صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت‌وگو: بررسی‌های میدانی در فروشگاه‌ها و میادینی که طرح کالابرگ را اجرا می‌کنند، نشان می‌دهد برخی فروشگاه‌ها طرح دولت را اشتباه متوجه شدند و برخی مردم هم نسبت به نحوه اجرا سردرگم هستند.
به گزارش هگمتانه، با بازدید میدانی از فروشگاه‌ها و میادینی که طرح کالابرگ را اجرا می‌کنند، متوجه شدیم برخی فروشگاه‌ها طرح دولت را اشتباه متوجه شدند و از سوی دیگر مردم هم بین فروشگاه‌هایی که نسبت به اجرای این طرح رفتارهای متفاوتی دارند، سرگردان شده‌اند.
دو طرح فجرانه و کالابرگ، طرح‌هایی هستند که سیاست‌گذاری صورت گرفته از سوی دولت این بوده که قدرت خرید مردم افزایش یابد، طرح‌هایی که از قضا بسیار مورد استقبال هم قرار گرفته است، زیرا مردم قدرت خرید بالایی یافتند تا مایحتاج زندگی خود را تأمین کنند و به همین دلیل از اجرای آن‌ استقبال زیادی شده است.
البته این استقبال با مشکلاتی همراه بوده زیرا برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قرار بود کالا‌ها را به مردم ارائه دهند، همه این کالا‌ها را ندارند و یا اینکه برخی از فروشنده‌ها از قطع شدن سامانه کالابرگ خبر می‌دهند.
برخی فروشگاه‌ها هم توجهی به ابلاغیه دولت نسبت به فروش 11 قلم کالا و درصد تخفیفات درنظر گرفته شده برای مردم، ندارند و به روش‎‌های مختلف عمل می‌کنند که این باعث نارضایتی‌هایی شده است.
در این میان چرخی در سطح شهر همدان زدیم و متصدیان فروشگاه‌ها و مردم نسبت به روند اجرای این طرح موضوعاتی را عنوان کردند که در ادامه می‌خوانیم.
مسؤول یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان با بیان اینکه متأسفانه فروشگاه‌های خصوصی راه غیرقانونی را در اجرای طرح فجرانه پیش می‌برند اظهار کرد: این فروشگاه‌ها مبلغ کاملی را از کارت یارانه خانوار برداشت می‌کنند و هزینه کمتری را از آنها می‌گیرند و به همین خاطر مردم تصور می‌کنند آنها بهتر به درخواستشان پاسخ می‌دهند.
آقای مظاهری با بیان اینکه برای مشتریانی که به فروشگاه ما مراجعه می‌کنند توضیح می‌دهیم که به چه نحوی باید خریدهایی داشته باشد تا مشمول طرح یارانه تشویقی شوند گفت: ما به آنها می‌گوییم که یک کالایی که خریداری می‌کنند چند درصد تخفیف دارد و هزینه‌ای بابت آن دولت از آنها نمی‌گیرد اما مابقی را خود باید پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه شهروندان همدانی باید 11 قلم کالای تعیین شده از سوی دولت را در فروشگاه‌ها خریداری کنند و به نسبت درصد تخفیف مابقی هزینه را خود پرداخت کنند افزود: به عنوان مثال در خرید گوشت قرمز به ازای هر نفر 500 گرم، دولت 75 هزار تومان را پرداخت می‌کند و مابقی هزینه را نیز باید از طرف افراد پرداخت شود.
این متصدی فروشگاه خاطرنشان کرد: وقتی خانواری یک کیلو گوشت گوساله خریداری می‌کند و هزینه آن 470 هزار تومان است، 75 هزار تومان این مبلغ از یارانه کم می‌شود و مابقی که 395 هزار تومان است، باید نقدی از کارت پرداخت شود.
وی با بیان اینکه اگر یک خانوار چهار نفره بخواهند دو کیلو گوشت طبق طرح فجرانه خریداری کند، دوتا 75 هزار تومان پرداخت نمی‌کنند و بقیه مبلغ باید نقدی از کارت کشیده شود گفت: این خانوار باید اقلام اساسی را خریداری کند و آن هم طبق درصدی تخفیفی که برای هر قلم تعیین شده است.
آقای مظاهری ادامه داد: اینطور نیست که تنها بخواهند گوشت گوساله یا مرغ خریداری کنند و باید سایر اقلامی را در سبد خانوار خود بگنجانند تا 880 هزار تومان به خانواده چهارنفره تعلق گیرد.
وی با بیان اینکه برخی فروشگاه‌ها اعلام می‌کنند مشتریان هر خریدی را انجام دهند، مشکلی ندارد و برایشان ثبت می‌کنند که 11 قلم تعیین شده را خریداری کردند تا یارانه فجرانه به آنها تعلق گیرد ادامه داد: این فروشگاه‌ها خصوصی هستند و مانند ما سیستم ندارند که متصل به سامانه کالابرگ باشند و به همین دلیل می‌توانند به هر طریقی مشتریانی را جذب کنند.
این متصدی فروشگاه با اشاره به اینکه سیستم ما متصل به سایت کالابرگ است و اگر اقلام دیگری خارج از 11 قلم کالای تعیین شده را ثبت کنیم، سامانه آن را لحاظ نمی‌کند عنوان کرد: خانوارها باید 11 قلم کالای اساسی را از فروشگاه به قسمت صندوق بیاورند تا فروشنده کارت عابر بانک یارانه را وارد و گزینه یارانه را انتخاب کند که در این صورت سیستم تشخیص می‌دهد، چقدر یارانه فجرانه برای خریدهایشان تعلق گرفته و مابقی را باید از کارت بکشند.
وی طرح فجرانه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: طرح خوبی است به شرط اینکه فروشگاه‌های خصوصی میان‌بر نزنند و باعث نشوند که مردم نسبت به ما که طرح را به درستی اجرا می‌کنیم، بدبین شوند.
مظاهری با بیان اینکه این روزها خیلی از افراد به ما مراجعاتی دارند و مثلا وقتی خرید روغن 800 گرمی را انجام می‌دهند، به ازای هر نفر یک هزار و 700 تومان کالابرگ برای آنها محاسبه و مابقی را باید از کارت پرداخت کنند خاطرنشان کرد: بدین صورت مشتریان راغب به این نوع خرید نیستند و به فروشگاه‌هایی سرمی‌زنند که به سیستم متصل نیستند و می‌توانند هر نوع خریدی را ثبت کنند.
وی تأکید کرد: امیدواریم جلوی راه غیرقانونی این را بگیرند تا طرح به خوبی اجرایی شود.
خانم احمدی یکی از همشهریان همدانی، به فروشگاه‎های مختلف سرزده و خواهان برخورداری از طرح فجرانه بود اما تمام فروشگاه‌ها اعلام کرده بودند که سامانه قطع است و امکان ثبت اقلام نیست و نمی‌تواند خریدهایی را داشته باشد.
این شهروند همدانی که حول و حوش 60 سالی را داشت گفت: اصلا نمی‌دانم این یارانه به من تعلق می‌گیرد یا خیر، حداقل فروشگاه‌ها کدی که اعلام کردند برای ما بزنند تا متوجه قضیه بشویم.
وی با اشاره به اینکه به نظرم دولت باید خریدها را به عهده ما بگذارد و این نباشد که اجبار کنند چه کالاهایی را خریداری کنیم افزود: متأسفانه برخی فروشگاه‌ها هر آنچه کالای انبار شده و نزدیک به تاریخ انقضا را به مردم تحمیل می‌کنند.
خانم احمدی با بیان اینکه معتقدم دولت اگر می‌خواست کمکی به خانوارها داشته باشد آن را به صورت یارانه نقدی پرداخت می‌کرد تا آنها خود هر طور که دلشان می‌خواهد خرج کنند گفت: در این طرح باید چیزی هم از جیب خود بگذاریم و کالاهایی را به منزل ببریم که احتیاجی به آنها نداریم.
وی با اشاره به اینکه کالاهایی را در فروشگاه‌ها گذاشتند که مورد استفاده ما نیست خاطرنشان کرد: مثلا برنج یا روغنی به سطح فروشگاه‌ها آورده‌اند که نشانی که همیشه استفاده می‌کنیم نیست و ما نمی‌توانیم آنها را استفاده کنیم.
این شهروند همدانی با بیان اینکه به فروشگاه‌هایی مختلف مانند «افق کوروش»، «دیلی مارکت»،«جانبو» و«ولایت» سر زدم و همه اعلام می‌کنند سامانه قطع است و امکان خرید نیست افزود: به نظرم با این رویکرد مردم را سر کار گذاشتند و باید روی اجرای طرح اساسی فکر می‌شد.
خانم ترکمن یکی دیگر از همشهریان به فروشگاه‌های مختلف برای استفاده از یارانه فجرانه مراجعه کرده بود نیز اظهار کرد: به هر فروشگاهی که سر زدم اعلام کردند که این طرح به نحوی است که روی برخی از اقلام تخفیفی برای مشتریان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مسؤول فروشگاه گفت که با خرید یک ماکارونی 6 هزار تومان برای شما تخفیف درنظر گرفته می‌شود، سایر اقلام هم همینطور بود و باید خریدهایی داشته باشم تا تخفیف‌هایی روی هر قلم کالا در نظر گرفته شود.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه شرایط آسانی برای خرید کالاهای طرح فجرانه نیست تأکید کرد: یا به هر فروشگاهی سر می‌زنیم و می‌گویند سیستم قطع است یا برخی فروشگاه‌ها هم می‌گویند تنها چند قلم را داریم و همه 11 قلم کالای این طرح را ندارند.
وی با بیان اینکه طرح فجرانه نیاز به پشتیبانی دارد و نمی‌شود به این روال اجرایی شود و ما از این فروشگاه به آن فروشگاه برویم گفت: البته هر طرحی ابتدای کار نواقصی دارد و به مرور حل می‌شود.
خانم ترکمن بیان کرد: برخی فروشگاه‌ها آخر فصل تخفیفاتی را روی کالاهای خود که تاریخ انقضای آنها تمام می‌شود، در نظر می‌گیرند و با مراجعه‌ای که به یکی از این فروشگاه‌ها داشتم و خریدی انجام دادم تخفیف طرح فجرانه روی آن اعمال شد و دیگر تخفیف خود را اعمال نکردند و درواقع کالای مورد نظر این فروشگاه هم به فروش رفت.
آقای غلامی هم که خود سرپرست خانوار بود اظهار کرد: به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر همدان مراجعه کردم و گفتند که باید 750 هزار تومان خرید داشته باشم تا 220 هزار تومان یارانه به شما تعلق گیرد.
وی بیان کرد: به فروشنده گفتم که این 300 هزار تومان یارانه نقدی من را بردارید تا 520 هزار تومان کالا به من بدهید اما گفتند که باید 750هزار تومان خرید کنم تا 220 هزار تومانش کسر شود، آیا این درست است؟
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه مسؤولان اگر این مبلغی را که می‌خواستند بدهند نقدی می‌دانند بهتر بود و تکلیف ما مشخص افزود: چه لزومی دارد که اجباری باشد که ما به فروشگاهی برویم و خریدهایی داشته باشیم تا به ما یارانه تعلق گیرد.
وی با بیان اینکه هر کدام از فروشگاه‌ها در خرید این کالاها موضوعاتی را مطرح می‌کنند و حرف هیچ‌کدام از آنها نیز یکی نیست گفت: فکر می‌کنم فروشگاه‌ها هم از نحوه اجرای این طرح اطلاع ندارند و نمی‌دانند چطور باید مشتری‌مداری کنند و بهتر است آگاهی در این زمینه صورت گیرد.
به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر که وارد شدم، مردم داشتند خریدهایی انجام می‌دانند و دو فروشنده هم مشغول کارت کشیدن و حساب و کتاب؛ چند دقیقه منتظر ماندم تا کار برخی از مشتریان تمام شود و فرصتی شد که با آنها و نیز متصدیان فروشگاه صحبت کنم.
در این فاصله چند نفری به آن فروشگاه مراجعه کردند و از نحوه اجرای طرح فجرانه و اینکه مشکل سیستم حل شده است یا خیر، سؤالاتی داشتند و درواقع به علت قطعی سیستم نمی‌توانستند خرید کنند. کار یکی از فروشندگان که کم شد، توانستم چند کلامی با او صحبت کنم و در مورد طرح فجرانه بگوید.
این فروشنده جوان با بیان اینکه متأسفانه نسبت به نحوه اجرای این طرح به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است اظهار کرد: به نظرم اشتباه طرح کالا برگ را طرح یارانه فجرانه معرفی کردند، دولت از ابتدا باید به مردم اعلام می‌کرد که در صورت خرید می‌توانند از تخفیفاتی برخوردار شوند.
وی با اشاره به اینکه این طرح همان کالا برگ 120هزار تومانی است که به 220 هزار تومان افزایش یافته است گفت: دولت با عدم اطلاع‌رسانی به موقع مشکلاتی را برای مردم در طرح فجرانه ایجاد کرده است.
این فروشنده با بیان اینکه فروش برخی از فروشگاه‌ها با اجرای این طرح نسبت به روزهای عادی به نصف رسیده است افزود: این روزها اکثر مردم به دنبال خرید کالا برگ هستند و چون سامانه ما قطع است از ما خرید نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سامانه فروشگاه ما را قطع کردند و نمی‌توانیم به مردم خدمات ارائه دهیم عنوان کرد: به ما گفتند باید طرحی را اجرایی کنیم که نحوه اجرای آن را توضیح ندادند و در آخر متخلف محسوب شدیم و سامانه را قطع کردند.
این پسر جوان با تأکید به اینکه متأسفانه قانون را برای ما توضیح ندادند و آخر مقصر شناخته شدیم گفت: شما در چند دقیقه‌ای که اینجا بودید ملاحظه کردید که چه تعداد مشتریانی آمدند و به خاطر قطع بودن سیستم خرید نداشتند و رفتند.
وی با بیان اینکه ما برای راه‌اندازی سیستم به ادارات مختلف مراجعه کردیم و یک نهادی مشخص پاسخگو نیست افزود: به فرمانداری مراجعه می‌کنیم می‌گویند به تعزیرات حکومتی مربوط می‌شود و آنجا هم سر می‌زنیم، سازمان دیگری را معرفی می‌کنند.
این فروشنده با اشاره به اینکه این طرح همان کمک معیشتی است که شامل دهک 1 تا 7 می‌شود ادامه داد: مردم اطلاع ندارند که باید در قبال خرید 11 قلم کالا، هزینه‌هایی هم پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه اغلب مردم همدان سردرگم هستند و نمی‌دانند چطور می‌توانند از این طرح استفاده کنند گفت: این طرح انتظاری را در آنها ایجاد کرده است و می‌خواهند خریدهایی را داشته باشند تا ببینند به آنها این یارانه تعلق می‌گیرد اما در اغلب فروشگاه‌ها هم متأسفانه سیستم قطع شده است.
این فروشنده با تأکید بر اینکه روزانه بیش از 100 نفر به ما مراجعه می‌کنند و می‌پرسند که داستان این 220 هزار تومان چیست افزود: متأسفانه این طرح هیچ قانونی مشخصی ندارد و کسی هم پاسخگو نیست.
وی خاطرنشان کرد: طرح فجرانه به نفع مردم است اما به شرطی که زیرساخت فراهم شود و به درستی اجرایی شود.
آقای پناه‌آبادی نیز که از طرح فجرانه رضایت داشت اظهارکرد: وقتی از این طرح مطلع شدم، به فروشگاه مراجعه کردم و با دادن کارت ملی و شماره تلفن همراهم به فروشنده، او برایم خریدهایی را ثبت کرد که بعدا مبلغی به کارتم واریز شد.
وی با اشاره به اینکه ما 11 قلم کالای تعیین شده را خریداری کردیم و یارانه طرح فجرانه تعلق گرفت گفت: به نظرم طرح خوبی است و به خانواده‌ها در خرید اقلام کمک می‌شود.
این شهروند همدانی با بیان اینکه ما خانواده چهارنفره هستیم و 880 هزار تومان بعد از خرید به کارتم واریز شد افزود: امیدوارم این طرح ادامه داشته باشد و نزدیک ایام عید مردم بتوانند به کمک آن خریدهای ضروری را انجام دهند.
فروشنده خانم یکی از فروشگاه‌های سطح شهر همدان هم گفت: به نظرم این طرح باید به یک شکل در تمام فروشگاه‌ها اجرا شود و این نباشد که در فروشگاه ما مردم نصف هزینه خریدهایشان را از جیب بدهند و برخی فروشگاه‌ها اعلام کنند که هزینه‌ای پرداخت نشود و همان با کارت یارانه خرید کنند.
وی با اشاره به اینکه در این چند روز ما خیلی اذیت شدیم و مردم سؤالاتی دارند که اگر هم پاسخ می‌دهیم، قانع نمی‌شوند عنوان کرد: برخی مراجعه کنندگان نام برخی از فروشگاه‌هایی را می‌برند و می‌گویند آنها سختی‌هایی که ما روی خرید 11 قلم کالا داریم را ندارند و بسیاری از مردم در آن فروشگاه‌ها خریدهای راحت‌تر بدون اینکه مابه‌التفاوت هزینه یک قلم را پرداخت کنند، دارند.
این فروشنده با اشاره به اینکه ما اطلاعیه مرحله جدید کالا‌برگ الکترونیکی (طرح فجرانه) را بر در فروشگاه نصب کردیم و طبق آن تخفیف‌هایی که دولت در نظر گرفته، فروش‌هایی را داریم گفت: مردم به ما اعتراض می‌کنند که چرا هزینه اضافی از آنها می‌گیریم درصورتی که هزینه اضافی نیست و تنها درصدی از مبلغ خرید را دولت پرداخت می‌کند.
خانمی از منطقه سیلوی همدان نیز با بیان اینکه از طرح فجرانه استفاده کردیم و طرح خوبی است اظهار کرد: ماه گذشته همسرم کارت یارانه را به فروشگاه نزدیک محل زندگیمان برد و با آن خریدهایی داشت که این ماه به همراه یارانه مبلغی به عنوان طرح فجرانه به حساب ما واریز شد.
وی با بیان اینکه ما خانواده سه نفره توانستیم از طرح فجرانه استفاده کنیم و واقعا طرح خوبی است و کمک خرج خانواده‌ها می‌شود گفت: امیدوارم این طرح همچنان ادامه داشته باشد و دولت از افراد حمایت کند.
خانمی از منطقه جانبازان نیز اظهار کرد: ماه گذشته ما از کارت یارانه برداشت داشتیم و نمی‌توانستیم از طرح فجرانه بهره‌مند شویم اما همسرم به فروشگاهی مراجعه کرد که صاحب آن فروشگاه گفت که سایر کارت‌ها هم می‌شود و کافی است شما خرید 11 قلم کالا را در این فروشگاه داشته باشید و ما برایتان ثبت کنم تا یارانه فجرانه به شما تعلق بگیرد.
وی با بیان اینکه ما از آن فروشگاه خریدهایی انجام دادیم اما یارانه فجرانه پرداخت نشد گفت: گویا گفته می‌شود که باید همان مبلغ یارانه را خرج کرد تا مبلغ اضافی تعلق گیرد که امیدوارم ماه آینده این اتفاق بیافتد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: