صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: به اذعان مسؤولان استان همدان مسکن دغدغه جدی بسیاری از مردم است و مسؤولان استان همدان تنها راه باز شدن قفل مسکن همدان را الحاق زمین به شهر می‌دانند که در این راستا و برای ایجاد امکان خرید زمین از سوی راه و شهرسازی رئیس جمهور به مسکن همدان 1000 میلیارد تومان اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، قیمت مسکن در همدان این نیاز ضروری را به یکی از اقلام تجاری در استان تبدیل کرده و نه تنها خرید مسکن را به رویایی تبدیل کرده بلکه اجاره یک واحد برای زندگی را نیز دست نیافتنی کرده است به نحوی که دولت در این زمینه ورود کرده و تسهیلاتی برای ودیعه مسکن مستاجران در نظر گرفته است.
سامان دادن به حوزه مسکن از وعده‌های دولت سیزدهم بود و قرار بر این بود که در کشور سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که این وعده در برخی استان‌ها به خوبی پیش رفت اما در شهر همدان این روند با مشکلاتی روبه رو شد و نبود زمین طرح را کند کرد.

تلاش استاندار برای الحاق 680 هکتاری
با عدم تصویب طرح جامع شهری همدان، استاندار در هنگام پذیرش این سمت با تلاش‌های فراوان توانست جدای از تصویب طرح جامع شهری، الحاق 680 هکتار از روستای شورین به شهر برای مسکن سازی را به نتیجه برساند.
با تصویب الحاق 680 هکتاری رتبه همدان در مسکن سازی ارتقا یافت و در حوزه مسکن سازی همدان شاهد جنب و جوش و رونق بودیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز اعلام کرد که پهنه680 هکتاری جواب‌گوی همه متقاضیان مسکن همدان خواهد بود.
فرزاد تیموری اظهار کرد که با پیگیری‌های خاص استاندار همدان در شورای عالی شهرسازی و معماری این 680 هکتار به شهر همدان الحاق شده و مشاوری که گرفته شده بر روی طرح تفصیلی و جانمایی پروژه کار می‌کند و نقشه‌های اولیه ارائه شده است. خوشبختانه مرحله اول برای 70 هکتار نقشه اجرایی تهیه شده و متقاضیان را جواب‌گو خواهد بود و در مابقی شهرهای استان هم عملیات اجرایی طرح مسکن ملی در حال اجراست که امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، کار سرعت بیشتری پیدا کند.

 الحاق  680 هکتار منتفی شد
اما چندگاهی از این جنب و جوش نگذشته بود که در 29 شهریور امسال خبر منتفی شدن الحاق 680 هکتاری به گوش رسید و مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در این باره بیان کرد که شورای عالی استان‌ها با تشکیل جلسه‌ای که به منظور بررسی الحاق 680 هکتار زمین به شهر همدان بود اعلام کرد که این طرح شرایط اجرایی ندارد و به طور کامل آن را رد کرد.
اینها در حالی بود که سند تک برگ برای این 680 هکتار به نام دولت اخذ شده بود و اقدامات نیز قانونی بوده اما بعد از آغاز پروژه معارضانی مراجعه و اعلام کردند که ما در این مکان زمین داریم و اجازه کار نمی‌دهیم.
به این ترتیب الحاق این اراضی به شهر همدان و استفاده در طرح ملی مسکن به طور کلی منتفی شد و همین امر منجر به افزایش نگرانی شهروندان دارای شرایط دریافت مسکن شد. مدتی بعد مدیرکل راه و شهرسازی همدان در خبر دیگری اعلام کرد که با منتفی شدن الحاق 680 هکتار از اراضی شورین برای پروژه مسکن ملی، 17 نقطه دیگر معادل 500 هکتار برای این پروژه شناسایی شده است.
ایوب اسدالهی با بیان‌ اینکه کارگروه برای توافقات تملک اراضی تشکیل شده است اظهار کرد: نزدیک به 17 نقطه در همدان به مساحت 500 هکتار برای پروژه مسکن ملی در نظر گرفته شده و جانمایی زمین در مناطق مختلف شهر مطرح است، اما هنوز قطعی نیست چرا که نمی‌خواهیم قضیه و رانت 680 هکتار زمین دوباره تکرار شود.

  حجت الاسلام فلاحی: بلاتکلیفی 60 هزار متقاضی مسکن
در همین اثنا حجت‌الاسلام فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس از رفع معارض 450 هکتار از اراضی الحاقی خبر داد و اعلام کرد که در شهر همدان به دلیل عدم تأمین زمین فرایند مسکن سازی به کندی پیش می‌رود به طوری که زمین به تعداد 60 هزار نفری که در سامانه مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند آماده نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به رفع تعارض 450 هکتار از زمین‌های الحاقی به شهر همدان و تأمین 500 هکتار زمین از جانب شهرداری این مشکل تا حدی برطرف خواهد شد.
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به الحاق 3000 هکتار به شهر همدان، اظهار کرد: الحاق 3000 هکتار در قالب شهرک و محدوده شهرداری به شهر همدان در نشستی با وزیر راه و شهرسازی و مدیران استان مطرح شد که با توجه به اینکه الحاق 3000 هکتار مصداقاً مشخص نشده است، بعید نیست به سمت شهر حورا بروند.

 حاجی بابایی: وضعیت نابسامان مسکن در همدان
اما روز گذشته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه وزارت راه پاسخ دهد دلیل عدم تصویب طرح جامع شهری همدان چیست؟ گفت: همدان در رتبه 32 کشوری از نظر تحویل زمین قرار دارد و باید این مشکل زودتر حل شود چراکه وضعیت مسکن و اجاره‌بها در همدان نابسامان است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به ارسال نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت نابسامان مسکن و گرانی آن اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزارت راه کنترل قیمت سرسام‌آور زمین، مسکن و اجاره‌بهاست چراکه مردم واقعا در زحمت و سختی هستند.
وی با بیان اینکه سوال بنده از وزیر راه این است که دلیل عدم تصویب طرح جامع شهری که سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار دارد و چالش‌های متعدد حوزه مدیریت شهری از جمله ترافیک و گرانی مسکن را مضاعف کرده است چیست؟ گفت: از سوی دیگر باید مشخص شود چرا استان همدان در رتبه 32 کشوری از نظر تحویل زمین قرار دارد؟
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه این رتبه بسیار نگران‌کننده و دردآور است افزود: سهمیه شهر همدان در نهضت ملی مسکن به میزان 50 هزار واحد از 40 میلیون واحد مسکونی است که توسط رئیس جمهور اعلام شده و باید زودتر اجرایی شود.
وی با بیان اینکه پاسخ به این سوال که دلیل کاهش تسهیلات 200 میلیون تومانی شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز از موضوعات مد نظر است گفت: ده‌ها هزار نفر از متقاضیان مسکن و کسانی که سال‌ها برای تأمین این نیاز اساسی پول واریز کرده‌اند اما اقدامی برای آنها انجام نشده که باید در این زمینه نیز پاسخ داده شود.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه مردم همدان به شدت به لحاظ مسکن در وضعیت نامناسبی قرار دارند افزود: از وزیر راه می‌خواهم تا پایان ماه نسبت به ارائه گزارشی کامل و اقدام عملیاتی عاجل از سوی وزارتخانه برای برون‌رفت از این وضعیت و تعیین تکلیف نهایی اقدام کند.

  قاسمی فرزاد: با تدبیر رئیس جمهور یک هزار میلیارد تومان برای مسکن همدان اختصاص می‌یابد
تداوم مشکلات مسکن همدان موجب کمک رئیس جمهور به مسکن همدان شده به نحوی که روز گذشته استاندار همدان گفت: با تدبیر رئیس جمهور یک هزار میلیارد تومان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی همدان برای انجام طرح‌های مربوط به نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.
علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه شورای تأمین مسکن استان همدان افزود: شهر همدان زمین ندارد، اراضی تک برگی نیز معارض دارد و نمی‌خواهیم مردم گرفتار شوند.
وی با اشاره به اینکه باید حداقل امکان ساخت 20 هزار مسکن در شهر همدان فراهم شود، افزود: اراضی مناسب را شناسایی کنید و هر کسی زمین با قیمت مناسب دارد، داخل محدوده شهری شود، زمین‌هایی که تفکیک آنها مشخص شد، تحویل متقاضیان شود.
استاندار همدان یادآور شد: خود مالکی در ساخت مسکن موفق بوده است و در انبوه سازی به دلیل دست به دست شدن، برخی پیمانکاران دست چندم دفع الوقت می‌کردند که قیمت برای آنها ضریب بخورد و نفع بیشتری عایدشان شود.
قاسمی فرزاد با تأکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم قیمت مسکن بالا برود، افزود: نمی‌خواهیم هزینه‌های مضاعف ساخت مسکن به خصوص در شهرهای کوچک بر مردم تحمیل شود نظام مهندسی نیز در جهت کاهش هزینه‌های مسکن همکاری کند.
وی گفت: شهرداری همدان اراضی که می‌تواند برای ساخت به نهضت ملی مسکن بدهد، سریع‌تر واگذار کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از پیش‌بینی تحویل مسکن ملی به مردم همدان طی سال آینده خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم پیمانکارانی را بیاوریم که بتوانند کار را سریع‌تر پیش ببرند و قیمت ساخت زمین مناسب باشد؛ درواقع با استفاده از فناوری‌های نوین، کار سریع‌تر اما با کیفیت پیش رود.
ایوب اسداللهی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه اخیرا رئیس جمهور دستور دادند که یک هزار میلیارد تومان در اختیار اداره کل راه و شهرسازی همدان برای انجام طرح‌های مربوط به نهضت ملی مسکن قرار ‌گیرد اظهار کرد: این مبلغ برای خرید زمین در همدان اختصاص می‌یابد که به محض تحقق اقدام به خرید زمین‌های شناسایی‌ شده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با اختصاص این مبلغ، خرید زمین نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌ها در نهضت ملی مسکن در همدان، امکان پذیر شده است گفت: خرید زمین را با توجه به روال موجود انجام خواهیم داد و وقتی زمین سند دولتی گرفت کار را آغاز خواهیم کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه ما به دنبال خرید اراضی مناسب در ساخت مسکن در همدان هستیم افزود: زمینی که اراضی کشاورزی نباشد، ایجاد خدمات مهیا باشد و در مجموع برای ساخت مسکن مناسب باشد، مد نظر است.
وی با بیان اینکه گزینه‌های مختلفی در خرید زمین بررسی و پیشنهادهایی داده شده تا مناسب‌ترین آنها خریداری شود عنوان کرد: تقریبا از 60 مورد زمین به 18 مورد موافقت رسیدیم و علت اینکه مواردی رد شده این است که مناسب ساخت مسکن در همدان نبودند.
اسداللهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از خانه‌ها در نواحی حاشیه شهر انتخاب می‌شوند آیا برنامه‌ای است که در داخل شهر نیز محدوده‌هایی برای مسکن ملی مشخص شود؟ گفت: در داخل شهر بیشتر ساخت و احیای بافت‌های فرسوده مدنظر است و افرادی که در این حوزه ورود کنند نیز حمایت خواهند شد.
وی تأکید کرد: اراضی موجود در داخل شهر همدان که در مساحت و حجم موجود پاسخ گو باشد، وجود ندارد و بسیار محدود است و در حدی نیست که به تعداد ثبت‌نام کنندگان باشد و ناگزیر هستیم از اراضی خارج از محدوده شهر نیز استفاده کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص اینکه چه زمانی را پیش‌بینی می‌کنید که زمین‌ها در اختیار مردم قرار گیرد؟ گفت: اقدامات مقدماتی را انجام داده‌ایم و به محض اینکه مساعدت‌ها ابلاغ شود، اقدامات اداری را انجام خواهیم داد و بعد از اینکه سند به نام دولت شد، هم زمان طرح‌های مربوطه را تهیه می‌کنیم و مسائل مربوط به تصویب را انجام خواهیم داد و بعد از کارهای طراحی و تصویری نیز شروع به ساخت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه زمین را در اختیار پیمانکاران مجاز برای ساخت قرار خواهیم داد و زمانی که زمین در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد معمولا 24 ماه مهلت داده می‌شود تصریح کرد: البته ما دنبال شرکت‌هایی هستیم که کار را خوب پیش ببریم و در حال حاضر اقدام به انعقاد تفاهم نامه‌هایی می‌کنیم که بتوانیم زمان ساخت را حداقل به یک سال کاهش دهیم.
اسداللهی با اشاره به اینکه تلاش ما این است که سال آینده منازل را تحویل مردم دهیم گفت: درصددیم پیمانکارانی را بیاوریم که بتوانند کار را سریع‌تر پیش ببرند و قیمت ساخت زمین مناسب باشد؛ درواقع با استفاده از فناوری‌های نوین، کار سریع‌تر اما با کیفیت پیش رود.
وی بیان کرد: مبلغ مساعدت یک هزار میلیارد تومانی نیز برای خرید زمین رایگان هزینه می‌شود که امیدواریم با این امکان موجود بسیاری از مردم همدان صاحب خانه شوند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: