صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز

  • هگمتانه، گروه خبر همدان: فرماندار همدان گفت: آمار ارائه شده از تعداد طلاق‌ها در شهرستان همدان تأسف‌بار است و لازم است فراز و فرود نمودارهای آماری در این رابطه تحلیل شود.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمدعلی محمدی روز چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه بانوان و خانواده شهرستان همدان با محوریت مبحث بررسی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ضمن بیان این‌که حفظ بنیان خانواده از جوانی جمعیت اهمیت بالاتری دارد، اظهار کرد: اگر نتوانیم بنیان خانواده را حفظ کنیم نمی‌توانیم اصلاً به جوانی جمعیت فکر کنیم.
    وی افزود: آمار ارائه شده از تعداد طلاق‌ها در شهرستان همدان تأسف‌بار است و لازم است فراز و فرود نمودارهای آماری در این رابطه تحلیل شود.
    فرماندار همدان تصریح کرد: زمانی که زوج‌ها درک متقابلی از همدیگر ندارند و برای یکدیگر سنگ صبور نیستند و حتی با هم رفیق نباشند و فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت نگیرد این اتفاقات رخ می‌دهد.
    محمدی ادامه داد: معضلات بزرگی در این جامعه داریم، چندی پیش تمامی بانوان یک روستا توماری علیه شوهرانشان امضا کردند و برای من ارسال کرده بودند و در آن نامه بلند نوشته بودند که شوهران، فرزندان و دامادهایشان درگیر اعتیاد شده‌اند و این نشان می‌دهد چه بحران‌هایی در جامعه وجود دارد و چه قدر مشکلات زیاد است که مجبور به شکایت علیه شوهرانشان شده‌اند که واقعاً خواندن آن نامه و دیدن آن شرایط برای من بسیار سخت و تأسف‌بار بود و دستور پیگیری دادیم.
    وی با اشاره به این‌که رفاقت و ارتباط میان پدر و مادر و فرزندان کم شده است، خاطرنشان کرد: فضای بسته در میان خانواده‌ها باعث می‌شود فرزندان در فضای مجازی برای دوست‌یابی حضور پیدا کنند و زمانی خانواده‌ها متوجه این موضوع می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته و فرصت جبران از بین رفته است.
    فرماندار عنوان کرد: آستانه تحمل پایین، پرخاشگری، ادبیات زشت و زننده و ایجاد شدن عشق‌های احساسی و بی‌اساس موجب شده بنیان خانواده‌ها در وهله اول حفظ نشود تا بعد بتوانیم به سراغ جوانی جمعیت برویم.
    وی مطرح کرد: فضا برای صحبت کردن جوانان ایجاد نشده است و آموزش‌های لازم در رابطه با آئین شوهرداری، ارتباط با بانوان و نگهداری فرزند در فضای مجازی یا حقیقی داده نشده است.
    فرماندار همدان در پایان گفت: امروزه سبک زندگی تغییر پیدا کرده است و در زمینه پویایی، شادابی، موسیقی و نشاط و تفریح در میان جوانان و خانواده‌ها کمبود داریم و با وجود فضاهایی که در همدان داریم به دنبال این هستیم که نشاط بیش‌تری در جامعه ایجاد کنیم و لازم است در رابطه با ارائه تسهیلات مربوط به زوج‌ها و خانواده‌ها بروکراسی سنگینی در ادارات رخ ندهد تا خانواده‌ها از این موضوع ناراحت نشوند.
    ستاری‌نوید: سند تحول راهبرد دفتر امور زنان در دست آماده‌سازی است
    مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان هم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند اگر بانوان در حرکت اجتماعی یک ملت حضور نداشته باشند آن حرکت به جایی نخواهد رسید، عنوان کرد: اهمیت حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی بایستی به عنوان ملاک برای زنان ایرانی قرار گیرد کما اینکه در 8 سال دفاع مقدس بانوان در پشت جبهه‌ها با حضور فعال خود به یاری سربازان انقلاب پرداختند که دستاوردهای این حضور فعال موجب پیروزی در این جنگ شد.
    فاطمه ستاری‌نوید با اشاره به اینکه بانوان نقش 100 درصدی و اثرگذار در مباحث فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی در جامعه دارند ضمن اینکه بانوان این نقش اثرگذار را باید در جهت تعالی‌بخشی جامعه به کار گیرند، افزود: بانوان نیز در تغییر ذائقه و تغییر سبک زندگی مؤثر هستند؛ چراکه تغییر ذائقه‌ای که برای آقایان ایجاد می‌شود از عملکرد بانوانی بوده که تغییر سبک زندگی داده‌اند.
    وی تصریح کرد: بالاترین اثرات مخرب فضاهای مجازی مانند اینستاگرام ایجاد تغییر ذائقه‌ها در بانوان خانه‌دار به واسطه زمان بیشتری که در این فضا می‌گذرانند بوده است و به دنبال تغییر ذائقه تحولی در نوع پوشش، رفتار و نوع سبک زندگی ایجاد شده است که نهایتاً این تغییر ذائقه در همسران این افراد نیز ایجاد خواهد شد که در نتیجه بانوان در نوع شیوه زندگی بسیار مؤثر هستند.
    ستاری‌نوید با بیان اینکه سند تحول راهبرد دفتر امور زنان در دست آماده‌سازی است و مباحث مربوط به زنان و خانواده آن استخراج شده است، افزود: در این سند مسائل و مشکلات اولویت‌دار زنان ارائه شده که با پرداختن به این موضوعات سعی بر حل این مسائل و مشکلات شده است و چشم‌اندازی برای این سند در نظر گرفته شده به طوری که در سال 1414 باید به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم.
    وی به چشم‌اندازهای سند تحول راهبردی دفتر امور زنان اشاره کرد و گفت: از جمله چشم‌اندازهای موجود در این سند، اهمیت فعال‌سازی بانوان در عرصه اجتماع، اهمیت میدان‌سازی برای مشارکت اجتماعی بانوان، پرورش اسلامی بانوان، نقش بی‌بدیل بانوان در حرکت‌های اجتماعی و ضرورت بازتعریف هویت زن مسلمان بوده است و بانوان باید در راستای هویت از دست رفته خود تلاش کنند که با تغییر سبک زندگی و ذائقه به هویت زن مسلمان دوباره دست یابیم.
    ستاری نوید در ادامه به موضوعات کلان کشور که در سند تحول راهبردی دفتر امور زنان ذکر شده پرداخت و گفت: مباحث فرهنگ عمومی، فضای مجازی، زیست عفیفانه، اثرگذاری بر نسل آینده، افزایش کیفیت و کمیت، گردشگری، محیط زیست و سبک زندگی از مسائل اولویت‌دار و کلان کشور بوده است.
    وی با پرداختن به این موضوع که برای دستیابی به چشم‌انداز سند تحول، دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور مبحث شورای اندیشه‌ورزی را در دستور کار خویش قرار داده و از طریق 7 کارگروه، چالش‌های مربوط به حوزه زنان و خانواده را دنبال خواهند کرد، افزود: در رابطه با ایجاد نشاط اجتماعی دختران دفتر امور زنان و خانواده به یک هم‌افزایی جهت نمود و ظهور این مسأله نیاز خواهد داشت و در این راستا کارگروه‌های نشاط اجتماعی در نظر گرفته شده است.
    وی با اشاره به موضوع جمعیت و مراکز درمان دولتی که 90 درصد خدمات درمانی در آن به صورت رایگان انجام می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر روزانه بالغ بر 1500 نوزاد در مرحله سقط جنایی (جنین‌های سالم) قرار می‌گیرند به طوری که مادر جنین سالم خود را به طور عمد سقط می‌کند و از دیگر دلایل پیری جمعیت وجود دختران دهه شصت است که در حال حاضر در مرحله ازدواج قرار نگرفته یا به مرحله باروری نرسیده‌اند، وجود 3 الی 4 میلیون زوج نابارور که موجب شده جامعه وارد پنجره جمعیتی شود و امروزه در شرایطی قرار داریم که حدود 5 الی 6 سال دیگر پنجره جمعیتی کشور بسته خواهد شد که با رخداد این موضوع حدود 60 الی 70 سال به طول خواهد انجامید تا بتوانیم کشور را از این بحران ایجاد شده خارج سازیم.
    وی خاطرنشان کرد: در مسأله جمعیتی یکی از علت‌های افزایش جمعیت ازدواج بوده که امروزه بیشتر به آن توجه می‌شود و در سال 1399 تعدد ازدواج‌ها افزایش یافت که یکی از عوامل افزایش ازدواج در سال‌های گذشته کاهش مسائل حاشیه‌ای و اقتصادی در طرفین بوده‌ است.
    آمار طلاق همدان بالاتر از میانگین کشوری
    حمزه‌ای، نماینده اداره کل ثبت احوال استان نیز در این جلسه گفت: در سال 1399 تعداد 4هزار و 904 ازدواج در شهرستان همدان به ثبت رسیده که این آمار در مقایسه با ثبت تعداد 4هزار و 725 ازدواج برای سال 1400 نشان می‌دهد آمار ازدواج در همدان کاهش پیدا کرده است و همچنین ثبت 1817 طلاق در سال 1399 و ثبت 1697 طلاق در سال 1400 بیانگر این است که آمار طلاق در شهرستان همدان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
    گفتنی است به ازای هر 3.4 ازدواج در همدان یک طلاق ثبت شده است که همدان در این زمینه از میانگین کشوری آمار بالاتری دارد و در میانه‌ بالای جدول بین استان‌های کشور قرار دارد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: