عملکرد هیأت وزنه برداری همدان؟
کدخدایی: حمایت‌های خوبی دارند. میزبانی مسابقات کشوری در همدان بسیار خوب بود و آقای حسنی و خانم یادگاری زحمات زیادی کشیده اند. از زحمات پدر و مادرم هم تشکر ویژه دارم. همچنین کوروش باقری مدیر فنی تیم ملی وزنه برداری که به خوبی ما را در مسیر موفقیت هدایت می‌کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: