صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: برنامه انتخاباتی قرارگاه انتخاباتی بسیج دانشجویی استان همدان با رویکرد مناظرات احزاب و گروه‌های سیاسی انتخابات مجلس سال 1402 در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، نماینده جنبش مردمی "از ما" در همدان با بیان اینکه شفافیت، پاسخگویی و شایسته‌گزینی ملاک عمل این جنبش است گفت: ما طبق اصول علمی و براساس آزمون امتیازات کاندیداها را به مردم اعلام می‌کنیم تا این شاخص به انتخاب آنها کمک بیشتری کند.
«از ما» جنبش مردمی بدون وابستگی حزبی
نماینده جنبش مردمی "از ما" در این جلسه از وظایف و اهداف این جنبش سخن به میان آورد و اظهار کرد: "از ما" یک جنبش مردمی است که به گروه‌ها و جناح‌ها و یا احزاب سیاسی وابستگی ندارد. محمدمهدی شیرمحمدی با بیان اینکه رویکرد این جنبش بر پایه شفافیت، پاسخگویی و شایسته‌گزینی است گفت: به دنبال این هستیم نماینده‌ای که رای می‌آورد نسبت به اعتمادی که مردم به او داشتند و رای دادند، پاسخگو باشد.
وی افزود: گاهی نمایندگانی انتخاب می‌شوند که هیچ اطلاعی از نحوه کار آنها و اینکه نسبت به لوایح و طرح‌های مختلف چه دیدگاهی داشتند یا در مجلس چقدر حضور داشتند و... نیست که جنبش "از ما" دنبال شفافیت در این مسائل است.
شیرمحمدی با تأکید بر اینکه جنبش مردمی "از ما" معتقد است که ما به قله نزدیکیم اما نسبت به مسائلی مانند وضعیت اقتصاد، معیشت مردم، مسکن و آب نقد داریم افزود: شایسته‌گزینی راهکاری است که می‌تواند مشکلات را کاهش داده و حل کند.
مجموع سلایق بر مدیریت کشور حاکم باشد
نماینده جنبش مردمی "از ما" بیان کرد: نسبت به یک‌حزبی و تک‌صدایی مخالف هستیم و باید مجموع سلایق مختلف بر شرایط کشور و مدیریت کشور حاکم باشد.
شیرمحمدی با بیان اینکه جنبش مردمی "از ما" بر پایه همین اصول شکل گرفته و باید سلایق مختلف در حاکمیت وجود داشته باشد گفت: موضوع ما این است در انتخاب نماینده مجلس یک گروهی نباشند که آزمونی برگزار و سؤال‌هایی مطرح کنند و نهایت سلایق خود را اعمال کنند و بگویند فهرست دادیم و طبق آن رای دهید!‌ وی با بیان اینکه در این جنبش یکی از موضوعات این است آیا کسی که می‌خواهد نماینده شود تناسب با نماینده شدن دارد یا خیر اضافه کرد: طبق آزمون‌های علمی نظیر پرسشنامه ارزش‌های کاری، شخصیت، ویژگی‌های رفتاری، آزمون توانایی ذهنی عمومی با پاسخگویی به نزدیک به 600 سؤال مشخص می‌شود یک فرد نسبت به شغل نمایندگی تناسب دارد یا نه؟‌.
نماینده جنبش مردمی "از ما" با اشاره به اینکه بعد از آزمون به این می‌رسیم که نماینده در نقش رابط بین مردم و نظام، ارزیاب طرح و لوایح، قانونگذار و تحلیل‌گر، ناظر و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و... چطور عمل می‌کند؟ گفت: نگاه علمی به مسأله داریم و بعد از تناسب شغلی به سراغ شایسته‌گزینی می‌رویم که 6 قالب و 32 نشانگر را برای این موضوع در نظر گرفتیم که می‌توان برای مثال به جوان‌گرا بودن، ضد فساد بودن، کارآمدی و اهل تدبیر اشاره کرد و امتیاز داد.
40 کاندیدای مجلس در استان وارد فرایند جنبش «از ما» شدند
وی با بیان اینکه طبق آزمون برخی نمره بالا می‌گیرند که در این مرحله ما به مردم نمی‌گوییم به آنها رای دهند بلکه می‌گوییم اینها افرادی هستند که فرایندی را گذرانده‌اند و چه امتیازی کسب کرده‌اند، گفت: در استان همدان 40 نفر وارد فرایند جنبش مردمی از ما شدند که این دوره از مجلس نسبت به قبل رشد چند‌برابری داشتیم.
نماینده جنبش مردمی "از ما" با بیان اینکه محورهای شفافیت داوطلبان این است که وعده‌های انتخاباتی ضبط و ثبت شود تا ببینیم بعدا به آن عمل می‌کنند یا خیر؟ گفت: معتقدیم اگر نماینده‌ای منابع مالی از جایی دریافت می‌کند باید پاسخگوی آن باشد و شفاف آن را بیان و حتی فهرست دارایی خود و میزان حقوق و مزایای دریافتی را از مجلس عنوان کند.
وی با بیان اینکه در بین نمایندگان مجلس استان دو نفر وارد فضای شفافیت نشدند که نسبت به آنها منتقدیم اما بقیه ورود داشتند در ادامه در خصوص اینکه جنبش مردمی "از ما" آیا فهرستی از منتخبین خود ارائه کرده است؟ گفت: ما نمی‌گوییم به چه کسی رای بدهید، فقط براساس آزمون می‌گوییم چه کسانی چه امتیازی دارند که مردم طبق آن می‌توانند به افراد رای دهند؛ تأکید می‌کنم تمام مراحل کار ما روند علمی داشته و خارج از سلایق فردی است.
احزاب می‌توانند به مردم در انتخاب  فرد اصلح کمک کنند
نماینده انجمن مهندسان ایران نیز در پاسخ به این سؤال که برخی از افراد شاخص جریان اصلاحات ساز مخالف حضور در انتخابات را می‌زنند، البته تصور نمی‌کنیم انجمن اسلامی مهندسان مبنایی بر عدم حضور داشته باشند اما شما نظر خود را بفرمایید؟ عنوان کرد: بنده در کسوت سخنگوی اصلاحات نمی‌توانم صحبت کنم و در قالب انجمن اسلامی مهندسان در این جمع حضور یافته‌ام.
حمید بادامی‌نجات گفت: معتقدم شاید جبهه اصلاحات لیستی برای انتخابات نداشته باشد اما بنای تحریم انتخابات را هم ندارد اما در مجموع سخنگوی اصلاحات باید این موضوع را عنوان کند و من نمی‌توانم نظری بدهم.
وی افزود: بنده در حال حاضر عضو شورای شهر هستم که برآمده از یک انتخابات بوده و طبیعتا فضای انتخابات را جزو یکی از راه‌های تغییر و اصلاح در امور می‌دانیم. وی بیان کرد: انجمن اسلامی مهندسان شاید فهرستی در خیلی از استان‌ها برای انتخابات نداشته باشد اما مبنای عدم حضور در انتخابات را هم ندارد.
نماینده انجمن مهندسان ایران در خصوص ارزیابی انجمن اسلامی مهندسان از فضای سیاسی و مدیریتی استان گفت: معتقدم برای اینکه بتوانیم مدیریتی مناسب، به ویژه سیاست‌گذاری درست در مجموعه‌های مختلف از جمله شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، این دو نهاد مهم و تأثیرگذار باید ترکیبی از افراد و سلایق گوناگون سیاسی باشد.
‌وی با تأکید به اینکه احزاب یکی از راه‌هایی هستند که می‌توانند کمک کنند مردم فرد اصلح را انتخاب کنند گفت: اگر این اتفاق در کشور رقم بخورد که سلایق مختلف بتوانند در انتخابات حضور یابند، تصمیمات درست‌تر با نگاه‌های مختلف محقق می‌شود.
بادامی‌نجات در پاسخ به اینکه آیا روند مدیریتی و سیاسی فعلی در استان را قبول دارید؟ گفت: خیر، اختلاف بسیار است؛ قطعا فضای سیاسی و مدیریتی استان فضای اختلافی است که به توسعه استان آسیب زده است.
وی در مورد اینکه عملکرد نهادهای متولی را در احراز صلاحیت چطور ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: در برخی موارد قانونگذار موضوعی را تأکید کرده که تفسیرهایی نسبت به آنها داریم، در مورد برخی اشخاص سخت‌گیرانه است و نسبت به برخی اینطور نیست.
نماینده انجمن مهندسان ایران ادامه داد: مثلا در مورد عدم التزام به ولایت فقیه باید تعریفی شفاف و مشخصی داشته باشیم و اینکه گفته می‌شود یک نفر به ولایت فقیه التزام ندارد، باید مشخص شود با چه مؤلفه‌هایی بوده است؟.
وی تصریح کرد: من معتقدم وقتی می‌بینیم فردی در حوزه کاری خود در دستگاه اجرایی و دوران نمایندگی‌اش به اقتصاد و حوزه کسب و کار آسیب زده مؤلفه عدم التزام بوده است.
بادامی‌نجات گفت: باید دید آیا این فرد آسیبش به کشور بیشتر بوده یا فردی که در یک جریان سیاسی بوده است؛ در هر حال تصور می‌کنم باید این فرایند و تفسیرها را یک روز تغییر دهیم و اصلاح کنیم. وی با بیان اینکه مسلما مرجع ما قانون اساسی است افزود: موضوع من نسبت به برداشت ما از مواردی بوده که قابل تفسیر است و هیچ مؤلفه‌ای برای سنجش آنها وجود ندارد و گاهی بسیار سخت است.
نماینده انجمن مهندسان ایران عنوان کرد: ما برای ساختن آدم‌ها هزینه می‌دهیم و کشور هم هزینه می‌دهد، من که در شورا هستم در این مدت 6 ساله کارهای صحیح و خطاهایی داشتم که حاصل تجربه بودند و برای افراد دیگر نیز به همین شکل بوده است.
امیدواریم سرمایه‌های نظام را حفظ کنیم
وی با بیان اینکه دولت‌ها تغییر می‌کنند و اینکه همه در جریان‌های مختلف تغییر می‌کنند گفت: برخی از موضوعات سیاسی است و طبیعی است اما برخی جاها تخصصی است و در تخصص سیاست مطرح نیست، امیدواریم سرمایه‌های نظام را حفظ کنیم.
بادامی‌نجات در پاسخ به اینکه عملکرد نمایندگان فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: 9 نماینده در استان حضور دارند و اینکه یک نماینده یک دوره بوده یا چند دوره، اینها ملاک نیست و بلکه ملاک عملکرد نمایندگان است.
وی با اشاره به اینکه هر یک از نمایندگان عملکردی دارند که باید عملکرد آنها بررسی شود خاطرنشان کرد: باید دید آیا نسبت به وعده‌هایی که داشتند، عمل کردند یا خیر یا اینکه موانعی را برداشتند و یا اینکه کاری انجام ندادند؟
نماینده انجمن مهندسان ایران با بیان اینکه آنچه در استان و شهرستان همدان مهم و قابل توجه است این است که اتحاد باشد گفت: در استان اینکه نمایندگان توانسته باشند خوب سیاست‌گذاری کنند و نظارت داشته باشند، نمره منفی می‌گیرند، طبیعتا در اجرا هم عدم موفقیت‌هایی بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مؤلفه‌ها کار تیمی است و جنس مجلس و شورا اصلا کار تیمی را می‌طلبد اما اینها را نمی‌بینیم افزود: بررسی کار نمایندگانی که از قبل بودند کار سختی نیست، اینکه ببینیم می‌توانند کمک کنند و مانع‌زدایی داشته باشند و تعامل ایجاد کنند، ضمن اینکه تخصص هم داشته باشند.
بادامی‌نجات بیان کرد: گاهی می‌شنویم از یک استان نمایندگان کاری را با هم پیگیری کردند و به ثمر نشسته است اما اینکه ما ببینیم یکی کار را پیگیری کرده و دیگری برود و بگوید خوب است و یا بد این آسیب می‌زند.
ما به دنبال شایسته‌گزینی هستیم
نماینده شورای وحدت نیز با بیان اینکه فهرست انتخاباتی شورای وحدت چند روز پیش منتشر شد که حاصل 6 ماه کار و تلاش بود اظهار کرد: راهبرد ما در انتخابات تأکیدات مقام معظم رهبری بر حضور، مشارکت حداکثری، امنیت و سلامت در انتخابات است.
غلامرضا قرایی با اشاره به اینکه سال 99 شورای وحدت با محوریت روحانیت شکل گرفت و در این سال‌ها در انتخابات شورای اسلامی شهر و دور دوم نمایندگی مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ ورود کرد گفت: سه ضلع تشکیل‌دهنده شورای وحدت اقشار، احزاب و روحانیت هستند‌.
وی با اشاره به اینکه در استان همدان چند حزب دارای شناسنامه جزو شورای وحدت هستند افزود: 6 ماه پیش شورای انتخابات در دفتر حزب موتلفه اسلامی شکل گرفت و حزب موتلفه اسلامی تلاش کرد، حزب وحدت باشد و حزب‌هایی که دارای مجوز بودند یا نبودند که در استان تعداد آنها 34 مورد است را دعوت به جمع کردیم که تقریبا 12 حزب حضور یافتند و به نوعی باهم بودن شکل نرفت.
نماینده شورای وحدت با بیان اینکه ما به دنبال شایسته‌گزینی بودیم و ساعت‌ها جلساتی داشتیم و شاخص‌هایی در قالب اعتقادی، تخصصی، سیاسی و عقیدتی به دست آمد گفت: تقریبا 50 شاخص را احصا کردیم و جلسات گزینش و ارزیابی آغاز شد.
قرایی با بیان اینکه از هشتم بهمن ماه توسط دو تیم ارزیاب متشکل از20 نفر از جمله دانشگاهیان، بانوان و جوانان ارزیابی صورت گرفت اضافه کرد: 300 سؤال را طراحی و در پوشه ارزیابان قرار دادیم و بدین‌ترتیب سؤالاتی از نامزدها شد تا آنچه به واقعیت نزدیک بود را به دست آوریم.
نماینده شورای وحدت با بیان اینکه مرحله دوم را پیش بردیم و در نهایت جلسه‌ای داخل شورای وحدت برگزار و منجر به ارائه فهرست منتخبان ما شد افزود: تأکید ما شایسته‌گزینی و انجام کار تخصصی بود و طبق آن اقداماتی صورت گرفت.
وی در خصوص فضای سیاسی و مدیریتی استان گفت: هیچ‌کس جامع نیست و همچنین نمی‌توان به صورت صد درصد نیز فضای سیاسی و مدیریتی استان را تأیید کرد.
فضای سیاسی و مدیریتی همدان را مهندسی شده نقد کنیم
قرایی با تأکید به اینکه باید حتما فضا را مهندسی شده نقد کنیم و قطعا به عملکرد نمایندگان استان و مدیران نقد داریم افزود: ما نتوانستیم به خود بقبولانیم در انجام کارها اختلاف‌ها را کنار بگذاریم.
وی با طرح این سؤال که چرا استان همدان رتبه 21 اقتصاد را در کشور دارد و باید این موضوع بررسی شود ادامه داد: باید دید آیا نمایندگان یا مدیران استان یا مدیر برنامه بودجه مقصر بوده یا موضوع چیز دیگری بوده است.
نماینده شورای وحدت با بیان اینکه ما چرا نتوانستیم اعتبارات مربوط به سفر ریاست جمهوری که عدد بالایی تصویب شده بود را دریافت کنیم و تنها چیزی حدود 36 درصد از این اعتبارات تحقق یافته است گفت: اینکه آیا نخبگان ما مورد توجه قرار گرفتند و یا کار با کارچاق کنی پیش رفته مورد سؤال است البته همه را نباید نقد کرد چرا که مدیرانی جهادی داریم و جهادی کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: در مدیریت اشکالی ندارد که اصلاح طلب و یا اصول گرا باشیم بلکه باید هم‌افزایی داشته باشیم.
قرایی با اشاره به اینکه ولنگارترین قانون انتخابات مربوط به قانون انتخابات ماست و چطور می‌شود برای انتخابات مجلس در همدان 400 نفر انتخاب شوند و شاید یک دلیل به بالا رفتن مشارکت برگردد گفت: در مجموع کار نهادهای نظارتی بالای 90 درصد در احراز صلاحیت‌ها، درست است.
وی با اشاره به اینکه مطمئنا کارشناسان خبره‌ای برای عدم التزام تعریف دارند و اگر فردی رد می‌شود بنا به دلایلی است افزود: نمی‌توان مطلق بگوییم ایراد ندارد اما تا آنجایی می‌دانیم کارشان درست است.
نماینده شورای وحدت با بیان اینکه در دوره اخیر نمایندگان فعلی ضعیف عمل کردند و برای نمونه مشکل آب و مسکن اشتغال داریم و حل نشده است گفت: چرا شعارها و برنامه دولت رئیسی در حوزه مسکن در همدان حل نشده است؟!
وی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان همدان به خوبی تشکیل نمی‌شود افزود: هر‌کدام از نمایندگان صحبت‌های قشنگی دارند اما باید ببینیم نظراتشان با ساحت بالادستی استان یکی است یا خیر.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: